Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Morjesta! Pitkän aikaa foorumia selanneena täytyy vihdoin itsekkin avata sanaista arkkua.
Eli tässä nyt muutama päivä diettailtu IF-tyylillä, ketjua olen lukenut ahkerasti mutta muutama kysymys jäi askarruttamaan.
Eli mulla on syönti-ikkuna 11.30-19.30 ja se tuntuu sopivan mainiosti, mutta ongelmana on se että mulla on maanantaisin jalkapallo harkat kello 20.00-21.00 joten tuleeko vähän turhan nopeatempoista liikuntaa sitten kuitenkin paaston ajalle? Olen ajatellut että muina päivinä söisin normaalisti tuon 16/8 jaon mukaan, mutta että maanantaina ottaisin vielä vaikka proteini pirtelön vielä harkkojen jälkeen, kuullostaako aivan typerältä?

Tuskin vaikuttaa mihinkään, jos siirrät syönti-ikkunaa maanantaille vähän eteenpäin, tai sitten vaan vedät sen vikan aterian vähän myöhemmin. Se on palautumisen kannalta tärkeä ateria kuitenkin, eikä ihmiskeho ihan kellon tarkkuudella toimi.

No mites toi on toiminu? Onko Lihakset pysyny kuinka hyvi, ja entäs rasvan palamine? Millasilla vajeilla oot menny? -200 treeni ja lepopävinä vai?

Lihakset pysyivät kohtuullisen hyvin. Kävin inbodyssä ennen ja jälkeen dieetin ja testin mukaan rasvaa lähti n. 10kg, lihasta 1kg ja nesteitä 1-2kg. Kaloreita en laskenut kuin ihan aluksi, jotta sain ns. näppituntuman taas touhuun. Treenipäivinä tuli syötyä varmaan lähes kulutuksen verran, mutta välipäivinä mentiin varmaan -1000kcal/d luokkaa. Pääliikkeistä ainoastaan punnerrusliikkeissä katosi jonkin verran voimaa, mutta se on aika normaalia dieetillä kuin dieetillä. Rasvaprosentti oli inbodyn mukaan 10% ja VIP-puolelta voi käydä katsomassa millainen kunto dieetin jälkeen oli. :)

Tän kuun lopussa tulis puoli vuotta täyteen if:ää, josta reilu 4kk dieetillä. Miten tästä eteenpäin? Kaloreita ajattelin nostaa sen verran, että paino rupeaa nousemaan ja koska tykkään reenata ~5krt viikossa, en sen kummemmin rupea päivien välillä vaihteleen kalorien määrää. Ihan mukavuussyistä oon miettiny, että olisko tässä järkeä: Viikolla if-tyylillä ja viikonloput ihan normaalilla syömisrytmillä?

Tän kuun lopussa tulis puoli vuotta täyteen if:ää, josta reilu 4kk dieetillä. Miten tästä eteenpäin? Kaloreita ajattelin nostaa sen verran, että paino rupeaa nousemaan ja koska tykkään reenata ~5krt viikossa, en sen kummemmin rupea päivien välillä vaihteleen kalorien määrää. Ihan mukavuussyistä oon miettiny, että olisko tässä järkeä: Viikolla if-tyylillä ja viikonloput ihan normaalilla syömisrytmillä?

Ehdottomasti on järkeä. Mä syön nykyään tolleen ja tällä hetkellä ainakin tuntuu siltä, että jatkan noin koko loppuelämäni. Aamulla syöminen ei minulta vaan onnistu, mutta viikonloppusin tulee herättyä sen verran myöhään, että voi jo syödä. Itekkin olen nyt plussakaloreilla ja joka päivä pyrin syömään about samat kalorimäärät. Mä en myöskään ole laisinkaan tarkka siitä paaston pituudesta vaan syön sillon ku alkaa ruoka maittamaan. Käytännössä se on siinä kello yhden paikkeilla jo. Ehtii siinä kuitenkin 16h olemaan syömättä. Paastoamisen jälkeen voi myös hyvällä omatunnolla syödä vähän nopeita hiilihydraatteja. :)

Ite koitan nyt taas ei if syömistä ihan vaihtelun vuoks, koska oma kohtasesti ei tuota ongelmia aamulla. Mutta IFlläja lgllä näin yleisesti on melko helppo sitten dietata jos tulee tarve. Osasyy toki normi rytmiin on se, "anabolian lisääntyminen" en tiiä onko totta mutta avs :D

Ite oon päässy IF:n kautta eroon tosta pakko-syödä-2h-välein-tai-kuolet -ajatusmaailmasta ja paljon muustakin. Nyt oon massakaudella ja leangains ei ole käytössä, mutta silti lähdin tänään aamulla treenaamaan pelkän prode/lataripaukun voimin (ja vedin aivan helvetin hyvän treenin). Jos ei aamulla ole nälkä, niin en syö ja toisinpäin. Syön sitten kun alkaa tulla nälkä ja sitten syön reippaammin, että saan kalorit täyteen. Isot annokset ovat tulleet jäädäkseen. Helpottaa töissäkin, kun ei tartte raahaa kippoja ja eväitä joka tauolle.

Leangainssin kautta sitä on alkanu kuuntelee kehoa paljon enemmän ja kiinnittänyt enemmän huomiota kehon toimintaan ja hyvinvointiin

Sitten dieetillä leangains käyttöön pomminvarmasti.

Onkohan tää ollut jo täällä? http://www.pronutritionist.net/mitas-jos-ei-syotais-koko-ajan-patkapaastoamisen-vaikutuksia-vieraskirjotus/

Vähän samalla periaatteella olen itse tehnyt jos halunnut karsia syömisiä, eli normi aamupala ja pitkälti proteiinilla iltaruokaan asti (liikunnasta riippuen jonkun verran hiilaria + rasvaa päivällä), ja sitten syödään kunnon ateria (mieluusti treenin jälkeen) ja iltapalaksi rahka. Noin saa ihan hyvin tuollaiset 2000-2500 kcal tarpeen mukaan syötyä riittävällä proteiini määrällä näkemättä nälkää tai miettimättä muutenkaan dieettiä joka ruualla.

Onkos täällä paljon sellaisia, jotka ovat todenneet IF:n niin toimivaksi että ovat elämäntavakseen ottaneet ihan?

Itseäni alkoi kiinnostaa kun niin monet systeemiä kehuneet, päätin ottaa ainakin kokeiluun tämän.
Onko tämmöinen tsydeemi ihan passeli? Treenaamaan suoraan paastolta treenilaturin voimin (joskus 14-15 aikoihin), treenin jälkeen palkkari ja siitä ~1,5-2h päästä kunnon ateria. Sitten siitä ~2h päästä toinen ateria ja iltapala joskus 21-22 välillä. Paasto siis olisi 22-14.

Onkos täällä paljon sellaisia, jotka ovat todenneet IF:n niin toimivaksi että ovat elämäntavakseen ottaneet ihan?

Itseäni alkoi kiinnostaa kun niin monet systeemiä kehuneet, päätin ottaa ainakin kokeiluun tämän.
Onko tämmöinen tsydeemi ihan passeli? Treenaamaan suoraan paastolta treenilaturin voimin (joskus 14-15 aikoihin), treenin jälkeen palkkari ja siitä ~1,5-2h päästä kunnon ateria. Sitten siitä ~2h päästä toinen ateria ja iltapala joskus 21-22 välillä. Paasto siis olisi 22-14.
Taitaa jopa suurin osa tämän threadin aktiivikirjoittelijoista elää IF:n mukaan aivan pääsääntöisesti. Toki monet käyttävät tätä dieetillä koska nälän tunnetta helpompi hallita verrattuna normaalidieettiin ja saa syödä isompia annoksia kerralla.

Itselläni menee paasto aikalailla kuvailemallasi tavalla. klo 14 aikoihin olen ruukannut salilla käydä suoraan paastolta ja olen havainnut parhaaksi etten ota minkäänlaista "treenilaturia" lukuunottamatta kahvia. BCAA:ta en tosin edes ole LG:n suositusten mukaisesti kokeillut.
Suosittelen ateriarytmitykseksi että jätät tuon lounaan numero 2 paaston loppuun illaksi. Eli syö treenin jälkeen kunno ateria, tarvittaessa pieni välipala ja paaston lopussa sitten taas kunnon ateria. Ainakin itse olen huomannut tämän parhaaksi tavaksi koska muuten illalla tulee helposti ahmittua välillä liikaakin (olen iltasyöppö).

Tällä hetkellä itselläni tämä LG-tyylinen syönti on siis luultavasti tullut jäädäkseen. En ole kylläkään turhan tarkka syönti-ikkunasta joten tunnilla-parilla se saattaa heitellä. Myöskään sosiaalisissa tapahtumissa eli reissuissa kavereiden/perheen kanssa ja kylästellessä en ole turhaan stressannut paastoilusta. Kunhan et turhan usein poikkea normaalirutiinistasi niin kaiken pitäisi toimia aivan ok. Näin ainakin itselläni.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Siis syönti-ikkunan lopussa(ko)?

Ohhoh joo pääsi ajatus karkaamaan tuossa. Eli siis syönti-ikkunan loppuun toinen vähän isompi ateria.
Paaston lopussa treeni -> päivän isoin ateria ->välipala(tarvittaessa)->syönti-ikkunan loppuun taas ateria.
Lepopäivinä syön samalla lailla mutta vähemmän. Eli ensimmäinen ateria isoin.

No voisitko nopsaa heittää vähän vinkkiä noihin kalorimääriin ja että kannattaako mun mennä koko ajan miinuksilla?

178/81 ja rasvat 21%. Eli läskit pitäis saada nopsaa alas. Eli pidänkö koko ajan miinuksia, vaiko treenipäivinä enemmän? Ja miten tuo kulutus ois varminta laskea, kun salia tulee viikossa 3-4 kertaa ja aerobista 3 kertaa.

E: kun lasken noilla netistä löytyvillä laskureilla, niin vaikka laittaisin että tekisin vain 3-5 kertaa viikossa "semikovaa" liikuntaa, niin ne antaa jotain 2800kcal. Jos laitan sen 5-7 niin tulee yli 3000kcal kulutukseksi.

Eihän nuo voi olla noin helvetisti? :D

No voisitko nopsaa heittää vähän vinkkiä noihin kalorimääriin ja että kannattaako mun mennä koko ajan miinuksilla?

178/81 ja rasvat 21%. Eli läskit pitäis saada nopsaa alas. Eli pidänkö koko ajan miinuksia, vaiko treenipäivinä enemmän? Ja miten tuo kulutus ois varminta laskea, kun salia tulee viikossa 3-4 kertaa ja aerobista 3 kertaa.

E: kun lasken noilla netistä löytyvillä laskureilla, niin vaikka laittaisin että tekisin vain 3-5 kertaa viikossa "semikovaa" liikuntaa, niin ne antaa jotain 2800kcal. Jos laitan sen 5-7 niin tulee yli 3000kcal kulutukseksi.

Itsekin tällä hetkellä olen painiskellut vähän saman ongelman kanssa. Oon päätyny tekemään niin että katson kalorilaskuri.fi:n avulla suunnilleen paljonko mun liikuntasuoritus polttaa energiaa, mutta käytän peruskulutuksen pohjana http://www.1percentedge.com/ifcalc/ johon laitan että harrastan liikuntaa vain vähäsen. Kalorilaskuri nimittäin antaa minulle 200kcal isomman peruskulutuksen. Tuon IF-calculaattorin avulla saa hyviä vinkkejä ja käsitystä kalorimääristä jos on tiedossa oma tarkka rasva%.
Aika paljonhan nuo tuntuvat laskurikohtaisesti vaihtelevan joten maalaisjärkeä saa ja tarvii käyttää.

Omat mittani ovat 176/83 rasvat 10-12 tällä hetkellä. Salia 3-jakoisella 1on-1off periaatteella, lisäksi tulee käytyä kävelylenkeillä, jotka btw suorastaan sulattavat läskit pois paaston loppupuolella tehtynä. Paaston aikana en suosittele mitään kävelyä raskaampaa cardiota. Lepopäivisin olen pyrkinyt syömään 1800-2000kcal ja treenipäivinä 2300-2600kcal riippuen päivän yleisestä aktiivisuudesta ja muusta urheilusta salin ohella. Näillä kaloreilla olen ihan hyvin saanut puoteltua painoa josta toivottavasti ainakin osa on pois rasvoista.

Edit: isommilla rasva%:lla kaloreista voi karsia hieman enemmän. Parhaiten pärjää omaa kehoaan kuuntelemalla ja tuloksia tarkkailemalla. Itse tuli väsättyä excel-taulukko johon laitan päivän kalorit+aamupainon ja sitä seurailemalla olen saanut suht hyvän käsityksen eri kalorimäärien vaikutuksesta painooni. Näillä systeemeillä siis treenipainot on aikalaila pysyneet samana/nousseet ja paino putoaa tasaiseen tahtiin. Treenipäivinä energia hiilareista + protskuista ja lepopäivinä hiilarit olen pitänyt siellä alle 50g.
Nämähän ovat vähän yksilökohtaisia joten suosittelen kokeilemalla katsomaan miten kroppa reagoi :)

Itsekin tällä hetkellä olen painiskellut vähän saman ongelman kanssa. Oon päätyny tekemään niin että katson kalorilaskuri.fi:n avulla suunnilleen paljonko mun liikuntasuoritus polttaa energiaa, mutta käytän peruskulutuksen pohjana http://www.1percentedge.com/ifcalc/ johon laitan että harrastan liikuntaa vain vähäsen. Kalorilaskuri nimittäin antaa minulle 200kcal isomman peruskulutuksen. Tuon IF-calculaattorin avulla saa hyviä vinkkejä ja käsitystä kalorimääristä jos on tiedossa oma tarkka rasva%.
Aika paljonhan nuo tuntuvat laskurikohtaisesti vaihtelevan joten maalaisjärkeä saa ja tarvii käyttää.

Omat mittani ovat 176/83 rasvat 10-12 tällä hetkellä. Salia 3-jakoisella 1on-1off periaatteella, lisäksi tulee käytyä kävelylenkeillä, jotka btw suorastaan sulattavat läskit pois paaston loppupuolella tehtynä. Paaston aikana en suosittele mitään kävelyä raskaampaa cardiota. Lepopäivisin olen pyrkinyt syömään 1800-2000kcal ja treenipäivinä 2300-2600kcal riippuen päivän yleisestä aktiivisuudesta ja muusta urheilusta salin ohella. Näillä kaloreilla olen ihan hyvin saanut puoteltua painoa josta toivottavasti ainakin osa on pois rasvoista.

Joo :) luotan aika vahvasti pihtien antamaan rasvaprosenttiin. Enköhän tällä pärjää, seurailee peilikuvaa, painoa ja treenipainoja niin ei mene pieleen. Jotain 1900kcal/2300kcal itsekin ajattelin lähteä kokeilemaan.
Kunhan koululiikunta loppuu niin pääsee tekemään itse mäkijuoksuja ja kävelyä, eiköhän sillä läski pala :whip:

Kiitos sulle avusta!

E: Olipa hyvä tuo linkki muuten :)

IF:llä tai millään muullakaan ei kannata vetää läskejä nopsaan alas, koska sulla palaa lihakset. IF:llä kun mennään, on se elämäntapa, ja maltilla. Se on paljon hitaampaa, kuin perus dietillä, missä 70% liikunnan määrää lisätään. IF:llä ei tarvitse/tai kannata juurikaan airobista/nostaa sykettä, ja homma toimii paremmin mitä pienemmillä rasituksilla eteenpäin menet (metabolia). Toki punttisali, rpt, perus voimannosto sydeemit mukana, niin lihakset ei katoa, ja voimatasot nousee, ja teoreettinen lihasmassakin, jos vain olet kunnolla plussalla punttipäivät. Lepopäivät sitten -500-1000kcal, jos painoat haluat tiputella. Treenaa puntilla 1on1off systeemillä.

IF:llä tai millään muullakaan ei kannata vetää läskejä nopsaan alas, koska sulla palaa lihakset. IF:llä kun mennään, on se elämäntapa, ja maltilla. Se on paljon hitaampaa, kuin perus dietillä, missä 70% liikunnan määrää lisätään. IF:llä ei tarvitse/tai kannata juurikaan airobista/nostaa sykettä, ja homma toimii paremmin mitä pienemmillä rasituksilla eteenpäin menet (metabolia). Toki punttisali, rpt, perus voimannosto sydeemit mukana, niin lihakset ei katoa, ja voimatasot nousee, ja teoreettinen lihasmassakin, jos vain olet kunnolla plussalla punttipäivät. Lepopäivät sitten -500-1000kcal, jos painoat haluat tiputella. Treenaa puntilla 1on1off systeemillä.
No mutta imo joku -0.5kg/vko on minimipudotustahti näillä rasvoilla. Suunnitelmana -30%/-10% niin kuin suositellaan, kunnes rasvat alle 15%.

Nykyistä ohjelmaa hinkaan vielä vähän, sitten ajattelin ottaa esim 5/3/1.

No mutta imo joku -0.5kg/vko on minimipudotustahti näillä rasvoilla. Suunnitelmana -30%/-10% niin kuin suositellaan, kunnes rasvat alle 15%.

Nykyistä ohjelmaa hinkaan vielä vähän, sitten ajattelin ottaa esim 5/3/1.

Säädä sitten vauhdissa kaloreitasi, jos voimatasot ja väsymys rupeaa liikaa painamaan. Pidemmällä tähtäimellä IF-toimii kuitenkin parhaiten. Tsemiä!

Vajaa puoli vuotta nyt IF:ää takana, joista välissä n. 2kk plussilla.
Inbodyn arvot ulkomuistista ennen IF:
Paino 83,6kg
Rasvaton massa 69,2kg
Rasvaprosentti 17,2%

Puoli vuotta IF:
Paino 78,3kg
Rasvaton massa 67,5kg
Rasvaprosentti 13,8%

Tulokset salilla on ollut nousujohteisia n. 80 kiloon asti ja sen jälkeen on vähä alkanu tökkiin. Varmaan nyt sit jo aikasemmin mainitulle tyylille siirryn eli viikot IF ja viikonloput ns. normirytmillä. Proteiinit on ollu n. 150g/päivä ja saavat olla siinä jatkossakin, mutta hiilaria lisään ainakin.

Omia kokemuksia LeanGains cutista:

Kun aloin lueskelemaan Martinin www.leangains.com sivustoa päätin aloittaa 16/8 ruokailurytmin ja painoni tippui hissukseen +100kg -> 96kg. Blogista oli tosi vaikea saada kokonaiskuvaa systeemistä ja viime kesä meni +100 tuntia töissä- meiningillä, joten dieettailut jäi siihen. Onneksi löysin kolmisen viikkoa sitten Andyn www.rippedbody.jp nettisaitin, jossa on erittäin selkeästi ja yksityiskohtaisesti selitetty tämä systeemi. Suosittelen jokaiselle pätkäpaastosta kiinnostuneelle lukemaan sivu huolella läpi, niin ei tartte täällä kysellä niin paljoa.

Omat tavotteet on lievästä ylipainosta aina kärsineenä päästä kerrankin elämässä alhaisiin rasvoihin, ja hyvältä näyttää tässä vaiheessa, vaikka matkaa vielä onkin. Mitään urheilulajeja en nykyään harrasta, eli ihan perus sunnuntaipunttailija, joka on kiinnostunut lähinnä vahvasta kehosta ja siististä kondiksesta noin yleisesti. Ainakin toistaiseksi.

Loin itselleni excel- tiedoston, johon päivitän kerran viikossa salitulokset (treenaan RPT- ohjelmalla), raajojen ympärysmitat ja vyötärönympäryksen neljästä eri kohdasta (lantio, 2cm navan alapuolelta, navan kohdalta, 2cm navan yläpuolelta). Helppo keino seurata mihin suuntaan kehonkoostumus muuttuu. Mikäli dieetin aikana salitulokset pysyy ennallaan ja vyötärö kapenee --> lihasmassa säilyy/jopa vähän kasvaa ja rasvaa palaa.

Olen kolmisen viikkoa mennyt seuraavilla makroilla: T-day: P:200g/HH:260g/R:40g ja R-day: P:180g/HH:75g/R:60g. Voi vaikuttaa alhaiselta, mutta tällä hetkellä en tee muuta kuin istun lukemassa tai tietokoneella päivät pitkät. Paino tippuu tasaiseen kilon viikkotahtia ja tämän kuun aikana vyötärö on kaventunut navan alta 7cm ja salitulokset nousevat edelleen. Erittäin stressitöntä dieettamista; riittää että päivittäin pitää huolen sopivista makroista, treenaa kolme kertaa viikkoon minimalistisesti ja esim. sunnuntaina ottaa excel- tiedostoon mittaustulokset. Ei todellakaan tartte kantaa Tupperware- kipoissa kanaa ja parsakaalia duuniin :D Välillä, ehkä kerran viikkoon saattaa tulla 24h paasto.

Tämä on eka kerta kun dieettaan (tai tiedän, miten se kannattaa tehdä oikeasti), joten päätin käyttää kalorilaskuria, jotta saan varmasti makrot kohdilleen joka päivä.

Pakko sanoa, että erittäin helppo tapa pudottaa painoa. Ei ole mitään kiellettyjen ruokien listaa (vs. VHH yms muut ruokauskonnot). Riittää, että syö oikeaa ruokaa. Suosittelen kyllä kokeilemaan.

Mitä katselin Andyn asiakkaiden tuloksia, niin mun kokoisella miehellä (182cm,93kg) kun on tulokset advanced tasolla (tämän hetken tulokset: penkki: 5x120kg, etukyykky 5x115kg, maastaveto 1RM +200kg, press 8x67.5kg, dippi 6x30kg, leuanveto 5x30kg) ja vyötärönympärys reilu 80cm (tällä hetkellä 94cm-92cm), niin rasvat pitäis olla jossain 10% tuntumassa ja jonkin verran pihviä?. Mitä olette kokeneet konkarit mieltä?

Mutta joo, nyt kun on systeemi kunnossa, niin ei kai tässä muuta kuin antaa ajan tehdä tehtävänsä :) Toivottavasti alkukeväästä näkyisi jo vatsapalikat ekaa kertaa elämässä! :D

Kärsivällisyyttä kaikille syksyllä 2012 dieettaaville!

Ennen reeniä menee semmonen 30g heraa/soijaa ja reenin jälkeen menee ~tunti kun pääsee ruokapöydän ääreen. Oisko tuossa tarpeen syödä jotain välissä vai riittääkö nuo proteiinit, jotka on nauttinu ennen reeniä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom