Jalkatreeni ala Aki Mähönen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Itsekin nyt tauon jälkeen pääsin viime torstaina kokeilemaan tätä systeemiä, ja täytyy sanoa että omalla kohdalla tuntuu potkivan suhteellisen tehokkaasti. Kasvusta on huono sanoa mitään, mutta henk. koht. en ikinä ole saanut jalkoja yhtä tehokkaasti kipeäksi.
20kg:sta päästiin 70kg:hen ja alkoihan siinä vaiheessa jo henki loppua kesken. Tosin pienen tauon jälkeinen shokki saattoi hiukan estellä.
Vieläkin hiukan vaikeata tulla portaita alas. :D Tosin tuo saattaa johtua treenitauostakin, katsoo ensi kerralla kuinka pitkään taas on jalat kuolleet. :hyper:

Mike sanoi:
Oma tyttökaveri on treenannut AINA vain pitkää sarjaa, tuloksena 2 sm kultaa raskaassa sarjassa ja aika saatanan paksut reidet. Uskon siihen mitä näen, en jotain Davidia joka on treenannut 3 vuotta, lukee jonkun artikkelin ja leikkii sitten gurua. Mitä tulee mun viittaukseen, niin siinä ei enää näy kuvat pikaluistelijoista, joilla on järjestäen aivan hirvittävät reidet. Toistomäärät ovat todella korkeat. Toiset uskovat mitä ns. gurut sanovat, toiset taas uskovat mitä näkevät.

Joten AKV, olisko sulla kenties heittää jotain kumoavia kommentteja. Ja vielä omasta kokemuksesta, 3 kuukauden aikana olen saanut vajaat 5cm lisää ympärysmittaa reisiin.

Siis mínähän EN vastustanut pitkiä sarjoja reisille enkä volyymityylistä treeniä!! Jos luit mun viestin tarkkaan, niin minähän vielä esittelin siellä yhtä itse harrastamaani volyymityyppistä treenitapaa.

Ainoa minkä kyseenalaistin oli se, että tuossa Mähösen reisitreenissä tulee mielestäni täysin turhaan niitä useita, superpienillä painoilla tehtäviä sarjoja, joiden merkitystä lihaskasvulle jäämme edelleen arvuuttelemaan. Sattuuhan tuollainen treeni varmasti, mutta kun kipu ei takaa lihaskasvua eikä lihaskasvu vaadi välttämättä kipua. Itse käytän noissa pitemmissä sarjoissa niitä keskiraskaita painoja ja ne pitkät sarjat tulevat sitten rest-pausella ja helvetinmoisella sisulla loppuun. Ymmärtääkseni näin se wanha, perinteinen jalkatreeni käsittääkseni meni myös muilla pitkien sarjojen nimeen vannoneilla, esim. Platzin Tompalla??

Ja pikaluistelijoilla on toki perusatleeteiksi paksut reiskat, mutta ei niillä kisata bodiareenoilla.

Enkä yhtään ihmettele, että pitemmät sarjat purevat teikäläisen reisiin, kun ne tuntuvat tepsivän useimmille muutenkin. Mutta mutta: teikäläisellä kun on sitä treeniä takana jo 10+ vuotta ja todella kovassakin kunnossa olet aikoinaan ollut, niin voisiko olla että ns. lihasmuistin ansiosta hyödyt tuollaisesta pumppityylisestä treenistä enemmän kuin lihasmassaansa vasta rakenteleva, ei "palautteleva" kaveri?

Lisämutta: tuleeko se lihaskasvu niistä pikkupainoilla pumppailuista vaiko niistä viimeisistä, kovista sarjoista? Itse veikkaisin jälkimmäistä. Joten miksi siis haaskata aikaa & energiaa niihin alkusarjoihin - miksei siirtyä suoraan tekemään niitä lyhyen palautuksen 15 toiston sarjoja keskiraskailla?

Ja aivan pakollinen loppukysymys: onko tuo kehitys tullut natuna?

AKV sanoi:
Siis mínähän EN vastustanut pitkiä sarjoja reisille enkä volyymityylistä treeniä!! Jos luit mun viestin tarkkaan, niin minähän vielä esittelin siellä yhtä itse harrastamaani volyymityyppistä treenitapaa.

Ainoa minkä kyseenalaistin oli se, että tuossa Mähösen reisitreenissä tulee mielestäni täysin turhaan niitä useita, superpienillä painoilla tehtäviä sarjoja, joiden merkitystä lihaskasvulle jäämme edelleen arvuuttelemaan. Sattuuhan tuollainen treeni varmasti, mutta kun kipu ei takaa lihaskasvua eikä lihaskasvu vaadi välttämättä kipua. Itse käytän noissa pitemmissä sarjoissa niitä keskiraskaita painoja ja ne pitkät sarjat tulevat sitten rest-pausella ja helvetinmoisella sisulla loppuun. Ymmärtääkseni näin se wanha, perinteinen jalkatreeni käsittääkseni meni myös muilla pitkien sarjojen nimeen vannoneilla, esim. Platzin Tompalla??

Ja pikaluistelijoilla on toki perusatleeteiksi paksut reiskat, mutta ei niillä kisata bodiareenoilla.

Enkä yhtään ihmettele, että pitemmät sarjat purevat teikäläisen reisiin, kun ne tuntuvat tepsivän useimmille muutenkin. Mutta mutta: teikäläisellä kun on sitä treeniä takana jo 10+ vuotta ja todella kovassakin kunnossa olet aikoinaan ollut, niin voisiko olla että ns. lihasmuistin ansiosta hyödyt tuollaisesta pumppityylisestä treenistä enemmän kuin lihasmassaansa vasta rakenteleva, ei "palautteleva" kaveri?

Lisämutta: tuleeko se lihaskasvu niistä pikkupainoilla pumppailuista vaiko niistä viimeisistä, kovista sarjoista? Itse veikkaisin jälkimmäistä. Joten miksi siis haaskata aikaa & energiaa niihin alkusarjoihin - miksei siirtyä suoraan tekemään niitä lyhyen palautuksen 15 toiston sarjoja keskiraskailla?

Ja aivan pakollinen loppukysymys: onko tuo kehitys tullut natuna?

Kaikenmoisia treenejä on koitettu, eikä mihinkään muuhun ole reidet vastannut näin hyvin. Horkalla ei ole osuutta tässä.

AKV: se rasitus lihaksiin tulee tietenkin koko setistä. Palautumattomuus kasautuu loppua kohti. Ei se 80 kiloa olisi niin raskas, ellei olisi sitä ennen tehnyt jo kuutta sarjaa lyhyin palautuksin. Ei tolla ole mitään tekemistä sen kanssa, että lihasmassaa vois kasvattaa jollain tangolla heilumalla(ei ainakaan kovinkaan paljoa).

Tossa lämpeneekin hyvin paikat ja aika nopeasti saat koivet voimattomiksi. Vaihtelu tekee hyvää :thumbs:

haba sanoi:
AKV: se rasitus lihaksiin tulee tietenkin koko setistä. Palautumattomuus kasautuu loppua kohti. Ei se 80 kiloa olisi niin raskas, ellei olisi sitä ennen tehnyt jo kuutta sarjaa lyhyin palautuksin. Ei tolla ole mitään tekemistä sen kanssa, että lihasmassaa vois kasvattaa jollain tangolla heilumalla(ei ainakaan kovinkaan paljoa).

No tottakai se rasitus kumuloituu sen koko setin ajan. Mutta minua askarruttava ongelmahan on se, että onko niillä alun pikkupainoilla pumpatuilla sarjoilla mitään todellista tekemistä lihaskasvuun vaadittavan ärsykkeen saamisessa? Vai olisiko parempi keskittyä tuollaisiin lyhyen palautuksen pitkiin sarjoihin sillä alueella jossa se ärsyke riittää lihaskasvuun? Keskiraskailla ja raskailla painoilla kun on etunsa, esim. lisäys hormonituotannossa. Itse kallistun jälkimmäisen puoleen. En toki aina. Välillä kun pitää saada se tangossa oleva rautamääräkin kasvamaan. Lihaskasvu tuntuu VAATIVAN myös niiden treenipainojen progressiivisen kehityksen. Ja pelkkä hyvä tuntuma / sikakova pumppi ei aina riitä tähän. Ainakaan minun kohdallani.

Tämähän on toki ihan puhdasta teoriapuolen pohdintaa. Jos ne kintut kasvavat tuollaisella Miken ja Mähösen treenillä, niin go for it. Sehän se tärkeintä on. :thumbs:

Itsellä on aina ollut vaikeaa saada reisiä treenattua täysin loppuun alaselän polttaessa mahdottomasti isommilla painoilla. Olen kyykäillyt sarjoja vapailla 220 kilolla eikä millään tule näin kipeäksi kuin tällä systeemillä. Itse pidän täysin treenikipua tienä isompiin lihaksiin. Jos lihat eivät kipeät ole, en pidä silloin treeniä tarpeeksi tuottavana. Isoilla painoilla pakarat ja takareidet tekevät enemmän duunia ja avittavat etureiskoja, tällä systeemillä saa aika armottoman poltteen juuri etureisiin koska volyymin ansiosta painot pysyvät maltillisella tasolla. Toki tässäkin alaselkä on kovilla, mutta ei maksimaalisen rasituksen puolesta vaan ihan maitohappojen takia.

Tein lauantaina etureisille ensin normaalisti ojennuksia 5 sarjaa. Sitten aloin hack-prässillä 100 kilosta työntelemään noita 15 toiston settejä, pääsin muistaakseni 160 kiloon asti ja polte oli kyllä ihan saatanan kova. Ihme kyllä, mitää suurempaa kipua ei jalkoihin tullut, mutta tein kyllä hyvät aerobiset ja venymiset siihen loppuun.

Tänään tuli tehtyä taas penkkiä tuolla systeemillä. 20 kg oli alkupaino ja kympin nousuilla n. 30-45 sek palautuksilla mentiin, 70 kg meni vielä 15 ja 80 kg enää 7 toistoa. Perkele kun tuntui että ei mahdu enää paitaan, senverran kova pumppi tuli rintaa.

Tänään tuli kolmannen kerran kaverin kanssa koitettua jalkaprässissä tota systeemiä (viime kerrasta viisi viikkoa) ja joka kerralla sillä mun treenikaverilla on tullut oksennus. :D :thumbs:

Mike sanoi:
Tärkeä pointsi tossa on saavuttaa se 15 toistoa hapettamalla, eli kun alkaa menemään vaikeaksi, niin tehdään pari toistoa kerralla.
Otin vähän matskua miten tuo etenee. Tässä kuvaa päivän treenistä. Alla oli jo ties kuin monta sarjaa.
http://koti.mbnet.fi/mtmm/mike.MOV
http://koti.mbnet.fi/mtmm/aki.MOV

En tiedä toimaako kovin hyvin kun digikameralla kuvattu.
Quicktimella ainakin pelittää.

Nyt kun tuossa neutraalin threadissä on väännetty kovasti kättä suorituspuhtaudesta, niin ihan pakko kysyä. Mihin tuo Akin liike supistaa? Sehän on 40 senttiä vajaa! Ihan varmasti täysin eri asia ottaa pohjasta kuin jättää noin vajaaksi. Miten ylätaljassa ei saa jäädä 10cm vajaaksi liike että siitä olisi jotain hyötyä, mutta tässä saa jäädä 40cm vajaaksi ja siitä on hyötyä?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sumppari sanoi:
Nyt kun tuossa neutraalin threadissä on väännetty kovasti kättä suorituspuhtaudesta, niin ihan pakko kysyä. Mihin tuo Akin liike supistaa? Sehän on 40 senttiä vajaa! Ihan varmasti täysin eri asia ottaa pohjasta kuin jättää noin vajaaksi. Miten ylätaljassa ei saa jäädä 10cm vajaaksi liike että siitä olisi jotain hyötyä, mutta tässä saa jäädä 40cm vajaaksi ja siitä on hyötyä?
Kysyppä sitä Akilta, kyllä mulla ainakin menee pohjaan, vai eikö toi mun video toiminut? Haukut väärää puuta Sumppariseni.

Periaatteessa itse menen jo liian syvään jos ajatellaan polvien kannalta ja onhan niissä vähän ongelmia aina ollutkin. No anyways tässä treenissä on niin kevyet painot, ettei haittaa ainakaan mua mennä alas asti.

Sumppari sanoi:

Vajaa kyykky säästää pakaralihaksia, ja ottaa suhteessa enemmän reisiin. Tässä on yks syy miksen ite ota kyykkyä ihan pohjasta. Perse on muutenkin jo tarpeeks iso.

Powerhousu sanoi:
Vajaa kyykky säästää pakaralihaksia, ja ottaa suhteessa enemmän reisiin. Tässä on yks syy miksen ite ota kyykkyä ihan pohjasta. Perse on muutenkin jo tarpeeks iso.

Tuo riippuu kyllä hyvin paljon käytetyistä romuista, isolla raudalla pakarat huutaa varmuudella syväkyykyissä. Mutta käytettäessä kohtuullisia painoja joita pystyy liikuttamaan vaikkapa 4-5x10 sarjoina, saadaan reidet treenattua aivan loppuun eikä perse ole kipeenä yhtään vaikka tehtäis syviä kyykkyjä.

colemanni sanoi:
Tuo riippuu kyllä hyvin paljon käytetyistä romuista, isolla raudalla pakarat huutaa varmuudella syväkyykyissä. Mutta käytettäessä kohtuullisia painoja joita pystyy liikuttamaan vaikkapa 4-5x10 sarjoina, saadaan reidet treenattua aivan loppuun eikä perse ole kipeenä yhtään vaikka tehtäis syviä kyykkyjä.

Allekirjoitan!

Jos se perseen kasvaminen tai liian vähäinen rasitus etureisille huolestuttaa, kannattaisi samantien opetella etukyykkäämään. Itse en usko, että vajaat kyykyt varsinkaan pienillä painoilla ovat pitemmän päälle kovinkaan kehittäviä reisien koon tai voiman kannalta.

Mike: Joo syviä ne sun kyykyt on. Itseasiassa nyt ihmettelen, että jos treenityyli on teillä kovin erilainen, mutta ohjelma sama, niin toimiiko homma molemmilla yhtä hyvin? No kaipa se toimii jalkojen koosta päätellen. Tästä voisi taas päätellä sen, että jos sarjapainot kasvaa, oli liikerata mitä hyvänsä (kunhan liikkeen pituus sama vertailusarjoissa) niin lihaskasvua tulee supistustyylistä riippumatta. Oli sitten kyseessä kyykky tai ylätalja.

Pecman sanoi:
Jos se perseen kasvaminen tai liian vähäinen rasitus etureisille huolestuttaa, kannattaisi samantien opetella etukyykkäämään. Itse en usko, että vajaat kyykyt varsinkaan pienillä painoilla ovat pitemmän päälle kovinkaan kehittäviä reisien koon tai voiman kannalta.

Minähän en jumalauta etukyykkää, en enää ikinä. Sain niin hirveen kammon siihen liikkeeseen että en edes yritä enää. Ei taida oikein sopia mulle, kun en vaan pysty oleen tarpeeks pystyssä tai lennän perseelleni. Kävi siis niin, että tangossa oli vaan 100kg ja otin sillä sarjaa. Neljännen toiston kohdalla tanko luiskahti olkapäiltä olkavarsien päälle ja väänsin sen siitä takaisin olkapäille väkisin ja laitoin tangon telineeseen. Ei olis kannattanu, heti kun sain tangon telineeseen, huomasin molemmissa olkapäissä niin ison kivun ettei ikinä. Seisoin varmaan 2 minuuttia ihan paikallaan ja sit alko kipu hellittään. En tiedä mikä niille tuli, kun mitään pysyvää vammaa ei jääny. Mutta niin paljon sattu että enää en koita.

Ja mitäs väliä sillä on miten vajaita ne kyykyt on jos vaan reisiin ottaa?

Powerhousu sanoi:
Minähän en jumalauta etukyykkää, en enää ikinä. Sain niin hirveen kammon siihen liikkeeseen että en edes yritä enää. Ei taida oikein sopia mulle, kun en vaan pysty oleen tarpeeks pystyssä tai lennän perseelleni. Kävi siis niin, että tangossa oli vaan 100kg ja otin sillä sarjaa. Neljännen toiston kohdalla tanko luiskahti olkapäiltä olkavarsien päälle ja väänsin sen siitä takaisin olkapäille väkisin ja laitoin tangon telineeseen!

Itse tykkään tehdä etukyykkyä syvältä smith-koneessa. Etukyykyssä pystyn suojelemaan joskus aikanaan maastavedossa loukkaamaani alaselkää paremmin kuin takakyykyssä. Molemmat kyllä aivan loistavia jalkaliikkeitä, itselleni etukyykky vaan sopii parhaillaan paremmin...

Smith-kone estää mainitsemasi ongelmat aika tehokkaasti, ja muutenkin pystyy keskittymään viimeisiin toistoihin paremmin kuin tangolla suoritettuna. Ja tiedän kyllä, että vapaat painot on aina vapaita painoja:)

Ton Mähösen kannattais ehkä heittää vähän lenkkiä. Tuntu toi kyykkääminen ottavan kovasti keuhkojen päälle. Rautahan siinä liikahteli ihan nätisti, ei siinä mitään.

Elchubagabra sanoi:
Ton Mähösen kannattais ehkä heittää vähän lenkkiä. Tuntu toi kyykkääminen ottavan kovasti keuhkojen päälle. Rautahan siinä liikahteli ihan nätisti, ei siinä mitään.
Voi lol mitä MUTUa. Itse olen ihmetellyt useaan kertaan tuon ukon hapenottoa ja lihaksen voimantuottoa. Olen vieressä varmistanut kun kaveri on tehnyt 61 toistoa prässissä 200 kilolla ja ojennuksissa 110 toistoa putkeen. Isot lihat vaatii paljon happea ja kun tehdään tuota volyymijuttua, niin ensimmäinen mikä muodostuu ongelmaksi on hapenotto. Kannattaa koittaa ja ihmetellä miten kovasti tuo hapettaa. Jos sulle pakattais 120+ kiloa lihaa, niin kyllä siinä hapettaa jo pienemmälläkin treenimäärällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom