Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Treenit voi ihan hyvin vetää paastotilassa varsinkin jos noudatat tuota 16/8 mallia ei pitäisi olla mitään ongelmaa, ruokaa vaan kunnolla naamaan sitten treenin jälkeen. Jos kuitenkin päädyt tuohon toiseen vaihtoehtoon niin ota vaikka heradrinkki ennen treeniä tai sitten EEA+Vitargo treenin aikana. Älä BCAAta osta, siitä on enemmän haittaa kun hyötyä.

Mikäs juttu tämä on BCAA:sta enemmän haittaa kuin hyötyä? Itse olen käsityksessä että treenin aikana nimenomaan bcaa:t on mitkä merkkaa.

Mikäs juttu tämä on BCAA:sta enemmän haittaa kuin hyötyä? Itse olen käsityksessä että treenin aikana nimenomaan bcaa:t on mitkä merkkaa.

Linkkasin tämän jo toiseen ketjuun mutta menköön nyt tännekin. Tuo Robert R. Wolfe on hyvinkin pätevä ukko alallaan joten kannattaa lukea ihan ajatuksen kanssa läpi.

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0184-9

Edit: Kopion tähän vielä tuon conclusionin mikäli tämä kiinnostaa muitaki jotka eivät kuitenkaan jaksa lukea kaikkea läpi.

"A physiologically-significant increase in the rate of muscle protein synthesis requires adequate availability of all amino acid precursors. The source of EAAs for muscle protein synthesis in the post-absorptive state is the free intracellular pool. Intracellular free EAAs that are available for incorporation into protein are derived from muscle protein breakdown. Under normal conditions about 70% of EAAs released by muscle protein breakdown are reincorporated into muscle protein. The efficiency of reincorporation of EAAs from protein breakdown back into muscle protein can only be increased to a limited extent. For this fundamental reason, a dietary supplement of BCAAs alone cannot support an increased rate of muscle protein synthesis. The availability of the other EAAs will rapidly become rate limiting for accelerated protein synthesis. Consistent with this perspective, the few studies in human subjects have reported decreases, rather than increases, in muscle protein synthesis after intake of BCAAs. We conclude that dietary BCAA supplements alone do not promote muscle anabolism."

Linkkasin tämän jo toiseen ketjuun mutta menköön nyt tännekin. Tuo Robert R. Wolfe on hyvinkin pätevä ukko alallaan joten kannattaa lukea ihan ajatuksen kanssa läpi.

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0184-9

Edit: Kopion tähän vielä tuon conclusionin mikäli tämä kiinnostaa muitaki jotka eivät kuitenkaan jaksa lukea kaikkea läpi.

Nyt puhuttiin treenin aikaisesta ravinnosta. Treeni on aina katabolista, mutta ravinnolla voi yrittää vähentää kataboliaa. BCAA:t on ratkaisevassa roolissa katabolian blokkaamisessa treenin aikana ja niitä pystytään käyttämään energiaksikin. EAA:n muut aminot ei tuo lisähyötyä tähän.

Sitten muuna aikana kun ollaan syöty kokonaista proteiinia BCAA tai itseasiassa pelkkä leusiini riittää triggeröimään proteiinisynteesiä. Syöt esim 3 kananmunaa ja saat kaikkia aminoja, about 20 g prodea mutta vain vajaa pari grammaa leusiinia. Otat leusiinia siihen pari gemmiä niin triggeröit proteiinisynteesin käyntiin tehokkaasti.

Aivan saakelisti tutkimusta bcaa:n hyödyistä. Onko kaikki lisäravinnefirmojen sponssaamia?

No eipä ole ainakaan itellä katatonia ...heh ... iskenyt, vaan päinvastoin, vaikka olen ähissyt aamuisin ja lapponut murkinaa parin tunnin sisään 16/8:lla jo kauan. :)

Nyt puhuttiin treenin aikaisesta ravinnosta. Treeni on aina katabolista, mutta ravinnolla voi yrittää vähentää kataboliaa. BCAA:t on ratkaisevassa roolissa katabolian blokkaamisessa treenin aikana ja niitä pystytään käyttämään energiaksikin. EAA:n muut aminot ei tuo lisähyötyä tähän.

Sitten muuna aikana kun ollaan syöty kokonaista proteiinia BCAA tai itseasiassa pelkkä leusiini riittää triggeröimään proteiinisynteesiä. Syöt esim 3 kananmunaa ja saat kaikkia aminoja, about 20 g prodea mutta vain vajaa pari grammaa leusiinia. Otat leusiinia siihen pari gemmiä niin triggeröit proteiinisynteesin käyntiin tehokkaasti.

Aivan saakelisti tutkimusta bcaa:n hyödyistä. Onko kaikki lisäravinnefirmojen sponssaamia?

Luitko sä nyt tuon linkkini ja mikäli luit niin ymmärsitkö siitä mitään? Ja mitä ymmärrät proteiinisynteesin triggeröimisellä? Proteiinisynteesin stimuloiminen kun ei vielä tarkoita että sitä lihasta rakennettaisiin yhtään.

Mä haluaisin tosi kovasti olla väärässä koska sen verran mä noihin BCAA tuotteisiin oon vuosien varrella työntänyt rahaa mutta ikävä kyllä nykytietämyksen valossa näkisin nuo tuotteet aivan roskana.

Viimeksi muokattu:
Toiseen suuntaan on kertynyt myös näyttöä että ajoituksella on merkitystä. Nutrient Timing kirja löytyy hyllystä ja ei niitä juttuja ihan noin vaan voi ohittaa. Ja onhan tuossa muitakin muuttujia kuin proteiinin kokonaismäärä. Ei voi olla sama vedätkö kerran päivässä kilon lihaa missä 200g prodea vai 250g heraa missä 200g prodea. Liha hengailee mahalaukussakin moninkertaisesti pidemmän ajan. Pitää tulla aika reilu määrä dataa että voi vaihtaa käsityksen ajoituksen merkityksestä, mutta jos sitä tulee niin sitten käsitys vaihtuu.

Hera ei kovan rasituksen alla sieltä mahasta liikahda niinkuin aminohapot. Isoin ero tulee silloin jos lähdetään paastossa treenaamaan. Jos on vedetty ennen treeniä heraa niin kierrossa on jo aminoja eikä lisäaminot tuo niin suurta hyötyä.
Tuo Nutrient Timing -kirja on jo aika vanha teos ja alalla arvostetut Alan Aragon ja Brad Schoenfeld ovat ilmaisseet jo eriävän mielipiteensä ajoituksen merkityksestä.

Linkki heidän artikkeliinsa "Nutrient timing revisited":
https://jissn.biomedcentral.com/track/pdf/10.1186/1550-2783-10-5?site=jissn.biomedcentral.com

Nutrient Timingin kirjoittanut John Ivy kritisoi sitten tuota julkaisua, mutta aika heikolla menestyksellä.
Kyseistä keskustelua täällä:
http://www.lookgreatnaked.com/blog/...onfirmation-bias-stand-in-the-way-of-science/

In conclusion, toki ravinnon ajoituksella on merkitystä, mutta tuota merkitystä on kyllä liioiteltu vahvasti varsinkin bodauspiireissä.

Luitko sä nyt tuon linkkini ja mikäli luit niin ymmärsitkö siitä mitään? Ja mitä ymmärrät proteiinisynteesin triggeröimisellä? Proteiinisynteesin stimuloiminen kun ei vielä tarkoita että sitä lihasta rakennettaisiin yhtään.

Mä haluaisin tosi kovasti olla väärässä koska sen verran mä noihin BCAA tuotteisiin oon vuosien varrella työntänyt rahaa mutta ikävä kyllä nykytietämyksen valossa näkisin nuo tuotteet aivan roskana.

Luin sen verran että bcaa:t ilman muita EAA on turhaa/haitallista. Paaston jälkeen voi olla tällainen tilanne, mutta normaalisti niitä muita aminoja on riittävästi jos ollaan vaikka otettu heraa ennen treeniä tai syöty muuta protskua. Silloin BCAA rokkaa. Sitä kannattaa ottaa mieluummin kuin EAA sillä EAA:ta joutuu ottamaan paljon enemmän saadakseen saman määrän haaraketjuisia eli tulee kalliimmaksi.

Proteiinisynteesin triggeröimisen ymmärrän niin että kun meillä on kaikkia välttämättömiä aminoja saatavilla niin riittävä määrä leusiinia stimuloi synteesin käyntiin. Esim juuri pari kananmunaa + leusiinia. Mutta se on ihan sama miten paljon on aminoja ja stimulointia on jos lihaksia ei ole treenattu (oikein) niin ei ne kasva. Ja jos hormonaalinen tila huono, kasvaa huonosti vaikka mitä aminotaikoja tekisi.

Viimeksi muokattu:

Perustuuko nykyinen käsityksesi muuhun kuin tuohon yhteen tekstiin? Itse olen myös kääntänyt oletukseni treeni ja ravintoasioissa monesti viimeisen 20 vuoden aikana. Tosin nykyään yksi tutkimus ei liikuta mielipidettä vielä mihinkään. Jos laajemmin aletaan olla sitä mieltä uusien tutkimusten perusteella että BCAA on shittii niin sitten lopetan sen imemisen intrassa.

En mä siihen usko että BCAA.n nauttimisesta on oikeasti mitään haittaa.

Aikaisempi viite haitallisuudesta käytännössä kiteytti asian niin että lihasanaboliaan tarvitaan kaikkia välttämättömiä aminohappoja, joka sinänsä toki on täysin totta.

Edelleen treeni on joka tapauksessa katabolista, eikä treenin aikana tuota saa käännettyä mitenkään anaboliaksi. BCAA ja varsinkin siis leusiini toki voi antaa riittävän Mtor signaloinnin mikä voi vähentää treeninaikaista lihasproteiinin hajotusta. Toki kaikki tämä on turhaa ja nippeliä jos 24h aikajänteellä jokatapauksessa syödään riittävästi proteiinia.

Edelleen iso 100g satsi hitaammin imeytyvää proteiinia rasvojen ja kuitujen/hiilarin kanssa voi ihan hyvin vapauttaa aminoita vielä 16h kuluttua kun seuraava treeni käynnistyy. Ja vaikka näin ei olisikaan, niin hieman suurempi treeninaikainen katabolia tarkoittaa vain hieman suurempaa anaboliaa treenin jälkeisenä aikana mikäli edelleen tuo ruokatavoite täyttyy tähän tarkoitukseen.

Toisinsanoen en usko että BCAA saati EAA kumpikaan tekee mitään suurta merkitystä pitkällä aikajänteellä jos syöminen muuten on järkevää ja riittävää. Isoja ja vahvoja ukkoja on historia täynnä ennenkuin vastaavia litkuja oli olemassakaan.

Perustuuko nykyinen käsityksesi muuhun kuin tuohon yhteen tekstiin? Itse olen myös kääntänyt oletukseni treeni ja ravintoasioissa monesti viimeisen 20 vuoden aikana. Tosin nykyään yksi tutkimus ei liikuta mielipidettä vielä mihinkään. Jos laajemmin aletaan olla sitä mieltä uusien tutkimusten perusteella että BCAA on shittii niin sitten lopetan sen imemisen intrassa.

Perustuu muutamaan tutkimukseen ja alalla arvostetun ihmisen mietteisiin.

Olen pitkälti samoilla linjoilla Nikulan kanssa. En minäkään oikeastaan usko että bcaa varsinaisesti haitallista olisi, siitä ei vain ole mitään hyötyä. EEA tietysti vähän parempi mutta enpä minä sitäkään näkisi yliveraisena edes Heraan verrattuna.

Tälle aiheelle voisi avata oman ketjun mikäli aiomme jatkaa keskustelua. IFstä puhuttaessa tässä mennään kuitenkin aika heittämällä ohi aiheen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ja miksi vetää bcaa paastolla, kun kasvuhormoni hoitaa sen lihaksien säästämisen ja mobilisoi rasvaa energiaksi ja keho puskee itse leusiinia verenkiertoon.

Taidankin testata tämän IF 20-24h paastojen sijaan paastota niin kauan että nälän tunne häviää ja tulee uudestaan. Muu ei epäillytä etukäteen kuin että miten punttitreenit kulkee jos on vaikka 4 päivää oltu paastossa. Sen näkee sitten.

Itse en nyt ihan suoranaista IF:ää harrasta, mutta aamupala jää välistä (en pysty syömään moneen tuntiin heräämisen jälkeen). Lounas klo 11.30-12 on ensimmäinen ateria, viimeinen n. klo 22. hyvin toimii ja patti kasvaa, kai.

Eilen otin 24 tunnin paaston ja menin treenaamaan noin 22 tunnin paaston jälkeen. Yllättävän hyvin kulki vaikka volyymi oli kohtalainen itselleni. Ihan treenin lopussa tuli hieman heikotusta. Sitten palkkari (70 g heraa) ja suihkun jälkeen ainut ruoka. Ei saanut läheskään tarpeeksi syötyä. Miinukselle jäi todennäköisesti rankasti, mutta painonpudotus tässä on tavoitteenakin.

Eli kahvi saattaa aiheuttaa lihaksen menetystä. Mutta mites vaikutus rasvan palamiseen?

Kukaan ei vielä tähän tarttunut. Mustassa suodatinkahvissakin kun on hitusen verran energiaa, 1-3 kcal / dl löytyy infoa. Niin jos tuota imee paaston aikana sen 1,5 litraa eli 15-45 kcal niin häiritseekö minkä verran läskin käyttöä energiaksi ja kasvuhormoonin boostausta?

Kukaan ei vielä tähän tarttunut. Mustassa suodatinkahvissakin kun on hitusen verran energiaa, 1-3 kcal / dl löytyy infoa. Niin jos tuota imee paaston aikana sen 1,5 litraa eli 15-45 kcal niin häiritseekö minkä verran läskin käyttöä energiaksi ja kasvuhormoonin boostausta?

Kofeiinipillerit ovat parempia minun mielestä. Tietenkin niissä ei ole sitä kahvin juomisen tuomaan nautintoa, mutta nälkä lähtee ja piristyy riittävän hyvin eikä tule mahakipuja. Devaaminen maistuu aika puulta siinä 30-40h paaston kohdalla mikäli ei ota vähän piristeitä. Pari kokonaista päivää kun on syömättä (~60h), niin lähtee vähän reilu kilo rasvaa pois. Paino tosin tippuu useita kiloja.

Tässä verikokeista kasvuhormonia seurannut, niin ei ole paljoa minulla paastot tasoja nostaneet :D

Tässä verikokeista kasvuhormonia seurannut, niin ei ole paljoa minulla paastot tasoja nostaneet :D

Kuinka pitkää paastoa vedit? Kasvuhormoonin mittaaminen on varsin ongelmallista tuon pulssimaisen erityksen takia. Itekkin meinasin mittauttaa cityterveydessä, mutta ei varmaan maksa vaivaa kun ei tiedä onko pulssi päällä vai ei.

Back
Ylös Bottom