Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse vaihdoin nyt tuohon eat stop eat tyylin paastoiluun. Elikkä 2x viikossa 24h paasto. Tänään menossa eka 24h paasto.

Nyt kun oon syönyt ennen treeniä reilun aterian, niin en ole huomannut, että treeni kulkisi yhtään sen paremmin kuin 16h paston jälkeen. Edes pumpit eivät ole paljoa paremmat. Paastotreeneissä oli jopa parempi agressio salilla.

Onko muilla vastaavaa vai onko vain sattumaa. Toinen kerta kun yritän pätkäpaastoilun aloittaa joko 8-16 syksyllä tai välillä 10-14 syklillä. Mutta pari päivää aloituksesta niskat ja pää jomottaa vaikka vettä yritän juoda ja juonkin, nesteen vähyydestä tuskin siis johtuu.

Onko muilla vastaavaa vai onko vain sattumaa. Toinen kerta kun yritän pätkäpaastoilun aloittaa joko 8-16 syksyllä tai välillä 10-14 syklillä. Mutta pari päivää aloituksesta niskat ja pää jomottaa vaikka vettä yritän juoda ja juonkin, nesteen vähyydestä tuskin siis johtuu.

mites suolat? mukaanlukien magnesium

Eihän pelkällä bcaa:lla tee mitään paastossa, koska proteiinisynteesi tarvii kaikki aminohapot. BCAA toimii lähinnä aterioiden välillä, kun syödään 2-3 tunnin välein ja veressä on muutkin aminot.

Joo turhaa on bcaa:ta vetää paastolla. Saattaa olla jopa negatiivinen vaikutus.

Branched-chain amino acids and muscle protein synthesis in humans: myth or reality?
https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-017-0184-9

Conclusion
A physiologically-significant increase in the rate of muscle protein synthesis requires adequate availability of all amino acid precursors. The source of EAAs for muscle protein synthesis in the post-absorptive state is the free intracellular pool. Intracellular free EAAs that are available for incorporation into protein are derived from muscle protein breakdown. Under normal conditions about 70% of EAAs released by muscle protein breakdown are reincorporated into muscle protein. The efficiency of reincorporation of EAAs from protein breakdown back into muscle protein can only be increased to a limited extent. For this fundamental reason, a dietary supplement of BCAAs alone cannot support an increased rate of muscle protein synthesis. The availability of the other EAAs will rapidly become rate limiting for accelerated protein synthesis. Consistent with this perspective, the few studies in human subjects have reported decreases, rather than increases, in muscle protein synthesis after intake of BCAAs. We conclude that dietary BCAA supplements alone do not promote muscle anabolism.

Itse en BCAA:ta vedä, mutta eikö niiden käyttöä perustella lähinnä sillä että estetään protein breakdownia, sen sijaan että tehostettaisiin proteiinisynteesiä?

Pari vihjettä aloittelijalle:

1. Varmista että syöt tarpeeksi

2. Syö vaikka kolme ateriaa päivässä ilman mitään välipaloja tai napostelua. Kun totut tuohon voit tiputtaa aterioiden määrän kahteen, jolloin paasto ikkuna muodostuu lähes luonnostaan

3. Syö tarpeeksi kasviksia. Olisi hyvä saada kaliumia(eng. potassium) tarpeeksi se auttaa maksaa tasaamaan verensokeria. Se on mineraali, joka toimii glukoosi ketjuissa yhdistäjänä ja tekee niistä pidempiä.

4. Rasvainen ruoka pitää nälkää huomattavasti paremmin kuin hiilaripitoinen

5. Lusikallinen merisuolaa veden kanssa auttaa mikäli nesteet ihmetyttää. Liika juominen ilman suoloja voi pahentaa asiaa.

6. Omenaviinietikasta saattaa olla hyötyä. Kannattaa kokeilla sitä.(Ei siis paaston aikana vaan viimeisen aterian yhteydessä)

Näitä voisi kirjoitella vaikka loppuillan, mutta näillä pääsee luultavasti alkuun. Paastoon kyllä tottuu kunhan selviät alkuvaiheesta. Mikäli pystyt kannattaa kokeilla 48-72h paastoa koska se nopeuttaa tota adaptaatiota.

Itse vaihdoin nyt tuohon eat stop eat tyylin paastoiluun. Elikkä 2x viikossa 24h paasto. Tänään menossa eka 24h paasto.

Nyt kun oon syönyt ennen treeniä reilun aterian, niin en ole huomannut, että treeni kulkisi yhtään sen paremmin kuin 16h paston jälkeen. Edes pumpit eivät ole paljoa paremmat. Paastotreeneissä oli jopa parempi agressio salilla.

Mitkä päivät olet paastonnut? Ilmeisesti paastopäivinä ei treenata. Pitää varmaan itsekkin kokeilla tuotakin variaatiota 16-18/8-6 pätkäpaaston sijaan.

Mitäköhän ravinteita nuo 7pv testiryhmäläiset oikein söivät tuon kokeilun aikana??

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitkä päivät olet paastonnut? Ilmeisesti paastopäivinä ei treenata. Pitää varmaan itsekkin kokeilla tuotakin variaatiota 16-18/8-6 pätkäpaaston sijaan.

Juurikin lepopäivinä vedin nyt nuo 24h paastot. Tuli huomattua, että se ei toimi, koska mulla on nykyisessä ohjelmassa lepopäivät juuri jalka ja selkätreeneistä seuraavana päivänä. Veti helvetin väsyneeks kropan tuo.

Nyt koitan ottaa nuo paastot yläkropan treenipäiville ja mättää reilusti tuokaa lepopäivinä. Olis pitäny heti tajuta tehdä noin, kun mulla kulkee treenitkin melkeen paremmin paastossa kuin syöneenä.

Mitäköhän ravinteita nuo 7pv testiryhmäläiset oikein söivät tuon kokeilun aikana??

Ilmeisesti kertovat niistä lisää seuraavilla videoilla.

Nyt koitan ottaa nuo paastot yläkropan treenipäiville ja mättää reilusti tuokaa lepopäivinä. Olis pitäny heti tajuta tehdä noin, kun mulla kulkee treenitkin melkeen paremmin paastossa kuin syöneenä.

Saa nähdä miten palautuminen onnistuu kun ei treenin jälkeen tule ravintoa. Ehkä pitäisi olla 2 lepopäivä putkeen joista ensimmäisen paastoaa. Sitten ei vaan tule kuin 2-3 treeniä viikkoon.

Saa nähdä miten palautuminen onnistuu kun ei treenin jälkeen tule ravintoa. Ehkä pitäisi olla 2 lepopäivä putkeen joista ensimmäisen paastoaa. Sitten ei vaan tule kuin 2-3 treeniä viikkoon.

Yritän vetää sen niin, että sen paastotreenin jälkeen sais alkaa mättämään ruokaa. Pitää vaan edellisenä päivänä lopettaa syöminen hiukan aikaisemmin.

Niin siis 24h tarkoittaa 24h, ei sitä että yhtenä päivänä ei syödä ollenkaan. Käytännössä kaikki paitsi viimeinen ateria jää yhdeltä päivältä pois, ja jos senkin syö normaalia isompana niin ei se kalorivaje välttämättä kovin isoksi mene.

Niin siis 24h tarkoittaa 24h, ei sitä että yhtenä päivänä ei syödä ollenkaan. Käytännössä kaikki paitsi viimeinen ateria jää yhdeltä päivältä pois, ja jos senkin syö normaalia isompana niin ei se kalorivaje välttämättä kovin isoksi mene.

Jep itsellä kävi tässä pieni ajatuskatkos. Eli ei tuossa periaatteessa kokonaista päivää tarvitse olla syömättä vaan juuri niin kuin Dona sanoi.

Tuosta videosta...

Ai PAUNA RASVAA päivässä ilman liikuntaa (poislukien toki mitä nyt hyötyliikuntaa kenelläkin väkisin kertyy)? Kulutuksen tulee tuolloin olla 3175 kcal/vrk ja tässä laskelmassa ei olla menetetty grammaakaan lihasta. Osaako joku valaista miten tämä olisi mahdollista? Vai olivatko kaikki niin ylipainoisia? Haastateltava ei ainakaan.

Kuitenkin, jos edes puolet videon asiasisällöstä on totta, on kokeilu mielenkiintoinen. Ois ihan kutkuttavaa kokeilla, muistakin syistä kuin ylimääräisenä piristyksenä rasvan palamiseen, mutta itsellä pelkona juuri paaston jälkeinen ylensyömisen riski.

Olen vastikään alkanut adaptoitua if:ään. Ekoina päivinä oli paaston aikana hullu nälkä ja väsymys, mutta noin viikossa paastonaikainen vireys ja fiilis on noussut normi tasolle eikä ruokaa tule ajateltua enää paastotuntien aikana samalla lailla. Varmaan viksua jatkaa sillä tiellä jonkin aikaa, jotta syömistapa vahvistuisi ns normaalina elämäntapana eikä kuurina.

Itse syön aamusta lähtien ja lopetan klo 12-14. On mulle paljon miellyttävämpi kuin aamupaasto. Minulla nälkä ei haittaa nukahtamista, ja siihen liittyvä väsymys iltaa kohti vain tukee minulla hyvää unirytmiä. Paaston tärkeät tunnit meneekin unessa tietämättä ja aamulla ei meinaa välttämättä silti muistaa heti syödä. Ja mulla reeni on syömisikkunan keskellä. Tiedän että jotain hyötyä jää sen takia saamatta jollain osa-alueella, mutta tällä hetkellä paino tippuu ja treeni kulkee loistavasti ja se riittää mulle tässä vaiheessa.

Mikä on mustan suodatinkahvin vaikutus on paastoon? Itse kokeillut nyt olla työpäivät syömättä ja 17-21 välillä syömiset. Eli 20:4 paasto/syömisikkuna. Ongelmana on vaan että kun tulen töistä ja mäsäytän niin sitten käy väsyttämään helvetisti. Tekisi mieli syödä vaan yksi ateria juuri ennen nukkumaanmenoa..

Mikä on mustan suodatinkahvin vaikutus on paastoon? Itse kokeillut nyt olla työpäivät syömättä ja 17-21 välillä syömiset. Eli 20:4 paasto/syömisikkuna. Ongelmana on vaan että kun tulen töistä ja mäsäytän niin sitten käy väsyttämään helvetisti. Tekisi mieli syödä vaan yksi ateria juuri ennen nukkumaanmenoa..

Kannattaa perehtyä "kataboliseen" ampk tilaan, jossa se kroppa kuitenkin aikaansa tulee pitkässä paastossa viettämään. Sitä voidaan aktivoida myös tietyillä ravintoaineilla. Kahvi on oletettavasti yksi niistä. Ei pelkästään kofeiinin takia, mutta myös sen polyfenolien (ruskea väri) takia.

Bodarin näkökulmasta siinä tilassa ei välttämättä olisi hyvä oleskella 20h, sillä se voi EHKÄ vähän nakertaa sitten lihastakin, mutta esim muutama tunti ennen syönti-ikkunan avautumista voi olla paikallaan sen aktivointi jo pelkästään sen tuomien insuliinista riippumattomien glucose uptaken parannuksen takia. Eli ikäänkuin auttaa viemään hiilareita lihaksiin vähän paremmin.

Eli takaisin kysymykseen: Ei välttämättä ole paras idea vetää aamukahvia jos syöt vasta n12h päästä tästä kahvista ensikertaa, mutta oletettavat haitat voi olla todella marginaalisia. Joten parasta olla miettimättä liikaa tällaisia asioita ja juoda vaan se kahvi :D

Ok. Aamukahvin aikaanhan minulla on vielä vatsassa se edellisiltana syöty kilon möykky lihaa sulamassa joten ehkä siinä kohtaa ei ole pahin paikka aktivoida ampk?

Ok. Aamukahvin aikaanhan minulla on vielä vatsassa se edellisiltana syöty kilon möykky lihaa sulamassa joten ehkä siinä kohtaa ei ole pahin paikka aktivoida ampk?

Just sanoin että älä vaivaa päätäs hifillä..no vastataan sitten.. Periaatteessa ampk haittaa mtor signalointia eli noin teoriassa vähentää lihan syömisen lihasta kasvattavia hyötyjä.

Mutta hyvin ne lihat ukoilla kasvaa vaikka vetävätkin kofeiinia ja aminoita/heraa sekaisin päivänmittaan..etenkin treenin yhteydessä :D

Suositut

Back
Ylös Bottom