Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Yritin vääntää ohjelman joka jäljittelisi tuota Martinin RPT systeemiä:

Ti: Mave 2x 4-6 rpt
Leuat 3X 4-6 rpt
Pendlay Row 3x5
Hauis tangolla 2X6

Ke: Penkki 3x4-6 rpt
Vinopenkki kp 2x8-10 rpt
Pystypunnerrus seisten 2X8
Dippi 2*6

Pe: Kykky 3x4-6 rpt
Hack 2x6-8 rpt
Takareidet maaten 2X6
Pohkeet seisten 2x8

Puuttuuko jotain? Onko tasapainossa? Muita parannus ehdotuksia?

Puuttuuko jotain? Onko tasapainossa? Muita parannus ehdotuksia?

Hyvältä näyttää. Tässä oma versio, jolla on tulosta tullut melko hyvin.

Etukyykky 2x3-7 rpt
Smith-kyykky 2x5-10 rpt (vaihdoin hiljattain 1 jalan prässiin)
Pohkeet vaakaprässissä 3x10-15 rpt
Koukistus maaten 1(-2)x6-8 (rpt)

Penkki 3x3-6 rpt
Vinopenkki kp 2x8-10 rpt
Dippi lisäpainoilla 3x6-10 rpt
Vatsa ylätaljassa 2-3x6-10 rpt

Maastaveto 2x3-5 rpt
Leuat lisäpainoilla 3x3-10 rpt, viimeinen yleensä lisäpainoitta
T-tankosoutu 3x5
Pystypunnerrus kp 1x6-8
Viparit sivuille 1x10-15

Ja mitä itse ruokailujuttuihin tulee, niin nyt alkaa olla vaikeaa. Näin välipäivinä nälkä kalvaa jo viimeistään 18h paaston jälkeen ja, ollessani tuolla recomppijaolla, syön melkein 1000kCal alle kulutuksen. Napa vetäisi vaikka kuinka paljon ja vaikka syö itsensä periaatteessa kylläiseksi, on kohta jo valmis taas syömään. Arkivälipäivinä ei ole niin paha, kun tekemistä riittää koulussa ja sen jälkeen voi käydä lenkillä jättäen ateriamäärän yhteen per lepopäivä. Viikonlopuille en osaa treenejäkään jättää, koska en saa samanlaista intoa niihin viikonloppuisin. Kai se täytyy vaan kärvistellä nämä viikonloput jos ei erillisiä mättöpäiviä meinaa pitää. Viime sunnuntaina pidin ja sokeripaskaa meni kieltämättä liikaa.

Onko Berkhan tai onko joku muu pätevä sanonu, tai oonko kysyny aiemmin tjs, että

TREENIPÄIVINÄ tulis vetää överit hiilareilla --- Hiilarit tulisi ajoittaa <2h ennen treeniä, treenin aikana ja <2h treenin jälkeen ---> Onko järkevää tai palveleeko tarkoitusta syödä ne hiilarit myöhemmin kuin se 2h ikkunalla treenin jälkeen?

Tällä haen sitä, että kun treenipäivänä ei selkeesti ole järkeä läträtä rasvalla, ja kalorit tulis ottaa prodesta ja hiilarista, niin kannattaako iltapalaksi vetää hiilaria, vai onko silloin jo se kehon vastaanottokyky glukoosille heikentynyt olemattomiin?

Täältä luin tämmöstä:

The idea of a PWO meal containing carbs (and protein) is to take advantage of a period of time in which the muscles are particularly insulin sensitiveve. We can fly nutrients into the muscle “under the radar” via a mechanism called “non insulin mediated glucose transport”.........The PWO window is most potent immediately after a WO and drops off to about 50% efficacy by 30 min, and pretty much back to baseline by an hour. If you train at night, just try to get that meal in immediately after training and keep an eye out for fat gain around the mid-section. If thyis happens, dial back your carbs.

Eli PWO ruoka tulis saada kitusiin 30minsan sisällä treenin päättymisestä, sen jälkeen tämä mekanismi joka tunkee hiilarit (glukoosin) "suoraan lihaksiin" ois heikentyny tehossaan puoleen, ja tunnin sisällä takaisin olemattomiin = keho ei käytä glukoosia enään niin tehokkaasti lihasten kasvatukseen kuin välittömästi "trauman" jälkeen. Tähän tietenki vaikuttaa miten nopeaa hiilaria syö, peruna/riisi/bataatti tuskin pilkkoutuu niin nopeasti että sillä ois mitään merkitystä..

Tän valossa oon konffannu mun treenieväät niin, että preworkout-ateria, jos sellaisen satun jostain syystä syömään, on 1.5h ennen treeniä + BCAAt kun treeni alkaa, ja PWO on sitten aivan välittömästi kun vedän viimeisen liikkeen viimeisen toiston. PWOn alotan maito/hera/glysiini/glutamiinipalkkarilla ja jatkan yleensä 5-15min sisällä reilulla satsilla lihaa/kanaa/kalaa ja perunaa/bataattia.

Ton jälkeen seuraava ateria onkin pelkkää rahkaa ja mahollisesti loput jauhelihat, mutta hiilareihin (muuten kuin laktoosi rahkoista) en koske. Onko tässä järkeä, tai onko tällä merkitystä (edes pientä)? Tiedän ettei varmasti suurta merkitystä voi olla, mutta hifijutut tekee toimivan kokonaisuuden :)

Jos ruoka uppoaa ja on mahdollista alkaa syömään saman tien niin anna mennä. Liian aikaisin tuskin voi ainakaan syödä. Mulla on treenin jälkeen ei-treenattujen lihasten venytykset, ruuan valmistus ja vasta sitten pääsee syömään. Jos saat tarpeeksi hiilaria PWO-aterialle, niin turha sitä varmaan on enää illemmalla syödä.

Olen poltellut läskejä alkuvuoden pois samalla voimaa aika mukavasti lisäten. 4kg lähtenyt painoa (91 -> 87)ja joka liikkeessä ovat painot kasvaneet. Vakiokaloreilla mennään tällä erää, n.2100-2300kCal/vrk. Olisikohan järkevää kokeilla ihan raakaa, tredin alkuvaiheilla keskusteltua recomp-jakoa, vaikka 2700/1500? En tiedä, kuinka tuo tulisi meikäläisen ruokahalulla onnistumaan, mutta jos tuloksia on odotettavissa varmemmin niin mikä ettei. Ongelmana on se, että arkena ei nälkä vaivaa juuri ollenkaan, mutta viikonloppuisin, kun ei ole juuri mitään tekemistä (lepo-/aerobisia päiviä), on melkein koko ajan ruoka mielessä

No, rupesitko syklittelemään? Ja minkälaisilla makroilla? Kokeilen kans nyt tätä +20/-50 tsydeemiä ja vedän nuo välipäivät psmf tyyliin eli aikalailla pelkkää prodea. Treenipäiville sitten enempi rasvaa kun mahtuu paremmin kaloreihin.

Onko Berkhan tai onko joku muu pätevä sanonu, tai oonko kysyny aiemmin tjs, että

TREENIPÄIVINÄ tulis vetää överit hiilareilla --- Hiilarit tulisi ajoittaa <2h ennen treeniä, treenin aikana ja <2h treenin jälkeen ---> Onko järkevää tai palveleeko tarkoitusta syödä ne hiilarit myöhemmin kuin se 2h ikkunalla treenin jälkeen?

Tällä haen sitä, että kun treenipäivänä ei selkeesti ole järkeä läträtä rasvalla, ja kalorit tulis ottaa prodesta ja hiilarista, niin kannattaako iltapalaksi vetää hiilaria, vai onko silloin jo se kehon vastaanottokyky glukoosille heikentynyt olemattomiin?

Lihakset imee kyllä glukoosia myöhemminkin mutta silloin sitä päätyy enemmän fläsäksi.

Kun plussakaloreille mennään niin eniten läskiä kertyy rasvasta, sitten hiilareista ja prode on tietty ihan kuningasmakro. Eli ei ollenkaan huono tuo systeemi missä treenipäiville tulee hiilarit ja välipäiville rasvat. Jos vaan välipäivän kaloreihin mahtuu sitä rasvaa.

No, rupesitko syklittelemään? Ja minkälaisilla makroilla?

Juu tuossa postissa 342 jo valitin, kuinka nälkä kalvaa välipäivinä varsinkin viikonloppuisin. Jotain tollasta on meininki ollu kuten liitteissä. Käytännössä molempien päivien kalorit on vähän (100-200 kCal) korkeammat. Välipäivinä tulee ainakin pari tunnin lenkkiä viikossa.

Liitteet

• lepopäivän ruokaesim.webp
    lepopäivän ruokaesim.webp
    55,9 KB · Katsottu: 520
  • treenipäivän ruokaesim.webp
    treenipäivän ruokaesim.webp
    64,5 KB · Katsottu: 529
Nyt on jo 14 vkoa takana, ja seinä on tullu vastaan. Takana on 4 kg, mutta housukoossa on tultu 2 kokoa alaspäin. Haluisin puristaa 1,5kg vielä pois mutta ei se tunnu lähtevän. Olen kuitenkin nyt siinä mitä tavoittelinkin alussa. Treenipainot ei ole tippuneet juurikaan, ihmettelen kyllä. Aikaisemminkin elämässä jo vuosia olen treenannut aika pitkälti paastossa, joten siinä ei sinänsä ollut mitään uutta. Mulla tulee huono olo jos on syönyt jotain ennen lenkkiä tai treeniä.

Pitäis tässä nyt keksiä sitten jotain uusia kepposia että saisi noi viimesetkin puserrettua pois. En vaan tiedä että mitä.

Juu tuossa postissa 342 jo valitin, kuinka nälkä kalvaa välipäivinä varsinkin viikonloppuisin. Jotain tollasta on meininki ollu kuten liitteissä. Käytännössä molempien päivien kalorit on vähän (100-200 kCal) korkeammat. Välipäivinä tulee ainakin pari tunnin lenkkiä viikossa.
Kylläisyyttä saa varmaan parhaiten suuresta määrästä proteiinia vaikka jotain kuivaa kanaa järsien.

Ite päätin kuitenkin vähentää vaan treenipäiviä ja syön joka päivä rasvaa 1g/kg, prodea min. 3g/kg ja loput hiilareista.

Pro-vinkki: Kanan naturell koipipalat (ei koipireidet) pitää nälkää ihan hulluna. Laitoin useamman kilon niitä toissapäivänä ja ajattelin että noi ei kyllä kauaa kestä, mutta ei niitä jaksa ku jonku 4kpl kerralla ja sitten riittää. :) Loistavaa välipäiväsafkaa.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Tuli luettua threadi läpi ja mielenkiinto kyllä heräsi, lähinnä simppelimmän ruokailun takia. Olisi jotain kysymyksiä..

Paastoaika 23.00-15.00, salille kello 17.00 - vedetäänkö ennen tätä ensimmäinen iso ateria?

Voiko joka päivä vetää samanlaisilla miinuksilla? Dieettamiseen siis olisi tarkoitus tätä soveltaa ja kilo viikossa olisi tarkoitus pitää tahtina.

En käytä BCAA:ta, auttaako se paljon? Pitäisikö alkaa käyttämään?

Kuvitellaan että syön 2500kcal päivässä - jaanko nämä ateriat vaikka kolmeen osaan 833/833/833?

Treenaan 5 kertaa viikossa ja yhä etenevissä määrin mahdollisimman voimapanotteisesti, en tiedä onko tällä mitään väliä mutta kunhan mainitsin. Ajattelin kyllä dieetin aluksi vähentää 3 kertaan ja siitä sitten kasvattaa pikkuhiljaa takaisin 5 kertaan.

Haittaako jos ei tee aerobista?

Tuli luettua threadi läpi ja mielenkiinto kyllä heräsi, lähinnä simppelimmän ruokailun takia. Olisi jotain kysymyksiä..

Paastoaika 23.00-15.00, salille kello 17.00 - vedetäänkö ennen tätä ensimmäinen iso ateria?

Itse söisin varmaan yhden aterian tuossa kolmen jälkeen, n.20E% (lihaa, kasviksia, hedelmää)

Voiko joka päivä vetää samanlaisilla miinuksilla? Dieettamiseen siis olisi tarkoitus tätä soveltaa ja kilo viikossa olisi tarkoitus pitää tahtina.
Eli joka päivä tonni miinuksilla? Kovaa hommaa, mutta kai se onnistuu. Itse olen valunut vähitellen siihen, että treenipäivinä syön lähelle kulutusta ja välipäivinä reippaasti alle.

En käytä BCAA:ta, auttaako se paljon? Pitäisikö alkaa käyttämään?
Lähinnä paastolla treenaaville tuota suositellaan, älä turhaan vaivaudu

Kuvitellaan että syön 2500kcal päivässä - jaanko nämä ateriat vaikka kolmeen osaan 833/833/833?
Treenin jälkeen pitäisi syödä n.60% päivän energiasta. Loput sitten miten huvittaa ja hyvältä tuntuu

Treenaan 5 kertaa viikossa ja yhä etenevissä määrin mahdollisimman voimapanotteisesti, en tiedä onko tällä mitään väliä mutta kunhan mainitsin. Ajattelin kyllä dieetin aluksi vähentää 3 kertaan ja siitä sitten kasvattaa pikkuhiljaa takaisin 5 kertaan.

Haittaako jos ei tee aerobista?

http://www.leangains.com/2008/12/reverse-pyramid-revisited.html

Toimiva ja yksinkertainen systeemi, meikällä toiminut ainakin tähän asti (vuoden alusta asti käytössä). Aerobinen ei mitenkään välttämätöntä, mutta lisää kulutusta ja pitää nälän loitolla ainakin suorituksen ajan, joten kannattaa harkita

Kiitos vastauksista!

treenipäivinä syön lähelle kulutusta ja välipäivinä reippaasti alle.

Oletko itse dieetillä?

Kyllä vain. Voimatasot ovat pysyneet vähintäänkin samalla tasolla, monessa liikkeessä myös nousseet. Painoa olen tiputellut tosi maltilla ja on tullut monena viikonloppuna sikailtua liikaakin ja läträttyä viinan kanssa. Paino tullut sellasen 6kg vuoden alusta alas ja lihasmassa tuntuu säilyneen (myös treenipainojen perusteella)

Minkälaisilla miinuskaloreilla etenet? Voisihan sitä itsekin tiputtaa maltillisemmin.

Itse käsitin, että treenipäivinä olisi hyvä vetää myös treeniä edeltävillä aterioilla ihan reippaasti hiilaria (enemmän kuin beginnerin mainitsemissa kasviksissa ja hedelmissä on). Itse aloitin tämän viikko sitten ja vähän huonoon saumaan aloitinkin, kun treenit on jäänyt itsestä riippumattomista syistä pahasti väliin. Itse olen kuitenkin pyrkinyt vetämään treenipäivinä melkein 300g hiilaria ja lepopäivinä reilusti alle 100g (jotka nekin vain maidosta ja kasviksista). Ja beginnerin kanssa samaa kaavaa käytän itsekin miinuksien suhteen, eli lepopäivinä reilusti miinuksilla ja treenipäivinä melkeinpä +/- 0. Ensimmäisen viikon saldona -3,5kg (nesteitä ja tyhjentynyt suolisto). Päivittelen kokemuksia viikon kuluttua, kun on muutamat kunnon treenitkin vedetty ja näkee vähän miten paino lähtee laskuun, nyt kun alkupyrähdys on jo tehty.

Mulla tällä hetkellä käytössä seuraava systeemi:

Ateria 1: Klo 13:00 6 tunnin ruumiillisen työn jälkeen
1 prk vaaleaa tonnikalaa
2 banaania

Ateria 2: n. klo 16
400g paistijauhelihaa
250g vihannessekoitus
200g pikkuporkkana
Sipuli, tomaattipyree

Ateria 3: Klo 19-21
800g perunaa
400g kanaa
Sipuli, tomaattipyree

Näistä saa n. 2600-2700 kCal, joka voi olla liian vähänkin tällä hetkellä 84-kiloiselle nuorelle miehelle treenipäivänä. Otetaan vielä huomioon tuo töissä heiluminen paaston viimeiset 6 tuntia. Kuten näkyy, en hirveästi hiilaria syö ennen treeniä, mutta fruktoosi tosiaan sopii Berkhanin mukaan siihen väliin oikein hyvin. Määristä en sitten sano mitään, minulle on aina riittänyt 1-2 banaania tai 300-400g ananasta. Pääasia lienee treeninjälkeinen tärkkelys

Onkos tässä mitään suositusta makrojakaumasta? Itellä suunnittelilla kokeilla tätä ja treenipäivinä makrot menis suurinpiirtein näin:250g poteiinia, 250g hiilaria ja rasvaa sitten 111g (kcal 3000). Tämä sitten jaettu noiden suositusten mukaan niin, että ennen treeniä ja treenin jälkeen hiilarit ja protskuja ja sitten viimeisellä aterialla enempi rasvaa ja protskut (eli viimisellä aterialla ei juurikaan hiilaria). Lepopäivänä sitten hiilarit noin 100g, protskut 250g ja rasvaa 133g (2600 kcal). Tämä jaettuna kolmelle aterialle suositusten mukaan.

Makrot kannattaa kattoa ihan ittensä mukaan, esim jotkut on herekempiä hiilareille kui toiset jne.

Ite oon nyt viikon leikitelly IF:llä ja ihan miellyttävä kokemus tähän mennessä ollu.

Treenipäivinä uppoo omalla kohdalla about 2900kcal, 300p, 300hh, 60f.
Vapaapäivinä joita on 3x viikossa menee sit about 1800kcal, 200p, 100h, 70f.

Tuohon en laske fisu öljyjä mitä menee se 6-10g päivässä riippuen kourasta.

Ruokia vähän turha listata, kun omalla kohdalla vaihtelee päivittäin. Kuitenkin koostuu protskun osalta kanasta, naudasta, kalasta, raejuustosta, kananmunista ja rahkasta. Hiilarit tulee joko hedelmistä ja pastasta/perunasta (Treenipv) tai vihanneksista (Vapaapv). Vähänen rasva mitä löytyy on mallia EVOO, kananmunat tai maapähkinävoi.

Treenit vedän ite aina tyhjällä vatsalla, about tunti enne treenei 10g BCAA nassuun ja ei oo minkäänlaisia ongelmia ollut tähän mennessä.

Omalla kohalla tällä hetkellä on meneillään "recomp" ja voimien saaminen takaisin tasolle mitä oli ennen kuin päätin pistää olkapääni sijoiltaan duunissa tammikuussa..

On varmaan kysytty jossain vaiheessa, mutta kysytään nyt kuiten. Miten tarkkaa tuo paaston aikainen kalorinsaanti on, lähinnä mietin kahvimaitoa. Ei kai luraus maitoa "katkaise" paastoa?

Suositut

Back
Ylös Bottom