Jauhelihojen erot - keskustelua jauhelihasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marvolo
  • Aloitettu Aloitettu
Morjesta!testasivat joku aika takaperin valmiiksi pakattuja jauhelihoja...kohta yks:ruskistaessa hävisi tuotteen painosta parhaimmillaan 30%!!!!!!...funtsatkaapa sitä,ostat kilon tavaraa ni paljonko on kolkyt pinnaa siitä pois...+lisäks ne jauhaa niihin kaikki paskatavaran,käsittäen jätteen ja vanhan tavaran....eli herätkää pahvit,jos haluatte kunnon tavaraa niin marssitte tiskille,valkkaatte sisäpaistia ja pyydätte jauhamaan sen,so simple,ja taatusti kunnon tavaraa...by the way,niistä suojakaasuista ei kroppa tykkää pidemmän päälle mihin ne valmis sitit pakattaan.
LOL! Otapa ensin selvää mistä se liha koostuu, ja ajattele ihan omilla aivoillasi. Jos lihassa on esim. 20g proteiinia ja muutama gramma rasvaa, niin mitä se loppuosa on? Ei varsinkaan vettä?:eek: Paljonko sinussa itsessäsi on vettä, oletko kuullut/muistatko? Ja vielä :david:-kysymys pohdittavaksi: miten tuotteen ravintosisältö muuttuu kun siitä haihtuu vettä? Haihtuuko vettä muistakin lihoista kuin jauhelihasta? Tuosta suojakaasusta sinua jo valistettiinkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla "Sika-nauta jauheliha" tökkii. "Naudan jauheliha" tökkii vähemmän. "Naudan paistijauheliha" puolestaan on aivan herkkua. Pieniä eroja nimikkeissä, iso ero maussa. :D

Kaupan altaasta otettu sellanen perus suojakaasutettu liha on huonompaa kuin palvelutiskiltä ostettu. Samaten jos on sellasia elmukelmuun pakattuja jauhelihakönttejä altaassa niin nekin on parempia kuin tyhjiöpakatut tai suojakaasutetut. Enemmän makua siis, ja vähemmän sidekudostakin, väittäisin. Tosin nuo elmukelmuun pakatut säilyy vain päivän, suojakaasutetut nelisen päivää. Ei haittaa kun tulee kumminkin syötyä samana päivänä. Mureketta, pihvejä tai sitten ihan perus ruskistettua höttöä teen pastaan sekoitettavaksi. Tai lasagnea. :kuola:

Mutta suurin ero on tosiaan tuotteiden "jauheliha" ja "paistijauheliha" välillä. Selvästi maistaa, ja se paistijauheliha on siis sitä jota aina ostanki. Ja jollei laarista sitä löydy niin ostan vaikka kanasuikaleitakin ennemmin kuin sika-nautaa.

Jos se suojakaasu siirtyy elimistöön, niin saisikohan sitä mitenkään hyödynnettyä esim. maksimaalisen pumpin saavuttamiseen? :)
Ei uskois, miten paljon iloa ihminen saa jauheliha-ketjusta!! :) LISÄÄ!!
ps. kaikki liha tottelee kuria, niin myös jauheliha.

Jospa siinä oli liikaa chiliä lapselle? Meillä ollessa vaimosi kokkasi kaasulihasta ja valmiista pastakastiikkeesta ruokaa ja hyvin maistui kaikille:D
En mä oo tommosta syöny... :rolleyes:
Söin viimeksi valmiskastiketta kun olitte meillä heinäkuussa, sillonkin lihatiskin lihaan sekotettuna. En käytä eineksiä.

mulla on tapana nakata uunin pellille neljä 700g atrian kevytjauheliha könttiä kerralla, tulee kivasti parin päivän safkat kertaheitolla. siinä lähtee samalla vähän rasvaaki poies, ja laiska kun olen, nii en ikinä jaksaisi paistella pannulla tollasta määrää. 400g paketin paistaminenkin vituttaa.

kyl jauheliha on vaa kätevää sapuskaa.
Ihmiset eivät kyllä ymmärrä hyvän päälle. Itse saan nautintoa sekä ruoan valmistamisesta että hyvän ruoan syömisestä.

Söin viimeksi valmiskastiketta kun olitte meillä heinäkuussa, sillonkin lihatiskin lihaan sekotettuna. En käytä eineksiä.

Ihmiset eivät kyllä ymmärrä hyvän päälle. Itse saan nautintoa sekä ruoan valmistamisesta että hyvän ruoan syömisestä.

Nykykulttuurissa on se vika, että etsitään nautintoja ruoasta ja juomasta ja se johtaa siihen fläsään mitä olet nähnyt minunkin kantavan. Toisaalta täytyy erotella nautiskelijat ja ahmijat erikseen, mutta noin yleisenä kantana ottaen.

Ruoan tekeminen on kyllä mukavaa, muttei aina. Täytyypä testata tuota jauhelihan paistamista köntteinä uunissa :D

Et niin, kun olit duunissa. Muut söisi sitä hyvällä ruokahalulla :D

btw, tässä olisi ravintoarvot kohdallaan:
369581.jpg

Atrian kevyt-jauhelihaa tänään hain Lidlistä 1,50e/pkt, kyllä kuule sitä tohon hintaan syö mielellään, mausteet kohdilleen niin avot.

Tästä on keskusteltu kaveri/tuttavapiirissä lukemattomia kertoja ja olemme vaimoni kanssa käsittääkseni ainoita ketkä eivät voi käyttää vakuumijauhelihaa. Mitä tämä raati on mieltä?

Mä en jaksa jonotella jauhelihaani mistään palvelutiskistä, Atrian vakuumipakattu naudan paistijauheliha kelpaa mulle hyvin.

Mutta miten te muut maustatte jauhelihanne? Itselläni on tapana kaataa sekaan reilusti jauhelihamaustetta/chiliä/paprikajauhetta, mutta vaihtelu virkistäis.

Mutta miten te muut maustatte jauhelihanne? Itselläni on tapana kaataa sekaan reilusti jauhelihamaustetta/chiliä/paprikajauhetta, mutta vaihtelu virkistäis.

Valkosipulia, sipulia, basilikaa, mustapippuria...
Siis en suinkaan kaikkia jokakerralla, mutta ruoasta riippuen.

Mulla "Sika-nauta jauheliha" tökkii. "Naudan jauheliha" tökkii vähemmän. "Naudan paistijauheliha" puolestaan on aivan herkkua. Pieniä eroja nimikkeissä, iso ero maussa.

Naudan jauhelihaa yleensä nykyään perheessäni syödään, viimeksi kun tuli pari pakettia sika-nautaa ostettua niin huomasin kuinka kuvottava haju siinä oli paistettaessa (vaikka oli tuoretta). Maku oli hajusta huolimatta silti hyvä (bolognesekastikkeessa). Tottumiskysymys epäilemättä, koska aiemmin sika-nautaa paljon tuli käytettyä (syynä halpa hinta) ja en mitään hajua tuolloin huomannut.

Mutta miten te muut maustatte jauhelihanne?

Sipulia, valkosipulia, merisuolaa, oreganoa, chiliä, paprika-jauhetta ja tomaatteja. Sitten sekaan purkillinen hot taco sauce:a niin avot tulee hyvää ja tujuakin. :kuola:

Paljaltaan/makaroonin kanssa jos syö jauhelihaa niin ihan suola riittää. Yleensä kuitenkin hieman mustapippuria sekä pieni sipuli paistumaan lisäksi.

Resepti - Chili Con Carne

Tärkeintä tässä valmistuksessa on kärsivällisyys, tuotteen valmistamiseen kannattaa käyttää aikaa vähintään 2h (liedellä poristen).

Ohessa aineslista:

600gr jauhelihaa
2tlk (800gr) tomaattimurskaa
6 thaichiliä, osa pieneksi hakattuna, osa suurempina suupaloina (älä käytä suurempia chilejä, ne maistuvat lähinnä paprikalle). Määrä vaihtelee oman maun mukaan, mutta ruoan on tarkoitus olla nimensä mukaisesti lihaa Chilin kanssa, ei päinvastoin. Toimii kyllä mietonakin aivan yhtä hyvin ;)
3-4 sipulia ronskisti paloiteltuna
1 (400gr) purkki kidneypapuja
2rkl paprikajauhetta
1tl mustapippuria
hieman chilikastiketta, mitä vain, tuosta thaichilistä tulee potkua ja tästä kastikkeesta sitten hieman täyteläisyyttä
1 valkosipuli (kaikki kynnet), mielellään kaksikin sipulia, ihan maun mukaan
1 lihaliemikuutio
1 purkki maissia
1 purkki tomaattipyreetä
ripaus merisuolaa
2-3 laakerilehteä
3-5rkl sokeria, miten dikkaa

Ainekset paistellaan ja annetaan porista kannen alla vaikkapa 2h (vettä voi tarpeen mukaan lisätä) ja vasta noin 1h ennen valmistumista lisätään nuo maissit ja pavut sekaan. Lopputuloksen on oltava varsin kiinteää muttei kuivaa. Vaikka ainesosia ei ole paljoa ja valmistus on helppoa (mutta hidasta) on tuo ruoka ehkä yksi parhaista ruoista mitä on. Lihana jotkut käyttävät oikeaa lihaa, itse dikkaan jauhelihasta, se kannattaa jättää isommiksi suupaloiksi, eikä aivan jauheeksi hakata pannulla. Älä käytä vakuumipakattua lihaa.

Tuosta kannattaa kokeilla myös eräs variaatio johon ihastuin Thaimaassa Chiang Mai Saloon -ravintolassa. Tehdään ensin ranskanperunat, pistetään ne astiaan, kaadetaan reilusti tuota chiliä päälle sekä paljon juustoraastetta (emmentalia). Koko roska kuorrutetaan uunissa nopeasti kovassa lämmössä ja otetaan pois ja viskellään ääntä kohti. Kyllä maistuu!

Tuo Chili menee hyvin myös vaikkapa hodarin lisätäytteenä ja dipatessa maissilastujen kanssa.

Up325.jpg

Voiko joku kaivaa jotain tutkimusta siitä että nämä väitteet on perusteltuja:

1. Jauheliha imeytyy huonommin raakana kuin kypsennettynä
2. Jauhelihassa on bakteereja joita ei saada tapettua prosessoimalla ja pakkaamalla suojakaasuun, se suojakaasu on turhaa
3. Vatsan bakteerikanta ei pärjää jauhelihan bakteerikannalle
4. Jauhelihan proteiini kärsii kuumentamisesta

Nämä kaikki siis tästä ikivanhasta thredistä kaivettu. Ois kiva tietää onko missään noista perää, kun nyt olen nautiskellu raakaa jauhelihaa oikein urakalla ja olo on kevyt ja LOISTAVA. Massuki on toiminu ku kello. Ja muilla foorumeilla (eikä edes pro-raw-foorumeilla) on kehuttu vaihtoa raakalihansyöntiin, kunhan liha on kasvissyöjästä eikä esim. porsaasta joka saattaa tempasta huiviin vaikka rotan jos sellanen karsinassa vilistää.

EDIT: En itse jaksa kaivaa koska mokkula.

Upataampa lissää ku kukaan ei ota onkeen:

Nyt juttelin jonku wannabe, self-proclaimed-asiantuntijan kans ja hän oli samaa mieltä kuin täällä useampi on jo ollut, että raa'asta lihasta ei imeytyisi niin paljon ravinteita kuin kuumennetusta, ja jotkut prodet vaatii 140F kuumennuksen että niistä tulee hyvin imeytyviä.

Tän valossa vois lopetella raakalihan syönnin, mutta on se vaan niin vietävän hyvänmakuista. :/

Kokeilen kaivaa tästä jotain dataa, mutta näyttäis että tahtoo olla kiven kolossa. Hankala löytää mitään kun jokapaikka on täynä jotain ruokaliittojen "ÄLÄ SYÖ KU PAHHAA HYI" propagandaa josta puuttuu kaikki objektiivisuus.

Mihin hän perustaa väitteensä? Yleensähän aminohapot eivät kestä älytöntä lämpeämistä ja muuttavat koostumustaan kuumentuessa. Raakaa lihaahan ihminen on syönyt aina, vaikka melko kauan kyllä myös kypsennettyä, mutta vaikea silti purra, että jotenkin haittaisi imeytymistä, jos liha on raakaa, luulisi sen kuitenkin olevan luontaisempaa.

Suojakaasunhan on tarkotus estää nimenomaan bakteerien kasvua, ei tappaa niitä. Lihassa niitä on valmiina ja ilman suojakasvua ne kasvavat nopeammin ja pilaannuttavat lihan.

Vatsan bakteerikanta hakkaa ihan varmasti jauhelihan baktreerit. Jos ei voittaisi, niin eikö tuosta tulisi vähintään sairaaksi, mutta näin ei käy?

Ja nelonen on kyllä aivan totta.

Itse olen syönyt vuosikaudet raakaa jauhelihaa, raakaa naudanlihaa, raakoja kananmunia, jopa raakaa kanaa enkä koskaan ole saanut mitään mahatautia niistä johtuen. Suomessa ruuan hygienian taso on niin korkea että uskaltaisin väittää että mitä tahansa kaupasta ostettua voi syödä kypsentämättä jos haluaa... En tiedä sitten proteiinien imeytymisestä, enkä minäkään nyt joka kerta raakaa lihaa syö, se on spesiaali herkkua vain :)

Itse olen kanssa vedellyt joskus raakoja kananmunia ja tartarpihvit raakoina menee aina välillä, koskaan ei ole tullut mitään mahatauteja. Sama juttu jossain lihapullataikinassa, siitä lusikalla nassuun onko suola ja mausteet ok.

Suositut

Back
Ylös Bottom