Käsipainopenkki vs tavallinen penkki?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Topah
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuo muuten ei ole mitään pelottelua vaan aivan todellinen fakta. Viimeksi eilen vipareissa toinen 21kg käsipainoista hajosi käsiin sarjan aikana, kun jotkut ovat niitä aiemmin heitelleet.

Tuo muuten ei ole mitään pelottelua vaan aivan todellinen fakta. Viimeksi eilen vipareissa toinen 21kg käsipainoista hajosi käsiin sarjan aikana, kun jotkut ovat niitä aiemmin heitelleet.

Ja ne käsipainot on törkeen kalliita! En ihmettele jos ei läheskään kaikki salinomistajat edes viitti hankkia niitä isompia ja kalleimpia hantteleita paiskittavaksi. Muutaman kerran itsekin nähnyt miten ne 50 kg hanttelit on pakko paiskasta rujosti maahan. Ihan varmaan niitä sais kontrolloidumminkin jos vaan haluaisi saada. Kiva sitten tehdä niillä vaikka ojentajia istuen kun jos se tuossa liikkeessä yläasennossa laukeaa, niin se on perkele omassa päässä koko kasetti. Ei kiva.

Joskus vois ajatella muutakin kun sitä omaa (ego) treeniä.

EDIT: Ja ennenkuin joku pikkusielu käy taas kimppuu, niin minä YMMÄRRÄÄN mitä eroa on HEITTÄMISELLÄ ja KOLISTELULLA mistä jälkimmäinen kuuluu normikovaan treeniin. En minä itsekään niitä isomia limppuja hiirenhiljaa käsittele, mutta en mä saatana niitä heitäkkään täydellä voimalla maahan.

Kaikista parhaat käsipainot on yhdestä möntistä tehtyjä, eikä tuommosia erillisistä levyistä kasattuja romuja, joita pitää kasassa kaks M16-mutteria.. Ne kiinteet on hieman tyyriimpiä joo, mutta niitä ei saa hajalle vaikka lekalla takois. Eli maksavat käytännössä ensimmäisen 10v aikana itsensä takaisin. Aina löytyy kuntosaleilta niitä apinoita, jotka niitä paiskoo kuitenkin.

Totta tuo mitä Vee-ille sanoi. Ne levyistä kasatut hajoaa todellakin helpommin. Ensin pientä väljää ja kohta vähän isompaa väljää jne jne.

Lähes jokapaikassa vaan ne isoimmat on niitä levyvirityksiä ja jotkut 1-30 kg kp:t on useimmin kiinteämpiä.

Täällä on isommat kässärit (25kg, 29kg, 40kg) rautaa ja yhtenä palana, eli ei oo niitä missä on monta kiekkoa laitettu yhteen. 45kg ja 50kg lelut taas ovat noita wrangen kumisia, joita pystyy pudottelemaan, tosin ei siihen nyt tarkoituksella pyritä :) Mites mulla on toi suhde, kun tangolla menee penkissä joku 6x130kg ja noilla 50 kilosilla menee about kasin sarjoja? Tosin käsipainopenkkiä en ole kovin kauheasti vielä tehnyt reenihistorian aikana.

Itse olen alkanut suosimaan tasapenkissä käsipainoja; pystyy tekemään turvallisemmin sarjan loppuun, sillä en pidä varmistusraudoista. Voi vaihtaa miten lähellä kädet menevät vartaloa/ levitän käsiä. Tarvii pienemmät painot kuin tasapenkissä, olkapäät rasituu vähemmän ja saan pysymään paremmin paineen rinnalla. Ei tarvii siirrellä limppuja tankoon ja ei ole ikinä vielä tarvinnut odottaa että on päässyt tekemään, toisin kuin penkkipaikalla tangolla tehdessä. Tosin pääliikkeenä rinnalle teenkin ylävinopenkkiä tangolla niin mukavampi jatkaa sitten käsipainoilla tasasella. :D

Juu kyllä tuo polvelta pompautus on käytännössä se ainut keino millä ne saa vaivattomasti ylös sekä vino- että tasapenkissä. Molemmissa jaloilla pompauttaa kässärit pysypunnerruksen ala-asentoon ja siitä sit kallistaa ittensä taaksepäin ja samalla vetää lavat yhteen. Isoimpien (42.5kg tasa, 35kg vino) kans mulla ollu ongelmana ettei tuossa kaatumisvaiheessa ole tarpeeks koordinaatiota punnertaa painoja samalla ylöspäin jonka takia liike lähtee ihan alhaalta täysin kuolleesta tilanteesta ja eka toisto on helvetin raskas :D

