hurtat vapaana!

Originally posted by Sanniella
Ja niin monta mielipidettä,kuin ihmistäkin.Tämä keskustelu sopisi paljon paremmin johonkin yleiselle keskustelupalstalle/koirapalstalle...
Näissä asioissa olen turhan herkkänahkainen,mutta mutka taskuun iltalenkeille varmuuden vuoksi,jos sattuu joku mulkku vastaan tulemaan,joka tahtoo koirani ampua.
Rakkini on kiinni,se on suuri ja musta,ja aina käskyn alla silloin kun ollaan omasta pihasta pois.
Tuleppa kokeilemaan,oi sinä suuri koiranvihaaja, kumpi lähtee sinä vai koira...Kaikista eniten vihaan näitä,annan monoa,ammun tyyppejä,ja tästä edespäin alankin vittuuksissani kyttäämään teidän laittomuuksia ja ammuskelemaan teitä ja kekaroitanne esim lenkkimaaston pusikoista...Toivottavasti tämä keskustelu siirretään johonkin muualle,mulla menee hermo...:curs:

Ota pari rauhoittavaa. Kukaan ei tule potkimaan koiraasi jos se on hyvin koulutettu ja hihnassa kiinni. Kai sä sen tajuat??

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tossa pari vuotta sitten tuli ajettua kaverin kanssa sellasta pururataa 125cc ja 80cc crosseilla. Kun oltiin jonkin matkaa bommitettu menemään ja huomattiin kahden sellasen villakoiran?(joku ½ metriä korkea) tulevan vastaan. No omistajaa ei näkynyt missään ja ne kaks koiraa juoksi meitä kohti. Ne ei vissiin digannu niistä äänistä tms. :D Höllättiin siinä sitten vähän kaasua ja ihmeteltiin, että missäs on omistaja. No eipä auttanut kun laittaa hana tiskiin ja toivoa parasta, ettei ne kaks aikasta vihasen näköstä koiraa sais kiinni. Heti kun oltiin kiihdytetty huomattiin omistajan juoksevan pururataa pitkin ja viittovan pysähtymisen merkkiä tms. Taas himmailtiin vähän, mutta koirat ei välittäny omistajan huudoista, joten ei muuta kun kaasua vaan. :whip:

Dogit juoksi niin saatanan kovaa, että sai tykittää oikeen huolella menemään. (Kaverin digimittarin mukaan jotain 60km/h parhaimmillaan) Noin 2 kilsaa ajettiin koirat perässä ja välillä ne tuntu olevan melkeen lahkeessa kiinni, mutta kun päästiin asfalttitielle, niin ei koirat enää kauaa pysyneet perässä. :D

Että se siitä karkuun juoksemisesta ainakin näiden koirien kohdalla! :lol2:

Ihan vain muistutukseksi niille jotka pitävät koiriaan irti.

Löytyy myös sellaisia ihmisiä jotka asettavat tien viereen myrkytettyjä makkaroita yms. makupaloja koirille.

Silloin varmaan toivotte, että se teidän koiranne on tosiaan niin hyvin koulutettu ettei se syö sitä.

Niin ja en itse ole niitä makkaroita asetellut. (tosin ei kyllä haittaa pätkääkään jos irti olevalta koiralta lähtee nirri)

Originally posted by Sanniella
Ja niin monta mielipidettä,kuin ihmistäkin.Tämä keskustelu sopisi paljon paremmin johonkin yleiselle keskustelupalstalle/koirapalstalle...
Näissä asioissa olen turhan herkkänahkainen,mutta mutka taskuun iltalenkeille varmuuden vuoksi,jos sattuu joku mulkku vastaan tulemaan,joka tahtoo koirani ampua.
Rakkini on kiinni,se on suuri ja musta,ja aina käskyn alla silloin kun ollaan omasta pihasta pois.
Tuleppa kokeilemaan,oi sinä suuri koiranvihaaja, kumpi lähtee sinä vai koira...Kaikista eniten vihaan näitä,annan monoa,ammun tyyppejä,ja tästä edespäin alankin vittuuksissani kyttäämään teidän laittomuuksia ja ammuskelemaan teitä ja kekaroitanne esim lenkkimaaston pusikoista...Toivottavasti tämä keskustelu siirretään johonkin muualle,mulla menee hermo...:curs:

Jos noudatat lakia niin kukaan ei varmasti koiraasi tahdo ampua. Sanot ottavasi mutkan taskuusi ja uhoat ja toisaalta "vihaat annan monoa ja ammun tyyppejä",ristiriitaista? Kyllä minun mielestäni on vähintäänkin oikeutettua potkaista koiraa jos se puree jalkaan kiinni. Arvaa onko kiva kesällä rullaluistella ku joka saatanan sekopää rakki yrittää purra tai lähtee perään ja rullaluistimet jalassa on vähän hankala puolustautua.

Kerran todistin tapahtumaa jossa noin 50v pieni roiva ulkoilutti NELJÄÄ "doobermannin" näköistä koiraa ja kun koirat alko tappeleen keskenään ni rouva huusi mulle et "ettekö te nää että tarvin apua" koirat oli sen verran vihasia että en olis mistään hinnasta rouvaa auttaan lähtenyt. Vastasin jotain et "ei oo mun vika jos ette hallitte koiriinne" ja lähin eteneen. Ensinnäki Rouva olis voinu kohteliaammin pyytää apua ja siltikin aika harva ihminen sitä auttaan olisi uskaltanut mennä. Ei roivalla paljon päässä liikkunut kun neljää sellaista koiraa yritti ulkoiluttaa ja ajatelkaapa jos ne koirat olis käyny jonku pikkulapsen kimppuun. Seuraavalla kerralla näin saman rouvan ulkoiluttamassa kolmea samallaista koiraa,joka sekin oli paljon liikaa sen voimille.

Ongelma taitavat tosiaan olla häiriintyneet koiranomistajat. Esimerkiksi sanniellan kirjoitus oli hyvin huolestuttava. Kyllähän koiran omistajien pitäisi ymmärtää koiran todellakin olevan eläin, eikä eläimillä ole ihmisoikeuksia. Koira on omistajansa vastuulla, niin kuin mikä tahansa omaisuus. Mikäli se aiheuttaa vaaraa, voidaan se tarvittaessa vaikka lopettaa, eikä se ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, ettei eläimille saa tuottaa tarpeetonta kärsimystä. Yhteisömme vain arvottaa ihmisten kärsimyksen ja turvallisuuden korkeammalle kuin koirien.

Ehkä olisi hyvä, jos koiran omistajalta vaadittaisiin jonkinlaisen tutkinnon suorittamista, samaan tapaan kuin auton kuljettajilta. Psykologinen testikään ei varmaan olisi pahitteeksi :)

Taisipa olla tuo Sanniellan kirjoitus vastine muutamalle losautan irti olevaa rakkiasi haulikolla-kirjoitukselle. Eli hyvinkin ymmärettävä vastareaktio mielestäni.
Ja on totta, että yhteiskunta arvostaa ihmisten elämän koirien elämää korkeammalle. Minulle oma koira on kuitenkin paljon arvokkaampi kuin täysin vieras ihminen. Vaikka se on "vain eläin", niin se on samalla perheen jäsen ja ystävä.

Originally posted by Tahvo Tohveli
Minulle oma koira on kuitenkin paljon arvokkaampi kuin täysin vieras ihminen. Vaikka se on "vain eläin", niin se on samalla perheen jäsen ja ystävä.

Olen hyvin allerginen koirille, joten mahdollisuuteni viettää aikaa niiden parissa ovat olleet hyvin rajallisia. Uskon kuitenkin ymmärtäväni melko hyvin ihmisten suhteen koiriin. Kummatkin ovat laumaeläimiä ja elävät eräänlaisessa symbioosissa. Ymmärrän hyvin että koira voi olla tärkeä ja sen elämän voi arvottaa tietyn ihmisen elämän edelle. Sitä en enää ymmärrä, jos koiran elämä arvotetaan tuntemattoman ihmisen (kenen tahansa) edelle.

