Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sitä olen miettinyt näissä yhden - kahden aterian tapauksissa, että seuraatteko makroja ollenkaan? Eli miten taataan riittävä proteiinin saanti jos kertaistumalta pitäisi syödä vaikka 180g protskua plus muut riittävät makrot päälle?

Tottakai ja sehän tässä juuri ihmisiä mietityttää, eli miten valtavia aterioita on mahdollista saada alas kerralla.
Itse sanoisin lukeutuvani tuohon kahden aterian pätkäpaasto porukkaan vaikka välillä iltaruokaa (toinen ateria) joutuu syömäänkin kahdessa osassa 15-30min tauolla

Sitä olen miettinyt näissä yhden - kahden aterian tapauksissa, että seuraatteko makroja ollenkaan? Eli miten taataan riittävä proteiinin saanti jos kertaistumalta pitäisi syödä vaikka 180g protskua plus muut riittävät makrot päälle?
seuraan, aterialla tulee yleensä 130-150g hiilaria 40g rasvaa ja loput protskua. kaloreita 1800-2000 riippuen päivästä, jos enemmän kaloreita sillon lisään hiilaria.

Siinä tämä kauneus oikeastaan onkin että huomaat sen että proteiinin merkitystä on korostettu ihan helvetisti liikaa tänä FitnesBOOM kautena. Itsekkin vetelin aikoinani 85kg äijänä parhaillaan 300g proteiinia päivässä ja jos ei 5-6krt päivässä saanut vähintään 30g per ateria proteiinia niin katabolia vei 35kg lihasta samantien.

Nykyisin en paljoa stressaile makrtoista. Parit asiat on kuitenkin joihin kiinnitän huomiota enemmän, se että saisi laadukkaita rasvoja melko säännöllisesti (oliivi, kala, avokado, kookos, chee/voi) ja että ei syö mitään eines skeidaa liian usein. Keskittyy siihen että ruokaa on riittävästi ja että lautaselta löytyy eri ruoka-aineita päivän mittaan mahdollisimman monipuolisesti liikaa mitään ykisttäisiä ruoka-aineita korostamatta.

Siinä tämä kauneus oikeastaan onkin että huomaat sen että proteiinin merkitystä on korostettu ihan helvetisti liikaa tänä FitnesBOOM kautena. Itsekkin vetelin aikoinani 85kg äijänä parhaillaan 300g proteiinia päivässä ja jos ei 5-6krt päivässä saanut vähintään 30g per ateria proteiinia niin katabolia vei 35kg lihasta samantien.

Nykyisin en paljoa stressaile makrtoista. Parit asiat on kuitenkin joihin kiinnitän huomiota enemmän, se että saisi laadukkaita rasvoja melko säännöllisesti (oliivi, kala, avokado, kookos, chee/voi) ja että ei syö mitään eines skeidaa liian usein. Keskittyy siihen että ruokaa on riittävästi ja että lautaselta löytyy eri ruoka-aineita päivän mittaan mahdollisimman monipuolisesti liikaa mitään ykisttäisiä ruoka-aineita korostamatta.
Juu olen jo vuosikausia sitten todennut että about 2g per painokilo protskua riittää ja siitä sitten hiilarilla lisätään kaloreita tarvittaessa. Paastoilukin on tuttua puuhaa ja pätkäpaastoillen meninkin pitkälti tuon edellisen dieettini ja nyt kun nostellaan hissuksiin kaloreita niin 4 ruokaa syön päivässä.

Mutta ihan mielenkiinnosta siis halusin tietää että seuraatteko että tuleeko protskua "tarpeeksi" koska itse nuo paastoilut suoritin kuitenkin makroja seuraillen.

Juu olen jo vuosikausia sitten todennut että about 2g per painokilo protskua riittää ja siitä sitten hiilarilla lisätään kaloreita tarvittaessa. Paastoilukin on tuttua puuhaa ja pätkäpaastoillen meninkin pitkälti tuon edellisen dieettini ja nyt kun nostellaan hissuksiin kaloreita niin 4 ruokaa syön päivässä.

Mutta ihan mielenkiinnosta siis halusin tietää että seuraatteko että tuleeko protskua "tarpeeksi" koska itse nuo paastoilut suoritin kuitenkin makroja seuraillen.

Jos et kilpakehonrakennuslavoille tähtää niin 1g proteiinia päivässä on ihan tarpeeksi. Välillä tulee enemmän esim jos käy biffillä ja välillä vähän vähemmän. 80g proteiinia on kuitenkin 400g jauhelihapaketti päivässä, sen syö höysteineen niin 80-100g tulee helposti täyteen ja väitän että ainut kuka huomaa sen että syötkin yhden paketin sijasta kaksi pakettia jauhelihaa, on munuaiset . No et usko kuitenkaan niin toki kaikki tekee niin kuin parhaakseen näkee, mutta suosittelen kokeilemaan joskus vähän pienemmällä prode määrällä.

Yleensä itselle tulee proteiiniä n. 130-150g, usein vähemmänkin. Eipä nuo lihat ole mihinkään lähtenyt vaikka ei sitä 2g/kg olekaan proteiiniä ole tullut.

Juu olen jo vuosikausia sitten todennut että about 2g per painokilo protskua riittää

Jos et kilpakehonrakennuslavoille tähtää niin 1g proteiinia päivässä on ihan tarpeeksi.

Mä väittäisin että se "per painokilo" tässä yhtälössä on se mikä vie vikaan. En usko että jos se paino on rasvaa niin proteiinin tarve on isompi, kuin liinimmän.
Sen takia olen omille opetuslapilleni määrännyt kiinteät proteiinimäärät buildista/ruumiin rakenteesta/lihasmassasta riippuen. Hintelälle 150g, skrodelle 200g. Sanomattakin selvää, että nämä henkilöt eivät ole mm-lavoille valmistautumassa, vaan perus harrastelioita tai tavan diettaajia.

Mä väittäisin että se "per painokilo" tässä yhtälössä on se mikä vie vikaan. En usko että jos se paino on rasvaa niin proteiinin tarve on isompi, kuin liinimmän.
Sen takia olen omille opetuslapilleni määrännyt kiinteät proteiinimäärät buildista/ruumiin rakenteesta/lihasmassasta riippuen. Hintelälle 150g, skrodelle 200g. Sanomattakin selvää, että nämä henkilöt eivät ole mm-lavoille valmistautumassa, vaan perus harrastelioita tai tavan diettaajia.
Jep, siis rasvattomasta painokiloista nuo pitäisikin laskea. Toki se on vähän hankalampi määrittää.

2aterian plus palkkarin rytmi hyvä. Viimeksi kun pudotin painoa söin lounasaikaan klo 11.30 koulussa lounaan. Sitten kotona ruoka klo 17 ja jos oli Sali päivä niin palkkari treenin jälkeen joko klo 8 tai sitten 3-4 . 2kk ja putosi n.10kg 116kg—>105-106

Tämä on kyllä itselle ehdottomasti iisein tapa pysyä ns.kondiksessa tai polttaa rasvaa. Toista vuotta tullut tuota toteutettua enemmän tai vähemmän, mutta nykyään säännöllisten työaikojen takia paljon helpompaa. Herään about klo 7, aamulla aina naurettavan kova nälkä, klo 9-10 alkaa helpottaa ja klo 12 muiden pitäessä lounastaukoa nälkää ei enää ole. Syön ekan kerran siinä klo 15:30-16:00 jotain melko kevyttä, mutta jolla jaksaa treenata. Treenin aikana(klo 16-18) jotain litkuja ja päivän ainoa kunnon safka siinä klo 19-20, jolloin kunnon ruokaa saakin vetää aika kiitettävän satsin jopa näin dieetillä. Mikäli söisin klo 7-8 aikaan aamupalan ja klo 12 aikaan lounaan, olisi minulla siihen samaan klo 15:30-16:00 VÄHINTÄÄN yhtä kova nälkä kuin nykyään skippaamalla ne kokonaan. Aika pikkuhiljaa ja osittain sattumien kautta tullut ajauduttua tähän systeemiin, mutta on kyllä todella toimivaa omalla kohdalla. Ja jos joku tätä olisi joskus mulle suositellut, niin olisin nauranut, etten ikimaailmassa kykene olemaan noin 18-19 tuntia syömättä vuorokaudesta...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuinkas porukka bulkkailee if:llä? Hyötyä/haittaa/järkeä? Nyt tiristelty menestyksellä ja tarkoituksena ottaa maltillinen +vaihe. Lihasta ilman suurempaa läskikertymää siis...
Ajattelin kuitenkin jatkaa samankaltaisella tyylillä lisäten ehkä neljännen aterian syömisikkunaan. Nyt menty 2-3:lla ruokailulla siis ja n.8 tunnin syömisikkunalla.
Kalorit pyörineet 2700-2800 ja ajattelin nyt aluksi mennä sinne +3000kcal.

Täällä myös kokemukset vain positiivisia. Keväisin yleensä vähän tiristellyt rasvoja jo viimeset 10 vuotta. Muutama vuosi sitten koitin kiristellessä IF:ää ja sille tielle tuli jäätyä. Kesän mättö ja jokuset juomigit ei enään tee niin isoa tuhoa, vaan kunto pysyy parempana lopun vuotta, joten taas kevään koittaessa on urakka iisimpi.

Aamusta töihin ja aamulla kahvia maidolla. Samaa päivän mittaan, jos on tarjolla. Muuten vettä janon yllättäessä. Eka ruokailu 4-5 välissä päivällä, toinen illasta ennen nukkumaan menoa.

Itse en ole ehdoton. Jos viikonloppuna on aamupalaa tarjolla tai syöntiä seurassa, niin syön. Ei sitä jaksa olla niin ehdoton, kun on elämässä muutakin tekemistä ja muita ihmisiä ympärillä. Lounaanikin saatan syödä, jos tarjotaan nenän eteen. Muuten mennään arkisin perus kaavalla, että eka ruoka vasta kotona työpäivän jälkeen.

Teen tätä vain, koska se helpottaa elämää. Aamusta on nopeampaa saada kahvikuppi eteen ja päästä sitä ryystään lehden ääreen, kuin alkaa väkertään aamupalaa. Myöskään lounasaika ei leikkaa työaikaa, joten saa paremmin jotain aikaan.

Kuinkas porukka bulkkailee if:llä? Hyötyä/haittaa/järkeä? Nyt tiristelty menestyksellä ja tarkoituksena ottaa maltillinen +vaihe. Lihasta ilman suurempaa läskikertymää siis...
Ajattelin kuitenkin jatkaa samankaltaisella tyylillä lisäten ehkä neljännen aterian syömisikkunaan. Nyt menty 2-3:lla ruokailulla siis ja n.8 tunnin syömisikkunalla.
Kalorit pyörineet 2700-2800 ja ajattelin nyt aluksi mennä sinne +3000kcal.

Kaikki riippuu siitä, kuinka saat mukavimmin ja järkevimmin tarpeeksi kaloreita sisään. Jos syömisikkunan pidentäminen helpottaa, suosittelen sitä jopa ensisijaisena keinona, t.s. lopeta pätkäpaastoilu massakauden ajaksi. Riippuu toki siitäkin, kuinka paljon kaloreita pitää lisätä, esim. 500kCal voi mennä ihan hyvin samaan ikkunaan pelkästään ateriakokoa kasvattamalla. Rytmin muuttaminen kuitenkin tukee jatkoa, kun pitää taas alkaa kiristelemään ja IF:stä saa samat psykologiset edut kuin aloittaessakin. Itselläni olisi loppuvuoden aikana sellanen 4-5 kilon lisäys edessä.

Jos kerrot vähän nykyisestä ruokailustasi (ajat, ruoka-aineet, makrot ja kalorit treeni-/lepopäiville, onko hankaluuksia syödä tarpeeksi jne.), niin voin ehdottaa tarpeen mukaan jotain kikkoja.

Kuinkas porukka bulkkailee if:llä?

Ihan vaan nostamalla ruokamäärät tarpeeksi ylös. Monta vuotta mennyt katkotta 16/8 IF:llä enkä tuota runkoa muuta mitenkään riippumatta siitä onko kalorit miinuksella, plussalla vai ylläpidolla. Isot ateria uppoaa helposti, joten kolmella aterialla saa tarpeeksi sisään ihan hyvin.

Nyt menny puolisen vuotta niin, että syömisikkuna alkaa n.11-12 ja päättyy 19-20. Joskus menee ylikin, mutta ei tunnu haittaavan. Makrot H:350-400, P: 160-180, R: 70-90. Hiukan heittelyä päivien kesken, mutta tulosta on tullu silti hyvin.

Ruoat perusterveellistä ja mahtuu jäätelökin makroihin joskus. Eka ateria yleensä protskua ja rasvaa. Kananmunat, liha, pekoni,juusto, kasvikset yms. päivällä liha,kana,riisi,pasta,peruna,leipä. samoin treenin jälkeen. Toisinaan Murot, rahka, Kaurahiutale yms.
Lisäravinteina Hera, osmo, eaa, kreatiini. Suurta heittelyä ei ole treeni/lepopäivien suhteen. Ehkä tuo 3-400 kcal mitä tulee intrasta ja palkkarista.
Kahdella aterialla jos menen, niin rupeaa olemaan hankaluuksia mättää ruokaa naamaan. Kolmella jo iisimpää. Tottuuhan siihenkin, mutta nyt jos nostaa ruokamääriä, voisi olla hyvä heittää yksi välipala johonkin väliin, ettei tule rontti tonnin satseja kolmea.
Mulla on aina ollu jotenkin hankalaa syödä isoja satseja ruokaa. kaiketi tottumiskysymys tuokin. Tulee vaan raja vastaan nopsasti.
Niin, voisihan tuota ikkunaa venyttää esim. 10 syönti 14 paasto... Siihen saa jo varmasti kalorit koneeseen.

Oon ollu sykleittäin VHH IF:llä useampia vuosia ja kohta taas aikomus sinne päin. Perus 8/16 ei oo tuottanut koskaan mitään ongelmia sinäänsä. Siittipäivät ollu mukana. Työajat on infernaalisen epämääräiset aina aamuvuoroista iltavuoroihin ja kaksiosaisiin päiviin ja reenit olen aina koittanut sijoittaa aamuun alk. 9, 10, 11 aikoihin. Nukkumaan pyrin pääsemään 22-23 akselilla pääsääntöisesti. Nyt oon kuitenkin yrittäny miettiä, miten tuohon yhtälöön ymppäisin kasvuhormonia kiihdyttävät aamuproteiinin, heti reenin jälkeisen proteiinin ja illalla yötä vasten proteiinipommin noin niinkuin aikataulullisesti. Kaikkea ei vaan voi saada, kun ei ole aikakonetta. :/ Oisko hyviä ehdotuksia mikä ois kuitenki tärkeysjärjestys tai jotain vastaavaa juurikin kasvuhormonituotantoa ajatellen?

@kaakkima Ikkunan venyttäminen siis ensimmäinen, ja kun se ei tunnu riittävän, niin suurempi osa kaloreista nestemäisenä. Aamupalarutiinin voi aloittaa vaikka lisäämällä sen lepopäiville ja niin pienenä ettei ahdista. Muutama kananmuna ei pitäisi olla mahdoton paikka. Uni on yksi aika tärkeä seikka kehitykselle ja treeninjälkeisillä ruokaövereillä sitä ei ainakaan kannata pilata. Tää on kuitenkin aika paljolti keskiarvopeliä. Itse syklittelen hiilaria ja rasvaa aika reippaasti ja treenipäivinä ei juuri kasviksia tule syötyä täyttävyyden takia, lepopäivinä senkin edestä kun rasvaiset ruuat eivät paljoa tilaa vie.

Oon ollu sykleittäin VHH IF:llä useampia vuosia ja kohta taas aikomus sinne päin. Perus 8/16 ei oo tuottanut koskaan mitään ongelmia sinäänsä. Siittipäivät ollu mukana. Työajat on infernaalisen epämääräiset aina aamuvuoroista iltavuoroihin ja kaksiosaisiin päiviin ja reenit olen aina koittanut sijoittaa aamuun alk. 9, 10, 11 aikoihin. Nukkumaan pyrin pääsemään 22-23 akselilla pääsääntöisesti. Nyt oon kuitenkin yrittäny miettiä, miten tuohon yhtälöön ymppäisin kasvuhormonia kiihdyttävät aamuproteiinin, heti reenin jälkeisen proteiinin ja illalla yötä vasten proteiinipommin noin niinkuin aikataulullisesti. Kaikkea ei vaan voi saada, kun ei ole aikakonetta. :/ Oisko hyviä ehdotuksia mikä ois kuitenki tärkeysjärjestys tai jotain vastaavaa juurikin kasvuhormonituotantoa ajatellen?

Millasta ongelmaa sulla on ollut kasvuhormonin suhteen?

Tänks. Juurikin näin meinasin kokeilla. Ei mulla ongelmia tuohon 10:een tuntiin pitäis syömisen suhteen olla. Koitan pärjätä 3-4:llä aterialla.
Munia menee 4-5 päivittäin , niin rasvaa jo noistakin kertyy. Hiilaria makroihin pikkuhiljaa lisäillen niin eikhän se siitä. Tuo uni on kyllä se yksi tekijä, minkä suhteen pitäis parantaa. 2-vuoro hommia teen ja unta tulee 5-7 tuntia vain yössä.
Ei vaan osaa nukkua, mut viimeaikoina menny parempaan suuntaan.

Seuraan jollain tasolla. Yhden aterian päivällä 200 g protskua kerralla. Vaihteleva osa menee nestemäisenä. 70 - 100 g yleensä nestemäisenä. Hiilarit tulee helposti kiinteistä ja rasvat kiinteistä+öljyistä.
Treenipäivinä vähän eri tavalla kun paastoa katkeaa ennen treeniä klo 17-18 ja siinä treenin ympäristössä aika paljon hiilaria ja protskua nestemäisenä ja illalla kiinteää.

Suositut

Back
Ylös Bottom