hurtat vapaana!

Itsellä on jäänyt hirveät traumat jostain 4 lk. koulumatkasta. Olin menossa jonku aukion läpi kouluun ja sieltä 50m päästä lähtee rynnimään kohti sellanen vitun iso musta koira. Emäntä rääky sille jotain ja juoksin lähikauppaan piiloon. Olin silloin ihan paniikissa, otin sieltä kaupasta jonku lapion ja olin valmiina lätäämään jos olisi tullut. Kyllä noi isommat koirat voisi ainakin pitää kiinni.

Kyllä ne on joo syytä pitää kiinni. Itsellä oli joskus ylä-asteella sellanen hauska kokemus, että tietyllä pyörätien pätkällä pysäkiltä himaan mennessä oli jostain talosta irti musta sakemanni.
Ja mikäs siinä jos se olisi ollut leppoisa ja häntää heiluttava kaveri, mutta kun tämä katsoi suoraan kohti ja murisi kumeasti.
Meinas 14-v Serialilla välistä pissa lirahtaa.
Katsoin aina visusti muualle ja jatkoin kävelya ja toivoin parasta.
Välistä menin sitten kauemmalle pysäkille, ettei tarvinnut miettiä että onko tänään se päivä kun se puree...ei se koskaan purrut, mutta ei moinen kivaakaan ollut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perheen vahvistuksena ollut iso vartiokoira (estrelan vuoristokoira) enkä pelkää koiria millään tavalla, mutta ei vaan voi ymmärtää miten ihmiset päästää mustinsa juoksemaan vapaana kaupungissa. Itseäni on purru boseroni (en tiiä miten kirjotetaan) ja omistajan paikalle tullessa kommentti oli "ei se oo ikinä ennen noin tehny:david:". Ei onneksi purrut pahasti :curs:

Mulla on noita ikäviä lenkkikokemuksia myös. Asun suurehkon metsäalueen reunalla ja toisinaan kuljen sen metsän läpi naapurikaupungin bussipysäkille, matkaa noin 4km. No siellä metsässä onkin sitten usein käynyt niin, että koiranomistaja luulee, ettei siellä liiku muita, ja pitää jotain hevosen kokoista koiraa vapaana. Onkin sitten kiva kuulla murinaa jostain puskista, kun ei edes näe onko se koira ja minkä kokoinen tai rotuinen ja missä sen omistaja on. Ihan rehellisesti sanottuna oon toisinaan pelänny tosi paljon just tolla reitillä.

Yhden kerran kävi niin, että mies oli koiriensa kanssa läheisen järven rannalla vahtimassa vaimonsa uimissessioita. Mukana oli kaksi koiraa (susikoira ja joku toinen samankokoinen), molemmat vapaana. Kun tulin mutkan takaa paikalle juosten, molemmat koirat juoksivat kohti ja hyppäsivät päälleni, siis sillain takatassut maassa ja etutassut mun rintakehän korkeudella. Omistaja huutaa, että ei tarvi pelätä, ei ne mitään tee. No aivan sama enää siinä vaiheessa tekeekö, pelotti jo ihan vitusti ja olin valmis vääntämään niskat nurin joka helvetin koiralta joka edes katsoo minuun päin. Mun mielestä niitä ei todellakaan saa päästämään muiden kulkijoiden päälle hyppimään. Piste.

Täysin kantaa ottamatta suuntaan tai toiseen oon huomannut aika hauskan jutun kun asustelen Shanghaissa nyt. Täällä on paljon koiria lemmikkeinä (ainakin mun asuinalueella) ja ne on suurin osa vapaana omistajiensa messissä. Liikenne on aivan järkyttävän kaoottista ja muutenkin vilinää ja vilskettä vallan mahottomasti. Yhden koiran oon nähny hihnassa ja kaikki muut vapaana. Jostain syystä koirat seurailee omistajaansa tiiviisti. Välillä saattavat käydä nuuhkimassa nurkkia ja moikkailemassa toisia koiria. Täällä on paljon pieniä koiria joilla on egoa vaikka pikku kylälle jakaa, mutta mitään ärinöitä ja murinoita ei ole tarvinnut kohdata. Yksikin kerta koira jäi nuuhkimaan jotain hajuja ja omistaja hermostui kun koira ei suostunut lähtemään messiin. Omistaja sitten haistatti koiralle pitkät ja lähti kävelemään. Lähes heti koiralla tuli kiire omistajan perään kun tämä oli vajaan 10 metriä kävellyt. Nuo koirat ei edes ole mitenkään kummoisen koulutettuja, vaan "istu" ja vastaavat käskyt tekee vaikeeta joillekkin. Pointti on se, että mitäköhän nää tekee erilailla kuin länsimaalaiset koiranomistajat. Länkkärikoirat on yleensä kohtuullisen hyvin koulutettuja, eikä välttämättä pysy hanskassa edes metsäpolulla, kun taas näiden kouluttamattomat koirat pysyy hanskassa vapaana keskellä suurkaupungin vilinää.

Porukoiden lähellä oli jollain entinen psyko poliisikoirasakemanni. Kyllä pientä ala-asteelaista pelotti kun se tuli meidän koiraa iskemään.

Itse pidän aina kääntöveistä mukanani mm. juurikin irtonaisten koirien varalta, enkä epäröi vaikka tappaa kimppuuni käynyttä hurttaa. Jos hampaat iskevät, niin silloin kyllä tulee terästä - pelkästä louskutuksesta ei tietenkään.

Mulla on vähän ristiriitaiset mielipiteet tämän suhteen.
Samassa rapussa on semmonen iso musta koira, yli 10-vuotias. Rauhallinen koira, ei hypi päälle, ei hauku jne. Välillä ne sitä pitää lenkillä ollessa vapaana jos ei häiritse ketään. Pistävät kyllä kiinni jos näkee että joku sitä koiraa pelkää tai se vois jonkun mielestä olla häiriöksi.
Tämmöset ei haittaa mua tippaakaan jos ne on vapaana, omistaja on kuitenkin lähettyvillä ja koira on ihan oikeasti sellanen että ei edes varsinaisesti osoita huomioita muihin ihmisiin.

Sitten mitkä vituttaa. Pentu tai huonosti koulutettu koira, louskuttaa, hyppii päälle, tunkee sen kuononsa kiinni ja muutenkin täysin arvaamaton. Tommoset mä näen paljon mieluummin hihnassa kiinni kuin vapaana kulkemassa.

Kaksi kertaa on vieras koira käynyt päälle joka "ei tee mitää". Seuraava saa morasta kylkeen. Katsotaan jos musti siitä rauhottuu. Mikään ei meinaan niin vituta kuin ne valopäät jotka päästävät koiransa irti lenkillä, naapurikunnassa oli hyvä tapaus juuri kun lenkkeilijän kimppuun karkasi koira, omistaja haki koiran ja lähti pakoon.

Suuri osa koiranomistajista on toki asiallista väkeä, mutta siihen kin ryhmään mahtuu aina se omaa itseään ajatteleva kusipääkopla joiden koirat "eivät tee mitään"

Täysin kantaa ottamatta suuntaan tai toiseen oon huomannut aika hauskan jutun kun asustelen Shanghaissa nyt. Täällä on paljon koiria lemmikkeinä (ainakin mun asuinalueella) ja ne on suurin osa vapaana omistajiensa messissä. Liikenne on aivan järkyttävän kaoottista ja muutenkin vilinää ja vilskettä vallan mahottomasti. Yhden koiran oon nähny hihnassa ja kaikki muut vapaana. Jostain syystä koirat seurailee omistajaansa tiiviisti. Välillä saattavat käydä nuuhkimassa nurkkia ja moikkailemassa toisia koiria. Täällä on paljon pieniä koiria joilla on egoa vaikka pikku kylälle jakaa, mutta mitään ärinöitä ja murinoita ei ole tarvinnut kohdata. Yksikin kerta koira jäi nuuhkimaan jotain hajuja ja omistaja hermostui kun koira ei suostunut lähtemään messiin. Omistaja sitten haistatti koiralle pitkät ja lähti kävelemään. Lähes heti koiralla tuli kiire omistajan perään kun tämä oli vajaan 10 metriä kävellyt. Nuo koirat ei edes ole mitenkään kummoisen koulutettuja, vaan "istu" ja vastaavat käskyt tekee vaikeeta joillekkin. Pointti on se, että mitäköhän nää tekee erilailla kuin länsimaalaiset koiranomistajat. Länkkärikoirat on yleensä kohtuullisen hyvin koulutettuja, eikä välttämättä pysy hanskassa edes metsäpolulla, kun taas näiden kouluttamattomat koirat pysyy hanskassa vapaana keskellä suurkaupungin vilinää.

Siellä kiinassa ollaan muutenkin vähän erilaisia noiden eläinten suhteen. Jospa ne koirat on nähneet kamansa roikkumassa nyljettyinä myyntikojuissa ja ajattelevat, "että nyt jos ei totella, niin ollaan itse siellä kans" :D:curs:

Aiheeseen liittyen.. koirien tulee olla kytkettyinä. Oma koirani on aina hihnassa, koska monet pelkää isoja koiria. Lotta on meinannut pari kertaa rouhaista irrallaan olevaa koiraa, joka on hyökännyt kimppuun jostakin puskista.:) Onneksi ei ole sattunut vielä pahemmin.

Pitäkää ne koirat kiinni!!!:thumbs:

Täysin kantaa ottamatta suuntaan tai toiseen oon huomannut aika hauskan jutun kun asustelen Shanghaissa nyt.
Tuli itse huomattua toissa vuonna Prahassa ihan sama ilmiö, siellä kun koiria pidetään aikalailla poikkeuksetta vapaana. Itseasiassa mua vähän jännitti mennä sinne kun vähän on tapana pelätä koiria. Mutta irti olevat koirat olivat sielä ihan uskomattoman särmästi omistajiensa vierellä eivätkä aiheuttaneet mitään härdelliä. En tiedä mistä johtuu. Ehkä siellä on ne sähläävät koirat karsiutuneet pois juostuaan jo pentuna auton alle tai vastaavaa :)

Meidän dobberia uskalsi pitää vapaana ainoastaan muutaman sadan metrin päässä asutuksesta pelto/metsäalueella, koska se lähti taakse katsomatta, jos huomasi jotain mielenkiintoista. :)

Varsinkin narttukoirien juoksuaikaan...Vittu, että säikähdin pari kertaa todella pahasti, kun se sai jonkun vainun ja lähti menemään. :D

Taajama-alueella ei saisi pitää koiria irti, oli se kuinka musse-pusse tahansa. Moni pelkää niitä samalla tavalla kuin normijamppa villiä leijonaa, eli miettikääs sitä.

Kyllä meidän pikku landseeria pidetään aina irti lenkillä ja on myös kotipihassa aina irti. Jos käydään kävellen kaupassa ni irti on, koiran ku opettaa hyvin ni siihen voi luottaa ettei se lähde mihinkään ja tottelee omistajaa.. Ja vaikka onkin iso koira ni ei tee kellekkään mitään..

Kyllä koirat pitäis pitää hihnassa taajamissa. Irrallaan pidetään sitten vaikka metsässä tai jäällä. Ei irrallaan olevasta voi tietää, onko se hyvin koulutettu vaikka omistaja tietäisikin. Pari kertaa on tullut koira irrallaan vastaan kun ollaan tytön (2.5v) kanssa oltu kävelemässä läheiseen leikkipuistoon. Piski tietysti ryntää intona päälle. Tyttö äkkiä syliin ja toisella kädellä rakkia pannasta kiinni. Elukan isäntä emäntä sitten lempeällä äänellä,"No älähän nyt." Tällä ei tietenkään mitään vaikutusta koiraan. Sitten päälle koiran omistajalle sanallinen läksytys. Onneksi nuo piskit ovat olleet keskikokoisia, ettei tällainen yli satakiloinen siitä kaadu jos hyppii vähän kylkeen.

