Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Naisena kannattaa lähteä liikkeelle 12-14h paastosta. Välttämättä tonne 16h asti ei tarvi edes mennä. Naisten kehot oman kokemuksen mukaan reagoi jokseenkin eritavalla paastoon kuin miesten. Naisilla toki myös positiivisia tuloksia pitkillä paastoilla mutta tulokset heittelee todella paljon yleisesti ottaen.
Osaatko linkata mitään tutkimusta tai selittää muuten, miksi naisella lyhyempi paasto olis parempi? :) nyt toinen päivä IF:ää takana ja syömisikkuna suljettu reilu tunti sitten, söin siis välillä 11-19 :)

Okei, luinpa tossa nyt yhden pikagooglettelulla löytyneen linkin takaa että naisille ei sovi IF. Tai että todennäkösempää on että ei toimi, kun että toimis... lieneeköhän ihan huuhaata vai pitääkö tää kokeilu lopettaa heti alkuunsa

Jotain mitä Itse löysin naisten pätkäpaastosta:

In fact, IF may cause hormonal imbalance in women. Women are extremely sensitive to signals of starvation. If the body senses starvation, it will kick up production of hunger hormones. Therefore, when you break the fast, you may experience insatiable hunger. It’s our body’s way of protecting a potential fetus (even when we’re not pregnant). Many of us driven women tend to ignore those hunger cues. Or even worse, we try to ignore them, then fail and binge later, but follow that up with under eating and starvation again. Guess what? All that can halt ovulation.

“Sex differences were relevant in two striking areas:

1) women in studies covered by the review did not experience increased insulin sensitivity with IF regimes and

2) women actually experienced a decrease in glucose tolerance.

These two phenomena mean that women’s metabolisms suffered from IF. The men’s metabolisms on the other hand improved with IF across the board…the mere fact of being more sensitive to fasting simply by being a woman is, I would assert, pretty important for a woman who is contemplating or already practicing IF.” Shattering The Myth Of Fasting For Women

In animal studies, after two weeks on IF, female rats stopped having menstrual cycles and their ovaries shrunk; and male rats ended up with lower testosterone production. Insomnia was also more common among female rats.

There are actually very few human studies that have looked at fasting for women specifically, but the animal studies confirm our suspicion: intermittent fasting can sometimes throw off a woman's hormonal balance and cause fertility problems. (And it feeds the negative cycle of eating disorders like anorexia.)

Oon ite kuunnellut juuri Rhonda Patrickin tarinoivan aiheesta vaikka kuinka monta kertaa parin viikon sisään (mm. omassa podcastissään ja Joe Roganin vieraana), ja päätin hypätä lopullisesti tähän TRF/IF-junaan.

Perusteluina ratkaisulle ovat nämä lukemattomat potentiaaliset terveyshyödyt, joita tutkimuksissa on havaittu (niin ihmisillä kuin muilla eläimillä). En ole niinkään vakuuttunut IF:n hyödyistä lihaskasvuun tai rasvanpolttoon liittyen verrattuna perinteiseen ruokavalioon/-ajoitukseen, mutta ei siitä ainakaan haittaa pitäisi olla näidenkään suhteen. Seurataan tilannetta.

Toinen aihe mistä Rhonda tykkää jutella on saunominen ja sen hyödyt (suomalainen Jari Laukkanen oli vieraana ihan äskettäin aiheen tiimoilta) ja pyrin nykyään ainakin pari saunasessiota mahduttamaan jokaiseen viikkoon. Mielenkiintoista oli se, että saunomisesta pitäisi ainakin teoriassa olla hyötyä myös hypertrofian metsästyksessä.

Itsekkin tulee saunottua melkeen joka päivä ja talvella mukana avantouinti, niin saa kylmänkin hyödyt.

Asiasta kolmanteen. Lobliner aloittanut näköjään IF.

Day 1 of intermittent fasting. Marc shows you exactly what he eats and how he feels.

Onko täällä muita IF:ää noudattavia naisia? Tai no, kelpaa ne vinkit miehiltäkin :D mitä syötte, että päivän energia- ja makrotarpeet täyttyy? Itellä tavotteena reilu 2100 kaloria ja tuntuu että joka päivä pitää lisätä jotain "jälkkärin tyylistä" että tulee energiatarve täyteen (tästä huolimatta paino laskenut viikossa muutaman kilon)

Onko täällä muita IF:ää noudattavia naisia? Tai no, kelpaa ne vinkit miehiltäkin :D mitä syötte, että päivän energia- ja makrotarpeet täyttyy? Itellä tavotteena reilu 2100 kaloria ja tuntuu että joka päivä pitää lisätä jotain "jälkkärin tyylistä" että tulee energiatarve täyteen (tästä huolimatta paino laskenut viikossa muutaman kilon)
Kuulostaa kyllä kamalalta :) jos tavoite on lihaksen rakentaminen, niin syö lisää jälkkäriä.

Joo, tuo isojen annosten vetäminenhän on yksi IF:n parhaista puolista imo.

Syön ihan samoja ruokia kuin ennenkin ja kun hiilareita ottaa enimmäkseen hyvistä lähteistä (vihannekset, hedelmät, ruisleipä, kaurapuuro, jne.), niin kyllähän siinä saa lautaselle tavaraa laittaa, että tavoitteisiin pääsee.

Toissapäivänä tuli vetästyä klo 16 aikaan pitsa, ja sitten vielä iltapalaksi kevyt smoothie. Sen jälkeen tulikin vielä illalla niin kauhee olo että oli pakko syödä ennen nukkumaanmenoa (n. 23:30) pieni prodepatukka, kun nälkäsenä en saa unta. Eilen sitten jatkoin IF samaan tyyliin kuin normaalisti oon tehny (eli syömisikkuna 11-19) ja olo oli koko päivän ihan hirveä. Väsytti, vitutti ja joka paikkaa kolotti. Pohdiskelin, että onkohan tää nyt kropan tapa kertoa että IF ei sovi mulle, vai nimenomaan että sopii ja yhden päivän erilainen syöminen sai kropan sekasin :/

Oon nyt tätä paastoilua tehny reilun viikon, ehkä 10 päivää... Aattelin kuitenkin jatkaa vielä, kun tavallaan tykkään tästä syömistyylistä, kun saa syödä isoja annoksia sitten kun syö :D aamuisin kyllä aina n. 14 tunnin paaston jälkeen aikamoinen nälkä, mutta kyllä siitä aina pääsee yli ja kestää vielä muutaman tunnin :p

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toissapäivänä tuli vetästyä klo 16 aikaan pitsa, ja sitten vielä iltapalaksi kevyt smoothie. Sen jälkeen tulikin vielä illalla niin kauhee olo että oli pakko syödä ennen nukkumaanmenoa (n. 23:30) pieni prodepatukka, kun nälkäsenä en saa unta. Eilen sitten jatkoin IF samaan tyyliin kuin normaalisti oon tehny (eli syömisikkuna 11-19) ja olo oli koko päivän ihan hirveä. Väsytti, vitutti ja joka paikkaa kolotti. Pohdiskelin, että onkohan tää nyt kropan tapa kertoa että IF ei sovi mulle, vai nimenomaan että sopii ja yhden päivän erilainen syöminen sai kropan sekasin :/

Oon nyt tätä paastoilua tehny reilun viikon, ehkä 10 päivää... Aattelin kuitenkin jatkaa vielä, kun tavallaan tykkään tästä syömistyylistä, kun saa syödä isoja annoksia sitten kun syö :D aamuisin kyllä aina n. 14 tunnin paaston jälkeen aikamoinen nälkä, mutta kyllä siitä aina pääsee yli ja kestää vielä muutaman tunnin :p
Kyllä toi 14 tuntia pitäs mennä aika helpolla kun monella ketkä syö "normaalisti" voi olla myös toi 14h välissä esim iltapalasta aamupalaan. Kokeile vaikka vielä viikko ja jos tosiaa tuntuu noin paskalta niin ei kannata jatkaa.

Täällä myös huono ja turtunut olo aina sinä päivänä ja seuraavana päivänä kun IF-rytmi on rikottu. Toisena paluupäivänä IF-rytmiin olo taas normalisoituu. Mahtaisiko olotilan vaihtelu johtua vaan tuosta rytmimuutoksesta, vähän kuin jonkinlainen jetlagi?

Kyllä toi 14 tuntia pitäs mennä aika helpolla kun monella ketkä syö "normaalisti" voi olla myös toi 14h välissä esim iltapalasta aamupalaan. Kokeile vaikka vielä viikko ja jos tosiaa tuntuu noin paskalta niin ei kannata jatkaa.
Niinhän se 14 tuntia meneekin, mutta suurin piirtein niihin aikoihin tulee nälkä :D mut onneks siinä vaiheessa on about täydellinen aika juoda kahvia ja se auttaa

Ja joku smoothie vikana ateriana ei ihan hirveästi pidä nälkää poissa tulevaa paastoa ajatellen.. Kannattanee pitäytyä niissä kiinteissä ruuissa mitä saa vetää kaksin käsin ja silti pysyä makrotavoitteissa.

Ylipäätään mihinkään asiaan ihmiskehossa ei kannata reagoida 1 päivän perusteella. Kuten neuvottu niin pidä stabiilit syömisikkunat (+-1,5h) ja noudat 1-2 viikkoa ennen muita toimenpiteitä.

Suosittelen syömään jotain rasvaista ie. ketoosi ruokaa ennen paastoa. Itse pidän välillä 2-4 päivän paastoja ja helpottaa melko paljon kun viimeiset ateriat on korkea rasvaisia ja vähähiilihydraattisia. Toi rasvainen ruoka pitää melko tehokkaasti nälkää poissa kaloreihin nähden. Lisäksi se auttaa pääsemään rasvanpoltto tilaan. Noissa yhden päivän paastoilla ei mitään ketoosia toki tule, mutta niihin on helpompi tottua.

Jep. Omat iltapalat on joko munakas kinkulla ja aurajuustolla, tai täysjugurtti marjoilla, vanlija yöprodella, psyllium ja liivate. Molemmissa iltapaloissa myös avocado ja muutama parapähkinä.

Ab__T%C3%A4ys_jogurtti_Maustamaton_1_kg_iso.jpg

Onko noi potentiaaliset If:än terveyshyödyistä tutkimuksia vai yksittäisten "asiantuntijoiden" mielipiteitä?

Onko noi potentiaaliset If:än terveyshyödyistä tutkimuksia vai yksittäisten "asiantuntijoiden" mielipiteitä?

Löytyy tutkimuksia vaikka kuinka, jos viitsii vähä ottaa selvää. Viime vuonna jopa nobel palkinto voitettiin tutkimuksella paaston hyödyistä.

Back
Ylös Bottom