Jauhelihojen erot - keskustelua jauhelihasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marvolo
  • Aloitettu Aloitettu
Kiva kun vähän porukka vaivautuu jakaan kokemuksia ja näkemyksiä :)

Tässä pari vähän objektiivisempaa sivua, vaikka aika kaukana mistään tieteellisestä tekstistä:

Exhibit A
Exhibit B

Tuola tulee esiin esimerkiksi juuri se, että vatsan bakteerikannan pitäs kyetä pilkkomaan raa'an lihan bakteerit, ja raa'assa lihassa on entsyymejä jotka auttavat pilkkomaan ruokaa, kun taas kuumentaessa ne entsyymit delaa jne.

Toinen interestink juttu on että kauheasti tuntuu olevan ristiinväittelyä tuosta "complex proteins" hommasta, että jotkut prodet eivät ole niin helposti pilkottavissa raa'assa ruoassa.

Sitten tietenki se olennaisin: Vaikka miten välttelee huonolaatusta safkaa ja ostaa luomua ja syö saman tien, niin se lapamato.. Ja heisimato.. Kiva sitten vedellä kallista luomusafkaa kun puolet menee vuokralaiselle. Matokuurikaan ei mikään ihan ilmanen ole (n 30e lääkkeet lapamadolle ja heisimadolle pl. tutkimuksissa käynti).

Kumpihan se on pienempi paha, se kuumentaminen ja toksifikaatio vai raakana vetäminen ja maunomatoset?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taitaa olla aika pieni riski madoille. Oma mielipiteeni on että ehdottomasti maun mukaan, jos raakaliha maistuu niin anna mennä vaan.

Korjatkaa jos olen väärässä mutta meikäläiselle on seuraavanlainen käsitys:

Lihaksessa olevat proteiinit ovat pääasiassa aktiinia, myosiinia, troponiinia ja tropomyosiinia. Kyseiset proteiinit ovat luonnollisessa muodossa pitkinä säiekimppuina, paitsi troponiini. Muut mahdolliset proteiinit ovat yleensä entsyymejä, jotka ovat globulaarisessa l. pallomaisessa tiiviissä muodossa.

Mahalaukussa oleva suolahappo ja pepsiinientsyymi hajottavat proteiineja katkomalla rikki- ja vetysidoksia sekä hydrolysoimalla (liittämällä vettä aminohappojen rakenteisiin) primaarista aminohappoketjua. Näin aminohappoketjut aukeavat ja katkeilevat ja elimistö ottaa tarvitsemansa proteiineista saadut ravinteet ohutsuolesta yksittäisinä aminohappoina.

Koska kuumennus ja keittäminen koaguloivat eli rikkovat proteiinien luonnollista rakennetta ja myös katkovat aminohappoketjua, niin eikös tämän logiikan mukaisesti kypsennetty liha (jauhelihaa tahi sisäfilettä) imeytyisi nopeammin suolessa.

Ketjun ensimmäinen järkevä postaus. :hyvä:

Kypsennetty liha siis perjaatteessa imeytyis paremmin, mutta käytännössä kypsennyksellä ei oo noitten ruuansulatusentsyymien toiminnan takia hirveesti merkitystä. Kuumennuksessahan proteiinit denaturoituu, eli aminohappoketjut tosiaan pilkkoontuu aminohappotähteiks, jotka imeytetään suolen epiteelissä sellaisenaan.

Kuitenkin kaikki syöty ruoka käy saman prosessin läpi kehossa, oli se jauhelihaa tai mandariinia. Aminohappojen tapauksessa nimenomaan pepsiini pilkkoo ketjut aminohappotähteiksi, huolimatta siitä millainen proteiini on kyseessä. Voidaan kuitenkin ajatella, että aktiivista pepsiiniä on mahalaukussa ylimäärin. Keho ottaa aminohapot ja hiilarit kuitenkin pääosin samanlaisina molekyyleinä, olit sitten syönyt well done -pihviä, tai koppakuoriaista, sillä ei oo ohutsuolessa enää väliä muuten kuin sen osalta, millainen ravintoainejakauma syödyssä ruuassa on ollut.

Noi bakteerit on sit asia erikseen, niitähän kaikki kypsentämätön on pullollaan ja on erittäin yksilöllistä miten kroppa suhtatuu mahdollisiin uusiin bakteereihin. Suomessa tuskin raa'asta jauhelihasta silti mitään turistiripulia pahempaa saa, jos sitäkään.

Viimeksi muokattu:
Ketjun ensimmäinen järkevä postaus. :hyvä:

Kypsennetty liha siis perjaatteessa imeytyis paremmin, mutta käytännössä kypsennyksellä ei oo noitten ruuansulatusentsyymien toiminnan takia hirveesti merkitystä. Kuumennuksessahan proteiinit denaturoituu, eli aminohappoketjut tosiaan pilkkoontuu aminohappotähteiks, jotka imeytetään suolen epiteelissä sellaisenaan.

Kuitenkin kaikki syöty ruoka käy saman prosessin läpi kehossa, oli se jauhelihaa tai mandariinia. Aminohappojen tapauksessa nimenomaan pepsiini pilkkoo ketjut aminohappotähteiksi, huolimatta siitä millainen proteiini on kyseessä. Voidaan kuitenkin ajatella, että aktiivista pepsiiniä on mahalaukussa ylimäärin. Keho ottaa aminohapot ja hiilarit kuitenkin pääosin samanlaisina molekyyleinä, olit sitten syönyt well done -pihviä, tai koppakuoriaista, sillä ei oo ohutsuolessa enää väliä muuten kuin sen osalta, millainen ravintoainejakauma syödyssä ruuassa on ollut.

Noi bakteerit on sit asia erikseen, niitähän kaikki kypsentämätön on pullollaan ja on erittäin yksilöllistä miten kroppa suhtatuu mahdollisiin uusiin bakteereihin. Suomessa tuskin raa'asta jauhelihasta silti mitään turistiripulia pahempaa saa, jos sitäkään.

Kiits. Tämä selventää ihan hyvin.

Tuo matohomma on vaan niin paskaa, kun sitä ei tiiä periaatteessa vasta ku on liian myöhäistä. Mutta ehkä vedän raakaa lihaa jatkossakin ihan sen takia kun en vielä tiedä parempaa palkkariruokaa kuin paketti raakaa lihaa ja kourallinen manteleita :kuola:

Jos haluut syödä raakaa jauhelihaa te edes niin että ostat paistin ja pyydät lihakuppiasta jauhaan sen sulle tuoreeltaan,tai vieläkin fiksummin osta jauhelihamylly himaan.

Näin saat aina tuoretta jauhelihaa etkä mitään bakteeripesää.

Viimeksi muokattu:
Itse tykkään vetää esim. Possupihvin ihan vähän kypsennettynä,kuitenkin niin että on punainen sisältä,jos on kypsä niin tulee sitkeää/kuivaa. Puoliraakana maistuu paljon paremmalta,eikä ole mitään ongelmia ollut,ei ripulia tai matojakaan. Itselläni on hyvä vatsa,mistä olen hyvin kiitollinen. :)
Ainoa asia,mitä vatsa ei ole kestänyt,on ollut Tofu-juusto.. :Z Tuli IHAN HIRVEÄ 3 päivää kestänyt ruokamyrkytys,joka alkoi noin puolituntia syömisen jälkeen. :urjo:
Jauhelihaa en lähtisi ehkä kyllä itse ihan suoraan paketista syömään.

Jauhelihaa en lähtisi ehkä kyllä itse ihan suoraan paketista syömään.

Suosittelen EHDOTTOMASTI kokeilemaan jauhelihaa ja kourallinen pähkinöitä (para-, cashewpähkinöitä ja kurpitsansiemeniä ja manteleita) + suolaa ja pippuria. Voi tsiisus että on hyvää. Siis raakana liha nimenomaan. Se maku on jotain aivan käsittämätöntä.

Tosin jos olet sihtisuu, etkä kykene objektiivisesti maistelemaan makua vaan takerrut (myönnettäköön) ällöön koostumukseen, niin sulla ei kyllä ole varaa arvostella ;) Kerta viikkoon pakko saada toi satsi, muulloin sitten HAUDUTAN vaikka sillä varauksella että tuo proden imeytyminen ois nimenomaan se pääsyy kypsentää. Ja oli jossain ihan hyvä puolustus, että ruuan kypsentäminen on todennäköisesti auttanut meitä kehittymään niinkin pitkälle eläjiksi jne..

En kyllä itekään lähtis syömään niitä vakuumiin pakattuja jauhelihoja, ties mitä niihin jauhettu sekaan. Joissain maissa myös lihakauppiaat jauhaa noihin naudanjauhelihoihin mukaan possun rasvaa jotta se ei olisi niin kuivaa.
Voisin hyvinkin kuvitella syöväni lihatiskiltä valkattua ja vartavasten niistä jauhettua lihaa, tietää mitä saa ja syö.

Ja älkää nyt hyvät ihmiset possua syökö raakana... Vaikka todennäköisesti siitä ei mitään tulekaan, niin ei sen tarvitse kun kerran jysähtää ja sitten ihmetellään että oliko järkeä vai ei, t. trikiini

Suosittelen EHDOTTOMASTI kokeilemaan jauhelihaa ja kourallinen pähkinöitä (para-, cashewpähkinöitä ja kurpitsansiemeniä ja manteleita) + suolaa ja pippuria. Voi tsiisus että on hyvää. Siis raakana liha nimenomaan. Se maku on jotain aivan käsittämätöntä.

Tosin jos olet sihtisuu, etkä kykene objektiivisesti maistelemaan makua vaan takerrut (myönnettäköön) ällöön koostumukseen, niin sulla ei kyllä ole varaa arvostella ;) Kerta viikkoon pakko saada toi satsi, muulloin sitten HAUDUTAN vaikka sillä varauksella että tuo proden imeytyminen ois nimenomaan se pääsyy kypsentää. Ja oli jossain ihan hyvä puolustus, että ruuan kypsentäminen on todennäköisesti auttanut meitä kehittymään niinkin pitkälle eläjiksi jne..

mua kiinnostaisi tuo kohta,voisitko kertoa mistä löytyy faktaa....ruuan kypsentäminen-->kehittyminen pitkälle eläjäksi

melko hauskaa luettavaa kun loppujen lopuksi miettii että kuinka pieni prosentuaalinen ero on kumpi imeytyy paremmin raaka vai kypsennetty jauheliha ja silti armotonta vääntöä kumpi parempi :D ei siitä sotaa tarvii alottaa ei se nyt kenenkään punttiuraan vaikuta näin paljoo

itte voin sanoo etten helvetissä ikinä söisi raakaa jauhelihaa vois hyvin äkkiä tulla :urjo: mutta makunsa kullakin..mikäs siinä jos maistuu niin antaa mennä vaan :dance:

mua kiinnostaisi tuo kohta,voisitko kertoa mistä löytyy faktaa....ruuan kypsentäminen-->kehittyminen pitkälle eläjäksi

En tiedä yhtään mistä löytyy faktaa. Latelen vaan mitä oon foorumeilta ja terveyssivuilta löytänyt ja koetan saada sitä faktaa täältä, jos jollain sattuu sitä olemaan. Toin tän mun tavoitteen ilmi pari postia taaksepäin, lue sieltä.

Melko hauskaa jne

"Melko pieni prosentuaalinen ero" mikä se prosentuaalinen ero on, vai tiedätkö itsekään? Ja entä sitten se bakteerihomma? Entä hivenaineiden ja proteiinikoostumuksen säilyminen? Ootko semmonen tyyppi jolle annetaan neljä luomukananmunaa ja purkki tonnikalafileitä, ja valitset tonnarin koska "siinä on enemmän prodea?" Etkö oikeasti näe muuta kuin tuon proden imeytymisen tässä raa'an lihan syönnissä?

Vielä kerran: Mulla henkilökohtaisesti kiinnostaa tässä yhtälössä kaikista eniten se, onko raa'an lihan proteiinit ja rasvat parempia laadultaan kuin kypsennetyn, eli kärsivätkö ne prodet kun niitä paahtaa ja hapettuvatko rasvat? No-brainer vastaus ois että tietenki, mutta ois hienoa saada jotain pubmedvirtausta tähän. Ja tosiaan, tässä on se matohommaki.

Tuossa tuo yks käyttäjä (dropkick murphy) sanoi tosta että jotku naudantuottajat jauhaa sikaakin matkaan. Oon ite aika skeptinen tuon osalta, että suomessa pääsis tuon kans karkuun, veikkaan että lähtis luvat tjs jos paketti sisältää muuta kuin mitä paketissa lukee.

^ En tiedä mikä se prosentuaalinen ero on mutta luulisin että tuskin niin iso että kenenkään maailma siihen kaatuisi tälläkään hetkellä kun ei ole ennenkään kaatunut. Muihin kysymyksiin en edes ota kantaa koska jokainen syö mitä syö. Itse kun syön niin enpä hirveästi katsele tarkemmin mitä siinä on kunhan ruokaa ja sillä oon pärjänny tähänki asti jotenka en ole sellainen. Oikeastaan syön tälläkin hetkellä enemmän kananmunia kuin tonnikalaa. Ja enkö oikeasti näe muuta kuin proteiinin imeytymisen raa'an lihan syönnissä----siitähän täällä aika lailla on keskusteltu.:david:

Jos joku haluaa ja kiinnostusta löytyy niin selvittäkääs nyssi toi prosentuualinen ero jostain niin saadaan nauraa sitten mulle tai jollekki muulle kiitos!! :rock:

Muihin kysymyksiin en edes ota kantaa koska jokainen syö mitä syö. Itse kun syön niin enpä hirveästi katsele tarkemmin mitä siinä on kunhan ruokaa ja sillä oon pärjänny tähänki asti jotenka en ole sellainen.

Tämä ei sinänsä yllätä minua.

Ja enkö oikeasti näe muuta kuin proteiinin imeytymisen raa'an lihan syönnissä----siitähän täällä aika lailla on keskusteltu.:david:

Aikalailla, paitsi että nimenomaan näitä raakasyönnin muita hyviä puolia etsin, kun jokainen voi mennä itteensä ja täyttää makrot. Sen nyt osaa kuka vaan, mutta voisko siinä sivussa vaikka hyötyä just näistä mikroravinteista? Siihen suuntaan koitan tätä keskustelua luotsata.

Jos joku haluaa ja kiinnostusta löytyy niin selvittäkääs nyssi toi prosentuualinen ero jostain niin saadaan nauraa sitten mulle tai jollekki muulle kiitos!! :rock:

En nyt kässää ihan ollenkaan mikä sen eron selvittämisen valossa vois jotain naurattaa, mutta edelleen: Jos on vain makrojen perässä niin voi syödä vaikka sitä tonnaria ja have a coke and smile.

puhutin erästä matotilan omistajaa.
nautoja ei madoteta koskaan, vaikka laiduntaavatkin kesät ulkona.
vielä meillä ei ole isommin ekinokokkoosia, mutta ilmeisesti kohtapuoliin saattaa olla.
esm. jos tuon taudin saapi sisuksiinsa, niin sehän onkin siinä.
mutta heisimato & kumppanit, eivät välttämättä jää suolistoon, vaan joissakin tapauksissa saattavatkin ajautua kudoksiin (ks. you tube tapeworm. sielä kaivetaan aivoista ko. otusta).

mutta omakohtainen kokemus on että raaka tavara sulaa paljon paremmin kuin kypsennetty.
ja jos hapot huolettaa, niin pikkusen iherbista betaiini hcl + pepsiini valmistetta, niin jo sulaa.

itse kyl vetäisin kaikki raakana, mutta nuo loiset ahdistaa.
en ole ollenkaan varma etteikö niitä voisi olla suomi lihassa ihan samaan tapaan kuin missä muuallakin.

hiljan oli metsästäjä lehdessä esm. tästä ekinokokkoosista + muista ötötköistä mitä suomi hirvissä & poroissa/lampaissa jo on.
trikiinistä siinä ei puhuttu mtn.
no se kai on ainoastaan sika/karhu linjaa mis ko. löytyy?

Löytyihän se Hupen aloittama virallinen jauheliha ketju. Itsekkin huomannut että luomu naudanjauheliha on huomattavasti parempaa mitä normaali vaikkakin on sekin
valmiiksi pakattua. Isoimman eron huomaa heti paistaessa että liha on kuivempaa ja siitä irtoaa vähemmän nestettä kuin normaalista, luomusta ei tule nestettä ulos
oikeastaan ollenkaan ja liha on jotenkin kiinteämpää. Hintaero on kuitenkin niin pieni että en enään osta normaalia jauhelihaan kuin sillon, jos luomu sattuu olemaan loppu.

Ketään muita jotka on vaihtaneet pelkästään luomulihaan ? Parasta olisi tietysti ostaa jostain lähettyviltä pakastin täyteen lihaa vaikka kerran kuukaudessa tai parissa.

Lähikaupan kauppias jauhaa itse jauhelihaa, parasta. Toiseks menee paikallisen lihatukun (Dynameat) jauhelihat.

Lähikauppojen lihanjauhatukset on vähän sitä sun tätä...

Tässä lähellä tiedän isojakin kauppoja jotka jauhavat jauhelihaksi kaikki naudanlihat mitkä on menossa huonoksi, viimeksi eilen näin
että jauheliha oli pakattu 27.09 ja viimeinen käyttöpäivä 28.09. Jos kaupassa on lihatiski joka jauhaa tuoretta luomulihaa niin se olisi varmasti hyvää.

Suositut

Back
Ylös Bottom