En oikein pysty myöskään mieltämään koiraa perheenjäseksi. Tuntuu vaikealta rinnastaa koiran kouluttamista lapsen kasvattamiseen, tai kuvitella olevansa koiran holhouksen alaisena. Puhumattakaan siitä, että olisi koiran kanssa naimisissa. Noh, ymmärsin kyllä, että puhuit perheestä ja ystävyydestä jonkinlaisessa laajassa merkityksessä, johon koiratkin mahtuvat. Tapanani on vain harrastaa mautonta huumoria.

Tärkeimmän sanoman ihmisille voisi varmaan tiivistää muutamaan lauseeseen.

1. Älkää turhaan antako koiranne purra muita ihmisiä.

2. Pitäkää huolta koiristanne, älkää turhaan tuottako niille tuskaa.

3. Älkää turhaan ampuko lähimmäistenne koiraa.

4. Älkää antako koiranne ulostaa jalkakäytävälle.

5. Älkää himoitko... noh, eiköhän se riitä :)

Originally posted by apophis
Parempi olisikin. Minä esimerkiksi en edes yritä jarruttaa jos poroa pienempi elukka hyppää tielle. Ja koiran kyseenollessa omistaja korjaa auton vahingot, joten ei paljon elukan henki meikäläistä ressaa :kippis1:

No toihan onkin todella hyvä suhtautuminen liikenteessä:rolleyes:

No se näytti pimeessä ihan joltain elukalta joka oli poroa pienempi ja minä kun ajan aina kaikkien poroa pienempien yli niin mistä minä olisin voinut tietää että se oli naapurin poika joka siinä käveli...

Koirat vaan kiinni siellä missä niiden pitääkin olla kiinni. Silloin ei tarvita niin usein haulikkoa, mutkaa tai muutakaan kättä pidempää ja koirakin on harvemmin perseessä kiinni tai auton alla liiskana.

Originally posted by PattiPete
Minkäslainen asenne siinä pitäisi ottaa? Karkuun on ihan turha yrittää jos koira yrittää kimppuun. Silloin kun saa ladattua itselleen maksimaalisen taisteluraivon, että nyt taistellaan kuolemaan asti, niin ihminen saa valtavat voimat. Tavan kaduntallaajasta en tiedä, mutta kyllä luotan itseeni sen verran, että koiran nitistän paljain käsin jos on tarvis. Kyllä pystyvän Miehen siihen pitäisi pystyä, kun väkevä mies nitistää sudenkin.

Ai jahah : )))

Originally posted by Brickster

Löytyy myös sellaisia ihmisiä jotka asettavat tien viereen myrkytettyjä makkaroita yms. makupaloja koirille.

Silloin varmaan toivotte, että se teidän koiranne on tosiaan niin hyvin koulutettu ettei se syö sitä.

Kysyy mokomakin luvan ennenkuin syö ulkona mitään , pysähtyy suojatien eteen automaattisesti ym ym . Itselleni ei poliisi ole koskaan maininnnut että koira pitäisi olla kiinni vaikka vastaan on tullut kymmeniä kertoja ... eivät kai "viitsi" valvoa lakeja :)

Originally posted by EKKS
No se näytti pimeessä ihan joltain elukalta joka oli poroa pienempi

Huomaa sana elukka :) Suomessa tapahtuu aika määrä onnettomuuksia sen takia että aletaan etenkin talvella väistämään / paniikkijarruttamaan kun joku orava juoksee kadun yli. Olen ollut useampaan kertaan kyydissä kun irtokoiran päälle on ajettu. Eräässäkin tapauksessa raadon kanssa talon pihaan ja vaatimaan korvaukset särkyneestä sumuvalosta. Niin se homma etenee.

Gnut:Ai vielä lisääkö???:D
MuayThai:Ymmärrän kyllä,lähinnä v*****aa se vaikka koira on "hanskassa" niin porukka mulkoilee ja huutelee,varsinkin tässä taannoin,kun oli se rottweiler jupakka:rolleyes: ...Silloin tosiaan syyttömät sai paskanjauhannasta osansa...Voi mummu rassukkaa,no mikä jottei,oisit mennyt apuun vaan:evil:
Nat_Ural:Ja kirjoituksestasi jo selvisi mikset tajunnut pointtiani...

Ps.Mikä psykologinen testi,MUAHAHHAAA!!!???!!!

Tahvo Tohveli:Will you marry me?:thumbs: Kiitos selvennyksestä,soulmate :)

Hapero - ajelitte prätkillä pururadalla? Sekös sitten on laillista? Ei sen puoleen, ei pururadoilla tai muillakaan ihmisille tarkoitetuilla liikuntapaikoilla (esim. urheilukentät) saa koiriakaan juoksuttaa!

Ja minun lähipiirini ihmisissä on todella monta sellaista, joka tosissaan pelkää ihan pienintäkin ärrieriä tms tipsua, ja joille sellaisen ilmestyminen eteen irtonaisena yleisellä paikalla on sydärin paikka...Itse en pelkää koiria, hevosia tms elukoita, koko pentuikäni talleilla vietin, mutta ymmärrän kyllä että koiria ei kuulu pitää irti koosta tai käytöstavoista riippumatta missään missä on vaarana törmätä muihin liikkujiin (paitsi siis ne tähän tarkoitukseen tehdyissä koirapuistoissa), koulutustilanteet (viralliset, jonkin seuran ylläpitämät ja siis luvan kanssa pidetyt)ja kilpailut maastossa (esim. haku-, jälki-, viesti- jne) tai koulutuskentällä poislukien.

Itseäni suututtavat eniten pienten koirien omistajat, ne aina perustelevat. "eihän tätä meidän kääpiötä tarvitse kouluttaa tai pitää kiinni, sehän on niin pieni ja kiltti!" :curs: Jos toisaalta joku sakemannin/rotikan/dobberin omistaja tulee vastaan, niin samaiset pikkuräksyn omistajat ovat aina neuvomassa: "sun pitää sitten kouluttaa tuo peto hyvin ja pitää se aina kiinni!"

On se jännä kyllä miten ihmiset kuohuu kuin vesiputoukset tällasissa topiceissa. Julkaistaanpa omakin mielipide.. Minullahan on koira- ja kissa-allergia ollut monta vuotta, saan pelkästä kosketuksesta kutinan moneksi päiväksi ja jos asunnossa missä on/on ollut lähiaikoina pidempään koira, oon yli tunnin on keuhkot rahinalla monta päivää, astmalääkkeitä piti pari vuotta sit ottaa monta päivää jotta sai henkeä, vaikka en ollut kuin 2 tuntia kaverin kämpillä missä sen vanhempien koira oli ollut viikon jotan kk:tta aikasemmin..

Tämä siis offtopiccia.. Asiaan.. Silloin kun ei allergiaa ollut niin pidin paljon kissoista ja koirista joita oli kavereilla, kymmeniä kissoja taas kotona vuosien aikana. Kommentteja:

1. en tajua miten kukaan voi nostaa koiran hengen ihmisen hengen yläpuolelle. Tämähän on melko fiktiiivinen tilanne, ja varmaan moni koiranomistajakin joka tätä mieltä on niin valitsisi silti ihmisen jos koira hyökkäisi jonkun kimppuun ja vaihtoehtona olisi jomman kumman hengen menettäminen. Mutta jo sanominen että koiran pitäisi jäädä henkiin kun pitäisi jompi kumpi osoittaa, vieras ihminen tai oma koira, on minusta järjetön; ok tämmönen tilanne vois olla vaikka jollain sairaalla keskityskidutusleirillä. En tunne ketään koiran omistavaa kaveria jotka olisivat sitä mieltä että oman koiran henki olisi tärkempi kuin ihmisen henki. Ja silloin vielä kun oli perheessä vanhin kissa, 14 vuotias joka kuoli kun olin 15, niin vaikka kiintymys oli mieletön niin ihminen on aina ihminen jolla on mielettömästi omaisia ja vaikkei olisikaan niin ihminen on ihminen ja eläin eläin. Jos jompi kumpi olisi valittava niin tietenkin eläimen pitäisi kuolla.

2. mikä siinä koiran kiinni pitämisessä on niin vaikeaa? Jos todella haluaa pitää koiraa ja pitää siitä huolta niin pitäisi myös varata aikaa sille että käy juoksuttamassa sitä jossain sellaisessa paikassa missä se on sallittua.

3. en hyväksy yleensäkään sitä että kerrostalolähiöihin hankitaan koira/koiria talouteen jotka haukkuu pitkin öitä, niitä pidetään irti kun ei ole koirapuistoa tms mailla halmeillakaan, tai sitten pidetään seinien sisällä kun sitä ei voi juoksuttaa, eikä koiraa koulutetakaan. Minusta sellaisessa koiran hankkimisessa ei todellakaan ajatella koiran saati muiden ihmisten parasta.

4. jos perheessä on vauva/lapsia niin koira pitäisi pennusta asti kouluttaa niin ettei se mene lasten huoneeseen / huoneisiin. Näin on asian laita kavereideni luona joilla on koira ja pieniä lapsia taloudessa.

Vaikkei omalle kohdalle mitään ole sattunut niin ihan tarpeeksi oon lukenut juttuja missä koirat on syönyt vauvan ja sitä ei oo löydetty, kaverikin aikoinaan ensihoitajana oli keräilemässä vauvan palasia kun äiti oli jättänyt lastenhuoneen oven auki kun itse oli keittiössä kokkaamassa. Ja just luin lääkärilehdestä koirien aiheuttamista puruvammoista, oikein havainnoillistavia kuvia. Ei saa monesta naamasta entistä kymmenienkään korjausleikkausten jälkeen.

Brunetti ja Sakkeus: täyttä asiaa!! Jjjjuuri näin! (enpä oo noin kirjoittanutkaan pitkään aikaan, olipas vapauttavaa :D)

Myöskin Nat_Uralin parin viimeisimmän kommentin kanssa olen samaa mieltä -> Ongelma taitavat tosiaan olla häiriintyneet koiranomistajat. -> ehkä ei häiriintyneet, mutta itsekkäät ja piittaamattomat koiranomistajat. Tai no, ehkä itsekästä ja piittamatonta voi pitää häiriintyneenäkin ;)

Vika on kumminkin mun mielestä AINA koiran isännän/emännän/omistajan, ei koiran. Ihminen ei ole tarpeeksi huolella miettinyt motiiveitaan koiran hankinnalle, ottanut selvää juuri ko rodun ominaispiirteistä (etukäteen!), kouluttanut koiraansa tarpeeksi huolella (ja rakkaudella) eikä vieläpä viitsi ulkoiluttaa koiraansa niinkuin _ihmisten_ kaduilla AINA pitäisi, eli kiinni.

Minulla ei ole mitään huolellisia ja asiallisia koiran omistajia vastaan. Tällaiset ihmiset:
1) opiskelevat koirista yleensä ja hankkimastaan rodusta erikseen huolella ENNEN koiran hankintaa ja pohtivat motiiviaan hankkia koira -> ei mitään järkeä hankkia koiraa esim. erosta johtuvan sydänsurun lievittäjäksi
2) rokotuttavat koiransa kunnolla
3) kouluttavat koiransa tiukasti, mutta rakkaudella
4) pitävät koiransa kiinni niitä ulkoiluttaessaan
5) keräävät koiransa paskat pussiin, joka viedään omaan roskikseen (ainakin kadulle tai jalkakäytävälle tms. ihmisten kulkuväylälle tehty läjä)
6) pitävät muutenkin sopivasti huolta koiristaan, mutta eivät palvo eivätkä ihannoi koiria Maailman Parhaina & Virheettöminä Jumalolentoina
7) eivät pidä ei-koiranomistajia alempana ihmisrotuna ;)

Kaksi piippuinen juttu.

Jos pidät aina koiraa kiinni esim. kaupungissa asuessasi, koira ei osaa muuten liikkuakaan. Jos tälläinen koira joskus pääsee vapaaksi, syntyy edellä mainittuja tilanteita. Mielestäni koira pitää opettaa liikkumaan vierellä ilman narua.

Itselläni on koira kaupungissa, jota pidän aina kiinni kadulla ja muulloinkin siellä, missä ihmisiä liikkuu. Kuitenkin koira on vapaana metsässä ja järven jäällä liikkuessaan. Koirani on hyvin koulutettu ja hän ei "ryntäile" minne sattuu vaan tottelee käskyjäni. Joskus sattuu tilanteita, että yllätämme esim. metsäpolulla jonkun lenkkeilijän, mutta nämä kerrat ovat harvassa. Tälläisissä tilanteissa haluaisin jokaisen ymmärtävän, että vapautta se koirakin kaipaa.

Koira on aina syytön!Vika mihin tahansa häiriö käytökseen löytyy sieltä(täältä;)) remmin toisesta päästä!Koira on pidettävä kytkettynä/hallinnassa taajamassa,metsässä pidän irti,mutta jokatapauksessa käskyn alla,eli en anna viilettää päättömästi elukoiden perään tms.,selvennykseksi vielä,että metsä on tosiaan metsää,ei mikään puistoalue...Asun omakotitalossa ja olen kakarasta asti kasvanut rodun kanssa,eli mikään kerrostalo/äkkipäätös ei meidän luffe ole!Perustottis on hallussa ja kentällä käydään.Missään tapauksessa EN puolustellut irti pitäviä omistajia/vastuuttomasti käyttäytyviä kansalaisia!

Tuo koiranvihaajien vihaus tulee multa ihan luuytimestä,enkä sille mitään voi.En sano,että itsekkään pidän edes kaikista koirista,mutten voi ymmärtää miksi joku vihaa kaikkia koiria?!??
Tästä asiasta kun saa joka käänteessä olla selittämässä,niin joskus menee "yli".
Kuukausi sitten naapurin hullu ukko kännispäissään uhkaili taittaa niskat koiralta ja käytöksellään uhkaili muakin,siinä tilanteessa pelkäsin enemmän koiran puolesta,kuin itseni.Mitä,jos koira puree meidän pihaan tullutta sekopäistä äijää,sen puolustaessa minua?Kuka on syyllinen:lain mukaan minä.Koira pahimmassa tapauksessa piikille ja mulle sakot,ei tasan käy onnen lahjat...
Sama on,kun iltis tms.julkaisee minkä tahansa jutun kuinka jonkun idiootin koira on purrut jotain ja kuvassa komeilee pääsääntöisesti iso musta koira,kuka saa paskaa niskaan:kaikki ison mustan koiran omistajat (rottweiler,dobermann,sakemanni ihmiset),suurin osa näitten rotujen omistajista kuitenkin kouluttaa ja osaa toimia OIKEIN koiransa kanssa,miksikö,siksi koska kyseinen rotu vaatii tietynlaisen ihmisen.Tietysti poikkeuksia on,kaikki huonot jutut vaan saavat enemmän huomiota.
Koirakammoiset ihmiset ovat luku erikseen,pelko synnyttää "inhoa",joka on taas sangen ymmärrettävää,tämäkin on tulos jonkun typerän koiran omistajan edesvastuuttomasta käytöksestä :(.Tätini pelkää kuollakseen koiria,ihan minkä rotuista tahansa,jos se on vieras yksilö....
Näitä kaikkia täytyy minun koiran vastuullisena omistajana ajatella,kun tuolla kuljen koirani kanssa.
Yrittäkääpä tekin ymmärtää,miksi välillä kuohahtaa,mun agret ei ole suunnattu yksilöön vaan ihan yleisesti vallitsevaan ajatteluun,että koirat on haittaeläimiä/turhia.
Meillä koira ei ole vaan koira,vaan perheenjäsen,jolla on "velvollisuudet"=kulkea asiallisesti niin kuin on opetettu ja totella laumanjohtajaa,eli ihmistä, ja oikeudet=olla rakastettu ja hyvin hoidettu.
Herneet pois persiistä,omani otin jo,sori kauheen pitkä sepustus,tuntui vaan että on pakko selittää,kun meni överiksi :)

-Sanniella=vastuullinen koiranomistaja-

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom