Jalkaprässi vs. kyykky

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Aika hyvin vaikuttaisi pitävän tuo kaava paikkansa ainakin minun kohdallani, erityisesti jos sitä sovelletaan pelkkää kyykkyä tehneeseen joka kokeilee prässiä (toisin päin tehdessä tulee mukaan tekniikka ja keskivartalo, jotka rajoittavat).

Painan n. 84kg ja syväkyykystä tulee 5x 122,5kg, mutta prässistä tosiaan jotain hieman päälle 200kg sen kerran kun sitä kokeilin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tekniikkaa piti lähtee opiskelemaan mutta Liiketalous vei voiton. Valmistun vuoden päästä tradenomiksi ja markkinointi oon mun suuntautuminen. Onhan tota pythagoraan lausetta muistaakseni yläasteella jo käytetty. Lyhyestä matikasta kirjotin ällän. Tollanen käytännön matikka kyllä kiinnostaa varsinkin jos sitä voi soveltaa harrastuksiin. Jos lähetään kitkoja laskemaan niin täytyy kaivaa esille lukion fysiikan kirjat tai katsoa netistä kaavat.. kun olkapää+ojentaja-treeni on tehty niin voin palata aiheeseen :)

Salilla olen tämän kuullut, että kyykkypainot olisivat n. 40% siitä mitä prässissä.

Saattaa tuossa olla jotain perää, sillä kyykkään kevyesti 60 kg:lla 1x10, ja prässissä vastaava sarja menee 220 kg:lla.

Vaikka eipä sillä, vanha polvivaivainen ottaa kyykkäämisen kevyesti, ja tekniikkakin on vielä aivan viturallaan - mutta täältä tullaan, ehkä seon jonakin päivänä 50, sitten 60 tai jopa 70% :lol2:

itse aiheesta jalkaprässi vs kyykky, moneen kertaan todettu että kyykky todella paljon monipuolisempi ym.. itse haen prässistä kuitenkin ne "isot kilot" etureisille.
kyykky taas enemmän kokonaisvaltaisena liikkeenä mallilla "ass 2 grass".

sitten painovertailua: kovi kyykky sarja taitaa olla 115kgx6 ja prässistä 310+kelkka x 8. kyllä minustakin se että prässissä on painot samanlaiset kun kyykyssä kuulostaa aika pahalta liiottelulta!

Mä otan sarjaa kyykyssä 80kglla (Kutosia, kaseja) Ja prässissä menee 300kg (Kelkka mukana) kymppejä. Jalat on levyn yläreunoissa koska yritän saada takareisille ja pebaan potkua rässillä. Varmaan menis enemmänkin prässissä jos ottais etureidet paremmin mukaan emt.

Mulla ainakin menee vähemmän prässissä jos pidän jalkoja levyn alareunassa. Tosin silloin etureidet saa kyllä kivasti treeniä.

Mainostin jo aimmin prässin tehokkuuttaa yhdellä jalalla tehtäessä. Etureidet meni 5 päiväks tosi pahasti tukkoon ja tuli kauheet pumpit seuraavaks 3 päiväks, kun otin 10 sarjoja 200 kilolla +kelkka vasemmalla ja oikeella jalalla vuorotellen. Jalka mulla oli
ylempänä levyssä kuin kahdella jalalla tehtäessä mutta siitä huolimatta liike otti enemmän etureisiin kuin persukseen. Yhden jalan tekniikassa persus ei tuu niin mukaan kuin kahdella ja siks voin suositella kaikille etureisi treeniä haluaville. Oon huomannu tällä liikkeellä et vasen jalka on n. 10 % heikompi kuin oikea ja siks voin kehittää sit yhtä hyväks kuin oikeella. Kyykkääminen tulee ajanmyötä tasapainoisemmaks. Kyykky on lihasten joukkuepeliä ja tulos on niin hyvä kuin sen heikoin lenkki. Heikkouksia kehittämällä kokonaistuloskin paranee = kyykkytulos. Vatsoissa mulla on paljon vielä tekemistä jotta saisin kropan omat tuet kuntoon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
RRKalle sanoi:
Normaali 9-luokkalainenkin saa prässissä syvältä 200*10. ellei ole erityisluokalla :D
Kyllä varmasti vielä silloin kun RRKalle oli sen ikänen. Nykyään noh, nuoriso ei oikein liiku ja ne syö aivan päin metsää. Ei siinä mitään jos söisivät edes kunnon ruokaa mitä koulussakin saa, mutta yllättävän moni syö vaan pelkästään karkkia sun muuta shittiä. Yläasteella en voinu edes katsoa sitä määrää mitä jengi veti yhdessä välitunnissa karkkia. Noh tästä voidaan päätellä, että jotain on tehdä suomen nuorisolle. :D

BTW (että ei menisi kokonaan offiksi) nii IMO prässiä ei oikein voi kohdistaa tai mitenkään vaihella. Kyykkyssä jos otetaan variaatiota niin on takakyykkyä ja etukyykkyä sun mui, jopa Hack-kyykkyä pystyy tangolla tekemään, joten Squat till you drop. :D
Mulla tuo prosentti on huono, mulla menee etukyykyssäkin kovemmin kuin taka. :jahas:

Kyykky ei ole ollut omaan mieleen juuri missään vaiheessa, vaikka sitä kenties pitäisi treenata. Syynä on varmasti yhtenä se, että se on täyspaska pitää niskassa se tanko, jossa ottaa luut ja niskanikamat ekana vastaan. Toisekseen, prässi 100x turvallisemman oloinen ja "rennompi" liike tehdä ja erona näissä suuresti varmaan on se, ettei keskivartaloon saa prässistä voimaa, kuten sanottu.

Zone-sarja -42%
Avancian prässissä menee 10x300kg koska vaan (jalat alalaidassa),kyykyssä menee juuri 2x130kg.
johan mä v***u otan tuon 2x130kg yhden jalan prässissäkin :)
syviähän nuo nyt varmaan ei ole kumpikaan,mutta riittävän syviä mulle.
nää on näitä juttuja...

Kyykky ei ole ollut omaan mieleen juuri missään vaiheessa, vaikka sitä kenties pitäisi treenata. Syynä on varmasti yhtenä se, että se on täyspaska pitää niskassa se tanko, jossa ottaa luut ja niskanikamat ekana vastaan. Toisekseen, prässi 100x turvallisemman oloinen ja "rennompi" liike tehdä ja erona näissä suuresti varmaan on se, ettei keskivartaloon saa prässistä voimaa, kuten sanottu.
Jaa voihan sitä tankoa siinä edessäkin pitää eli etukyyky on visiinkin sun lajis. Pitänee sanoa jotenkin miten Käyhty sanoi FTA:ssa, mies jotain sanoi, että mitä vittumaisempi liike on sitä parempi ja tehokaampi liike on. Ja jossain suhteessa mies puhuu totta.

Toisekseen, prässi 100x turvallisemman oloinen ja "rennompi" liike tehdä ja erona näissä suuresti varmaan on se, ettei keskivartaloon saa prässistä voimaa, kuten sanottu.

Kyllähän se näin. Paino sanalla "oloinen."

Vittumaisin liike vapaana ja tangolla tehty kyykky mitä itsekin tiedän. Prässissä saa suuria rautoja hyvällä fiiliksellä oikeisiin paikkoihin ja tekniikkaa ei paljon tarvitse murehtia (jos ei prässin "erikoistekniikoita" oteta mukaan), niin kyykyssä vaikka voimaa on jaloissa kuin pienessä pitäjässä niin koko homma ei onnistu vaan jos tekniikka kusee ja keskivartalo romahtaa.

Prässissä voi tehdä loppuun asti jalkoja niin, että liike on turvattu (turvaraudat), mutta kyykyssä jos paino tippuu niskaan ja turvalleen lentää, niin se on menoa se. Happi loppuu, jalat tuntuu lähtevän alta, päätä huippaa, heikottaa, vituttaa. Siitä on kyykkääjän arki tehty.

Ja mitä NGV tossa Käyhdyn sanoista sanoi, niin kyllä pitää paikkansa. Se mikä tuntuu liikkeenä pahalta, niin se tuo tulostakin yleensä. Hampaat irvessä, oksennuksen partaalla, "sattuu" niin helvetisti ja vääntää esim. jalkoihin hapotusta, niin kyllä tietää taas tehneensä. Tietää, että se helpottaisi kun lopettaisi, mutta vielä vääntää, että tuntuu pahemmalta yhä enemmän.;)

Penskalle turvallisuudesta

Tuo jalkaprässi tuntuu noin aluksi kovin turvalliselta värkiltä, mutta kyllä silläkin pahaa saa aikaan. Viime talvena reväytin nivuset ym. alavatsan lihakset oikein viimeisen päälle kunnolla. Tuntui suunnilleen siltä, että suolet olisivat tulleet pellolle. Kyykyssä on revähtänyt etureisi, mutta paljon helpompi tilanne oli. Sitäpaitsi "pelkkä prässi" on ämmien liike. Ämmillä en tarkoita tässä tapauksessa tarkoita kauniimpaa sukupuolta.

Ei suju kyykyt mullakaan: etukyykyssä "hurjat" 8x80kg ja prässissä joku 10x300kg ainaki helposti syvälle. En mene sanomaan voisko notkoselkä vaikuttaa itellä tohon kyykkimiseen kun maven laskussa on havaittavissa vähän ongelmaa mikäli painot laskee tosi hitaasti maahan ilman vyötä ja samoin vaikeata on takakyykky. Keskivartalonlihaksia kuitenkin on pyritty vahvistamaan.

Sillä kyykyllä ja jalkaprässillä ole mitään asiaa keskenään. Prässissä voit vetää vaikka kuinka, vaikka tekniikka olisikaan kohdallaan mutta kyykyssä se on olennaisinta ja keskivartalo myös.

Ja sitten asiaan: voisikos joku valaista minua, että missä sen tangon paikka pitää olla? Tähän asti olen tehnyt sen siten, että tanko on niskan päällä ja koittanut kyllä sen olevan vähän alempana, mutta sitä kohtaa ei vaan löydy.
Mutta ei ole vielä sattunut yhtään tuo niskassa oleminen, vaikka siellä se yli 150kg romua on.

Sillä kyykyllä ja jalkaprässillä ole mitään asiaa keskenään. Prässissä voit vetää vaikka kuinka, vaikka tekniikka olisikaan kohdallaan mutta kyykyssä se on olennaisinta ja keskivartalo myös.

Ja sitten asiaan: voisikos joku valaista minua, että missä sen tangon paikka pitää olla? Tähän asti olen tehnyt sen siten, että tanko on niskan päällä ja koittanut kyllä sen olevan vähän alempana, mutta sitä kohtaa ei vaan löydy.
Mutta ei ole vielä sattunut yhtään tuo niskassa oleminen, vaikka siellä se yli 150kg romua on.

Mulla ainakin muodostuu tonne ylempien epäkkäiden taakse eli selkään takaolkapäistä sellanen sopiva kuppi kun laittaa kädet tangossa oikeeseen kohtaan ja siellä se tanko pysyy kuin liimattu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom