Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jaahas pitänee huomena taas aloittaa IF ja mennään sillain että lounaalla syödään päivän eka ateria ja siitä 6-8h eteenpäin vika. Tarkoitus on olla juomatta aikaikkunan ulkopuolella kahvia tai mitään mikä kuormittaa sisäelimiä ravinnon pilkkomis mielessä.
Melkein tekisi mieli aloittaa lyhyellä 1-3pv vesipaastolla niin saisi heti alkumetreillä ketoosinkin mukaan kuvioihin.

Jaahas pitänee huomena taas aloittaa IF ja mennään sillain että lounaalla syödään päivän eka ateria ja siitä 6-8h eteenpäin vika. Tarkoitus on olla juomatta aikaikkunan ulkopuolella kahvia tai mitään mikä kuormittaa sisäelimiä ravinnon pilkkomis mielessä.
Melkein tekisi mieli aloittaa lyhyellä 1-3pv vesipaastolla niin saisi heti alkumetreillä ketoosinkin mukaan kuvioihin.
ei sitä ketoosia saavuteta 1-3 päivässä.

Joskus paastoillessa 24 tunnin tietämillä on takana 8tunnin fyysinen raskas duuni päivä ja salitreeni niin
jostain syystä nälkä on kadonnut. Uskon et keho tyhjentynyt päivän aikana pahimmista sokereista ja käy enempi rasvoilla lähempänä ketoosia sen takia nälkä poissa.

Aloitan tässä kevään aikana testailemaan pidempiä paastoja. Varmaan ensimmäisen pidemmän paaston jälkeen jatkan ketolla ja katson minkälaiset fiilikset, kun ei ole tullut ketoa kunnolla testattu ennen. Paastollahan sais kropan ainakin varmaan nopeemmin ketoosiin ja ehkä adaptoituis siihen nopeemmin.

Aloitan tässä kevään aikana testailemaan pidempiä paastoja. Varmaan ensimmäisen pidemmän paaston jälkeen jatkan ketolla ja katson minkälaiset fiilikset, kun ei ole tullut ketoa kunnolla testattu ennen. Paastollahan sais kropan ainakin varmaan nopeemmin ketoosiin ja ehkä adaptoituis siihen nopeemmin.

Mitä pidät pidempänä paastona?

Olenpa ruvennu harkittemmaan 16/8 systeemiä. Tulin kyselemmää vähä kokeneempien mielipidettä. Eli minun rymi tällä hetkellä on että menen unille klo 20-21 ja herään klo04.00. klo 5 salille ja 7:ksi töihin. Työt loppuu klo 15.30. Eli itse suunnittelin että aloitan paaston kun menen nukkumaan, ja syön ensimmäisen aterian sitten töissä klo 12.00. Tämä on se helpoin itselle, mutta se mikä tässä itteä meinaa häiritä että siinä treenin ympärillä ei ole ravintoa tarjolla ihan heti. Siis paastotreeni sujuu itsellä hyvin, mutta treenin jälkeen heti olen aina syönyt ni se lähinnä mietityttää. Ja miksi en treenaa töitten jälkeen niin teen raskasta työtä ni en saa itsestä irti niin hyvin verrattuna aamutreeniin :). Kiitos etukäteen vastauksista ja kaikki vinkit, neuvot otan avoimin mielin vastaan :).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite siirtäsin paastoa niin, että voisin syödä pari tuntia reenin jälkeen. Tuolloin "söisin" varmaankin lisäravinteena isolaatti-konsentraatti protskuseoksen (ja ehkä nopeita/hitaita hiilareita riippuen tavoitteesta ja tarpeesta). Sitten söisin reilun lounaan (sama homma hiilareitten kans, muttei enään niitä nopeita), kun sen aika olisi ja samoin loput päivän ateriat, sillä pitäisi lopettaa tuo syöminen suht. aikasin verrattuna aktiivisuusaikaan.

Joku tuhti palkkari treenin jälkeen aamulla 06->, seuraava ateriointi kaffitauolla 09, sitten 11-12 luonaalla ja syömiset onkin sitten siinä. Ajat voi heitellä 1-2h suuntaansa. Ikkuna about 6h. Jos tuntuu liian rankalta niin 14 kaffitauolla voi vielä syödä, sitten ikkuna on 8h. Oikeastaan elämäntyylisi on täydellinen IF rytmiin.

Joku tuhti palkkari treenin jälkeen aamulla 06->, seuraava ateriointi kaffitauolla 09, sitten 11-12 luonaalla ja syömiset onkin sitten siinä. Ajat voi heitellä 1-2h suuntaansa. Ikkuna about 6h. Jos tuntuu liian rankalta niin 14 kaffitauolla voi vielä syödä, sitten ikkuna on 8h. Oikeastaan elämäntyylisi on täydellinen IF rytmiin.
Okei, kiitos. Näin minäkin vähä astostelin näin jälkeenpäin että syön 06.00-14.00 ajalla ja sit paastoan 14.00 - 06.00

Kyllä heti treenin jälkeen on katkaistava paasto ja alettava syömään kunnolla. Ja minä suosittelisin kyllä 8h syönti-ikkunaa kun on vielä raskas työkin. Mutta minusta tuo betonimiehen elämäntyyli ei kyllä oikein sovi IFlle. Kaikki syöminen tapahtuu työaikana ja iltasella kotona ei mitään. Voi olla ongelma sosiaalisen elämän kannalta, mutta jos se sopii niin eikait siinä.

Eihän se niin minuutilleen ole se syönti-ikkunan loppuminenkaan. Pääpointti koko jutussa on antaa elimistölle lepoa ainaisesta insumätöstä ja kyllä se lyhyemmälläkin paastolla onnistuu.
Eli jos betonimihellä alkaa kovasti kalvaa ja kaloreissakin on tilaa 14 jälkeenkin niin syö vaan! Varsinkin kun syömisen jälkeen olet vielä pari timmaa töissä!
Kyllä siinä on ihan hyvi vielä aikaa lepuuttaa, jos vaikka syöt töiden jälkeen klo 16 esim.

Itse jos joutuisin tuolla rytmillä elämään niin

05 intrassa hiilarit ja aminot
06 palkkari hera
09 isoin ateria
12 välipala
16 iso ateria

Jopa ton klo 12 välipalankin voisi jakaa noille isoille aterioille jolloin siinä tulee lyhyt välipaastokin keskellä päivää.
Mutta nälän mukaan itse menisin ja ruokailut suunnittelisin. Lisäksi toki kotiolot sanelee myös jos esim perheen kanssa pitää ruokailla yhdessä kotiintultua tjms.

Oletuksena tietenkin se että betonimies ei ole sm-lavoille havitteleva geneettisesti lahjakas junnu.

Onko kukaan täällä kokeillut tuota one-meal-a-day tyylistä syömistä? Olen nyt vähän aikaa noudattanut tota. Paino laskee ja keskittyminen on parantunut. Ihmiselle joka ei ole kokenut paastoilija, varmasti ihmettelee miten keskittyminen voi parantua.
i3ByScV4gviVejS08-u-bWA6QPQSRvu-D67f2mDwlRxVbuyX9xfCuWxAwrOBN2v3H1YTsDxZ_dByLt4dx-VrHAQnQ3B9yLiW_Ohfqv5b8VKWMQuSUShRRz8KDF9vS0drZfpZ2609
:cautious:

Ainoa huono puoli on, ettei huvita syödä riittäviä määriä. Koska kalorit jäävät vähän reiluun 2000kcal, niin olen pitäny tankkauspäivän 2 kertaa viikossa salipäivinä. Pyrin syömään suurin piirtein 4000kcal kyseisinä päivinä. Toisaalta toi aikaisemmin linkatun videon puhuja Thomas DeLauer ei suosittele pätkäpaastoa käytettävänkään joka päivä.

Onko kukaan täällä kokeillut tuota one-meal-a-day tyylistä syömistä? Olen nyt vähän aikaa noudattanut tota. Paino laskee ja keskittyminen on parantunut. Ihmiselle joka ei ole kokenut paastoilija, varmasti ihmettelee miten keskittyminen voi parantua.
i3ByScV4gviVejS08-u-bWA6QPQSRvu-D67f2mDwlRxVbuyX9xfCuWxAwrOBN2v3H1YTsDxZ_dByLt4dx-VrHAQnQ3B9yLiW_Ohfqv5b8VKWMQuSUShRRz8KDF9vS0drZfpZ2609

Ainoa huono puoli on, ettei huvita syödä riittäviä määriä. Koska kalorit jäävät vähän reiluun 2000kcal, niin olen pitäny tankkauspäivän 2 kertaa viikossa salipäivinä. Pyrin syömään suurin piirtein 4000kcal kyseisinä päivinä. Toisaalta toi aikaisemmin linkatun videon puhuja Thomas DeLauer ei suosittele pätkäpaastoa käytettävänkään joka päivä.
Mä oon nyt vaihtanut itse kahdesta ateriasta yhteen ja oon tykännyt. Treenin jälkeen syön yleensä noin kolmen tunnin kuluessa illalla jolloin katkasen paaston, olo on paastolla jotenkin todella "raikas" ja kevyt. Treenit sujuu hyvin ja pumppi on hyvä vaikka ruokaa ei olekaan vedetty. Eli paastoa tulee noin 20-23h ja muutaman kerran viikossa vetelen myös pidempiä.

Ite syön lepopäivinä vaan yhden aterian ja treenipäivinä välillä riippuen treenin ajankohdasta. Yleensä tulee kuitenkin treenipäivinä 2 ateriaa. Sama vika vähän noissa yhdenaterian päivissä, että vaikea saada riittävästi syötyä kaloreita, mutta pikkuhiljaa saanut kasvatettua ruokamääriä.

Sitä olen miettinyt näissä yhden - kahden aterian tapauksissa, että seuraatteko makroja ollenkaan? Eli miten taataan riittävä proteiinin saanti jos kertaistumalta pitäisi syödä vaikka 180g protskua plus muut riittävät makrot päälle?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom