Jalkaprässi vs. kyykky

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Sillä kyykyllä ja jalkaprässillä ole mitään asiaa keskenään.

Siinä suhteessa on, että molemmilla yhdessä tai erikseen voidaan oikein ja järkevästi tehtynä saada jalkoihin lisää lihaa tai voimaa tai mitä ikinä haluaakin jalkaliikkeistään saada irti. Tämä "ämmien liikekin" ottaa kyllä jalkoihin erittäin hyvin, jos sitä oikein tekee.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyykkäyksestä vielä

Tuosta kyykyasennosta ja heikosta selästä ja keskivartalosta vielä kommentit. Suurin syy kieltäytyä kyykkäämästä on valittaa heikkoja keskivartalon lihaksia- ei jalkoja. Kyllähän se selällä rimpuilu painojen alla tarkoittaa kertoo nimenomaan puutteellisesta jalkavoimista. Nosto kaatuu väkisinkin selän päälle kun jaloista loppuu kaura. Jos ihmisen fysiologiaa oikein alkaa miettiä, niin kyykyn työskentelyasento on huomattavasti kuormittavampi reisille kuin prässi. Jalkaprässissä saa paljon paremmin tukea alaselän ja perseen lihaksilta kuin kyykyssä. Prässissähän tuo asento on jo valmiiksi istuva. Muuttakaapa tuo prässin asento kyykkyvastaavaksi; melkoinen persekyykky.

Ite aina vähän väliä vaihtelen liikkeitä jalkapäivänä ... Nyt tällä hetkellä vedän eka jalkaprässiä 345 kiloa + kelkka 3 * 6 ja sen jälkeen vipuvarsikyykkykoneella etukyykkyä 150 kilolla 3 * 6 . Muutama viikko sit tein ihan tavallista kyykkyä 130 kilolla ihan hyvään syvyyteen 3 * 8 ja sitä ennen olin kyykänny kunnolla varmaan puol vuotta sitten jolloin tein samaa sarjaa 90 kilolla :D

Mä tykkään vaihdella vuorotreenein 2-jakoisessa kyykkyä ja prässiä. Nyt on alkanut vaan häiritsemään prässissä etten uskalla laskea kelkkaa ja polvia tarpeeksi lähelle rintaa. Mun vasen polvi naksuu aina kun polvet ylittää tietyn kulman. Ihan selvästi näkee miten siinä joku jänne muljuaa samalla kun polvet lähestyy rintaa...:jahas: Onko ainut neuvo jättää prässi tekemättä tai nitkuttaa suht pienellä liikeradalla? Onko tosta naksumisesta ja jänteen liikkumisesta jotain haittaa kun se ei varsinaisesti satu?

Itse en osaa kyykkyä ja muutenkin vihaan koko liikettä... Joten kysynkin: Voinko treenata jalktreenin vain jalkaprässillä, reiden koukistajalla & Reiden ojentajalla?

Itse en osaa kyykkyä ja muutenkin vihaan koko liikettä... Joten kysynkin: Voinko treenata jalktreenin vain jalkaprässillä, reiden koukistajalla & Reiden ojentajalla?

Voi hyvinkin, onhan toi prässi yksi sellaisista "raskaista perus liikkeistä". Enemmän toi kyykky on sellainen koko kropan liike, eli jos teet vaikka seljälle mavea tai takareisille MVSJ niin saa keskivartalo siinä sitte hittiä.

Mä tykkään vaihdella vuorotreenein 2-jakoisessa kyykkyä ja prässiä. Nyt on alkanut vaan häiritsemään prässissä etten uskalla laskea kelkkaa ja polvia tarpeeksi lähelle rintaa. Mun vasen polvi naksuu aina kun polvet ylittää tietyn kulman. Ihan selvästi näkee miten siinä joku jänne muljuaa samalla kun polvet lähestyy rintaa...:jahas: Onko ainut neuvo jättää prässi tekemättä tai nitkuttaa suht pienellä liikeradalla? Onko tosta naksumisesta ja jänteen liikkumisesta jotain haittaa kun se ei varsinaisesti satu?

Mulla on sama juttu, polvet paukkuu ja on kipeenä koko ajan, kyykkyä kun tekee niin suorituksen jälkeen tulee hirvee vihlonta polviin ja sama prässissä mutta lievempänä ja prässissäkin kun menee tietyn rajan yli niin naksuu... mitenköhän kannattas toimia?

Zone-sarja -42%
Bull91 sanoi:
Mulla on sama juttu, polvet paukkuu ja on kipeenä koko ajan, kyykkyä kun tekee niin suorituksen jälkeen tulee hirvee vihlonta polviin ja sama prässissä mutta lievempänä ja prässissäkin kun menee tietyn rajan yli niin naksuu... mitenköhän kannattas toimia?

Kannattaa koittaa vaakaprässiä jos on mahdollisuus. Tai sitten vaan tehdä sellaisella liikeradalla että ei kipuile. Ei kannata polvia tuhota turhanpäiten, se on pirullista jos ei vanhempana pysty enää edes kävelemään kunnolla.

Tää vanha thredi tuli jostain vastaan vahingossa.Itellä on semmonen kokemus että mulla on aika huono tasapaino ja esim. kyykyssä tuntuu että kaadun aina johonkin suuntaan ja vasemman jalan polvi on leikattu teininä jonka jälkeen jalkaa ei kuntoutettu kunnolla josta johtuen se aina heikompi puoli.Oikea reisi on vieläkin hieman isompi ja paljon vahvempi noin 100kg jalkaprässissä.Kyykyssä jos menen isompiin rautoihin niin se alkaa aina menemään hyvää huomenta liikkeeksi selälle ja jotenkin toispuoleiseksi vahvemmalle puolelle mikä ei oo hyvä sekään.Noissa eri prässeissä ja vaikka Precor Icarian Super Squat koneessa saa aika hyvin heikompaa jalkaa treenattua kun keskittyy heikompaan puoleen.Smithiä en oo ikään kokeillu, hackissa tulee polvet kipeäksi välillä siksi en ole tehnyt sitä pitkään aikaan.Hack on muutenkin ihme liike, en usko että se kasvattaa lihaksia, tuntuu vain tosi rankalta.Tuo smith kyykkyhän on periaattessa se mitä ne teki Kazmaierin aikoihin voimamieskisoissa ja monesti muutenkin myöhemminkin ettei kai sekään nyt ihan perseestä voi olla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hack on omalta osin ehkä tuonu parhaiten lisää lihaa etureisiin. Jalkaprässiä tulee tehtyä eri variaatioina enemmän entä kyykkyä. Jostain syystä omilla löysillä polvilla ei paljoo tykkää kyykkäillä muutaku kevyillä kuormilla.

Mäkin pukkaan prässistä 400-450kg kasin sarjan, kyykky jotain 150-160.
Aika pieniä on painot, kuitenkin jo 7kk treeniä takana.

Mutta minusta kyykky on mukava liike, oon sen joskus opetellu tekemään oikeen ja keskivartaloni on suht vahva, ainoa mikä on niin oikea polvi. Lääkärin mukaan jossain ristisiteessä tjsp olisi jotain mikromurtumia, sen johdosta lääkäri kielsi kyykyn hetkeksi. Siispä teen nyt vaan jalkataljassa ojentajia ja koukistajia. Kohta saa alkaa varovasti vaikka 80kg:lla alotteleen kyykkäämistä ja rukoillla ettei ota polveen. 6mm neopreenit on käytössä.

Mutta minusta kyykky on mukava liike, oon sen joskus opetellu tekemään oikeen ja keskivartaloni on suht vahva, ainoa mikä on niin oikea polvi. Lääkärin mukaan jossain ristisiteessä tjsp olisi jotain mikromurtumia, sen johdosta lääkäri kielsi kyykyn hetkeksi. Siispä teen nyt vaan jalkataljassa ojentajia ja koukistajia. Kohta saa alkaa varovasti vaikka 80kg:lla alotteleen kyykkäämistä ja rukoillla ettei ota polveen. 6mm neopreenit on käytössä.
Tolla menolla parin vuoden päästä kyykkäät sarjaa 300 kilolla ja vedät jalkaprässiä tonnin painoilla.

Pistä videota, minua kiinnostaa minkä näkönen kaveri kyykkää 150 kiloa puolen vuoden treenille ja sanoo että on kevyttä

Porukka yritti hienovaraisesti vihjaista, että ilman videota sun kyykyt tuskin on koulutyttöjen niiauksia kummempia.

Mutta 1000 kg "koulutytön niiauksena" on kyllä ihan hyvä tulos sekin! Ja jos sattus olemaan vielä sellainen kardashian tyyppinen takamus, ass to the grass -liikekään ei ole kuin 3 mm suuntaansa, kun bottoksit hipoo jo maata. 2 tonnia ensi jouluun mennessä seems ihan legit.

Mikähän vaikeus se voi olla ymmärtää, että jollakin voi olla luonnostaan vahvat jalat, vaan ei uskota mitä mies sanoo.
Ja teen kyykyt siihen 90asteen kulmaan.

Onko 150kg muka paljon jos sillä tekee ykösen, ei minusta, ei ainakaan minun salilla.

Miksi pitää ittuilla ja hyökätä henkilöön kiinni?
Reidenympärys on 75cm.

Mikähän vaikeus se voi olla ymmärtää, että jollakin voi olla luonnostaan vahvat jalat, vaan ei uskota mitä mies sanoo.

Onko 150kg muka paljon jos sillä tekee ykösen, ei minusta, ei ainakaan minun salilla.

Reidenympärys on 75cm.
Koska noilla spekseillä sun pitäs olla pienellä treenillä voimailun MM-skaboissa.

Reidenympärys on 75cm.

Varmaan sen takia kun et kertonut mistä voimat ovat tulleet, olet "joskus kyykyn opetellut" mutta olet kuitenkin luonnostaan vahva, teet kyykkyä ja prässiä x-isoilla kiloilla, mutta kuitenkin vain reiden koukistajaa ja ojentajaa nyt. Että miten se nyt oikein meni, mistä voimat tuli, kauan kyykkyä ja prässiä on treenattu ja milloin ne tulokset tuli millä pohjalla, harrastitko jotain muuta alle? Jäi kovasti epäselväksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom