Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ite oon about parin vuoden ajan soveltanu tätä syömistä omassa normaalissa arjessa, niin että viimeinen päivän ruoka syödään 00-03 maissa ja seuraava päivän ruoka syödään vasta noin 16-19 korvilla, josta alkaa ns. syömisputki joka kestää sen 6-8h. Ei mitään valittamista. Treenit sujuu tyhjällä vatsalla paremmin ja terävämmin kuin täynnä. Ennemmin syön isoja aterioita kuin pikkusia. Aamulla ja päivällä muutenkaan ei oo kauhee nälkä. Kahvia tulee silti lipiteltyä ja tietenkin vettä. Iltapäivällä/päivällä tulee treeni, joka kestää mitä kestää. Treenien ympärillä oon kuitenkin ottanu satunnaisesti bcaa:ta joitakin grammoja. Treenin jälkeen onkin yleensä ihan saatananmoinen nälkä. Ihmiset välillä tietenkin ihmettelee, että voi kun se syö vielä niin myöhään ja aina se on illalla jääkaapilla. Toki sitten tää systeemi useimmiten rikkoontuu kun tulee käytyä sukulaisten luona tai muussa reissussa ja ei jaksa sitä kommentointia.

Useita vuosia yritin aamulla/koska ikinä herääkään vääntää safkaa väkisin naamaan ja tuloksena oli joka kerta helvetinmoinen turvotus, uninen ja ähkyinen fiilis. Sitten mietin, että mikäs pakko sitä on aamulla syödä jos aina kroppa menee ihan jumiin. Ennemmin sitä venaa nälkäänsä niin pitkää, että oikeasti on nälkä.

^Vitamiinilla hyviä pointteja tossa yllä. Itsellä "ruokaikkuna" jää yleensä lyhyemmäksi, kuin kahdeksan tuntia. Syitä tähän on ainakin kaksi. Pystyn, varsinkin lepopäivien, ruoat vetämään yleensä yhdellä tai kahdella istumalla nassuun. Toinen syy on että teen jatkuvaa viisivuorotyötä ja mulla täytyy olla pieni "liukuma" systeemissä, että saan ajoitettua ruoat niin, että olen hereillä ruoka-aikaan. Treenit teen yleensä paaston lopussa ja sen jälkeen heti ruokaa naamariin, kun kerkee. Olen tykännyt noista paaston aikaisista treeneistä kovasti.

Tuli kyllä nyt harvinaisen lahjakkaasti toistettua tuon biggersmallerbigger-blogin postaamisella kun ottaa huomioon, että tulee kuitenkin päivittäin kyyläiltyä tää ketju ja blogi oli edellisen kerran linkitetty pari postia sitten :hyvä:

Nyt tulee tehtyä paluu kamppailun pariin ja samalla sitten saattaa tulla useampi treeni päiväänkin niin taitaa olla aika siirtyä IF:ltä etiäpäin.
Alkuvuodesta aloitin, vajaat 20 kiloa on vyötäröltä sulatettu ja fiilis on hyvä.

Kokonaan en kuitenkaan paastoilusta toinna luopua, joten tuon blogin innoittamana ajattelin jatkaa tuolla yksi 24h paasto/viikko tahdilla, diettiä kun tulee vähän aikaa vielä jatkettua. Kuinka paljon noita kaloreita tuon paastopäivän illalle nyt kannattaa dietillä sitten ottaa? Onko hommaan jotain ohjenuoraa? Mikä on järkevä minimi?
Vain päivän pakolliset protskut (n.150g) ? Vai kannattaako tuon paaston proteiineista nyt sitten edes niin välittää?
IF:n jälkeenhän sitä voisi sillä "kevyellä iltapalalla" vetää vaikka kuinka monta tonnia kaloreita mutta miltä esim. joku 500 kuulostaa? Saisi kunnon miinukset sille päivälle.

Kiitän ja kumarran jos joku jaksaa arvailla :)

Tuli kyllä nyt harvinaisen lahjakkaasti toistettua tuon biggersmallerbigger-blogin postaamisella kun ottaa huomioon, että tulee kuitenkin päivittäin kyyläiltyä tää ketju ja blogi oli edellisen kerran linkitetty pari postia sitten :hyvä:

En ymmärrä kieltäsi

Kokonaan en kuitenkaan paastoilusta toinna luopua, joten tuon blogin innoittamana ajattelin jatkaa tuolla yksi 24h paasto/viikko tahdilla, diettiä kun tulee vähän aikaa vielä jatkettua. Kuinka paljon noita kaloreita tuon paastopäivän illalle nyt kannattaa dietillä sitten ottaa? Onko hommaan jotain ohjenuoraa? Mikä on järkevä minimi?
Vain päivän pakolliset protskut (n.150g) ? Vai kannattaako tuon paaston proteiineista nyt sitten edes niin välittää?
IF:n jälkeenhän sitä voisi sillä "kevyellä iltapalalla" vetää vaikka kuinka monta tonnia kaloreita mutta miltä esim. joku 500 kuulostaa? Saisi kunnon miinukset sille päivälle.

Kiitän ja kumarran jos joku jaksaa arvailla :)

Tuohan on se alkuperäinen (?) IF, eli Eat-Stop-Eat, yksi 24h paasto viikossa. Hommaa e-kirjana jos ei ole tuttu, ei todellakaan ole tuon blogin kirjoittaja ensimmäinen tuossa touhussa. Oma ohjeeni on, että älä laske kaloreita, mutta älä vedä överiksi. Sen verran syöt että pysyt loppuillan tyytyväisenä, panosta vaikka johonkin vähän erikoisempaan ruokaan kuin yleensä

Sori, tuli vähän epäselvästi.

Meni nyt termit sekasin. Leangainssilta poistutaan ja tuo alkuperäinen IF sitten alkaa. Joo ei varmaan ole ensimmäinen tuo tyyppi :)
Kyllä ne kalorit tulee edes raa'asti laskettua juurikin tuon överin pelossa.

Sori, tuli vähän epäselvästi.

Meni nyt termit sekasin. Leangainssilta poistutaan ja tuo alkuperäinen IF sitten alkaa. Joo ei varmaan ole ensimmäinen tuo tyyppi :)
Kyllä ne kalorit tulee edes raa'asti laskettua juurikin tuon överin pelossa.

Tässäkin tredissä on ollut juttua, että parhaiten tuo sopii ihmisille, jotka eivät ole IF-tyyliin ennen syöneet eivätkä laske kaloreita. Tällöin paaston jälkeen voi syödä mahan täyteen ja on silti helposti toista tonnia pakkasella. Sinun tapauksessasi se on vaan itsestä kiinni kuinka paljon vajetta haluat, jos kerran kalorit lasket.

Tuo recomppi on kyllä sellasta touhua että en ihan perstuntumalla odottais mitään mullistavaa tulosta, tosin sun ikäisellä voi toimia paremmin (varsinkin jos ei ole paljoa treenitaustaa). Ite ehkä söisin tuolla aikataululla heti koulun jälkeen kerran ja pari kertaa treenin jälkeen. Paastotreenikin voisi tulla kyseeseen.

Muistaakseni sä joskus kerroit kokemuksistas, jotka oli ollu hätkähdyttävän hyviä? :O

Muistaakseni sä joskus kerroit kokemuksistas, jotka oli ollu hätkähdyttävän hyviä? :O

Tuoltahan se löytyi puolen vuoden takaa

Recomp-mainos a'la beginner:

12.12.2011 n.79kg rasvat 9,5%
30.3.2012 80,6kg rasvat 7,8%

Painoero seilttyy kylläkin pitkälti sillä, että syön enemmän hiilaria tätä nykyä ja lihaksissa lienee enemmän täytettä, mutta yhtä kaikki hyvä tulos yli 10v treenanneelle :)

Itse asiassa paino singahti kymmenen päivän joululomalöysäilyn jälkeen melko paljon ylöspäin, joten en tiedä millä termillä tuota nyt kutsuisi. Kyllä siinä kolme kuukautta oltiin ihan kunnon dieetillä taas. Noissa oli sama mittaaja, mutta huhtikuun lopussa eri mittaaja sai taas 9%, joka varmaan oli lähempänä totuutta kuin 7,8%. Voimatasoista ei kyllä juuri mitään lihaskasvua voinut havaita.

Tuoltahan se löytyi puolen vuoden takaa

Itse asiassa paino singahti kymmenen päivän joululomalöysäilyn jälkeen melko paljon ylöspäin, joten en tiedä millä termillä tuota nyt kutsuisi. Kyllä siinä kolme kuukautta oltiin ihan kunnon dieetillä taas. Noissa oli sama mittaaja, mutta huhtikuun lopussa eri mittaaja sai taas 9%, joka varmaan oli lähempänä totuutta kuin 7,8%. Voimatasoista ei kyllä juuri mitään lihaskasvua voinut havaita.

En tiedä johtuuko kellonajasta vai mistä, mutta mä en nyt vuorostani ymmärrä kieltäsi :D Yrität siis sanoa, ettei se mikään recomppi ollu vaan joulumässäilyn tuomasta painonlisäyksestä johtunut normaali dieetti? Sun tietämyksellä nyt luulis kuitenki tietävän, että ei joulun pyhien aikana rasvaa kauhesti kerkeä keräämään. Vaikka tietää sun syömislahjat (ylikilo perunoita, melkein kilo kasviksia ja jokunen sata grammaa lihaa yheltä istumalta) :D Vai kuinka monen päivän syöpöttelystä on kyse?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tiedä johtuuko kellonajasta vai mistä, mutta mä en nyt vuorostani ymmärrä kieltäsi :D Yrität siis sanoa, ettei se mikään recomppi ollu vaan joulumässäilyn tuomasta painonlisäyksestä johtunut normaali dieetti? Sun tietämyksellä nyt luulis kuitenki tietävän, että ei joulun pyhien aikana rasvaa kauhesti kerkeä keräämään. Vaikka tietää sun syömislahjat (ylikilo perunoita, melkein kilo kasviksia ja jokunen sata grammaa lihaa yheltä istumalta) :D Vai kuinka monen päivän syöpöttelystä on kyse?

Kyllä siinä joku aika meni ihan dieetillä ja kaloreiden nosto tapahtui aika likuvasti pitkin kevättä. Paha tuota nyt alkaa lokeroimaan, mutta tosiaan lihasmassassa ei juurikaan muutosta tullut, vaikka nuo luvut antaisivat niin ymmärtää. Tuo kymmenen päivää oli kyllä melko vallatonta ja pitää ottaa huomioon, että siinä oli alla pitkä dieetti jonka jälkeen rasva tarttuu jonkin verran helpommin. Parit kännitkin taisin ottaa.

Pointtina ylempänä lainaamassasi viestissäni oli kuitenkin se, että jos recompille aikoo niin tekee sen sitten melko tarkasti (kaveri kun ei aikonut kaloreita laskea)

Kui huikeeta että löysin intermittent fastingin! Olin aluksi aika (todella) epäileväinen koko homman suhteen, koska elin pitkään siinä luulossa, että ainoa ja oikea tapa on syödä 5-6 pientä ateriaa päivässä parin tunnin välein.. Kuinka väärässä olinkaan.. On näköjään niitä muitakin tapoja! Aattelin myös, että päivittäinen 16h paastoaminen ois yhtä helvettiä, koska jo verikokeisiin 12h paastoaminen on aina ärsyttävää. Fastingtwins:in videot sai mut vakuuttuneeksi, että tätä kannattaa koittaa joten mukaan vaan.. Eipä mulla mitään menetettävääkään (paitsi rasvaa!).

Nyt on tosiaan viikko takana tätä hommaa ja oon ihan hulluna tähän! Ensimmäisen paaston jälkeen OLI NÄLKÄ ja maha muris hulluna, mutta eipä sen jälkeen sitten enää oo nälkä vaivannu ollenkaan.. Oon huomannu jo iha hurjan paljon positiivisia asioita IF:n myötä (vaikka takana onkin vaivainen vko..) ja taitaa ola et tälle tielle jään. Turvotus hävinny, olo energisempi, ajatukset ei pyöri ruoan ympärillä, napostelu jääny, nälkä hävinny ja jotenkin kummasti koko viikon sadellu kehuja salilla mun kehittymisestä.. Aluksi oli ajatuksena, että noudatan IF muuten, paitsi etten todellakaan aikoisi treenata paastottuani 16h- niin paljon uskoin pre-workout mealin tärkeyteen. Maanantaina kumminkin ihan uteliaisuuttani treenasin paastottuani sen 16h ja olin ihan tulessa! Sain jopa tehtyä yhet tai kahet ylimääräset toistot loppuun, eikä todellakaan heikottanu tai pyörryttäny niinku olin pelännyt, vaan päinvastoin! Nyt parit paastonneena vedetyt treenit takana ja on ollu ihan mahtavaa.

Ja sitten kysymyksiin.. Oon tosiaan nainen (19v), jos sillä mitään väliä. Oon pelaillu nyt suurimmaks osaks 8/16 ikkunalla, mutta mun päivään sopis paremmin toi 6/18 ikkuna (johon meinaan kokoajan lipsua kun se sopis paremmin mun rytmiin), ni mietin, et onkohan siitä enemmän haittaa kuin hyötyä, ja pitäiskö pyrkiä pienempään paastoon? Onko missään muuten perusteltu sitä, että miksi naisten pitäis tehdä 10/14 ikkunalla? Kun ei kiinnostas tommosella tehä..

Sit mietin sitä, et kun mun syömisikkuna on about klo12-19 ja parina iltana viikossa harrastan kickboxingia (klo20-21:30), ni onko siitä mitää haittaa, et ton kovan aerobisen treenin jälkeen on vielä paastolla 15h vetäen sen päätteeks punttitreenin? Tuskin siitä mitää haittaa on, mutta kun takaraivossa kun vielä vaanii pre- ja postworkoutin olennaisuus..

Toivottavasti joku viittii vastata!:)

...Sit mietin sitä, et kun mun syömisikkuna on about klo12-19 ja parina iltana viikossa harrastan kickboxingia (klo20-21:30), ni onko siitä mitää haittaa, et ton kovan aerobisen treenin jälkeen on vielä paastolla 15h vetäen sen päätteeks punttitreenin? Tuskin siitä mitää haittaa on, mutta kun takaraivossa kun vielä vaanii pre- ja postworkoutin olennaisuus..

Entäpä jos venytät tai siirrät syömisikkunaa iltaa kohti noina kickboxing-päivinä? Kovan aerobisen jälkeinen pitkä syömättömyys on vähän riskaabelia palautumista ja kataboliaa ajatellen.

Itsekkin kyselin aikaisemmin paastoaerobisista tässä langassa ja esille taisi tulla, että aerobinen nostaa kortisolitasot, eikä se ainakaan tee hyvää siihen paaston alkuun.

Dodii elikkä alotin tän triidin lukemisen muutamia päiviä sitten, ja olin koukussa tähän jo 2 ekan sivun jälkee. IF lähti viime maanantaina liikkeelle 16/8 jaolla, paaston katkasu tapahtuu klo 16:00 niin, että eka ateria sisältää runsaasti hiilaria + protskua. Tämän perään sali joskus viiden ja kuuden välissä. Tunti salilla ja kotio syömään runsas proteiininen ja runsas rasvainen ateria. Sillä sinnitellään klo 23:00 tieenoille jolloin syön viimeisen, päivän suurimman aterian joka taas sisältää protskua ja hiilaria runsaasti.
Tällä nyt menty 3 päivää ja hyvin toimii omaan elämään. Tykkään varsinkin tuosta että salipäivinä (4x viikkoon) olen myös tehnyt aerobisen usein klo 12 aikoihin, ja se luokitellaan vielä aamulenkiksi, koska tyhjään mahaan menee.

Elikkä viikko näyttää jotakuinkin tältä:
-Ma > 5-8 km kävely lenkki. paaston katkaisu, sali (jalat + Selkä)
-Ti > paaston katkaisu, satunnainen 2km kävely illalla
-Ke >5-8 km kävely lenkki. paaston katkaisu, sali (yläkroppa + kädet)
-To > paaston katkaisu, satunnainen 2km kävely illalla
-Pe >5-8 km kävely lenkki. paaston katkaisu, sali (jalat + Selkä)
-La > paaston katkaisu, satunnainen 2km kävely illalla
-Su > 5-8 km kävely lenkki. paaston katkaisu, sali (yläkroppa + kädet)

Okei no tossa oli satunnainen jako päiville, eli sali ja tuo aamu lenkki (5-8km) on aina samoina päivinä, mutta päivät ovat satunnaisia. voivat olla joka toinen päivä, tai vaikka kaikki 4 päivää putkeen. Noi 2km iltalenkit lepopäivinä ovat täysin siskon mielentilasta kiinni. Salilla treenaan personal trainerin tekemällä 2 jakoisella ja toivon mukaan IF ei ainakaan huononna sarja painoja. vielä tähän loppuun omia ja päivän ruokien speksejä.

Ikä: 17
Pituus:180cm
Paino: IF:n aloitus päivän aamuna 80,6kg
Rasvat: ~20-25%
Päivän kulutus: Kalorilaskurin mukaan 3100 salipäivinä, lepopäivinä 2900
Päivän syödyt kalorit: Sali > ~3600 Kcal, pp/hh/rr, 345/254/83, Lepo > 2500 Kcal, pp/hh/rr, ~250/40/150

Toivottavasti ei kauheen sekavaa tekstiä oo. Tällä ois tarkotus mennä ainakin muutama kuukausi ja kattoa "hakkaanko" isoveljen tässä kiristymisessä
Isoveljen dieettinä toimii ACKD muunneltuna niin että päivän Kcal, ja makrot on samat ku siinä pussikuurissa, mutta ne saadaan oikeesta ruoasta.
joo ja vähän offtopiccia oli tää loppu

Ihan vain mun mielipide, mutta tee vaikka nelijakoisella ja vain yks sarja per liike loppuun asti. Lenkillä en kävis kuin ehkä kerran tai max 2 kertaa viikkoon. Kaloreita täytyis tän takia rajoittaa myös aika paljon.

Omat tulokset oli tällä -14kg ja voimatasot nousi jonkin verran.

että eka ateria sisältää runsaasti hiilaria + protskua.Tämän perään sali joskus viiden ja kuuden välissä. Tunti salilla ja kotio syömään runsas proteiininen ja runsas rasvainen ateria. Sillä sinnitellään klo 23:00 tieenoille jolloin syön viimeisen, päivän suurimman aterian joka taas sisältää protskua ja hiilaria runsaasti.

(Joku saa ihan vapaasti korjata, mikäli yritän auttaa väärin. Opin sitten itsekkin.) Eikös salipäivinä rasvansyönti pitäisi olla melko minimaalista? Itse söisin heti treenin jälkeenkin runsaasti hiilareita ja prodea, jättäen rasvat minimiin. Illalla viimeinen ateria, jossa rasvaa eniten treenipäivän saannista, mutta kuitenkin verrattaessa vähän plus paljon prodea ja jonkin verran hiilareita.

Ihan vain mun mielipide, mutta tee vaikka nelijakoisella ja vain yks sarja per liike loppuun asti. Lenkillä en kävis kuin ehkä kerran tai max 2 kertaa viikkoon. Kaloreita täytyis tän takia rajoittaa myös aika paljon.

Omat tulokset oli tällä -14kg ja voimatasot nousi jonkin verran.

Kiitti paljon vastauksesta. Täytyy koittaa ensviikolla tota lenkkii vähentää, ellei sitten tuota täs viikon aikana jotain aivan uskomattomia tuloksia :D Sali ohjelman ajattelin toistaiseksi pitää samana, koska lähti sekin vasta kokeiluun, niin pitää katsoa kuinka hyvä tuo oikein on. Tarkoituksenahan itselläni on pieni lihas massan lisäys ja kropan kiristely jokapaikasta rankalla kädellä.

Maratasolle: No tuon runsas rasvainen ateria meinaa sitä, että kyseinen ateria sisältää kaikki päivän rasvat. Mielestäni tuo 83g/päivä kuulostaa omaan korvaan kohtalaiselta määrältä jos proteiini ja hiilari kumminkin 345/254. Tiedä sitten olenko oikeassa vai kaivanko tässä itselleni kuoppaa, mutta sen vain aika näyttää :D

-Aterioita kannattaa muuttaa Maratason vinkkaamaan suuntaan eli hiilareita enemmän treenin jälkeen (silloin niitä tarvitaan enemmän kuin yötä vasten) ja rasvat sitten päivän viimeiselle aterialle. Rasvan kokonaismääriin ei välttämättä ole tarvetta koskea.
-Kalorierot treenipäivinä ja lepopäivinä vaikuttaa aika pieneltä. Pidempi kävelylenkki+sali kuluttavat vain 200kcal enemmän kuin lyhyt kävelylenkki? Kalorimäärät kuulostaa myös aika korkeille sinunpainoiselle, mutta riippuvat tietysti täysin muusta aktiviteettitasosta. Itsellä mitat 181/74 ja lasken peruskulutukseksi ilman treenejä n. 2200kcal.
-Niin kauan kuin lenkit eivät syö punttia / käy muuten raskaiksi, niin käy vain paljon lenkillä, jos kerran maistuu. Väkisin väännettynä into loppuu äkkiä.
-Jos meinaat kiristyä "rankalla kädellä" niin se melkeinpä vaatii miinuskaloreille menemistä

-Aterioita kannattaa muuttaa Maratason vinkkaamaan suuntaan eli hiilareita enemmän treenin jälkeen (silloin niitä tarvitaan enemmän kuin yötä vasten) ja rasvat sitten päivän viimeiselle aterialle. Rasvan kokonaismääriin ei välttämättä ole tarvetta koskea.
-Kalorierot treenipäivinä ja lepopäivinä vaikuttaa aika pieneltä. Pidempi kävelylenkki+sali kuluttavat vain 200kcal enemmän kuin lyhyt kävelylenkki? Kalorimäärät kuulostaa myös aika korkeille sinunpainoiselle, mutta riippuvat tietysti täysin muusta aktiviteettitasosta. Itsellä mitat 181/74 ja lasken peruskulutukseksi ilman treenejä n. 2200kcal.
-Niin kauan kuin lenkit eivät syö punttia / käy muuten raskaiksi, niin käy vain paljon lenkillä, jos kerran maistuu. Väkisin väännettynä into loppuu äkkiä.
-Jos meinaat kiristyä "rankalla kädellä" niin se melkeinpä vaatii miinuskaloreille menemistä

Tuo kulutus on aina ollut vähän kyseenalainen meikäläisellä. Muutamia vuosia nyt ollut tuo karvan alle 3000 Kcal/päivä, on se sitten laskettu kalorilaskurilla tai kysytty ravinto-ohjaajalta.
Mutta asiaan. kiitos tuosta ideasta että käännän illan kaksi viimeistä ateriaa niin että rasvat yötä vasten ja hiilarit treenin jälkeen. Ja tuo lepopäivän iltalenkin kulutuksesta en edes huolehdi/laske sitä mukaan sillä lenkki on maksimissaan 2km jossa ei saa edes hikeä päälle ellei pukeudu halareihin. Jos se nyt polttaa sen extra 100Kcal lepopäivänä niin polttakoon :D miinuskaloreilla silloin kumminkin mennään

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom