Jalkatreeni ala Aki Mähönen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Lopetaanko tuo rääkki siihen kun ei enää mee 15 toistoa sarjassa?
Kuulostaa mahtavalta reeniltä, ite oon nykyään aivan hulluna jalkarääkkeihin eli viikon päästä on ihan must testata :rock:

Miten lie passais, jos soveltais ihan perustreeniksi joka lihakselle? Tekis mieli vaihtaa tuota treenisysteemiä johonki suuntaan, kun on tullut hevi-dyytin tyylisellä jo tarpeeksi väännettyä.

No siis kyllähä tota voi tehdä joka lihasryhmälle.. tai ainakin mä teen kaikki rinta selkä jne.. Ja mxm kyl sä sit huomaat että ei sitä 15 sit enää voi jaksaa ihan lopussa mutta kyllä jos eka kyykyn tekee nii kyl siin pitäs tuo 15 saada joka sarjal :)

Hmm...pitää kyllä kokeilla hauiksille ja hartioille tuota kun eivät tahdo kasvaa millään :)

Jos tuota nyt voi/kannattaa noille tehdä?

Itse tykkään tehä jalat pari kertaa vkossa n.6sarjalla käyttäen isoja painoja , tulee ne jalat silläkin kipeäksi :) Vihaan niin tuota kun rupeaa oksettamaan ja on pakko olla makuu asennossa :) Taidan olla neiti :itku:

Kuinka lyhyet ne tauot tarttis olla? Alle minuutin vai? Kun ajattelin yksin koittaa tota.

Kipi I sanoi:
Itse tykkään tehä jalat pari kertaa vkossa n.6sarjalla käyttäen isoja painoja , tulee ne jalat silläkin kipeäksi :) Vihaan niin tuota kun rupeaa oksettamaan ja on pakko olla makuu asennossa :) Taidan olla neiti :itku:

Ei tuo sen enempää neititreeniä ole kuin pitkät sarjatkaan, on jalat ennenkin kasvaneet kovilla sarjoilla.

Onhan tuo todella rankka setti jaloille, voisi kokeilla mikäli kehitys ei tyydyttäisi ja voimatuotolla ei olisi niinkään väliä.

Kipi I sanoi:

No ei ne kovin kipeäksi voi tuolla sun treenillä tulla jos pystyt ne kahdesti viikossa treenaamaan. ;)

Maso sanoi:
No ei ne kovin kipeäksi voi tuolla sun treenillä tulla jos pystyt ne kahdesti viikossa treenaamaan. ;)

No 3-4päivän väli treeneissä! En treenaa niitä finaaliin asti! Mielestäni parempi treena "ei loppuun asti" ja useammin, kuin "loppuun asti" ja harvoin! Ei mulla ikinä mikään lihas ole olllut vkoa kipeänä, vielä kun venyttelen joka toinen päivä kaikki lihat!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tein ton 20-80 kiloon puolen munuutin pausseilla viime tiistaina ja meinashan tossa happi loppua. Tein yksin räkissä, jossa oli turvaraudat alhaalla varmuuden vuoksi. Tavallinen jalkatreeni mulla on lähes aina yhtä pitkää sarjaa varsinkin kyykyssä. Otin ton päälle vielä kaks superia; ensin jalkaojennuskone 12/15 toistoa ja sen päälle heti smithräkissä etukyykkyä 15 toistoa painoilla, joilla oon yleensä tehnyt 20 toistoa. Näiden päälle otin vielä vittuillakseni ojentajasarjan vähän myöhemmin. Lopputreeniin kuului kyljet, pohkeet ja vatsat. Takareidet teen eri päivänä.

Tosiaan happi katosi kyykätessä, mutta lihaskipu ei ollut huomattavan suurta verrattuna normaaliin kovaan jalkatreeniini. Lieneekö syynsä sillä, että teen tavallisestikin pitkiä sarjoja. Ja lopuksi vielä; tein kyllä kyykyt niin loppuun, ettei ois puhtaasti ja kunnolla tullut varmasti enempää. Enkä jäänyt makaamaan, vaan jatkoin kävelyllä ja pienellä juomabreikillä treeniä.

Tulen tekemään toistekin, koska tuo sattuu osumaan masokistisiin tarpeisiini harvinaisen hyvällä tavalla :D

Joo.....Tuli sitten testattua jumppa tämän thredin päätähtien kanssa eilen.

Kyllä siinä alkoi tikkujalkoja pakottaa kun painot meni toiselle sadalle, täytyy myöntää että perkele voi 120 kg:kin painaa aikas paljon tälläisessä sessiossa :)

kiitoksia poijjat treenisessiosta

haba sanoi:
, mutta lihaskipu ei ollut huomattavan suurta verrattuna normaaliin kovaan jalkatreeniini.

Joo ei minunkaan jalat tai lihat yleensä tule kipeiksi kuin isoilla raudoilla! Jotenka pitäydyn isoissa painoissa :)

Kipi kun mulla on aina jalat vastannu parhaiten pitkiin sarjoihin. Eli vertasin tätä mähöstreenikipua mun normi kovaan jalkatreeniin. Enkä ekalla kerralla kokenut suurta muutosta kivussa, mutta viime keskiviikon treeni uppos paremmin :D Se, miksi en muutenkaan viitti tehdä edes vaihteluksi mitään 6 toistoa johtuu ihan mun vanhasta välilevyn pullistumasta, joka voi välillä uusia.

Se mun viime ke treeni, nam:

20kg-80kg 15 toistoa ja tauot 30sek. Lopussa alko tyyli jo kärsiä. Pidin pienen juomatauon ja jatkoin jalanojennusta 12x40kg. Kohta toinen samanlainen ja heti perään etukyykky smithräkissä 15x70kg. Meinas keuhkot tulla ulos. Muutaman minuutin päästä toinen samanlainen superi ja näiden päälle sitten pohkeet ja kyljet+vatsoja.

Loppuviikosta tuntui etureidessä kipua kävellessä ja oli muutenkin jalat "paketissa". Siis normaalia sen verran enemmän, että ei voinut olla huomaamatta. Kivun kautta.

Mike sanoi:
Yeah right.
Long reps, no legs :anssi:
GET THE POINT?

Käsittääkseni monissa tutkimuksissa on todettua, että sellainen palttiarallaa 10 toiston sarja on hypertrofian kannalta optimaalisin bodimiehelle? Pitemmät sarjat tuntuisivat sopivan etureisille niiden lihassolujakauman (enempi hitaita kuin nopeita - vai olikos se nyt päinvastoin?) myötä, mutta mutta ... Seuraa se pääkysymys:

Mitä kumman funktiota (lihastenkasvun kannalta) niillä tuon teikäläisen jalkatreeniesimerkin alun lukemattomilla 5-40% 1RPM:stä tehdyillä sarjoilla oikein on??? Sikäli kun pumppi sinällään ei ole lihaskasvun edellytys, niin olemattomilla pikkupainoilla pumppailun ainut hyöty tuntuisi olevan lämmittelyssä ... IMO paljon fiksumpaa olisi vaikka vetää siellä toistoalueella 60-75 % - vaikka rest-pausella - alkuun joku n. 20 toiston sarja ja sitten vääntää 30-90 sekunnin palautuksilla samalla painolla lisäsarjoja, joissa toistoja oman kunnon ja kivunsietokyvyn mukaan.

Olen siis kokolailla tuon "asiatyylillä" tyrmäämäsi kirjoittajan linjoilla: shokkihoitoa, joka aina välillä on ihan kokeilemisen arvoista, mutta hyöty pidemmän päälle jää puuttumaan. Jos olet eri mieltä, niin arvostaisin perusteluina muutakin kuin viittausta parin ammattibodarin kokemukseen tai sitä, että tuolla treenillä saa jalat toooodella kipeäksi (ne kun saa kipeäksi vaikka millä tavalla, joka ei sinällään niitä reiskoja varmasti kasvata). Kiitos. ;)

AKV sanoi:
Olen siis kokolailla tuon "asiatyylillä" tyrmäämäsi kirjoittajan linjoilla: shokkihoitoa, joka aina välillä on ihan kokeilemisen arvoista, mutta hyöty pidemmän päälle jää puuttumaan. Jos olet eri mieltä, niin arvostaisin perusteluina muutakin kuin viittausta parin ammattibodarin kokemukseen tai sitä, että tuolla treenillä saa jalat toooodella kipeäksi (ne kun saa kipeäksi vaikka millä tavalla, joka ei sinällään niitä reiskoja varmasti kasvata). Kiitos. ;)

En ole Mike, enka "bodimieskaan"... mutta vastaan silti. Minun oma reisitreenini on enemman saman tyylinen kuin Kalimeron tai Miken ja taytyy todeta, etta se toimii minulle ainakin pelottavan hyvin. Olen myos kokeillut isoja painoja ja lyhytta sarjaa, jopa treenannut monet kerrat Davidin kanssa. Joten olen kokeillut myos muita systeemeja. Mitaan tieteellista perustelua/teoriaa minulla ei valittettavasti ole aiheesta tarjota. Yksinkertaisesti minun koipeni vastaavat paremmin tuohon ensin mainittuun treeniin. Esimerkkeja treeneistani voi kayda vakoilemassa treeni-paivakirjastani.
IMO jokaisen kannattaisi kokeilla erityyppisia treeneja ja loytaa itselleen se parhaiten toimiva. Meidan kaikkien kehot toimivat eritavalla ja vastaavat arsykkeeseen erilailla. Paljon on myos kiinni geeneista. En usko, olevan ainutta oikeaa tapaa treenata, vaikka sita kuinka tieteellisilla tutkimuksilla perusteltaisiin.

Smart sanoi:
En ole Mike, enka "bodimieskaan"... mutta vastaan silti. Minun oma reisitreenini on enemman saman tyylinen kuin Kalimeron tai Miken ja taytyy todeta, etta se toimii minulle ainakin pelottavan hyvin. Olen myos kokeillut isoja painoja ja lyhytta sarjaa, jopa treenannut monet kerrat Davidin kanssa. Joten olen kokeillut myos muita systeemeja. Mitaan tieteellista perustelua/teoriaa minulla ei valittettavasti ole aiheesta tarjota. Yksinkertaisesti minun koipeni vastaavat paremmin tuohon ensin mainittuun treeniin. Esimerkkeja treeneistani voi kayda vakoilemassa treeni-paivakirjastani.
IMO jokaisen kannattaisi kokeilla erityyppisia treeneja ja loytaa itselleen se parhaiten toimiva. Meidan kaikkien kehot toimivat eritavalla ja vastaavat arsykkeeseen erilailla. Paljon on myos kiinni geeneista. En usko, olevan ainutta oikeaa tapaa treenata, vaikka sita kuinka tieteellisilla tutkimuksilla perusteltaisiin.

Muistanko väärin vai oliko niin, että naiset omaavat luonnostaan enemmän pitkäkestoiseen harjoitteluun omaavia hitaita soluja kuin miehet.
Joten pitkät sarjat toimivat myös massan haussa paremmin kuin lyhyet.

En ole nainen ja onhan se moneen kertaan huomattu, että nimenomaan jalat voivat kasvaa pitkilläkin sarjoilla. Mä oon nyt treenannu reilut viisi vuotta, eikä jalat ole jääneet muista jälkeen toistoilla 12-20.

AKV sanoi:
Käsittääkseni monissa tutkimuksissa on todettua, että sellainen palttiarallaa 10 toiston sarja on hypertrofian kannalta optimaalisin bodimiehelle? Pitemmät sarjat tuntuisivat sopivan etureisille niiden lihassolujakauman (enempi hitaita kuin nopeita - vai olikos se nyt päinvastoin?) myötä, mutta mutta ... Seuraa se pääkysymys:

Mitä kumman funktiota (lihastenkasvun kannalta) niillä tuon teikäläisen jalkatreeniesimerkin alun lukemattomilla 5-40% 1RPM:stä tehdyillä sarjoilla oikein on??? Sikäli kun pumppi sinällään ei ole lihaskasvun edellytys, niin olemattomilla pikkupainoilla pumppailun ainut hyöty tuntuisi olevan lämmittelyssä ... IMO paljon fiksumpaa olisi vaikka vetää siellä toistoalueella 60-75 % - vaikka rest-pausella - alkuun joku n. 20 toiston sarja ja sitten vääntää 30-90 sekunnin palautuksilla samalla painolla lisäsarjoja, joissa toistoja oman kunnon ja kivunsietokyvyn mukaan.

Oma tyttökaveri on treenannut AINA vain pitkää sarjaa, tuloksena 2 sm kultaa raskaassa sarjassa ja aika saatanan paksut reidet. Uskon siihen mitä näen, en jotain Davidia joka on treenannut 3 vuotta, lukee jonkun artikkelin ja leikkii sitten gurua. Mitä tulee mun viittaukseen, niin siinä ei enää näy kuvat pikaluistelijoista, joilla on järjestäen aivan hirvittävät reidet. Toistomäärät ovat todella korkeat. Toiset uskovat mitä ns. gurut sanovat, toiset taas uskovat mitä näkevät.

Joten AKV, olisko sulla kenties heittää jotain kumoavia kommentteja. Ja vielä omasta kokemuksesta, 3 kuukauden aikana olen saanut vajaat 5cm lisää ympärysmittaa reisiin.

No nyt on tuota kokeiltu parikin kertaa kyykyssä ja muutamassa muussakin liikkeessä ja ihan uusia ulottovuuksia on tullut treeniin ja voin suositella. Olen kerran viikossa joskun "perusliikkeen" tehnyt tällä tyylillä ja ihan joka kerta menee paikat kipees sillälailla että tietää ärsykkeen menneen perille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom