Käden puutuminen nukkuessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pexi_
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tämä on varmaan monien ongelma. Eli herään aamulla tai keskellä yötä, ja huomaan, että toinen käsivarsi on ihan tunnoton. Oon luultavasti nukkunu sen päällä. Ei tuo nyt sinällään häiritse, kun tuntokin palautuu pikkuhiljaa, mutta onko tuosta pitemmän päälle mitään haittaa esim. lihaskasvulle?
Ehkä tyhmä tredi, mutta haluan vaan tietää..

Pexi87 sanoi:
Tämä on varmaan monien ongelma. Eli herään aamulla tai keskellä yötä, ja huomaan, että toinen käsivarsi on ihan tunnoton. Oon luultavasti nukkunu sen päällä. Ei tuo nyt sinällään häiritse, kun tuntokin palautuu pikkuhiljaa, mutta onko tuosta pitemmän päälle mitään haittaa esim. lihaskasvulle?
Kuulemma voi pahimmassa tapuksessa hermoradat vaurioitua pysyvästi, mutta silloin saa varmaan aika kauan maata kätensä päällä.

Tuskin tuosta nyt mitään haittaa on, mutta on se pikkusen visto tunne herätä ja huomata että "missä vitussa mun toinen käsi on" :)

Äitini kertoi, terveydenhoitaja kun on, että sen vastaanotolle tulee välillä tyyppejä, jotka on vetässy oikeen kunnon kännit ja sit sammunu ja nukkunu koko yön vaikka kätensä päällä. Kun pahasti ne hermoradat vaurioituu, niin vie kuulemma tosi kauan ennenku palaa ennalleen ja se käsi on vähän aikaa ihan halvaantunu... Mutta tuskin tollasista pienemmistä mitään haittaa on, ainakaan lihaskasvua ajatellen.

Itselläni sama tapahtuu useasti vasemmalle korvalle. En tiedä sitten miten saan telottua korvani jotenkin mutkalle pään alle. Kun sitten yöllä käännän päätä niin tunne ei ole mitenkään kovin herkullinen kun tunto palaa korvaan :)

Pexi87 sanoi:

Tuota on pari kertaa kyllä sattunut. Tosi mukava kun herää ja ihmettelee ensin, että missä se käsi on, sitten nousee istumaan ja se käsi vain roikkuu perässä. Muutamassa sekunnissa palautuu tunto aina, mutta kyllä siinä ensimmäisellä kerralla pikkasen säikähti että nyt on käsi halvaantunut tai jotain. Eikä tosiaan ole ihan herkkua kun se tunto palautuu: jos verikään ei kunnolla ole hetkeen kiertänyt niin pistelee aivan perkeleesti.

Mutta ei kai tuo niin vaarallista ole varsinkaan kun siihen herää siinä yöllä eikä vasta aamulla...

Brother sanoi:
Äitini kertoi, terveydenhoitaja kun on, että sen vastaanotolle tulee välillä tyyppejä, jotka on vetässy oikeen kunnon kännit ja sit sammunu ja nukkunu koko yön vaikka kätensä päällä. Kun pahasti ne hermoradat vaurioituu, niin vie kuulemma tosi kauan ennenku palaa ennalleen ja se käsi on vähän aikaa ihan halvaantunu... Mutta tuskin tollasista pienemmistä mitään haittaa on, ainakaan lihaskasvua ajatellen.
Paras törmäämäni kännikädenpuudutus vei toimintakyvyn kädestä noin 3 kuukaudeksi. Halvaantuneeltahan se vaikutti. Selvin päin tuota ei voi tapahtua, kuten olettekin varmaan huomanneet. Ihmiset heräävät yöllä käden puutumiseen ja muuttavat asentoaan. Koskaan ei aamulla herätessä ole käsi äärettömän puutuneena.

Kaikista hienointa siinä on se, ku unenpöpperössä tajuaa että nyt täälä sängyssä on joku saatanan pötkylä(siis se tunnoton käsi) ja yrittää heittää sen helevettiin siitä sängystä. Tais olla eka kerta ku käsi meni tunnottomaksi ja yritin sitte heittää sitä pötkylää pois nii siinähän meni ite perässä. :hyper: :hyper:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
SuBi sanoi:
Kaikista hienointa siinä on se, ku unenpöpperössä tajuaa että nyt täälä sängyssä on joku saatanan pötkylä(siis se tunnoton käsi) ja yrittää heittää sen helevettiin siitä sängystä. Tais olla eka kerta ku käsi meni tunnottomaksi ja yritin sitte heittää sitä pötkylää pois nii siinähän meni ite perässä. :hyper: :hyper:

Hehee! Mulle kävi eka kerran aiva sama juttu. 'kuollut käsi' ikäänkuin tipahti naamalleni, vähän aikaa sitten ehdin painia sen kanssa ennen kuin huomasin sen olevan oma käteni. Tuolloin en edes ollut kuullut että noin voi käsi puutua, kyllä siinä hieman sydän hakkasi kun luulin että ny o käsi halvaantunut tai jotain.

Sit yhen kerran heräsin sillai että oli molemmat kädet yhtä aikaa puutuneet. Oli aika zombi-olo ku koitti nousta sängystä ilman käsien apua... :D

Tuttu tunne mullekin. Ekalla kerralla kyllä pelästyi kun löysi oman kätensä ja ihmetteli et kenen se on.

ehec sanoi:
Hehee! Mulle kävi eka kerran aiva sama juttu. 'kuollut käsi' ikäänkuin tipahti naamalleni, vähän aikaa sitten ehdin painia sen kanssa ennen kuin huomasin sen olevan oma käteni. Tuolloin en edes ollut kuullut että noin voi käsi puutua, kyllä siinä hieman sydän hakkasi kun luulin että ny o käsi halvaantunut tai jotain.

Sit yhen kerran heräsin sillai että oli molemmat kädet yhtä aikaa puutuneet. Oli aika zombi-olo ku koitti nousta sängystä ilman käsien apua... :D

Ihan samat setit oon saanut minäkin aikaseen. Se käsi tuntuu aina jotenkin ulkopuoliselta pötkylältä kun hyvin puutuu.

Oli todella mukava tunne kun kerran mahallani nukuin ja onnistuin saamaan molemmat kädet puuduksiin kunnolla. Oli siinä sitten kiva kääntään ittensä selälleen ja koittaa liikutella käsiään kun eivät totelleet...kieltämättä vähän pelottava tunne.

Eli ei pahemmin oo haittaa...

Kerrankin heräsin keskellä yötä ja yritin nousta istumaan, mutten pystynyt, koska olin tunkenut käteni sinne sängyn päätylaudan ja patjan väliin! siinä sitten revin kättäni pois sieltä toisella kädellä!

Olihan tästäkin asiasta näköjään jo tredi valmiina.. :nolo:

ehec sanoi:

Kerran kanssa minä heräsin kyljeltäni ja käännyin selälleni, niin käsi oli siinä otan päällä edelleenkin ja ihmetytti et mikäs vitun käsi tää nyt on. Ei muutaku toisella kädellä piti "heittää" puutunu pulkkanaru siihen sivuun. Siinä sit vähän kelas et pelaaks tää käsi ikuna. Ja kun tunto alko palata, niin kyl sitä huokas helpotuksesta. Tulee muuten aika :hyper: olo, kun ei tunne raajaansa ollenkaan.

Pulssi.fi sanoi:
Mistä johtuu käsien öinen puutuminen?

Tämä kysymyksen kuulee varsin usein. Yleensä vaiva on vaaraton, ja johtuu toiminnallisesta ilmiöstä. Hermo saattaa puutua esim. kun olkanivel joutuu ojennusasennossa venytykseen tai kun niska on pitkään samassa asennossa.

Toisinaan voit herätä varsin kiusalliseen oloon: käsi on aivan hervoton ja tuntuu suorastaan irtonaiselta. Oire on yleensä täysin vaaraton ja johtuu nukkumisasennosta tai öisestä kudosten lievästä turpoamisesta. Varsinkin jos oire menee ohi lyhyessä ajassa ravistelemalla, ei jatkotutkimuksia tarvita.

Jos sitten käy niin, että satut nukahtamaan syvään uneen kätesi päälle tai käsi on esimerkiksi olkavarresta puristuksessa jotakin terävää reunaa vasten kovin pitkään, voi tästä joskus aiheutua pitempiaikainenkin käden osittaishalvaus. Tyypillisesti tällaista sattuu, jos unen syvyyttä on lisätty unilääkkeellä tai kovin monella grogilasillisella. Pikkujouluaika on tämän hermovaurion sesonkiaikaa ja varoituksen sanahan on taas tässä mielessä paikallaan: Juhli kohtuudella ja nuku omassa sängyssä, niin vältät tämän "sunnuntaiaamun syndrooman"!

Pieni muistutuksen sana sen alkoholinkäytön kanssa poijjaat! Edit. Ja kimulit!

Kerran yöllä herätessäni pelästyin kun joku hiplas mun naamaa. Säikähdin aivan hemmetisti, mut sit analyysin jälkeen huomasin et se oli mun oma, täysin tunnoton käsi :worship:

Mulla on käynyt kanssa useasti että yöllä on herännyt käsi puutuneena.mutta olen huomannut sen että kun aloin popsimaan kalaöljy kapseleita,niin toi käsi on alkanut palautumaan nopeammin siitä puutuneesta tilasta, joten kait noi öljyt jotenkin vaikuttaa verenkiertoonkin positiivisemmin.

Niko 79 sanoi:
joten kait noi öljyt jotenkin vaikuttaa verenkiertoonkin positiivisemmin.

Toi Pulssin analyysi ongelmasta antais olettaa, että homma on hermostoperäinen. Ikävähän sitä olis kuolioon herätä verenkierron katketessa. :D

Suositut

Back
Ylös Bottom