Kylläpä se näin toimii! Tätä polvella pompautusta on nyt tullut harjoiteltua parisen viikkoa ja kaksi kokoa kasvoi heti kässärit kun alkaa oppia eikä mene voimia ja keskittymistä ylös saamiseen. Tänään VP kolmevitosilla 3x10 :)

Aikasemmin kiskoin niitä ylös tuolla "habakääntösysteemillä"

Jos ei ole poweria laskea niitä painoja pääsääntöisesti kontrollissa, niin sitten pitää jättää se ego pukuhuoneeseen ja treenata painoilla jotka hallitsee. Mä en ymmärrä että pitää repiä yli-isoilla käsipainoilla ja puolustella turhaa paiskimista loukaantumisriskillä. Se loukkaantumisriski on, siksi voikin ne ekat sarjat tehdä tangolla ja käyttää siinä suurimpia rautoja. :piis:

No tästä kyllä vähän eriävä mielipide. Itselläni esim ei olkapäät tykkää raskaasta penkkaamisesta tangolla ollenkaan, kun taas käsipainoilla saa asennon sellaiseksi, että ei haittaa. Enkä taida olla ihan ainoa - väittäisin että suuremmalla osalla olkapääkipuilevista ne kipuilevat juuri siinä egotankopenkissä eikä kp-penkissä. Ja mitä varten ne raskaat käsipainot on muuten kuin raskaaseen treenaamiseen? Aika monen mielestä kp-penkki hakkaa tankopenkin mennen tullen jos ei kisaamaan olla menossa.
Jopa ylistetty voimavalmentaja Mark Rippetoe (mm. starting strength -kirjan (josta täällä oma threadi) kirjoittaja) on todennut, että on hänen mielestään parempi liike.
Mielestäni pitäisi
a) kontrolloida tietenkin mahd.mukaan painoja (raskaimmat sarjat kyllä tulee sellaisella painolla ettei niitä (itselleen raskaita) painoja kukaan pysty kontrollilla laskemaan loppuun tai lähes loppuun viedyn sarjan jälkeen lattialle
b) olla kunnon paikka pehmustetulla kumimatolla missä kp-räpellyksiä voi tehdä
c) olla tarjolla kunnon käsipainoja (ja mieluiten) tietenkin niitä kiinteitä mönttejä siellä räkin isossa päässä
d) pitää järki kädessä eikä tietenkään paiskoa paiskomisen vuoksi

Mutta raskaat kp-punnerrukset on kyllä monen monituiselle treenaajalle hyvinkin ylivertainen liike, jota ei jonkun natsikolinapolitiikan takia viitsisi poiskaan jättää!

Meillä on salilla eleikon kässärit, kovasti niitä porukka paiskoo, mutta ei ne kyllä ole miksikään menny. Lattia on aika paksua kumimattoa.
Kässäripenkkiä olen muistaakseni tehny jollain 40kg kp 8 toiston sarjoja ja normipenkissä 5x5 110kg.

20110519084142.webp

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla suhde on kanssa foorumin keskiarvoon nähden näköjään käsipainojen eduksi: käsipainopenkkiä menee 50 kilon hantteleilla lahnana 2x10, tangolla about 6-7x120 paras sarja, maksimi tällä hetkellä siinä 145-150. Lyhyen sarjan (esim 5x5) tekeminen käsipainoilla kehitti voimia ihan törkeen nopeasti, harmi vaan kun omalla salilla kässärit loppuivat tuohon 50 kiloon niin nyt on pitänyt siirtyä tekemään voimapäivät tangolla. Kesä-salilla taitaa löytyä isompiakin murkuloita, täytyy kokeilla vaihtelun vuoksi lyhyempää sarjaa esim 60 kilon painoilla.

EDIT: Ja kun tosta alkuasennosta on ollut puhetta, emmä ole nähnyt mitenkään ongelmaksi nostaa sitä ekaa toistoa rinnalta ihan normaalisti, eihän tossa mitään vippaskonsteja tarvita. Toki se saattaa viedä voimia sen verran että jää toisto tai pari lopusta nostamatta, mutta mitä väliä sillä on jos joka kerta tekee samalla tavalla? Yhtä helppo sitä kehitystä on silti seurata.

EDIT 2: Ja noista suhdeluvuista, luulen että monilla suhde-erot tankopenkin ja kässäripenkin välillä selittyvät sillä, millaisen kaaren saa tehtyä. Itse en tangollakaan tehtäessä saa mainittavaa kaarta aikaiseksi selän jäykkyyden vuoksi, eikä ero näinollen ole suuri. Taas ne henkilöt, jotka saavat tankopenkissä muodostettua komean kaaren, nostavat luonnollisesti lahnana kp-penkissä paljon pienempiä painoja nostomatkan ollessa pidempi.

Itse siirryin takaisin tankoon kyllästyttyäni käsipainoilla taiturointiin. Tangon voi aina laskea turvakaaren varaan jos ei jaksa tai joku menee pieleen, eivätkä ne lähde tasapainon petettyä seilaamaan mihinkään ylävasemmalle ja murjo sen jälkeen kaikkea alleen, kunnes vastaan tulee kyllin luja lattia pysäyttääkseen ne. Ihan käteviä varmaan jos on treenikaveri joka valvoo suoritusta, mutta yksin tehdessä tanko on paljon parempi minun mielestäni.

En tiedä miten muilla, mutta itse koen tuon käsipainojen hallitun alaslaskun ja vielä mielellään pienen
kävelyn käsipainot kädessä ja millimetrin tarkka lasku takaisin telineeseen osaksi käsipainotreeniä.

Ensin vinopenkissä tiukka sarja, niin että ei enää nouse, sitten hallittu tipautus yläasennosta polville ja siitä
oman fiiliksen mukaan kevyehkö nousu penkiltä ja painot mukana kävellen ne takaisin paikoilleen.

Mitä tällä voittaa niin voimia ainakin tulee epäsuorasti tuosta käsipainojen takaisin viennissäkin l. puristusvoimaa
käsiin, sekä staattista pitoa hartiaseudulle. :)

Tänään viimeksi otti kupoliin kun vierestä seurasin kun kohtuu isokokoinen sälli alkoi 10sarjaa tehdessään ekaksi
hirveän ääneen ähkimisen joka toistolla jo kolmostoiston kohdalla, ja kun oli sarja tehty niin kiskaisi painot maahan
sellaisella vauhdilla itse melkein painoille lisää vauhtia antaen.. huhhuh mitä touhua.

Se mikä myös askarruttaa on tuo käsipainosarjojen loppuminen noilla saleilla missä käyn 42.5kilon kohdalle,
sillä kun vasta pääsee vauhtiin niin enempää ei kiloja löydy. Jonku kympin kun tuolla tekee vinoa tai tasapenkkiä,
niin olisi kivaa kokeilla vähän isompaakin murkulaa joskus ja tehdä lyhempiäkin käsipainosarjoja.

Avautuminen suoritettu - painelen tästä lauantaisaunaan! :)

Itsellä olkapää tuottanut sen verran ongelmia, että siirryin vinopenkissä kokonaan käsipainoihin. Painot on pienemmät, mut tuntuma on mielestäni parempi, ja se pahin kipukohta on helpompi sivuuttaa kuin tangolla tehdessä.

Mikähän mahtaa olla konversio käsipainopenkistä tankopenkin ykköseen? Eilen tuli käsipainoilla lopussa 30kg hantteleilla 6 puhtaasti, paljonkohan parin-kolmen viikon tankopenkkitreenillä tankopenkistä irtoisi ykkösellä?

Mikähän mahtaa olla konversio käsipainopenkistä tankopenkin ykköseen? Eilen tuli käsipainoilla lopussa 30kg hantteleilla 6 puhtaasti, paljonkohan parin-kolmen viikon tankopenkkitreenillä tankopenkistä irtoisi ykkösellä?
Jaa-a. Riippuu niin monesta asiasta että aika mahdotonta sanoo, 90-100kg? Tokihan tuo tankopenkin tulos paranee kun saat siihen tuntuman ja hermotuksen takas kohdilleen.

Jaa-a. Riippuu niin monesta asiasta että aika mahdotonta sanoo, 90-100kg? Tokihan tuo tankopenkin tulos paranee kun saat siihen tuntuman ja hermotuksen takas kohdilleen.

Ei välttämättä noin paljoa. Mä oon tehny kymppejä 27,5kg kässäreillä ja tankopenkkimaksimi on ainoastaan 75kg.

Maksimin osalta tasapenkissä tekniikalla on aika suuri merkitys. Siitä syystä sanoisin, että nostat muutaman viikon jälkeen 80-85kg tasapenkistä. Tein aikoinaan tasapenkkiä käsipainoilla lahnana (ei kaarta selässä) 40kg x 10 ja tankopenkissä olisi mennyt varmaan 90-95, jos sitäkään. Ovat sen verran eri maailmoja nuo kaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom