Käsipainopenkki vs tavallinen penkki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikähän mahtaa olla konversio käsipainopenkistä tankopenkin ykköseen? Eilen tuli käsipainoilla lopussa 30kg hantteleilla 6 puhtaasti, paljonkohan parin-kolmen viikon tankopenkkitreenillä tankopenkistä irtoisi ykkösellä?

Riippuu minkä liikkeen treenaa... sitä mitä ei treenaa laskee.

Teen ite nyt about 10x100kg tangolla, ja käsipainoilla ei varmaan tuu ku ~6x40kg
Pari vuotta sitten treenasin paljon kp penkkiä ja nosti silloin 9x50kg ja tangolla about samat 10x100

Jos tehdään nyt veikkaus niin 75-85kg varmaan pitäis nousta

Riippuu minkä liikkeen treenaa... sitä mitä ei treenaa laskee.

Teen ite nyt about 10x100kg tangolla, ja käsipainoilla ei varmaan tuu ku ~6x40kg
Pari vuotta sitten treenasin paljon kp penkkiä ja nosti silloin 9x50kg ja tangolla about samat 10x100

Jos tehdään nyt veikkaus niin 75-85kg varmaan pitäis nousta

Just näin mäkin aattelisin. Ihan offtopicina totean, että se on hassua oikeestaan, miten hyvinkin samanlaiset liikkeet eivät välttämättä tue toisiaan paljoakaan. En ole tehnyt ylätaljaa moneen kuukauteen enää säännöllisesti, mutta sen sijaan olen vetänyt leukoja. Ylätaljan sarjapainot ei ole noussu edes kauheesti siihen nähden, että leuanvetotulokset ovat nousseet runsaasti.

Ei välttämättä noin paljoa. Mä oon tehny kymppejä 27,5kg kässäreillä ja tankopenkkimaksimi on ainoastaan 75kg.
Tämä. Vertailun vuoksi: Joppa tekee kymppejä 27,5 kilosilla, minä 23,5 kilosilla. Jopan maksimi 75kg, minulla 85kg. Kuten sanottua, normipenkin maksimiin vaikuttaa niin paljon tekniikka ettei käsipainopenkkiä voi siihen verrata. Jos et ole tehnyt tankopenkkiä ja sen maksimia ikinä niin veikkaisin maksimiksi ehkä 80kg. Jos kokemusta löytyy, voi tulla vaikka satku. :)

Tämä. Vertailun vuoksi: Joppa tekee kymppejä 27,5 kilosilla, minä 23,5 kilosilla. Jopan maksimi 75kg, minulla 85kg. Kuten sanottua, normipenkin maksimiin vaikuttaa niin paljon tekniikka ettei käsipainopenkkiä voi siihen verrata. Jos et ole tehnyt tankopenkkiä ja sen maksimia ikinä niin veikkaisin maksimiksi ehkä 80kg. Jos kokemusta löytyy, voi tulla vaikka satku. :)

Nostan tangolla ykkösen 130kg ja veikkaus on että nyt 10x37kg kp penkki
Jos treenaan 1-2kk pelkästään kp penkkiä niin todennäköisesti nostan 10x45kg vähintään ja tankopenkki varmaan laskee lähempää 120kg

Mitä merkitystä on verrata kahta eri liikettä toisiinsa käyttäen toisessa esimerkissä pitkää sarjaa ja toisessa maksimia? Moniko ottaa tasapenkissä ykkösiä käsipainoilla?

Ihan mielenkiinnosta testataan tänään...
Viime rinta treeni tein tangolla 3x20x70kg
Kokeillan tänään käsipainoilla millä saa ne 20 toiston sarjat...

Vaikka ei oo väliä miten ne toisiin liittyy....

Ihan mielenkiinnosta testataan tänään...
Viime rinta treeni tein tangolla 3x20x70kg
Kokeillan tänään käsipainoilla millä saa ne 20 toiston sarjat...

Vaikka ei oo väliä miten ne toisiin liittyy....

Elikkäs...
Treenisarjat oli näin:
20x25kg
20x30kg
20x33,5kg
22x37kg
22x37kg

Yllätyin aika lailla, kun tuli niin hyvin...
24x80kg olen tehnyt tangolla noin kuukaus sitten.
Niin about 10% mulla on ero kun pitempiä sarjoja tekee.
Jos menee 3-6 toiston sarjoihin se lienee varmaan 15-20% luokkaa

Kässäripenkillä saa paljon hurjemman tuntuman ja pumpin. Erot painoissa ovat 10% luokkaa, siis käsipainojen summa verrattuna tangossa olevaan painoon. Käytän molemmissa samanlaista punnerrustekniikkaa. Käsipainojen "oteleveys" tuntuu huomattavasti paremmalta ja ne on helpompaa puristaa yhteen. Tuntuu etten saa tangolla "puristettua tankoa kasaan" tarpeeksi, vaikka tuntuma on ihan hyvä. Harmi kun käsipainoja tuntuu olevan vain 2,5 kilon välein

Kotisaliini tilasin 50 mm kässäritangot kierrelukolla (pitäisi olla turvallinen!) ja kumpaankin malmia 50 kg:hon asti. En ole kp-tasapenkkiä tehnyt vähään aikaan ja veikkaan että maksimi on tällä hetkellä 5x45 siinä hommassa. Kädet syyhyää jo päästä tuota liikettä hinkkaamaan ja kehittämään! :D Noihin kässäreihin voi laittaa myös rautaa melko huolella, varmaankin 80 kg asti.

Tosi hyvä liikehän tuo on, ihan eri tavalla saa tuntumaa kuin normi penkissä. Ja liikkeiden vaihtaminen välillä on hyvästä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kässäripenkillä saa paljon hurjemman tuntuman ja pumpin. Erot painoissa ovat 10% luokkaa, siis käsipainojen summa verrattuna tangossa olevaan painoon. Käytän molemmissa samanlaista punnerrustekniikkaa. Käsipainojen "oteleveys" tuntuu huomattavasti paremmalta ja ne on helpompaa puristaa yhteen. Tuntuu etten saa tangolla "puristettua tankoa kasaan" tarpeeksi, vaikka tuntuma on ihan hyvä. Harmi kun käsipainoja tuntuu olevan vain 2,5 kilon välein
Ei voi yleistää ettäkö kässäripenassa sais paremman tuntuman kuin tankopenkissä. Esimerkiks mä saan (tai ainaki luulen saavani) paremman poltteen tankopenkissä kuin käsipainopenkissä. Tuohon tangon "kasaan puristamiseen" liittyen, Nyyssölän Mika taisi joku aika sitten todeta blogissaan, ettei supistus edes ole tankopenkin tarkoitus, vaan venytys. Kässäripenassa taas supistus on the thing.

Oot ihan oikeessa, ettei voi yleistää. Mä saan mielestäni käsipainoilla paljon paremmin sen tuntumaan rinnassa. Tangolla se ei tunnu oikeestaan muualla kuin ojentajissa paitsi, jos tekee isolla painolla vähän vähäsempiä toistomääriä, se voi joskus tuntua vähän. Vaikka sillä tuntumalla nyt periaatteessa ei olekkaan niin paljoa väliä.

Mulla ei oo muuten enää kuin kymmenen kiloa niin kässäripenkin sarjapainot (10 toistoa) on samassa kuin tankopenkin maksimiykkönen. Sarjapainoissa oon tankopenkin kanssa tasoissa ellei käsipainoilla menis jopa pikkusen paremmin. Johtunee siitä, että tankopenkki on ollut poissa ohjelmasta melkeen koko tän vuoden.

Ei voi yleistää ettäkö kässäripenassa sais paremman tuntuman kuin tankopenkissä. Esimerkiks mä saan (tai ainaki luulen saavani) paremman poltteen tankopenkissä kuin käsipainopenkissä. Tuohon tangon "kasaan puristamiseen" liittyen, Nyyssölän Mika taisi joku aika sitten todeta blogissaan, ettei supistus edes ole tankopenkin tarkoitus, vaan venytys. Kässäripenassa taas supistus on the thing.

En tarkoita tangon kasaan puristamisella, että siinä haettaisiin supistusta, kun takoa puristaa kunnolla ruttuun saa laittaa enemmän malmia tankoon. Minun mielestäni käsipainopenkki venyttää paljon enemmän, koska painot saa vietyä alemmas kuin tangon. Eikös penkissä venytys nimenomaan ole se oleellinen asia, tehtiin sitä käsipainoilla tai tangolla

Siitä voi olla montaa mieltä. Itse teen tankopenkin venytystä painottavana liikkeenä ja kässäripenan supistusta painottavana liikkeenä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tankopenkissä haen todella suuren kaaren ja lasken tangon nännien korkeudelle jolloin venytys on suorastaan helvetillinen :) Kässäripenassa en hae yhtä suurta kaarta enkä laske painoja kovin alas, punnerrusvaiheessa työnnän kässärit yhteen mikä supistaa rintalihasta aika tehokkaasti.

Itse oon todennut todella toimivaksi(tuloksien valossa) yhdistelmäksi rintapäivänä kombon, että ottaa aluksi tasapenkin kp:lla ja sitten vinopenkin tangolla. Käsipainoilla saan helkutin hyvän tuntuman siten, että lasken painot naurettavan hitaasti ja kontrolloidusti syvään ja räjähtävästi ylös, kun taas vinopenkin teen enempi pumppaavana liikkeenä kuitenkin niin, että tekniikka pysyy kasassa.

Itse päätin siirtyä normaalista penkkipunnerruksesta käsipainoilla punnerrukseen, koska tulokset eivät nousset moneen kuukauteen tangolla tehdyssä penkkipunneruksessa. Punnersin siis yleensä 80kg 6-4 toistoa 3 sarjaa reilu puoli vuotta sitten. Päätin siirtyä sitten käsipainoilla punnerukseen ja tulokset nousivat huomattavasti. Reilu puoli vuotta sitten kun punnersin 80kglla lyhyttä sarjaa tangolla tehdyssä penkkipunnerruksessa punnersin samoihin aikoihin 30-28,5kg käsipainoilla 6-8 toistoa n. 3 sarjaa. Nykyisin punnerran 38.5kgn käsipainoilla 5 toistoa ja n. 5 sarjaa. Yksi syy siihen saattaa olla minun helvetin pitkät kädet, sillä sylivälini on noin 10 cm pidempi kuin oma pituuteni. Lähipäivinä pitäisi kokeilla penkkipunnerrusta tangolla ja katsoa olisivatko tulokset noussut sielä päin käsipaino punnurruksen johdosta. Onko se sitten niin, että pitkäkätiset ovat parempia punnertamaan käsipainoilla kuin tangolla? Tai mistä se johtuu että penkkipunnerrus tangolla ei kehittynyt ollenkaan moneen kuukauteen.
Tähän mainittakoon, että olen erittäin vahva myös pystypunnertamaan. Anteeksi etukäteen kirjoitusvirheistä. :)

Käsipainopenkki tukee todella hyvin normi penkkausta. Itse teen aina käsipainoilla jos treenaan yksin, ei tarvitse varmistajaa. Lähes puoleen vuoteen ei tullut tehtyä normipenkkiä oikeastaan lainkaan mutta kun sitä pitkän tauon jälkeen taas kokeili, kulki paremmin kuin koskaan!

Käsipainopenkkiä meni muutama kuukausi, mutta turhan suuret painoerot (vrt. tangon 2,5kg vs kässärien 10kg) kässäreissä pakotti siirtymään takaisin tankoon.
Tavallinen penkki rupesi kulkemaan kunnolla, kun aloin Jason Blahan neuvosta käyttämään leveän otteen asemasta kapeaa otetta. Loppui paikkojen kipuilu ja rintakin saa paremman tuntuman verrattuna leveään otteeseen. Tuon seurauksena tuskin tulee kovin usein palattua käsipainojen pariin penkin kohdalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom