Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Teen itse ilta ja aamuvuoroja sekö toisinaan myös öitä. Pidän rytmin koko ajan suunnilleen samana eli ruokaikkuna joko 11-19 tai 12-20.

Treenit hoidan siten että vapaapäivinä treenaan paastolla jonka jälkeen syön heti. Työpäivinä yksi ateria alle jonka jälkeen treenit. Yövuorojen aikaan pidän treenipaussia, mutta ruokaikkuna pysyy silti samana.

En ole huomannut että vuorotöistä olisi pätkäpaastoa ajatellen mitään haittaa. Itseasiassa menee ihan luonnollisesti ajattelematta kaikki.
Sama homma täällä, eli nuo on meikäläiselläkin suunnilleen ne treenien ja syömisten ajat, joskin oma kelloni käy ihan virastotyöajassa. Joskus vapaapäivinä tulee tosin venytettyä ikkunaa johonkin 15-23 paikkeille, jos siltä tuntuu.

Tässä olen nyt reilut kolme vuotta noudattanut pätkäpaastoa ja kyllä se nyt siltä näyttää, että tämä jää pysyväksi elämäntavaksi. Välillä on ollut joitain viikkoja, että on syönyt aamupalaa, jos on esim. reissussa, hotelliaamupalaa tms. mutta aina tulee kuitenkin palattua tähän pätkäpaastoon, kun en vaan nää aamupalan syömisessä mitään hyötyä.

Parasta on vapaapäivinä käydä aamupäivän paastossa vaikka leffassa ison kahvikupin kera, kävelyllä kuuntelemassa podcastia tai jotain muuta harrastella, niin kyllä on loistava olo. :)

Mulla olisi sellainen dilemma, että lomalla olen paastonnut 18-10(11), mutta töiden alkaessa ruokatauko olisi klo 9, pääsen töistä klo 12-13 (joustava työaika). Ja jos siitä sitten salille, niin ensimmäinen ruokailu olisi n. klo 14. Eli paastoa 18-14 (20h).
Kannattaisiko syödä silloin klo 9 vai pitkittää paastoa tuohon 20h:Iin?
Jos syön jo klo 9, niin pitäisi lopettaa syöminen klo 17...

Kannattaa melkein kokeilla molempia tapoja ja päättää sen mukaan miten treeni kulkee paastossa vs syöneenä. 20h paastossa sinäänsä ei ole ongelmaa.

Mulla on pari tyhmää kysymystä.

1) Minkälaiselle ihmiselle tämäntyylinen ruokailu sopii, onko tavoitteilla väliä vai onko vain laihduttajille.

2) Miten tämä pähkinänkuoressa toimii, onko tästä ollut minkälaisia kokemuksia/hyötyjä?

1) Minkälaiselle ihmiselle tämäntyylinen ruokailu sopii, onko tavoitteilla väliä vai onko vain laihduttajille.

2) Miten tämä pähkinänkuoressa toimii, onko tästä ollut minkälaisia kokemuksia/hyötyjä?

1) Sopii kaikille. Laihduttajille, bulkkaajille ja siltä väliltä.

2) Lue viestiketjua.

varmaan jo monta kertaa tullut esille mutta jos jumppailee heti aamusta olisiko järkevämpää treenata paastossa ja jatkaa paastoa sinne n. puoleenpäivään ja siitä 8h syönti-ikkuna. Vaiko sitten syödä 9-17 ja paastota siitä se 16h. Hiukan mietityttää ilta/yö nälkä ja nukkuminen...

varmaan jo monta kertaa tullut esille mutta jos jumppailee heti aamusta olisiko järkevämpää treenata paastossa ja jatkaa paastoa sinne n. puoleenpäivään ja siitä 8h syönti-ikkuna. Vaiko sitten syödä 9-17 ja paastota siitä se 16h. Hiukan mietityttää ilta/yö nälkä ja nukkuminen...

Yksinkertaisesti tee kuten parhaakso näet ja koet; oletko aamu ihminen, millainen treeni, löytyykö energiaa panostaa täysillä treeniin? Eiköhän treeni ole tärkein elementti? Jos esim raskas fyysinen duuni juuri ennen salia, niin parasta varmaan tehdö aamusali, jolloin luultaviimin eniten energiaa...

Itse tykkään paastota 2-5 päivään ja teen treenejä vähän soveltaen: 2 paastopäivän jälkeen pystyy vielä kyykkäämään, mutta 4 päivänä tehot laskeneet selvästi, joten teen esim olkapäät tai rinnan. Mielestäni tuota ruokailua ei kannata stressata. Jos dietillä, niin ainakin minulla juuri treenin jälkeen kovin himo syödä ruokaa ja paljon, joten siirrän ruokailua 4-6h eteenpäin, jolloi himoon riittää pienempi ateria

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Samoja asioita pohdin muutama viikko sitten. Päätin kokeilla ainakin alkuun paastoamista klo 13-5 eikä tässä mitään ongelmia ole ollut ainakaan nukkumisen kanssa. Tosin iltaisin saattaa tulla nälkä muiden mässäilessä ympärillä.

Parhaiten sopii laihduttamiseen/painonhallintaan. Nälänhallinta, annoskoot, ja kasvuhormoni säästää lihaksia (plus sitten muut terveyshyödyt, joista puhuttu paljon). Bulkkaaminenkin onnistuu, mutta siihen IF/TRE ei ole optimaalinen vaihtoehto.
Kannattaa kokeilla mikä vaihtoehto itselle tosiaan sopii parhaiten.

Jos taas mietitään sitä optimaalista vaihtoehtoa, niin olisi paras syödä heti treenin jälkeen. Eikä se 16-8 ole mitenkään kiveen hakattu aikataulu. Sehän on vedetty ihan hatusta. Tärkeintä on, että syömisikkuna on joka päivänä sama ja maksimissaan 12 tunnin mittainen (mielellään 8-10 tuntia). Ja tosiaan mieluummin aamupainotteisesti syömiset kuin iltapainotteisesti, mutta tämä on taas sitä hifistelyä.

Miksi näin päin vai tarkoitatko vain että mieluummin päivän ensimmäiseen ateriaan painotus ?
Eipä tolla oo oikeesti mitään väliä mihin aikaan syöt. Syöt kun sillon itselle sopii mutta kannattaa noudattaa samoja aikoja niin on helpompi keholle hallita nälkää.

Alotin taas pitkän tauon jälkeen IF, ruokaikkuna 11-20 yleensä ja voi vittu että tuntuu taas vaikeelta syödä tarpeeks ton ikkunan aikana, vielä ku reeni yleensä klo 18. Toteutin pitkään 4 ateriaa päivässä rytmiä, mutta jännästi huomannu ettei aamulla oo ees nälkä jos saa illalla mätettyä.

Alotin taas pitkän tauon jälkeen IF, ruokaikkuna 11-20 yleensä ja voi vittu että tuntuu taas vaikeelta syödä tarpeeks ton ikkunan aikana, vielä ku reeni yleensä klo 18. Toteutin pitkään 4 ateriaa päivässä rytmiä, mutta jännästi huomannu ettei aamulla oo ees nälkä jos saa illalla mätettyä.

Eilen tuli tehtyä vähän ekstra pitkä treeni ja oli muuta säätöä, joten pääsin himaan vasta klo 19. Syänti-ikkuna loppuu mulla klo 20.
Edessäni näin 600g lihaa, 200g riisiä, kasviksia ja hedelmiä. Kyllä se kahdella istumalla meni alas tunnin aikana :D.

No mutta siis ei kai se nyt niin minuutilleen ole!
Eikös se pääajatus tässä ole antaa edes jotain lepoa ropalle. Ihan vitun sama onko se nyt 16 vai 15 tuntia.

Miksi näin päin vai tarkoitatko vain että mieluummin päivän ensimmäiseen ateriaan painotus ?
Insuliiniherkkyys on aamulla paras ja heikkenee päivän edetessä. Lisäksi nykyisen tutkimustiedon valossa suositellaan olemaan ainakin 2-3 tuntia syömättä ennen nukkumaanmenoa.

Hyvä nyrkkisääntö vuorokausirytmin kannalta on myös, että fasting pimeään aikaan ja feasting valoisaan aikaan.

Tutkijaa nimeltä Satchin Panda voi seurata Twitterissä, jos aihe kiinnostaa.

Itse kyllä treenaisin aamun puolella mieluummin. Kesäloman ajan pystyi treenaamaan aina aamupäivisin ja paasto katkeaa intraan josta ison aterian äärelle, itselle ainakin olisi paras vaihtoehto jos voisi läpi vuoden vetää noin mutta hitto kun tarvii töissäkin käydä.

Suositut

Back
Ylös Bottom