Jalkaprässi vs. kyykky

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
En sanonu että on kevyttä sanoin vain että pieniä on painot.
Olen luonnostani vahva, kun aloitin salikäynnin kyykkäsin 120kg.

Paljos mies vetää maastavedosta? Saadaan vähän osviittaa :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ja teen kyykyt siihen 90asteen kulmaan.

Onko 150kg muka paljon jos sillä tekee ykösen, ei minusta, ei ainakaan minun salilla.

90asteen kulmasta 150kg ei ole mitään. Yleensä 50kg yleisurheilijatytöt tekee vielä sarjaa tuolla painolla...

Kokemus. Suurin osa joka kyykkää mielestään reidet vaakatasoon näyttää kyykkäävän puolikyykkyjä. Esimerkiksi vaikka itse kyykkäisin penkin päälle, niin ei mulla siinä reidet käy vaakatasossa. Olihan siinä kiva paukuttaa 150kg kevyttä sarjaa eikä tunnu missään, kun raskain osa liikkeestä jäi pois.

Pistä video, niin sillä sä ne epäilyt kuittaat :)

En rupea minkään tyhjänpäiväsen ykösen takia alkaa särkemään polviani.
Maasta menee 200 tasan.
Treeniä tosiaan vasta 7kk, mut menee kuitenkin.

Seikka on saletti. :cool:

Penkistä menee ehkä 90, ei enempää.
Ei liity juurikaan asiaan, mutta mulla on aina ollu vahvat jalat ja oon joskus kakskymppisenä ottanu montakin jotain muutaman kk:den mittaista salitreeniä.
Jääkiekkoa ja jalkapalloa on tullut harrastettua.

Maasta menee 200 tasan.

Maven 200kg kertoo hyvin missä mennään alakerran osalta :)

Ei liity juurikaan asiaan, mutta mulla on aina ollu vahvat jalat ja oon joskus kakskymppisenä ottanu montakin jotain muutaman kk:den mittaista salitreeniä.

No nyt alkaa kuulostamaan ihan järkevältä ja uskottavalta. Ei muuta kun polvi kuntoon ja sitten uusia enkkoja kohti.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mitä se kertoo?

160kg on mavessa sarjapainot yleensä ja teen jotain 6 sarjaa ja 6-8 toistoa per sarja.

Usein kun jengi puhuu mavesta, suoritustekniikka on lähempänä kilpanostoa. Kyykyssä "kaikki lätkänpelaajat ottaa 200kg", mutta noston syvyys onkin todellisuudessa hävettävän ja niiauksen välimaastosta.

Moni jopa kehtaa ilmottaa kyykkyraudat huomattavasti mavetulosta suuremmiksi, esim 200/170, mistä on helposti pääteltävävissä että kyykky on tehty todella vajaana jos amatööristä puhutaan. Sitten on tietenkin erikseen painonnostajat ja super-raskaansarjan voimanostajat joilla kyykky saattaa olla mavea edellä.

Maasta menee 200 tasan.

Niin kuin jo sanottiin, toi mave kertoo paljon enemmän kuin kyykky ilman videota. Mutta oli mulla alun perin ihan taka-ajatuskin tässä kyseenalaistamisessa. Itsekin joskus polvivaivoista kärsineenä suosittelin taka-akselin vahvistamista. Painota jalkatreeniä sinne ja aloita jokainen jalkatreeni vaikka reiden koukistuksella, niin saat verta takareisiin. Sitten kun polvi kestää taas kyykkäämistä, niin kokeile hitailla laskuilla tehtävää syväkyykkyä, jos vain liikkuvuus sallii. Painoja joutuu tiputtamaan ja saa silti tehtyä kunnon jalkatreenin. Myös puolierot kannattaa tsekata esimerkiksi yhden jalan jalkaprässillä.

Kyllä kyykkyraudat (ihan kisasyvyydestä) voi olla ihan amatöörillä/harrastajallakin isommat kuin maastanoston raudat. Tähän vaikuttaa moni asia, esim. mittasuhteet, miten treenaa nostoja/millaisella frekvenssillä, tekniikka yms. Jotkut on parempia kyykyssä kuin maastanostossa.

Eipä tuolla kannata liikaa päätään vaivata - treenailee vaan molempia.

Kuten Jim Wendler on sanonut 531 FB -ryhmässä, jossa hieman vastaava aihe (kyykky vs. maastanosto):
"Just train both hard and don't concern yourself with this stuff. It's just the way it is for many people - focus on the process and being great. When you do that EVERYTHING falls into place. Life, live and lifting."

Aika hyvin sanottu.

No se selittää jo enemmän. Ei mun mielestä useampi muutaman kk salitreenijakso + 6kk salilla ole sama asia kun aloittelijan 6kk salia takana :D Kovia tuloksia kuitenkin ja toivottavasti itsekin kehittyy joskus samalle tasolle

Kokeilin nyt sitä kyykkyä, harmi ettei ollu mitään millä kuvata videota, mutta kuitenkin, lämmittelin hyvin ensin ja sitte laitoin 120 sarjapainoksi ja rupesin tekemään, niin 8:nnen toiston kohdalla pistävä kipu alkoi tuntua ja oli pakko lopettaa. Piti sitten ootella ja tehä reiden ojennuksia ja reiden koukistajia + pohkeet toki.

Nyt on suunitelma seuraava, ensin varaan ajan lääkäriin ja vaadin röntgenkuvia, sitten seuraavana jalkapäivänä laitan 60 taankoon ja teen ihan pohjaan asti, siitä sitten vitosen nostoilla siihen kipupisteeseen asti, siihen että se tuntuu vähän, ja lopetan siihen. Lisäksi teen reiden koukistajat taljassa ennen kyykkyä.

Lisäksi pitää tekniikkaa vähän hioa, onneksi sattui tänään kaveri salille samaan aikaan, ja kattoi kun kävin ilman kuormaa ihan pohjassa asti, niin kantapäät nousi muutaman millin irti lattiasta. Tämä taas tarkoittaa sitä, että pitää venytellä akillesjänteitä+ reiden koukistajia ihan kunnolla parinakin päivänä viikossa. Kyykky on oikeasti hyvin tekninen laji.

Harmi, että olin alkuun yksin, ettei ollu ketään kuvaamassa tuota 120kg:n sarjaa.
Oon kuitenkin jo 37 ja eläny aika raskasta elämää, mut nyt tuo punttisalihomma on tullu semmoseksi henkireiäksi mulle. Mukava kun saa ihan luvan kanssa nostella ja riuhtoa raskaita painoja (tämä ei tarkoita tempoilevaa suoritustekniikkaa vaan jotain aivan muuta).

Noh, nyt mulla on suunnitelma minkä kanssa etenen.

Kunhan saan polven kuntoon, niin kyllä sitä sitten pikkuhiljaa saa maximiakin ylöspäin, jotain kuukausi sitten otin siis tuon 150kg ja polvi tais hajota siinä tai sitten raskaassa prässisarjassa, tai sitten siellä on väärässä välissä joku luunsiru, mikä tuon olisi aiheuttanut.

Eikä se ykösen maximi ole se kaikkein tärkein asia, vaan se että saa jalat letkuiksi treenin jälkeen ja pääsee nauttimaan siitä tunteesta kun tuntuu, että jotakin on tullut tehtyä!

Mullakin oli polvessa ihon alla liikkuva kova patti kun kaaduin nuorena 2 pyöräsellä. Ei taidettu ikinä lääkärissä tutkia kunnolla ja nyttemmin kun asiasta mainitsi niin nuori lääkäri sanoi että ei sille voi hekään muuta määrätä kuin treeniä. Olen kauhulla odottanut jos joskus alkaisi sattumaan mutta vielä ei ole ongelmia tullut eikä pattia löydy enää.

Ärsyttäviä nuo vaivat

jos kantapää nousee, sillon noston linjassa on vika ja se pitää korjata. päkiälle ei paine saa mennä missään vaiheessa.

epäilen myös tuota liikkuvuusvajetta. jos polvi menee varpaiden yli ees 5cm ja kantapää pysyy maassa, ei oo tarvetta akillesjänteitä venytellä. kyykyn leveys on sillon se yks tarkasteltava juttu ja liian kapee se ei saa olla.

yleiskyykkynä semmonen hartialevynen ja jalkaterät hieman ulospäin on hyvä lähtökohta.

jos kantapää nousee, sillon noston linjassa on vika ja se pitää korjata. päkiälle ei paine saa mennä missään vaiheessa.

epäilen myös tuota liikkuvuusvajetta. jos polvi menee varpaiden yli ees 5cm ja kantapää pysyy maassa, ei oo tarvetta akillesjänteitä venytellä. kyykyn leveys on sillon se yks tarkasteltava juttu ja liian kapee se ei saa olla.

yleiskyykkynä semmonen hartialevynen ja jalkaterät hieman ulospäin on hyvä lähtökohta.
Onko muuten prässissä, hackissa ja muissa koneissa sama että pitäisi pitää paine kantapäällä enemmän? Olen noissa erilaisia jalkojen leveyksiä ja asentoja kokeillut mutta ei ole vakiintunut yhtä ja oikeaa

on joo. tulee hieman heikompi vipu ku päkiäpaineella eli rasitus sinne reidelle paremmin. noissa ei teknisesti se kuitenkaa oo niin tärkee juttu ku kyykyissä ja vedoissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom