Jalkaprässi vs. kyykky

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Timba79: Jep, näinhän se menee. Senpä takia sanoinkin että "omasta puolestani". Itse kyllä pelästyin aikoinaan tuota selkää, ja luulin ettei se tule ikinä kuntoon. Myös eräs kollega sanoi että "ikuisen vaivan sait." Nämä mielessä olen äärimmäisen tyytyväinen siitä että selkä on parempi kuin koskaan aikuisiällä -- ja kyykky sujuu. Säälittävillä painoilla toki edelleen, mutta jalat kiittävät silti.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Millainen prässi Powerhousulla on käytössä? Se on ainakin satavarma että 45 asteen normiprässissä ei ketään ketä kyykkää yli 150 kiloa tee sarjaa alle 250 kilon. Siis kelkat ym. mukana.

Normaali 9-luokkalainenkin saa prässissä syvältä 200*10. ellei ole erityisluokalla:D

Vuosi ja 4 kk salia takana, ja prässin sarjapaino on vielä luvattoman alhainen, 8 x 155 kg. Mutta hitaasti kiiruhtaen mennään eteenpäin.

Arzzka sanoi:
Vuosi ja 4 kk salia takana, ja prässin sarjapaino on vielä luvattoman alhainen, 8 x 155 kg. Mutta hitaasti kiiruhtaen mennään eteenpäin.

prässissä toi kelkan paino vaihtelee aika rajusti niin voi senkin takia tuntua noi painot pieniltä

Zone-sarja -42%
hoplaa90 sanoi:
prässissä toi kelkan paino vaihtelee aika rajusti niin voi senkin takia tuntua noi painot pieniltä
Ei kelkan paino vaan se määrä joka painosta tulee loppujenlopuks jalalle. Olen kokeillu prässiä missä 160 ei liikkunut ja olen myöskin tehnyt sarjaa salimme prässillä 420kilolla.

NATO sanoi:
Ei kelkan paino vaan se määrä joka painosta tulee loppujenlopuks jalalle. Olen kokeillu prässiä missä 160 ei liikkunut ja olen myöskin tehnyt sarjaa salimme prässillä 420kilolla.
hyvä huomio:jahas:

RRKalle sanoi:
Millainen prässi Powerhousulla on käytössä? Se on ainakin satavarma että 45 asteen normiprässissä ei ketään ketä kyykkää yli 150 kiloa tee sarjaa alle 250 kilon. Siis kelkat ym. mukana.
Ihan tavallinen Davidin prässi. Kulma noin 45 astetta tai vähän päälle. Kyllä se vaan niin menee kuin sanoin. Ja jos yhtään luit, niin sanoin mistä se johtuu, että prässitulos on kyykkyyn nähden huono. Jos molempia tekisin, niin varmaan vetelisin prässiä yli 300kg raudoilla. Mutta kun en prässiä juurikaan tee, ei se pääse kehittymään. Jostain syystä siis kyykkytuloksen paraneminen ei juurikaan prässiä paranna.

Kyllähän prässi jalkojen voimia kehittää mutta kyykky on yleisliikkeenä parempi.Rasitukseen joutuvat myös selkä ja keskivartalon asentoa tukevat lihakset ja lantio.Painoista on paha sanoa,eivät ole vertailukelpoisia.Sama jos tekee aina rintaa vipuvarsikoneella ja menee sitten tangon alle.Yllätys on melkoinen jos samat painot laittaa.Mutta kyllä prässiä kannattaa tehdä.Tekee samassa treenissä molempia,vaihtelee järjestystä välillä...

Mun käymällä salilla on sellainen välitysprässi niillä pinopainoilla. Eli 200kg on jo raskas. Noissahan muutenkin on kulmissa hieman eroja ja kelkan painossa yms eroja rullauksessa jne... Käyn ulkopuolisella salilla aina kun on jotain esim selässä jumissa yms ja voin kuitenkin treenata jalkoja ilman vapaita painoja.

Powerhousu sanoi:
Ihan tavallinen Davidin prässi. Kulma noin 45 astetta tai vähän päälle. Kyllä se vaan niin menee kuin sanoin. Ja jos yhtään luit, niin sanoin mistä se johtuu, että prässitulos on kyykkyyn nähden huono. Jos molempia tekisin, niin varmaan vetelisin prässiä yli 300kg raudoilla. Mutta kun en prässiä juurikaan tee, ei se pääse kehittymään. Jostain syystä siis kyykkytuloksen paraneminen ei juurikaan prässiä paranna.

Luin kyllä mutten usko:D

Se davidin prässi on varmasti jotenkin ihmeellinen, sillä en usko edes kärpässarjan voimanostajilla olevan sellaista hermotusta että kyykkää syviä 150*10, muttei saa prässiä yli 200*10, en usko sen olevan fysiologisesti mahdollista.

Ite en ole tehnyt prässiä aikoihin, ja nyt kun aloitin taas tekemään niin eihän se sujunut, mutta kyllä siinä syvältäkin kevyesti yli 2 kertaa isommilla vetelee kuin kyykkyä. Normaalisti teen vähän vajaan 90 asteen kulmaan prässin, tolla tavalla saan melkein 3 kertaa enemmän kuin kyykyssä sarjoissa.

Joku mättää, joko kyykyn syvyys tai prässi tai ties mikä.:rolleyes:

Tai sitten olet vaan erikoismies:thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Matemaatista vertailua...

Lasken teille ja itselleni malliksi paljonko 45-asteen jalkaprässissä on oikeasti kiloja jaloilla ja saatte kaavan mitä voitte itse soveltaa vertailtaessa prässirautoja kyykkyrautoihin...

Jos ei tylsä matemaattinen teoria kiinnosta, niin hyppää suosiolla tekstin alaosaan.

Ensin teoriaa:

Pythagoraan lause on= a potenssiin 2+b potenssiin 2= c potenssiin 2

45-asteen prässissä a=b

c=neliöjuuri(a potenssiin 2+b potenssiin 2)

kaavalla siis saadaan, että c=1,41.. kun a ja b=1
c/a tai b=0,707.. eli noin 0,71 joka on 71%

Eli 45-asteen prässissä tulee oikeata "pystysuoraa" painoa jaloille noin 70 %, kun on vähennetty pyörän prässissä aiheuttama mitätön kitka.

Eli jos prässissä on 400kg +kelkka 45kg niin jaloille tulee 0,7*445=311,5kg

Jos haluaa saivarrella niin mun 118 kilon ruholla tulee lisäksi vielä polvesta alaspäin noin 20 % kehon painosta eli 24kg siis lihaksille yhteensä 311,5kg+24kg= 335,5kg

Verrataanpas jaökakyykkyyn näin teoreettisesti:

Painan 118 kiloa eli kyykyssä ruho polvista ylöspäin rasitteena (n.80%) eli 95kg. Kyykyssä vaaditaan siis niskaan rautaa 335,5kg-95kg=240,5kg

240,5kg jalkakyykkyraudat siis vastaa prässissä 400kg+(45kg kelkka).

Nyrkkisääntönä voisi soveltaa yksinkertaistettua kaavaa, joka suosii teoriassa jalkakyykkyä enemmän mutta antaa ehkä realistisemman kuvan:

0,7* (prässin raudat+kelkka) - oma paino = jalkakyykkyraudat

Esim. 0,7*(400+45) – 118 = 193,5 kg

Huom! Nämä laskelmat ei ota kantaa siihen kuinka paljon jalkakyykky vaatii monipuolisemmin lihaksiston käyttöä kuten selkä, vatsa, tasapaino jne... Kertoo kuinka paljon rautaa jaloilla suunnilleen on.

Summa summarum... Jalkakyykyssä on tietysti pienemmät raudat, koska pitää kantaa se oma ruhokin niiden rautojen lisäksi. 45-asteen prässissä tulee jaloille todellisuudessa vain 70 % rautojen ja kelkan painosta. Kyykkääminen on tietysti raskaampaa ja vähemmän voi nostaa rautaa, koska täytyy se tasapainokin säilyttää... jne

Eli karkeesti teoriassa 45-asteen jalkaprässin raudat on noin kaksinkertaiset verrattuna jalkakyykkyrautoihin. huom tosikarkeesti... ja teoriassa

Eli alotin tän jutun näin ekassa viestissäni...

Olen 189 cm 118kg joitakin vuosia epäsäännöllisesti treenannut aloittelija. Jalkaprässillä menee laitteesta riippuen syvältä puhtaasti 10 X 400-460kg +kelkka. Paljonkohan jalkakyykystä sitten teoriassa voisi nousta 10-sarja, ykköset yms.. ?

Tällä hetkellä uskallan tehdä 10 x 100 kg kyykyn noin 90 asteen polvikulmalla vielä hoippuvalla tekniikalla. Teidän omia kokemuksia ja vertailuja toivoisin tähän.

Eli jos mulla menee nyt 45-asteen prässissä 10 X 400kg+(kelkka 45kg)...

Niin teoriassa jalkakyykyyssä menisi maksimissaan 10 X 193,5 kg... mutta käytännössä siihen en pääse johtuen kyykyn käytännön vaatimuksista.

Jos joku väittää, että kyykystä menee yli 50 % prässiraudoista 45-asteen prässissä niin se on matemaattinen mahdottomuus.

Kyykyssä nousee tasan sen verran kun kokeilemalla saa, riippumatta siitä, että prässissä pumppaillaan miljoonalla.

Kylhän toi kyykky mun mielestä tehokkaampi jalkaliike on. Itse ainakin henk.koht. huomannu, että kyykky tuonu jalkoihin huomattavasti enemmän lihaksia kuin prässi. Joten suosittelen kyykkyä kaikille!:thumbs:

virtajar sanoi:
Mielenkiintoinen lasku...
Ei se kehon painon mukaan ottaminen mitään saivartelua ole. Ihan oikein teit kun sen huomioit.
Ilmeisesti olet jotain tekniikan alaa opiskellut? Osaatko yhtään arvioida paljonko kelkan pyörän pyörittämiseen ja kitkaan kuluu energiaa?
Täytyypä ottaa laskukaava testiin, kun lähiviikkoina alotan taas tauon jälkeen kyykyn.
Ja itse keskusteluun pitää sanoa, että mielestäni hyvä yhdistelmä jolla voi kyykkytulosta jopa parantaa vaikkei kyykkyä teekkään on prässi+mave. Oletuksena että kyykkytekniikka jo hallussa.

En todellakaan puolia prässipainoista kyykkää.Itel paras prässisarja 6*400 ja kyykky 8*120

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom