Ja sitten punttiharrastusta pidetään epäterveenä...

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen elänyt siinä harhaluulossa että yleisurheilu olisi harrastuksena suhteellisen terveellinen (kilpaurheilun ei sitä koskaan ole). Tämäkin väärä käsitys romuttui. Luin hiilaritietoisista kuinka eräs kirjoittaja vastasi jossain maratonkeskustelussa, miten hän aikanaan painoi 54kg pituuden ollessa 174cm. Nykyään hän valitettavasti on lihonut viitisen kiloa. Kirjoittaja on siis keski-ikäinen mies, ja käsittääkseni jonkilainen ravitsemusgurukin.

Ok, tottakai jotkut miehetkin ovat pieniä ja hinteliä luonnostaan, mutta jotain rajaa. Kun itse 19-vuotiaana painoin 54 kg, olin kyllä selvästi liian laiha...

Toisinaan eri lajien harrastajien käsitykset siitä, millainen on normaali vartalo eroavat toisistaan rankasti.

Oikeasti tämä on varmaan maailman turhin postaus, mutta minulla tuli ihan inhon väreitä tuosta.

Katsoopi suomalaisen kestävyysjuoksun uusimman sankarin Keskisalon vartaloa niin eipä siinäkään mies mitenkään lihaisassa kunnossa ole, eli nyt pitää pistää kukkahattu päähän ja kysyä että "tälläistäkö miehen mallia halutaan lapsille antaa, eiväthän ne edes kohta syö perunaa.." :lol2:

Conan O'Brienissä oli vasta vieraana kaveri joka oli juossut 50 maratonia eri osavaltioissa kahdessa kuukaudessa, yllättävän lihaisassa kunnossa oli eli ei edes näyttänyt marokkolaiselta kestävyysjuoksijalta, mutta niinhän siinä kyllä naureskelikin että kun kalorintarve alkaa olla 6k luokkaa päivässä niin ei tarvi kovin tarkkaa dieettiä noudattaa.

Eikös punttiharrastus oikein toteutetuna ole pelkästään terveellistä? Vahvistaa sydäntä, poistaa stressiä, pitää fyysistä toimntakykyä yllä...

Siihen kun yhdistää säännöllisen ruokailun monipuolisella ravinnolla, niin toimintakyky senkun paranee.

Sen sijaan painon tarkoituksellisesta nostamisesta en niin sitten tiedäkään. Vaikea sitä on terveyden edistämissyillä perustella.

Tosin laihdutus ylipainoisen kohdalla varmaan on ihan suositeltavaa, jos sen tekee maltillisesti ja oikein. Alipaino ei varmaan suoranaisesti ole terveysriski, jollei se mene todella alas. Mutta usein nämä alipainoiset syövät liian harvaseltaan ja huonoa ravintoa, mikä ei taas ole millään tavalla hyväksi.

Mut eikös ihminen ole terveimmillään kun se on aika hintelässä kunnossa? Jotkuthan syö tarkoituksella noin 30% alle päivän tarpeen ja sanovat että unen tarve vähenee, immuunivaste paranee, ovat energisempiä jne. Ja vielä kuulemma elimistö vanhenee hitaammin.

Mut eikös ihminen ole terveimmillään kun se on aika hintelässä kunnossa?

Ei. Alipaino altistaa mm. osteoporoosille. Normaalipainon rajat on määritelty juuri siksi, että normaalipaino on ihmisen terveellinen paino (tietysti aina on poikkeusyksilöitä.)

Sitä, että syötäisiin aina 30% liian vähä en ainakaan ymmärrä. Mitä iloa siitä on, että vanhenee hitaammin jos on koko ajan nälkäinen?

Itse söin nuorempana liian vähän ja voin vakuuttaa, että oloni on kaikin puolin parempi nyt, kun syön kunnolla.

Sitäpaitsi (miesten) liiallinen hintelyys on biologisesti huono asia, koska naisten ei tee mieli lisääntyä miehen kanssa, jotka eivät vaikuta metsästys- ja suojelukykyisiltä. :rolleyes:

Katsoopi suomalaisen kestävyysjuoksun uusimman sankarin Keskisalon vartaloa niin eipä siinäkään mies mitenkään lihaisassa kunnossa ole, eli nyt pitää pistää kukkahattu päähän ja kysyä että "tälläistäkö miehen mallia halutaan lapsille antaa, eiväthän ne edes kohta syö perunaa.." :lol2:

Hmm...
Voisin pistää päähäni vaikka sellaisen puupää-lakin, katsoa kuvia Marko Savolaisesta nykyjään ja kysyä että onko tämä sitten parempi vaihtoehto :jahas:

Sitä, että syötäisiin aina 30% liian vähä en ainakaan ymmärrä. Mitä iloa siitä on, että vanhenee hitaammin jos on koko ajan nälkäinen?

Onko toi totta, että miinuskalorit hidastaa vanhenemista?

Omalla kohdallani "oloni" on parhaimmillaan kyllä, jos syön alle kulutuksen. Ylipäätään, olen ollut aina huono syömään ja viihdyn jopa hivenen nälkäisenä paremmin kuin kylläisenä. Säännöllinen syöminen kolmen tunnin välein on taas ehdotonta, että pysyy vireessä koko päivä.

kyllä perinteinen kansanpunttaus on haitallista.

salille --> penkki max ja perään heijari hauista ja pois.
siinä kyllä rikkoo itsensä.

e: mietiskelen välillä onko punttaus kovin "terveellistä", mitenköhän nivelet toimii vanhana jarruja, alkaako kitisemään ennen aikojaan. eli kannattaisko treenata vaan 50kg:lla pitkiä sarjoja.

Puntti ja juokseminen on terveellistä, kun ne tekee oikein, panostaa lihashuoltoon ja liikkuvuuteen, sekä syö ja lepää tarpeeksi.

Monestihan punttia tehdää niin, että liikkuvuus huononee ja paikat on aivan tukossa. Sitten harjoittelu on vielä yksipuolista ja epätasapainoista.

Terveellisintähän olis tehdä pari kolme lenkkiä viikossa ja kuntosaliharjoittelua keskivatalolle, jalloille ja yläselälle kohtuullisilla painoilla. Yläkehoa voi toki treenata, mutta ei se hirveen hyödyllistä ole. Mitä nyt hartiat pysyy paremmassa kunnossa, jos tekee jotain jumppaa niillä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Onko toi totta, että miinuskalorit hidastaa vanhenemista?

Ainakin rotilla tai joillain muilla koe-eläimillä tällä oli tutkitusti suuri vaikutus, ilmeisesti parhaimmillaan elinikä tuplaantuu normaalirottiin verrattuna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Calorie_restriction
http://nymag.com/news/features/23169/

Oikeastihan siinä ei olla *miinus*kaloreilla koska ei energiaa sentään tyhjästä synny eikä loputtomiin voi laihtua. Pikemminkin elimistön aineenvaihdunta säätyy toimimaan sillä mitä on käytettävissä.

Tilastollisesti ihminen on terveimmillään painoindeksin ollessa n. 23, jos en aivan väärin muista. Ja tässä puhutaan taviksista, eli tuo tarkoittaa kuitenkin sitä, että rasvaa on.

Tämä on melko helppo ymmärtää, kun pitää mielessä, että rasvakudos ei suinkaan ole mikään passiivinen varasto, vaan itse asiassa aktiivinen elin, joka osallistuu mm. kehon hormonaalisen tasapainon säätelyyn.

Tämä on melko helppo ymmärtää, kun pitää mielessä, että rasvakudos ei suinkaan ole mikään passiivinen varasto, vaan itse asiassa aktiivinen elin, joka osallistuu mm. kehon hormonaalisen tasapainon säätelyyn.

En ole aiemmin lukenut aiheesta joten olisiko jotain linkkiä heittää? Kiinnostaisi tietää lisää aiheesta.

Puntti ja juokseminen on terveellistä, kun ne tekee oikein, panostaa lihashuoltoon ja liikkuvuuteen, sekä syö ja lepää tarpeeksi.

Monestihan punttia tehdää niin, että liikkuvuus huononee ja paikat on aivan tukossa. Sitten harjoittelu on vielä yksipuolista ja epätasapainoista.

Terveellisintähän olis tehdä pari kolme lenkkiä viikossa ja kuntosaliharjoittelua keskivatalolle, jalloille ja yläselälle kohtuullisilla painoilla. Yläkehoa voi toki treenata, mutta ei se hirveen hyödyllistä ole. Mitä nyt hartiat pysyy paremmassa kunnossa, jos tekee jotain jumppaa niillä.

http://www.arthurdevany.com/endurance_training_death_injury_and_risk/

Mikä on terveellistä?

Siis toihan on joku lapsille kerrottava mörkötarina. "Kun käyt lenkillä, lihaksesi surkastuvat, lyhenet pituutta, saat iho syövän ja kaikki elimesi kuolevat..."

Sitä paitsi kaikkihan tajuaa, että huippu-urheijiloiden treenimäärät ei ole terveellisiä. Onko ehdottamani 2-3 lenkkiä viikossa epäterveellisiä, onkin sitten asia erikseen? Toki jos esim. painon takia nivelet ei kestä, niin sitten kannattaa kävellä tai pyöräillä.

Tarkoititko linkin yleisenä tietona, vai tota mun ehdotusta vastaan?

PS: en jaksanut kuin silmäillä, kun oli niin pitkä ja taisivat puhua lähinnä juuri huippu-urheilijoista, maratoonareista tai muuten kovaa harjoittelevista.

Jos itse kuntoilisin, niin tekisin varmaan sen 2-3 40 minuutin lenkkiä viikossa sykkeillä 120-150. Kohtuu kaikessa :)

Olen elänyt siinä harhaluulossa että yleisurheilu olisi harrastuksena suhteellisen terveellinen (kilpaurheilun ei sitä koskaan ole). Tämäkin väärä käsitys romuttui. Luin hiilaritietoisista kuinka eräs kirjoittaja vastasi jossain maratonkeskustelussa, miten hän aikanaan painoi 54kg pituuden ollessa 174cm. Nykyään hän valitettavasti on lihonut viitisen kiloa. Kirjoittaja on siis keski-ikäinen mies, ja käsittääkseni jonkilainen ravitsemusgurukin.
No "valitettavasti"-sana nyt tossa ei kerro, onko nykyinen tilanne hänen mielestään terveellisempi vai ei. Optimaalisempi lajille tuskin on kuitenkaan, joten siitä toi "valitettavasti"

Musta maraton ei ole tässä mielessä yleisurheilua, vaan ihan oma kova lajinsa.
Ok, tottakai jotkut miehetkin ovat pieniä ja hinteliä luonnostaan, mutta jotain rajaa. Kun itse 19-vuotiaana painoin 54 kg, olin kyllä selvästi liian laiha...
Olitko sitten 174cm? Musta kuulostaa ihan kivalta toi 54kg, just hyvä naisen paino :)
Toisinaan eri lajien harrastajien käsitykset siitä, millainen on normaali vartalo eroavat toisistaan rankasti.
Varmasti.
Oikeasti tämä on varmaan maailman turhin postaus
Sama.

Niin joo, tuosta painoindeksijutusta en muista, mistä luin. Oli muistaakseni joku ison väestötutkimushankkeen osatutkimus. Olisikohan ollut Harvardin yliopiston sairaanhoitajatutkimus.

Niin joo, tuosta painoindeksijutusta en muista, mistä luin. Oli muistaakseni joku ison väestötutkimushankkeen osatutkimus. Olisikohan ollut Harvardin yliopiston sairaanhoitajatutkimus.
Mutta silti aika mielenkiintoinen huomio. Oliko se juuri tuolla hormonitoiminnalla, jolla se BMI 23 perusteltiin?

Suositut

Back
Ylös Bottom