Ei pieni lapsi voi tietää, että se koira leikillään (??) tulee päälle hyppimään. Kyllä lapsi säikähtää varmasti. Itselläni ei ole koirapelkoa, enkä sellaista lapsillenikaan halua. Koirista tykkään vaikka itselläni ei olekaan. Lapsena olen seurannut paljon rajakoirien koulutusta ja arvostan totteliasta ja hyvinkoulutettua yksilöä.

P.S. Kerran on koira purrut minua sormesta. Tikkejä tuli muutama. "Ammuin" 5-vuotiaana terrieriä vesikameralla silmään ja eihän se siitä pitänyt.. Oma moka ja hyvä opetus.

Niin.. Kyllä hyvin koulutettu eläinkin säikähtäessään voi tehdä odottamattomia. Olen nähnyt lasinsiruun astuneen (lempeän) koiran haukkaavan omistajaansa pohkeesta ja olen tippunut hevosen selästä sen säikähtäessä tuulen nostattamaa hiekkapilveä.

Ihan niin kuin kissojen myös koirien oman turvallisuuden kannaltakin se on järkevää pitää ne pikku landseerit kiinni. Niin kuin edellisellä sivulla kävi ilmi niin osa kantaa mukanaan kättä pitempää, josta koira voi hyökätessään ihan oikeutetusti saada osansa. Tuskin nousisi kummoista oikeusjuttua. Ja kyllä sitä eläinrakaskin ihminenkin suojelee esim. lastaan tai omaa lemmikkiään, jos vaikuttaa siltä, että esim. irti oleva koira on rynnimässä päin - vaikka ihan uteliaisuuttaan. Tai miksei ihminenkin voi esim. säikähtäessään tai pelätessään tehdä jotain arvaamatonta. Esimerkiksi itse jouduin vähän aikaa sitten pururadalla (jonne koirat eivät kuulu) tilanteeseen, jossa isokokoinen koira ravasi helvetinmoista kyytiä vastaan mutkantakaa. Aikaa tehdä päätöksiä oli muutama sekunti ja eihän mulla ollut hajuakaan, mitä sillä on mielessä, onko omistajaa jne. ja ensimmäisenä oli mielessä potkaista siltä pää irti, jos suunta on suoraan kohti. Koira kuitenkin onneksi juoksi ohi ja omistajakin ennen pitkää hipsi sieltä perässä aika välinpitämättömän näköisenä rööki suussa.

Kyllä meidän pikku landseeria pidetään aina irti lenkillä ja on myös kotipihassa aina irti. Jos käydään kävellen kaupassa ni irti on, koiran ku opettaa hyvin ni siihen voi luottaa ettei se lähde mihinkään ja tottelee omistajaa.. Ja vaikka onkin iso koira ni ei tee kellekkään mitään..
Onko tämä nyt niitä jotka sanoo "ei se koskaan aikaisemmin noin ole tehnyt"?

Mulla on koira oikeastaan aina irti, maastossa enimmäkseen mutta myös muissa paikoissa.
Siinä se kävelee sivulla ja jos siihen joku tulee häröömään, niin siinähän häröilee. Ainoa, mikä tuossa irti pitäessä arveluttaa on mahdollisesti vastaan tuleva kissa. Silloin tuo ruukkaa olemaan aika pitelemätön, jollei ole ns. 'nyrkiniskuetäisyydellä' ja huomaa sitä kissaa itse ensin.

Maastossa se ei oikeastaan hauku mitään muuta, kuin ihmisen. Ei tarvi 2:ta kertaa komentaa kun se tulee luo, haukun kuullessaan. Muutoinkaan se ei mene ihmistä 20m lähemmäksi maastossa, joten eipä tuo mitään kummoista aikaan saa.

Minä muistan pikkuskidinä kultaisen noutajan samalta kadulta aina vapaana pihallaan. Ei se pihallaan tosin pysynyt. Yksi päivä se taisi olla normaalia energisempi, kun kävelin tietä pitkin koulusta kotiin. Iso kultanen noutaja laukkasi luokse ja nousi takatassuilleen, etutassut osui mua hartioille ja naamaan. Omistajat olivat kyllä pihallaan, juuri nousemassa autosta. Kuulin heidän vaan nauravan. Sapettaa vieläkin, nauroivat!! Kiitos saa....sti.
Tommonen oli pelottavaa, vaikka onkin koiraihmisiä. Samoin kun olin pienempänä oman koiran kanssa lenkillä, pidin koiraani yleisillä kävelyteillä kiinni. Vastaan tulee toinen koira, vapaana. Tämän koiran tunnistin jo kaukaa, väkivaltainen ja tappelualtis koira. Omistaja tulee 30 metriä taaempana, ja vieraalla koiralla on jo hampaat esillä, valmis käymään meidän kimppuun. Tämän koiran omistaja ei pidä mitään kiirettä, vaan rupeaa huutelemaan sieltä kaukaa "sano sille vaan EI, niin se lopettaa! Käske sitä!". No en kyllä käske. Suututtaa vieläkin armottomasti.

Enpä ole enää lapsi, nyt jos omaa koiraa lenkittäessä tulisi toinen koira käyttäytymään uhkaavasti, päästäisin oman koirani vapaaksi jotta pääsee karkuun toisen hyökkääviä hampaita, ja kävisin potkimaan vierasta koiraa kauemmas. VArmana silkasta vihasta kovaakin ellei lähtisi siitä. Paras pitää koirat kiinni jos käyttäytyvät vihamielisesti toisia koiria kohtaan, saati sitten ihmisiä.

Ainoa, mikä tuossa irti pitäessä arveluttaa on mahdollisesti vastaan tuleva kissa. Silloin tuo ruukkaa olemaan aika pitelemätön, jollei ole ns. 'nyrkiniskuetäisyydellä' ja huomaa sitä kissaa itse ensin.

No itse käytän "miehekkäästi" kissaa silloin tällöin ulkona valjaissa ja olen tullut mielessäni siihen tulokseen, että se on minun tehtäväni suojella sitä niin ettei koira sitä huvikseen raatele. Tietenkin kaikki riippuu koiran koosta ja käyttäytymisesta, jonka perusteella johtopäätökset tehdään, mutta suhtaudun asiaan vakavasti (miten on koiranomistajien kanssa?). Kerran näin kävi, mutta koira oli niin pieni että kissan (ja paskojen :D) nostaminen pois jaloista riitti. Suhtautuminen kuitenkin muuttuu täysin, kun koira on iso ja käyttäytyy hyökkäävästi. Valinta on joko sen tai oman lemmikin hengen välillä.

Mulla on koira oikeastaan aina irti, maastossa enimmäkseen mutta myös muissa paikoissa.
Siinä se kävelee sivulla ja jos siihen joku tulee häröömään, niin siinähän häröilee. Ainoa, mikä tuossa irti pitäessä arveluttaa on mahdollisesti vastaan tuleva kissa. Silloin tuo ruukkaa olemaan aika pitelemätön, jollei ole ns. 'nyrkiniskuetäisyydellä' ja huomaa sitä kissaa itse ensin.

Samat. Eipä tuo paljon piittaa muista ihmisistä - menee niinpäin että muut tulee silittelemään puudelia. Kulkee tien reunassa muutama metri minun edessäni. Ja käskystä luo, ei venkurointeja. Jos joku häiriintyy niin häiriintyköön. Sitten varmaan häiriintyy paljosta muustakin.

EDIT tosin jos on enemmän vastaantulijaa tai muuta ärsykettä niin pidän kiinni. Turvallisempaa koiralle eikä tarvitse koko aja olla komentamassa lähemmäs.

Joillakin koiranomistajilla on vaikea tajuta että on ihmisiä jotka ns. paskovat housuihin kun näkevät irrallaan olevan koiran.
Se on ihan sama vaikka se koira on huippukoulutettu ja pysyy taatusti komennossa. Se mahdollisesti koiria pelkäävä vastaantulija ei sitä asiaa voi tietää ja sitä on turha vakuutella että ei tämä tee kenellekkään pahaa kun toinen tärisee paskat housussa.

Itse en koiria kyllä pelkää vaan pidän koirista erittäin paljon. Mutta pidetään ne sesset kiinni mieluiten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom