Intermittent Fasting - Pätkäpaasto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Testot noussu myös tämän IF aikana, vaikka kalorit olleet minuksilla reippaasti:

Ennen IF:
katso liitettä 143273

Kuukausi IF aloituksen jälkeen:
katso liitettä 143274
Hyvin näyttää potkivan tuo IF, aika pienillä kaloreilla vedät kun näyttää tuota lihasmassaa olevan aika hyvin. Mutta ilmeisesti aineenvaihdunta ei tuosta ole ottanut itseensä ja jos testotkin nousee (ilmeisesti ilman ulkoista lisäystä) niin tuohan on aivan loistava systeemi.

Hyvin näyttää potkivan tuo IF, aika pienillä kaloreilla vedät kun näyttää tuota lihasmassaa olevan aika hyvin. Mutta ilmeisesti aineenvaihdunta ei tuosta ole ottanut itseensä ja jos testotkin nousee (ilmeisesti ilman ulkoista lisäystä) niin tuohan on aivan loistava systeemi.

Joo, paastossa on se etu kun parantaa insuliiniherkkyyttä, niin sen kautta vaikuttaa myös positiivisesti aineenvaihduntaan. Pätkäpaastoamisen ei pitäisi myöskäään hidastaa perusaineenvaihduntaa, vaan jopa parantaa sitä.

Interestingly, this approach to eating may also benefit your metabolism and metabolic health (1, 11, 12, 13).

Short-Term Fasts Boost Metabolism by up to 14%

studies have shown that fasting for short periods can actually increase your metabolism, not slow it down (30, 31).

One study in 11 healthy men found that a 3-day fast actually increased their metabolism by an impressive 14% (26).

This increase is thought to be due to the rise in the hormone norepinephrine, which promotes fat burning.

Bottom Line: Fasting for short periods can slightly boost your metabolism. However, fasting for long periods may have the opposite effect.

https://authoritynutrition.com/intermittent-fasting-metabolism/

Mielenkiintoista, että testot nousseet, kun yhdessä harvoista salijätkiä koskeneista IF-tutkimuksista todettiin että "Testosterone and IGF-1 levels decreased" niin kuin kalorivajeella ollessa voisi olettaakin tapahtuvan.

http://translational-medicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12967-016-1044-0

Riippuu varmaan myöskin lähtötasosta ja lopputuloksesta. Itsellä oli aika löysä kunto aloittaessa ja nyt rasvat siinä ~10%. Luulen, että testoihin vaikuttaa negatiivisesti siinä vaiheessa kun rasvat vedetään tarpeeksi alas fysiologisella tasolla, mutta se vaikuttaa positiivisesti kun otetaan vyötäröltä läskiä pois.

Esimerkki 1: rasvat 20%----->10% testot todenäköisesti nousee.
Esimerkki 2: rasvat 10%---->5% testot todennäköisesti tippuu.

Tässä aika hyvä artikkeli, jossa käydään myös läpi muutamia tutkimuksia.

Intermittent Fasting and Testosterone: Does IF Increase Test Levels Naturally?
https://www.anabolicmen.com/intermittent-fasting-testosterone/

Viimeksi muokattu:
faktoja, ohjeita.. vai otanko vaan 8 tai 6h ikkunan minkä aikana mättään kaiken naamaan mitä ruokavalioon kuuluu ja that's it. vai pitääkö ottaa pre- ja post workout aterioilla ottaa jotain huomioon jne jne.

faktoja, ohjeita.. vai otanko vaan 8 tai 6h ikkunan minkä aikana mättään kaiken naamaan mitä ruokavalioon kuuluu ja that's it. vai pitääkö ottaa pre- ja post workout aterioilla ottaa jotain huomioon jne jne.
No aloitetaan nyt ohjeilla mitä voin antaa, eli perusideahan on että otat esim 16-18h paastoajan ja joko 6h tai 8h aikaikkunan ruokailulle. Elikkäs esim 12.00-20.00 aikana syöt päivittäiset kalorit ja aloitat paaston sit 20.00 ja syöt seuraavan kerran seuraavana päivänä taas 12 jälkeen. Itse toteutan 18h paasto ja 6h ruokailulle ja mulla menee 2 isoa ateriaa ja thats it, et ilmeisesti ikinä oo kokeillut treenata "paastossa"? kannattaa kokeilla sen voi hyvin toteuttaa IF:n kanssa. Ja mitä tohon pre ja post workout ateroihin tulee niin suosittelen isompaa ateriaa treenin jälkeen ja ennen treeniä jotain pienempää ellet halua paastossa treenata. Ja tosiaan ruokavaliohan sulla säilyy samana koska tämähän on vain tapa toteuttaa ruokailut ei mikään dieetti, kahvi,tee ja aminohapot on ok paaston aikana monen mielestä. Itse en kuitenkaan noita käytä, pelkästään vettä. Yleisimpiä muotoja toteuttaa IF on just 16,18 tai 20h paastoa ja loppuaika sit syödäänkin sapuskat. Ja aluksi voi toki tuntua hankalalta olla syömättä 16h mutta siihen tottuu eikä oo oikeastaan nälkä edes älä huoli, ja muista juoda paljon vettä! äläkä turhaan pelkää että esim aineenvaihdunta hidastuis, ei tuu tapahtumaan. Eipä kai muuta lisättävää mulla, kysele jos tulee jotain mieleen!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paastossa oon treenannu mut en tykkää. Nykyään ku arkisin pääsääntöisesti töisaö 07-17 niin ja kevyt työ niin tää tuntuis hyvältä ottaa kokeiluun. Ja kiitti @Dona linkistä. Tutustun :rock:

16-22h paastojen aikana melko helppo treenata, erityisesti mikäli syö treenin jälkeen. Keho tottuu tuohon melko nopeasti, koska paasto on joka päiväistä. 36-48h paastot on mulle jo melko vaikeita. Erityisesti se ketoosia edeltävä vaihe ei ole kovinkaan juhlava. Noissa 1-2 päivän paastoissa kannattaa syödä vhh tai keto ruokaa parilla viimeisellä aterialla, ennen kuin aloittaa paaston.

itellä on voimatasot noussu tällä pätkäpaastolla mitä en olis kyllä ikinä uskonut :)

Mulla on voimatasot pysyneet yllättävän hyvin tällä ottaen huomioon kalorit ja sen kuinka nopeasti paino on pudonnut.

ja nukun yöt paremmin

Sama juttu tässäkin minulla. Voin kuvitella kuinka nälkä olisi illalla, jos söisin pitkin päivää nämä kalorit mitkä syön nyt illan aikana. Tällä systeemillä ei tarvitse mennä nukkumaan nälkäisenä, vaikka kalorit olisikin reilusti miinuksella.

Mulla on voimatasot pysyneet yllättävän hyvin tällä ottaen huomioon kalorit ja sen kuinka nopeasti paino on pudonnut.

Sama juttu tässäkin minulla. Voin kuvitella kuinka nälkä olisi illalla, jos söisin pitkin päivää nämä kalorit mitkä syön nyt illan aikana. Tällä systeemillä ei tarvitse mennä nukkumaan nälkäisenä, vaikka kalorit olisikin reilusti miinuksella.
Dona, noita sun kuvia kun vip puolella kattoo niin aivan jäätävä kondis kyllä :D huhhu!

Tuo Lean Gains -kaverihan on suositellut aamulla treenaaville sellaista kuviota, että ottaa 10 g BCAA:ta ennen treeniä ja treenin jälkeen pari kertaa tunnin välein. Tämä on hänen mielestään OK, vaikka ”paaston” puolella tehdäänkin.

Minäkään en suostu aamutreenistä luopumaan (ja illalla paastoaminenhan olisi ihan pähkähullu idea), joten olen kehittänyt tuosta oman versioni (jonka IF-puristit varmasti tuomitsevat jyrkästi ;)).

6.00 kahvikuppi + BCAA + perään treeni
7.00 heraprotsku + vitamiinit, Omega-3 ja muut mahdolliset lisäravinteet
”Kunnon” ruokailut sitten perinteisen IF-ikkunan 12.00–20.00 sisällä.​

Näläntunnetta ei juurikaan tarvitse kestää, treeni kulkee ja iltapäivällä saa nautiskella ruuan parissa. Lisäksi makrot ja kalorit on helppo pitää oikealla tasolla, ja sehän se tärkein asia ruokavalion suhteen on.

Tuo Lean Gains -kaverihan on suositellut aamulla treenaaville sellaista kuviota, että ottaa 10 g BCAA:ta ennen treeniä ja treenin jälkeen pari kertaa tunnin välein. Tämä on hänen mielestään OK, vaikka ”paaston” puolella tehdäänkin.

Minäkään en suostu aamutreenistä luopumaan (ja illalla paastoaminenhan olisi ihan pähkähullu idea), joten olen kehittänyt tuosta oman versioni (jonka IF-puristit varmasti tuomitsevat jyrkästi ;)).

6.00 kahvikuppi + BCAA + perään treeni
7.00 heraprotsku + vitamiinit, Omega-3 ja muut mahdolliset lisäravinteet
”Kunnon” ruokailut sitten perinteisen IF-ikkunan 12.00–20.00 sisällä.​

Näläntunnetta ei juurikaan tarvitse kestää, treeni kulkee ja iltapäivällä saa nautiskella ruuan parissa. Lisäksi makrot ja kalorit on helppo pitää oikealla tasolla, ja sehän se tärkein asia ruokavalion suhteen on.

Treenasin vielä muutama viikko sitten 2 kertaa päivässä. En syönyt mitään aamutreenin jälkeen. Siihen tottuu melko nopeasti. Toinen juttu on, ettei illalla välttämättä tarvitse syödä mikäli haluaa aamulla treenata. Syöt vain treenin jälkeen. Ihan sama mitä valitset, keho tottuu siihen.

Treenasin vielä muutama viikko sitten 2 kertaa päivässä. En syönyt mitään aamutreenin jälkeen. Siihen tottuu melko nopeasti. Toinen juttu on, ettei illalla välttämättä tarvitse syödä mikäli haluaa aamulla treenata. Syöt vain treenin jälkeen. Ihan sama mitä valitset, keho tottuu siihen.
Kyllähän sitä pystyy vaikka mihin kunhan päättää niin tekevänsä. Mutta pointti on kuitenkin siinä, että luo itselleen sellaisen rutiinin, joka ei tunnu työnteolta.

Useimmat ihmiset kestävät nälkää paremmin aamulla, useimmat eivät myöskään halua mennä nukkumaan tyhjällä vatsalla. Ja sitten on sosiaaliset syyt. Olishan se nyt perseestä syödä vain tuhti aamupala ja lounas ja sitten kärvistellä illalla kun kaverit/perhe kokoontuu syömään.

En oo nähnyt mitään syytä poistaa noita omia pre ja post workout -juomia omasta systeemistä. Silloin pitäis nekin proteiinit tunkea sinne iltapäivän aterioihin, jotka on muutenkin aika tuhteja.

pakko kysyä onko muilla vastaavaa ongelmaa: toinen päivä menossa ja tää paastoaminen ei oo muuten ongelma. mut jumalauta et kädet palelee...

eli 13-21 on ruokailuikkuna ja 21-13 paasto. Ja nyt tässä aamupäivällä alkaa kädet olemaan aivan jäässä. Juon kuitenkin tarpeeksi vettä ja vähän kahvia. Vielä pitäis vajaa 2h jaksaa ja sit saa safkaa ja ainakin eilen kädet lämpesi ruoan jälkeen.

pakko kysyä onko muilla vastaavaa ongelmaa: toinen päivä menossa ja tää paastoaminen ei oo muuten ongelma. mut jumalauta et kädet palelee....
Itellä oli sama aikoinaan konttorityössä paaston loppuvaiheilla. Kyllä se energiavaje tuntui ensimmäisenä heikentävän ääreisverenkiertoa ja kylmyys alkoi tuntumaa sormissa. Kannattaa vähän jumppailla että saa veren kiertämään paremmin sormenpäihin asti. Kovin kauaa ei kannata jäädä huonosta verenkierrosta kärsimään.

Suositut

Back
Ylös Bottom