Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Se, mikä löi päin näköä oli viskeraalisen rasvan määrä.
2010 = +44,1
2011 = 16,0 (alle viitearvon)

Olen _äärettömän_ tyytyväinen, ja leangainssillä jatkan kunnes kuukahdan.

Tämä viskeraalisen rasvan laskeminen on kyllä aivan tajuttoman hieno homma. Voisin kuvitella, että tuo vaikutus on ollut aika pitkälti paastojen myötä, vai onko muuten ravinto tms asiat muuttuneet noiden mittauksien välillä? Jos on paastojen aikaansaamaa, niin on kyllä hyvä sulka hattuun.

Pitää itsekin koittaa joskus käydä inbodyssä. Olis mielenkiintosta mitata vähän nuita veriarvojakin. Mulla ei vaan oo mitään ongelma-arvoa, jota parantaa, kun kaikki on hyvällä mallilla. Onhan tietenkin saattaneet huonontuakin :)

Oma ruokavaliosysteemi on pääosin se, että syön nykyään kaks kertaa päivässä. Syön enimmäkseen hiilaria ja rasvaa ja proteiinia vähiten. Paino on tippunut 106-92.5. Voimatasot on samat ku paksuna poikanakin, mutta ei voima oikein kehitykään enää. En oo muutaman vuoden takaisiin vanhoihin tuloksiin päässyt enää takas ainakaan penkin osalta. Jätin viljat, sokerit, kasvirasvat pois ja nyt tuon hiilarin kasaaminen koostuu lähinnä vuoren kokosesta perunamäärästä. Joskus bataattia. Vihanneksia en mitenkään älyttömästi puputa ja yks hedelmä taitaa mennä päivässä. Rasvat tulee lihasta, voista ja kookosrasvasta. Roheiinit lihasta. En kovin paljoa lihalla mässäile enää.

Treeninä punttia 3x vko voimaa painottaen tällä hetkellä. Kulkee hyvin. Muuten ei kummosta liikuntaa tule. En jaottele syömistä lepo-/treenipäivien välillä oikein millään tavalla. BCAA saattaa mennä ku yleensä jumppaan paastottuna.

Paastoilen 16-24h välisiä pätkiä. Yks 24h paasto viikossa ja muuten se on sitä 16-18h. Nälkä ei oo oikeestaa ikinä ja vireystila tasasen tappava.

Tuntuis toimivan ku junan vessa. Proteiinin vähentäminen ei oo mun mielestä vaikuttanu pätkän vertaa yhtään mihinkään.

Sinänsä jännä, että tuo Moksun kuvailema ruokavalio on juurikin sellainen, mitä vastaan kaikki terveysalan ihmiset ovat kampanjoineet vuosikymmeniä. Ei aamiaista, hillittömän pitkät ateriavälit, jonka jälkeen kunnon mättö, rasvaista lihaa, voita eikä juuri yhtään kasviksia. On oikeastaan ihme, että olet hengissä :).

Sinänsä jännä, että tuo Moksun kuvailema ruokavalio on juurikin sellainen, mitä vastaan kaikki terveysalan ihmiset ovat kampanjoineet vuosikymmeniä. Ei aamiaista, hillittömän pitkät ateriavälit, jonka jälkeen kunnon mättö, rasvaista lihaa, voita eikä juuri yhtään kasviksia. On oikeastaan ihme, että olet hengissä :).

...Vaikka tämä nyt on ihan täyttä warrioria periaatteessa. :)

no ei tota kasvisten puutetta huomaa vielä, mutta pitkällä aikavälillä tulokset voivat olla vähä erilaiset. Paino nyt laskee kun syö tarpeeksi vähän, joten painonpudotusta on vähän vaikea pitää minkäänlaisen terveellisyyden indikaattorina.

...Vaikka tämä nyt on ihan täyttä warrioria periaatteessa. :)

Googletin warrior dietiä ja kato perkele. Niinhän tuo on aikalailla samaa. On muuten typerä nimi dieetillä. Pitäis melkee lopettaa heti tämä! Mieti ny kahvipöydässäkin:

- Minulla on uusi ruokavalio.
- Ai millanen?
- No se on tämmönen warrior diet.
- Aijaa... taisteletko ruokasi eteen?
- No en, ku syön perunoita ja lihaa. Ostan ne prismasta.

Talonpoikadieetti olis varmaan parempi.

no ei tota kasvisten puutetta huomaa vielä, mutta pitkällä aikavälillä tulokset voivat olla vähä erilaiset. Paino nyt laskee kun syö tarpeeksi vähän, joten painonpudotusta on vähän vaikea pitää minkäänlaisen terveellisyyden indikaattorina.

Emminä oikein tiiä noista kasvisten puputtamisen tarpeellisuudesta. On ollu ihan sama veriarvojen kannalta, oonko syöny paljo kasviksia vai en ollenkaan. Ei se ny mikään kaiken kattava mittari ole, mutta jotain kuitenkin. Suurin osa elämästä kuitenkin mennyt ilman kasviksia ja ravintomakroja ja ne ajat ovat olleet kaikista parhaimpia. Mitä enemmän "tietää", niin sitä huonompi asia.

Painon putoaminen ei tietenkään kerro mistään muusta kuin riittämättömistä kaloreista.

Mun mielestä tuo suositusten mukainen jatkuva syöminen ei voi olla tarkotettu muille kuin märehtijöille. Ihminen ei sitä kuitenkaan ole. Tai en ainakaan halua olla. Oon kyllä kuullut, että joitain ihmisiä on sanottu lehmiksi. Luulen, että se oli kuitenkin pahansuopaa piikittelyä, eivätkä nuo ihmiset oikeasti osaa märehtiä (ruokaa).

Avarassa luonnossa oli joku viikonloppu susista, jotka ajattivat talvella seitsemän päivää jotain hirvilaumaa. Nuo sudet eivät syöneet sen seitsemän päivän aikana mitään ja silti vielä kaato irtoaa. Vaikka emme ole susiakaan (paitsi naiset toisilleen), niin on tuo aikasta mielenkiintoista.

Ihminen varmaan menehtyisi jos joutuisi metsästämään HK:n sinistä seitsemän päivää. Ainakin lihakset lähtisi. Eikä siitä mitään tulisi. Kynäniskaksi joutuisi.

Mitenkän, kuinka ongelmallista on, jos esim. arkipäivät söisi tällä systeemillä ja vkoloppuisin sitten ns. sen mukaan, miten mieli tekee ja aikataulut sopivat? Lähinnä se mietityttää, että kun arjet on töissä päivät, niin olis tätä helppo noudattaa, mut sitten vkoloppuisin olis mukava syödä rennosti. Onkos kellään kokemusta vastaavasta?

Tähän ois kiva saada vastaus. Itsellä aamuharjoitukset sotkisivat joitain päiviä. Saako paastosta mitään hyötyä (lähinnä terveydelliset kiinnostaa, ei niinkään laihdutus) irti jos se onnistuu kerran/kahesti viikkoon vai onko ihan tyhjän kanssa?
e. Onko täällä kestävyysurheilijoita IF:llä?

Turhia siinä mielessä että et menetä mitään vaikka et söisi, vatsan täytettä ilman ravintoa.

Entäs vitamiinit,mineraalit,entysyymit ja muut pienet mutta niin mukavat asiat joita irtoaa kasviksista? Nämä myös turhaa täytettä kropalle?

hifistellään nyt vähäsen;

"Haaraketjuiset aminohapot (BCAA) imeytyvät myös nopeasti ja tehokkaasti moniin muihin aminohappoihin verrattuna aiheuttaen sitä kautta näiden aminohappojen nopean kulkeutumisen lihaksiin ja täten nopean vasteen."

Kysymys kuuluu (nopeus kun on suhteellista): kuinka nopeasti tuo BCAA imeytyy noin suurinpiirtein?
8-10g/h uskaltaisin ite veikata, eli samaa luokkaa wheyn kanssa.
Hera käy läpi ruoansulatusprosessin jossa se hajoitetaan peptidiketjusta aminohapoiksi ennenkuin päätyy verenkiertoon, kun taas BCAA on jo valmiiksi aminohappoina ja imeytyy siten nopeampaa.

Mitenkän, kuinka ongelmallista on, jos esim. arkipäivät söisi tällä systeemillä ja vkoloppuisin sitten ns. sen mukaan, miten mieli tekee ja aikataulut sopivat? Lähinnä se mietityttää, että kun arjet on töissä päivät, niin olis tätä helppo noudattaa, mut sitten vkoloppuisin olis mukava syödä rennosti. Onkos kellään kokemusta vastaavasta?
Joo, on toiminut ihan hyvin. Monesti tulee tätä harrastettua sen takia kun ei viikolla ehdi/jaksa treenata ja sopivasti kulutuskin töiden takia korkeampi niin säästää mielellään treenit viikonlopuksi. Välillä treenan jokatoinen päivä, enkä mitään eroa ole huomannut vaan yhtälailla sarjapainot nousee viikkovajeen ollessa sama. Voimapainotteista treeniä.

Tähän ois kiva saada vastaus. Itsellä aamuharjoitukset sotkisivat joitain päiviä. Saako paastosta mitään hyötyä (lähinnä terveydelliset kiinnostaa, ei niinkään laihdutus) irti jos se onnistuu kerran/kahesti viikkoon vai onko ihan tyhjän kanssa?
e. Onko täällä kestävyysurheilijoita IF:llä?
Kovasti on tutkittu terveysvaikutuksia ja vaikka täältä löytyy.

Omakohtaista kokemusta ei ole mutta kestävyysadaptaation pitäisi olla huipussaan paastoaerobisella. Tätä voi vielä tehostaa lisäämällä intervallitreeniä kestävyysharjoittelun perään. Esim. juoksulenkki jonka loppuun spurtteja.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Joo, on toiminut ihan hyvin. Monesti tulee tätä harrastettua sen takia kun ei viikolla ehdi/jaksa treenata ja sopivasti kulutuskin töiden takia korkeampi niin säästää mielellään treenit viikonlopuksi. Välillä treenan jokatoinen päivä, enkä mitään eroa ole huomannut vaan yhtälailla sarjapainot nousee viikkovajeen ollessa sama. Voimapainotteista treeniä.
Niin siis viikolla paastoa ja kalorivajetta, viikonloppuna treeni/t ja reilummin safkaa.

Entäs vitamiinit,mineraalit,entysyymit ja muut pienet mutta niin mukavat asiat joita irtoaa kasviksista? Nämä myös turhaa täytettä kropalle?
Itse asiassa noita hiveniä ja vitamiinejahan saisi ilman kasviksiakin riittävästi perinteisestä eläinruokavaliosta (sisäelimet, luut, nahat, kaikki eläimen osat jne.), mutta tämä vain taitaa olla nykysuomalaiselle hivenen haastavaa toteuttaa. Lisäksi suojaravinteiden saannin välttämättömyys riippuu myös ympäristöntekijöistä - onhan tupakanpolttokin todettu jollakin alkuperäiskansalla terveyttä edistäväksi. Asiain laita riippuu siis ikään kuin näkökulmasta... :rolleyes: (Kiistämättä tietenkään melko yksiselitteistä näyttöä kasvisten hyödyistä länsimaalaiselle.)

Laitetaanpas pientä yhteenvetoa omasta iiäffäilystäni, jota alkaa olla takana sen puolisen vuotta.

Otin koko homman aluksi ihan dieettimielessä ja siinä sen onkin hyvin toiminut. Lähtöpaino oli n. 87kg ja se putosi n. 4 kuukaudessa 79 kiloon. Rasvaprosentti humahti (pihtimittauksella mitattuna) 15,7 -> 9,8% eli saavutin vihdoinkin maagisena pitämäni 10 prossan haamurajan. Voimatasoissa ei tapahtunut merkittävää laskua ja joissakin liikkeissä (erityisesti leuanveto) tulokset itse asiassa nousivat ihan kivasti.

En ole mitenkään erityisen kokenut kiristelijä mutta kyllä noita dieettikuukausia alkaa olla kertynyt (mukaanlukien tämä IF) sellaisen 1,5 vuoden edestä. Kilojakin on karissut yhteensä miespuolisen emo-rokkarin verran, kun lasketaan massakaudet mukaan. Olen testaillut muutamia erityyppisiä ruokavalioita monipuolisesta perussetistä erilaisiin ketoiluihin ja kyllä tämä IF on toistaiseksi ollut paras. En esim. joutunut ottamaan mukaan mitään aamulenkkejä tms ja treenimäärätkin pysyivät mukavuusalueella. Joskus olen joutunut vääntämään yli 10 treeniä viikossa enkä silti ole päässyt alle 12 rasvoihin.

Joitain plussia ja miinuksia:

(+) Pakko se on uskoa - kun ei syö, olo pysyy ihmeen skarppina (toki pienen totuttelun jälkeen)
(+) Kun saa syödä, ei tarvitse kiinnittää niin paljon huomiota makrojen suhteisiin (vrt tiukimmat ketoilut)
(+) Hyvä sovellettavuus - mummon tykönä vierailu ei ahdista läheskään niin paljoa dieetillä jos alla on 20h paasto + treeni. Päinvastoin.
(+) Pakolliset maininnat siitä kuinka syöminen on kivaa ja treeni kulkee jne..

(+/-) Nyt olen testannut jonkin aikaa IF-tyyppistä syömistä (lähimpänä LeanGains) bulkkaukseen enkä ole ihan vakuuttunut. Toisaalta paino tuntuu pikkuhiljaa nousevan mutta ruokaa saa mättää ihan kunnolla. Vastaavasti en ole vielä ihan vakuuttunut siitä voiko tällä minimoida läskin kertymistä, kuten puhutaan. Vaatii paljon lisätutkimusta. Itse asiassa olen miettinyt että tämä toimii paikoitellen itselläni jonkinlaisena ektomorfi-simulaattorina, mikä on ollut mielenkiintoinen kokemus tällaiselle ikiläskille :D

(-) Yllättävän helppo syödä liian vähän. Minulle nuo yli 20h paastot eivät tunnu sopivan. Vaikka sen selviäisikin ihan hyvin muuten, ainakin seuraavan päivän treenissä tuntuu. Riippuu toki treenityylistä ja -tyypistä.
(-) Joissakin olosuhteissa (esim. pidemmät reissut) voi olla enemmän hankaluuksia kuin tasaisesti syömisellä.
(-) Luulisin että jos jossain vaiheessa tulee palattua "normaalimpaan" syömiseen, siirtymisvaiheeseen saa panostaa oikein kunnolla mikäli ei halua turvota viikossa aivan muodottamaksi läskipalleroksi.

Kaiken kaikkiaan hyvä vaihtoehto muiden joukossa. Itse kyllä tykkään ja tulen jatkamaan tutkimista jatkossakin mutta en ehkä ihan kaikille suosittelisi ensimmäiseksi valinnaksi. Vaatii mielestäni jonkin verran kokemusta dieettaamisesta, safkojen seuraamisesta yms. Varsinkin kaltaisilleni on/off-tyypeille oiva valinta.

En usko, että kasvisten syöminen on välttämätöntä.

Treenaamiseen, sydänterveyteen, painonhallintaan, ikuiseen elämään vai mihin? Ja miks? :)

Mielenkiintosta paastokokemusta Paletaanilta.

Olen itse kyllä nyt aika vihkiytynyt tähän paastotouhuun, koska se helpottaa elämää niin paljon, enkä usko, että tällä iällä kasvatan natuna lihasmassaa enää yhtään, mutta voiman kehittymisestä oon optimistisempi.

Yli 50v työkaveri pukkas vielä 150 kg penkistä. Perkele.

Treenaamiseen, sydänterveyteen, painonhallintaan, ikuiseen elämään vai mihin? Ja miks? :)

Hähää. En lähde tommoseen väittelemään mitään. Kait se on osoitettu miljoona kertaa, kuinka paljon kaikkee tärkeetä vihannekset sisältää, mutta ihan omana anekdoottina en koe, että kasvisten syönnistä olisi mitään hyötyä ja syömättömyydestä olisi mitään haittaa.

Hyvin on kulkenut vuosikymmeniä ilman rehuja, pääosin vain viljojen, pastan, riisin, perunan ja eri lihojen voimalla. Mitään muutosta ei ole ollut mihinkään, vaikka viimeisen 5-7 vuoden aikana olen syönyt enemmän kasviksia ja hedelmiä.

No mutuilen jotain kuitenkin.

Treenaamiseen en koe vihanneksilla olevan mitään käytännön merkitystä.

Sydänterveyteen voisi kuvitella, että jollain vihanneksella on jotain merkitystä. Eivätkö ihmiset kuolisi hoikkina, suht nuorina ja hyväkuntoisinakin sydänsairauksiin jos he söisivät enemmän vihanneksia?

Painonhallinta on täysin kiinni kaloreista. Vihanneksia syömällä voi ainakin kuvitella syövänsä jotain?

Ikuiseen elämään luulen, että se kerran Iltalehdessäkin ollut mummeli voisi sanoa jotain, koska hän oli yli 100v, ja lähempänä ikuista elämää kuin minä. Hän vain paasasi, ettei syö koskaan vihanneksia.

Joten en nyt tiedä, onko niistä vihanneksista kiinni loppujen lopuksi yhtään mikään.

En ole etes ikinä tutkiskellut asiaa, että kuinka paljon löytyy tutkittua tietoa, joka luotettavasti puhuu kasvisten syönnin puolesta. Olen aina olettanut, että kyllähän se näin on, kun niiden terveydestä niin paljon paasataan. Just sillä samalla verukkeella kuin, että kasviöljyt on parempaa ku eläinrasva, kun näin on niin pitkään toitotettu. Neuvolan tätikin antaa joka kerta pahaa silmää, kun käyn punnituttamassa itseäni siellä, ja kerron meidän perheen voin käytöstä.

Loppujen lopuksi en tiedä yhtään, mistä tuo kasvisten terveysväittämä tulee. Olen vain aina olettanut, että niinhän se on oltava, kun ovathan ne nyt aika pahan makuisia, eivätkä lapset niistä tykkää, niin pakkohan kasvisten on olla terveellisiä!

(+/-) Nyt olen testannut jonkin aikaa IF-tyyppistä syömistä (lähimpänä LeanGains) bulkkaukseen enkä ole ihan vakuuttunut. Toisaalta paino tuntuu pikkuhiljaa nousevan mutta ruokaa saa mättää ihan kunnolla. Vastaavasti en ole vielä ihan vakuuttunut siitä voiko tällä minimoida läskin kertymistä, kuten puhutaan. Vaatii paljon lisätutkimusta. Itse asiassa olen miettinyt että tämä toimii paikoitellen itselläni jonkinlaisena ektomorfi-simulaattorina, mikä on ollut mielenkiintoinen kokemus tällaiselle ikiläskille :D

Tuo läskin kertyminen minimoidaan sillä, että välipäivinä syödään kulutuksen mukaan tai jopa vähän alle (leangainsilla siis, en tiedä kuinka tarkasti noudatat ko. ohjelmaa). Kaloriylijäämän suuruudesta se läskin kertyminen pitäisi olla kiinni, ei niinkään siitä että paastotaan.

Niin siis viikolla paastoa ja kalorivajetta, viikonloppuna treeni/t ja reilummin safkaa.

Noudatatko tuota 16/8 systeemiä?
Huomenna tekis mieli kokeilla ensimmäistä kertaa (sopivasti parikin lepopäivää tässä putkeen) mutta vähän nuo pääsykokeet sotkee suunnitelmia. Iskee vielä ihan karmee nälkä kesken kokeen ni ei kiva. Ja mistäs sen tietää polttaako keho tuossa paaston aikana rasvaa vai lihaksia? Yritän tässä jo alustavia ruokia laskeskella, miten nuo makrot kannattas jakaa? Onko väliä ottaako lepipäivinäkin vähän reippaammin hiilaria?
e. ja piru, torstaina jo aamutreenit :(

Noudatatko tuota 16/8 systeemiä?
Pääasiasso joo, mutta myös eripituisia paastoja on tullut kokeiltua. Syön yleensä 2-3 ateriaa päivässä.
Huomenna tekis mieli kokeilla ensimmäistä kertaa (sopivasti parikin lepopäivää tässä putkeen) mutta vähän nuo pääsykokeet sotkee suunnitelmia. Iskee vielä ihan karmee nälkä kesken kokeen ni ei kiva.
Näläntunne häviää yleensä muutamassa päivässä kun nälänhallintahormonit adaptoituu uuteen ruokailurytmiin. Tätä voi vielä nopeuttaa katkomalla paastot aina samaan kellonaikaan. Toisaalta jos tuon näläntunteen kestää niin ei siitä mitään haittaakaan ole.
Ja mistäs sen tietää polttaako keho tuossa paaston aikana rasvaa vai lihaksia?
Lepo tai kevyt aktiviteetti ei vielä lihoja polta vaan energiaa otetaan pääasiassa sieltä rasvavarastoista. Sitten jos esim. vetää kovalla sykkeellä tai pitkään aerobista saattaa myös lihaksia palaa. Tai siinä vaiheessa kun maksa tyhjenee ja glukoosia joudutaan tuottamaan proteiineista.. Ennen lihasten palamista käytetaan kuitenkin ravinnon proteiinit.

Yritän tässä jo alustavia ruokia laskeskella, miten nuo makrot kannattas jakaa? Onko väliä ottaako lepipäivinäkin vähän reippaammin hiilaria?
e. ja piru, torstaina jo aamutreenit :(
Minkäslaisesta treenistä on kyse? kestävyys vai puntti?

Makroilla ei niin suurta merkitystä kunhan proteiinia syö riittävästi joka päivä. Vaikka treenipäiville hiiilaria enemmän ja lepopäiville rasvaa. Jos vaan kaloreihin mahtuu hiilareita niin toki myös lepopäiville. Rasvoja kuitenkin tarvii syödä ihan jo terveydenkin kannalta.

Jos paastossa vetää kovia treenejä niin BCAA:t messiin. Sopiva annos olis jotain 10g joka toinen tunti aina eka ateriaan asti. Täältä lisäinfoa. Jos taas kestävyysharjoitteluun panostaa silloin lihojen palamisesta voi olla jopa hyötyä. Tai onkin.

Sen verran kun olen saanut luettua, niin ilmeisesti tätä ei suositella kovalle kulutukselle/koville miinuksille?

Eli jos tulee urheilua vaikka ma-to kamppilutreeni per päivä, pe ja su peruskestävyyslenkki ja joinain aamuina paremman puoliskon kanssa rauhallista sauvakävelyä, niin onko tässä mahd. liikaa? Kalorivajeen pitäisin mielellään myös kohtuu suurena. Lähteekö lihat? Kuolenko mahdollisesti kesken lenkin? Tuleeko minustakin hippi?

Painoa sellaiset sata, pituus n, 180 ja kunto tällä hetkellä harmillinen, taustaa urheilun saralta tosin löytyy ja "taukoakin" ollut vain puolisen vuotta.

Idea sinänsä tuntuu hyvältä, aamuisin ei kovaa nälkää ole, mutta iltasyömisiin on niin tottunut, että lipsahdukset dietillä ovat lähellä jos pitää rahkaan lopettaa päivä.

Hommaahan ei tulisi kuitenkaan vedettyä kuin kuukausi nytten, koska sen jälkeen valtio tahtoo väkisin vuodeksi säännöllistää ruokailurytmini ja tarjota virkistävää ulkoilmatoimintaa. Ja paljon odottamista.

^^Kiitos tästä!

Minkäslaisesta treenistä on kyse? kestävyys vai puntti?
Jalkapalloa pelaan eli "melko" kuluttava laji kuitenkin. Aika paljon joutuu sit treenipäivinä lappamaan ruokaan tuohon kahdeksaan tuntiin. Mutta vakavasti kyllä ainakin harkitsen kokeilua.. e. ja tänä aamuna kusi siihen, että heitin epähuomiossa muutaman pähkinän nassuun..

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom