Käsipainopenkki vs tavallinen penkki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Käsipainoilla on pidempi liikerata, joka lähtee alempaa. Alempaa lähtevä liikerata pakottaa rintalihaksen tekemään töitä enemmän. Uskoakseni terveellisempi liike olkapäille, ja jos laji on kehonrakennus, niin ei niillä painoilla hirveästi merkitystä ole kunhan saa sopivan ärsykkeen, johon käsipainopenkki on mielestäni parempi.

Tätäkin asiaa on tullut pohdittua ja testattua. Olen sitä mieltä, että vähänkään edistyneemmällä tämä kp penkki on syytä jo turvallisuussyistä pitää ns. kakkosliikkeenä. Itsekin olen tehnyt kutosia jollakin 40 kg käsipainoilla ja se on perkeleen vaarallisen oloista. Siis nimenomaan se alkuasentoon meno ja poistuminen sarjan jälkeen. Tarttisi tooodella hyvän varmistajan. Taasen normi tangon kanssa pystyy tuuppaamaan turvallisesti isoillakin romuilla yksinkertaisesti käyttämällä niitä tukirautoja. Mutta vähän etukäteisväsytyksellä tuo on hiton hyvä liike ottaa kunnon tuntuma rintalihoihin.

Varmasti moni ajattelee eritavalla, mutta itse näin.

Tätäkin asiaa on tullut pohdittua ja testattua. Olen sitä mieltä, että vähänkään edistyneemmällä tämä kp penkki on syytä jo turvallisuussyistä pitää ns. kakkosliikkeenä. Itsekin olen tehnyt kutosia jollakin 40 kg käsipainoilla ja se on perkeleen vaarallisen oloista. Siis nimenomaan se alkuasentoon meno ja poistuminen sarjan jälkeen. Tarttisi tooodella hyvän varmistajan. Taasen normi tangon kanssa pystyy tuuppaamaan turvallisesti isoillakin romuilla yksinkertaisesti käyttämällä niitä tukirautoja. Mutta vähän etukäteisväsytyksellä tuo on hiton hyvä liike ottaa kunnon tuntuma rintalihoihin.

Eikö niitä käsipainoja voi ala-asennosta tipauttaa eteepäin?

:worship:muuten käsipainoilla tulee veivattua paitsi välillä egon sokaisemana on pakko vähän ottaa penkkiä

Toisaalta moni näyttää tekevän egonostoja myös hantteleilla, näitä näkyy välillä myös Pakkiksen treenivideoissa. Kässäreiden etuna tankoon nähden pitäisi olla tehokkaampi venytys ala-asennossa, mutta joidenkin nostajien mielestä etuna on se, ettei ole tankoa jota laskea rintaan. Alasaskun voi siis jättää huoletta vajaaksi, ei sitä kukaan huomaa kuitenkaan.. ;)

Itsekin olen tehnyt kutosia jollakin 40 kg käsipainoilla ja se on perkeleen vaarallisen oloista. Siis nimenomaan se alkuasentoon meno ja poistuminen sarjan jälkeen.
Itse olen saanut "isotkin" painot (40-45 kg siis vain parhaimmillaan, joku 5-8 toistoa max) takaisin alkuasentoon yksinkertaisesti niin, että viimeisen toiston jälkeen jättää painot yläasentoon, sitten siirtää ihan hiukan hanttelien painopistettä eteenpäin, jolloin ne alkavat "kaatua" eteenpäin ja vetävät ukon sieltä mukanaan ylös, ja hanttelit tähdätään aloitusasentoon reisien päälle (pystyyn tietysti). Tästä varmaan vängätään taas vastaan ettei tuo voi onnistua mutta itselleni ainakin ollut helppoa kuin heinänteko tuolla tekniikalla, eikä koskaan mitään vaaratilanteita. Kantsii tietysti harjoitella tuota hommaa pienemmillä painoilla alkuun eikä ottaa 100-kiloisia hantteleita heti alkuun.

Edit: Lisäyksenä vielä, että hanttelit pitää kääntää viimeisen toiston jälkeen neutraaliin asentoon, muuten niiden asettelu reisien päälle ei tietysti onnistu.

Itse olen saanut "isotkin" painot (40-45 kg siis vain parhaimmillaan, joku 5-8 toistoa max) takaisin alkuasentoon yksinkertaisesti niin, että viimeisen toiston jälkeen jättää painot yläasentoon, sitten siirtää ihan hiukan hanttelien painopistettä eteenpäin, jolloin ne alkavat "kaatua" eteenpäin ja vetävät ukon sieltä mukanaan ylös, ja hanttelit tähdätään aloitusasentoon reisien päälle (pystyyn tietysti). Tästä varmaan vängätään taas vastaan ettei tuo voi onnistua mutta itselleni ainakin ollut helppoa kuin heinänteko tuolla tekniikalla, eikä koskaan mitään vaaratilanteita. Kantsii tietysti harjoitella tuota hommaa pienemmillä painoilla alkuun eikä ottaa 100-kiloisia hantteleita heti alkuun.

Edit: Lisäyksenä vielä, että hanttelit pitää kääntää viimeisen toiston jälkeen neutraaliin asentoon, muuten niiden asettelu reisien päälle ei tietysti onnistu.

Jep. Onnistuu.

Mutta jos nyt verrataan vaikka 40 kg hanttelien käsittelyä 120-130 kg tankopenkkiin (suhdeluku lienee kohtuu lähellä) niin on se tangolla penkkailu huomattavasti turvallisemman tuntuista.

Itse olenkin yleensä tehnyt hanttelipunnerrukset vinopenkillä tankopenkin jälkeen. Tällöin tuo alkuasentoon meno ja siitä pois tulo on huomattavasti helpompaa kuin tasapenkillä.

Itse en ainakaan vippaile hantteleita yhtään mihinkään. En pidä henk. koht. painojen paiskimisesta ja tuo nyt ei muutenkaan tunnu MINUN MIELESTÄNI kovin turvalliselle tavalle.

Mun mielestä se kp penkki ei vaan ole niin ylivertainen liike, että sen kanssa kannattaisi tapaturmariskiä suurentaa liikaa. Saahan sitä pitkän liikeradan vipuvarsipunnerruslaitteellakin, jos nyt välttämättä sitä pidempää liikerataa pitää erinomaisena.

Hyvä liike kp penkki, mutta kannattaa olla varovainen. Se pointti tässä itselläni ja ihan vain omaan kokemukseen perustuva.

Jep. Onnistuu.

Mutta jos nyt verrataan vaikka 40 kg hanttelien käsittelyä 120-130 kg tankopenkkiin (suhdeluku lienee kohtuu lähellä) niin on se tangolla penkkailu huomattavasti turvallisemman tuntuista.

Melko mielenkiintosta ollu lukee tuosta suhdeluvusta, monen mielestä tangolla pitäis nousta isommat romut. Itsellä ei tankopenkillä saa minkäänlaista tuntumaa ja voimatki helvetin heikot, kun taas käsipainoilla tehtynä tuntuma paljon parempi ja voimaakin on tuntuvikseen enemmän. Esimerkkinä tangolla menee hikiseen 3x6x75kg, mutta tällä hetkellä (2kk sitten alotettuna) käsipainoilla 3x6x35kg ja paranee, ja kunnon toistoja alhaalta ylös asti eikä mitään puolikkaita. Myös jalat ylhäällä-versio (sotilaspenkki???) onnistuu käsipainoilla helvetin paljon paremmin:wtf:

Hyvä keino parantaa turvallisuutta on alottaa liike nostamalla jalat yksitellen esim. käsipainotelineen päälle hanttelit reisillä niin että toinen pää nojaa olkapäihin. Siitä sitten jaloilla ponnistaa ittensä penkille ja samalla siirtää painot alotusasentoon. Sarjan lopussa sitten tosiaan tuo että siirtää painopisteen kohti jalkoja ja nostaa reidet valmiiksi ottamaan hanttelit vastaan. Turvallisuutta nostaa vielä jos tekee pyramidina eli vetäsee vaikkapa 2 raskasta sarjaa ja sitten pudottaa painoa (esim itellä 35->30kg) ja nostaa toistomäärää viimesiin sarjoihin...

Itse olen saanut "isotkin" painot (40-45 kg siis vain parhaimmillaan, joku 5-8 toistoa max) takaisin alkuasentoon yksinkertaisesti niin, että viimeisen toiston jälkeen jättää painot yläasentoon, sitten siirtää ihan hiukan hanttelien painopistettä eteenpäin, jolloin ne alkavat "kaatua" eteenpäin ja vetävät ukon sieltä mukanaan ylös, ja hanttelit tähdätään aloitusasentoon reisien päälle (pystyyn tietysti).

Juu, ei tuo kovin hankalaa ole, olettaen että sen viimeisen toiston tosiaan saa ylös asti.

Mun nykysalilla vain kässäreissä on päissä sellaiset helvetin mutterit, että em. operaatio ei onnistu ilman että on reidet verillä. Lähtöasentoonkin meno on tuon takia pirun hankalaa. Nuo kässärit siis on pakko vain pudottaa suht hallitusti lattialla, paheksuvista katseista huolimatta.. :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä en ole koskaan tajunnut tuota käsipainojen käsittelyn vaikeutta erityisesti tasapenkissä. Vinopenkissä kai se vaikeampaa on. Ja kyllä, jos nostaa jonkun 130 kg tangolla, pitäisi 40-45 kg hanttelit olla jo varsin turvallisesti käsiteltävät. Alasmenovaiheessa hanttelit vain istuma-asennossa reisien päälle nivustaipeen kohdalle, rauhallisesti selälleen penkille. Hanttelit ovatkin jo siinä vaiheessa melkein liikkeen normaalissa ala-asennossa ja siitä hanttelit vain ylös. Ylöstullessa sama täsmälleen toisin päin. 50 kg ja isompien kanssa voi jo alkaa tajuamaan, että joskus pitää pudottaa painot sivuille sarjan päätteeksi.

Kyllähän se aina on hasardimpaa käsipainoilla tehdä, saattavat voimien loppuessa vaikka haukata sivuille yms. Mutta tuo asentoon pääseminen on pitkälti tekniikka laji. Vinopenkissä onnistuu ainakin helposti tuo polvella nostaminen, tasapenkissä voi kipata painot sylissä alas. Siinä tosin sarjan lopettaminen nei ole yhtä helppoa kuin vinopenkissä.

Ja 40 kilon hantteleilla saman pituinen sarja menee yleensä n.95-100kg tangolla, viitaten tohon Timpan kommenttiin.

Vaarallisen oloista tuosta tekee vain se, että teet sitä aivan liian isoilla painoilla. Ensimmäinen toisto pitäisi aina tehdä itse ja välttää alle kuuden toiston sarjoja, niin käytettävät painot ovat juuri sellaisia että ne pysyvät hyvin hallinnassa. Jos tällöinkin esiintyy käsien tärinää tai muita vastaavia ongelmia niin ne yleensä katoavat kun liikettä tekee enemmän. En nää käsipainopenkillä mitään pointtia voimatreeneissä, joten liike kannattaa aina tehdä todella huolellisesti rintalihasten ehdoilla:

Itselläni on vain noin 2% ero käsipaino- ja tankopenkkien välillä, kun en ole jälkimmäistä enää tehnyt kuin harvoin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itellä ei kans nuo suhdeluvut mene sinne päinkään kp vs. tanko, vinopenkkiä tulee tehtyä käsipainoilla jotain 8-10 toiston sarjoja 40kg hantteleilla ja tankovinopenkissä taas samat sarjat tulee ehkä korkeintaan 70kg. Tosin tangon kanssa otan varovaisemmin kun se käy itellä hiton helposti olkapäihin kun taas käsipainoilla ei oo mitään ongelmaa. Tasapenkkiä en oo käsipainoilla tehny pitkiin aikoihin, mut siinä suhdeluvut on kyllä reilusti tangon hyväks.

Minä oon joutunut jättämään tangolla tehtävät penkit ja jopa kp-tasapenkin pois ac-nivelen probleemien takia. Ainoa mitä pystyy tekemään on VP kässäreillä, mutta ongelmana siinä on tuo aloitusasentoon vieminen. Nyt on jo pitkään tullut 15 toistoa 30kg k-painoilla ja kolmena rintapäivänä oon kokeillut seuraavaa kokoa 32,5kg. Mutta mutta .. kerran vaan sain nuo nätisti menemään aloitusasentoon ja 9 toistoa tuli. Ei oikein ilkeäisi rimpuilla noitten painojen aloitukseen viemisen kanssa eikä tuolla välttämättä aina ole sellaista porukkaa jota voisi pyytää apuun. Minkälaisia tapoja porukalla on tähän, varsinkin jos joku saa itsekseen vietyä aloitusasentoon kuuden toiston painot?

Ensin laitan polville ne pystyyn, jonka jälkeen jalkojen avustuksella heilautan ne melkein pystypunnerrusasentoon ja samanaikaisesti käyn makaamaan. Painot asettuvat itsekseen sopivasti. Näin olen ainakin vielä 40kg painojen kanssa toiminut. Pois pääsee kaatumalla eteenpäin kädet hieman koukussa, jolloin käsipainot asettuvat taas polville.

Itellä menee polvelta pompauttamalla ja kun samalla kallistuu selälleen penkille. Kunnon heijarihabakäännölläkin onnistuu :D seisaalleen vetää käsipainot tonne pystypunnerruksen ala-asentoon ja sitten menee penkille makaan ja alkaa punnertaa. Tuo ensimmäinen on kyllä helpompi kun tekniikan oppii niin menee kyllä helposti.

Polvelta pompauttamalla ylös täälläkin. Haastetta lähinnä tuo se, että saa lavat vedettyä siinä samalla kunnolla taakse, eikä tarvitse enää painot rinnalla alkaa hakemaan asentoa.

Nuo suhteet on kyllä kummalliset, kp-penkkiä tulee tehtyä 40kg hantteleilla kaseja, kun tangolla kasi tulee n. 110-kilolla :D

Juu kyllä tuo polvelta pompautus on käytännössä se ainut keino millä ne saa vaivattomasti ylös sekä vino- että tasapenkissä. Molemmissa jaloilla pompauttaa kässärit pysypunnerruksen ala-asentoon ja siitä sit kallistaa ittensä taaksepäin ja samalla vetää lavat yhteen. Isoimpien (42.5kg tasa, 35kg vino) kans mulla ollu ongelmana ettei tuossa kaatumisvaiheessa ole tarpeeks koordinaatiota punnertaa painoja samalla ylöspäin jonka takia liike lähtee ihan alhaalta täysin kuolleesta tilanteesta ja eka toisto on helvetin raskas :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom