hurtat vapaana!

Originally posted by Sanniella
En sano,että itsekkään pidän edes kaikista koirista,mutten voi ymmärtää miksi joku vihaa kaikkia koiria?!??
Koirat haisee pahalle. Koirat kylvää karvaansa joka paikkaan ja niistä saa kutkan. Koirat nuolee ja nylkyttää jalkaa. Koirat pissii hankeen ikävän näköisiä läikkiä ja kakkii ympäriinsä. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nat_Ural [/i]
Sitä en enää ymmärrä, jos koiran elämä arvotetaan tuntemattoman ihmisen (kenen tahansa) edelle.
[/QUOTE]

Originally posted by Sakkeus

1. en tajua miten kukaan voi nostaa koiran hengen ihmisen hengen yläpuolelle.

CLIPUTITICLIPUTITI

ok tämmönen tilanne vois olla vaikka jollain sairaalla keskityskidutusleirillä. En tunne ketään koiran omistavaa kaveria jotka olisivat sitä mieltä että oman koiran henki olisi tärkempi kuin ihmisen henki.

Elämme siis järjettömässä keskityskidutusleirimaailmassa. Jokainen lemmikin omistaja ruokkii lemmikkiään päivittäin. Kehitysmaissa ihmisillä näin ei aina ole. Ihmisiä kuolee myös nälkään. Minusta tämä osoittaa, että koiran henki on(tuntuu olevan) arvokkaampi kuin joidenkin ihmisten.

Koiran purema

Koiran vapaana ulkoiluttaminen ei kuitenkaan ole mikään tappoon rinnastettava teko.

- Ei kai olekkaan? Mutta entäs kun se koira sitten tappaa jonkun? Iso vihainen koira ja ala-aste ikäinen muksu, ei kai ole edes kovin mahdotonta.

Ymmärrän puolustuspuheitä koiran vihaajia vastaan. Koira on perheenjäsen, mitä tosin ei pidä rinnastaa ihmiseen. Kyllä minä ainakin suojelisin koiraani jos joku sen uhkaisi tappaa. Onneksi nämä "ammun koirasi" - kommentit ovat pysyneet keskustelupalstoilla, eikä niitä ole eteeni tullut. Vaikka on tullut koirien kanssa aika paljon oltua. Vapaana olen pitänyt koiria, mutta aina kytkenyt ne kun ihmisiä on näköpiirissä. Tällä hetkellä tosin ei ole omaa koiraa mutta Saksanpaimenkoiran, Dobermannin ja kultaisen noutajan kanssa on aikaa tullut lenkkipolulla vietettyä.

Koirat pitää peruskouluttaa rodusta ja koosta riippumatta. Näin jo vältyttäisiin monelta ongelmalta ihmisten ja koirien välillä. Ihminen on syypää ongelmiin, ei koira. Tämän takia ihmisten pitäisi harkita kauemmin pennun ottamista ja ottaa selvää asioista ennenkuin on liian myöhäistä. Onneksi jotkut kasvattajat ovat tiukentaneet luovutuskriteereitään.

Kannattaa myös muistaa miten koirat ennalta ehkäisevät esimerkiksi raiskauksia. Harva uskaltaa kajota naisen kimppuun kenellä on koira mukana.

Originally posted by Sakkeus

2. mikä siinä koiran kiinni pitämisessä on niin vaikeaa? Jos todella haluaa pitää koiraa ja pitää siitä huolta niin pitäisi myös varata aikaa sille että käy juoksuttamassa sitä jossain sellaisessa paikassa missä se on sallittua.

Vaikkei omalle kohdalle mitään ole sattunut niin ihan tarpeeksi oon lukenut juttuja missä koirat on syönyt vauvan ja sitä ei oo löydetty, kaverikin aikoinaan ensihoitajana oli keräilemässä vauvan palasia kun äiti oli jättänyt lastenhuoneen oven auki kun itse oli keittiössä kokkaamassa. Ja just luin lääkärilehdestä koirien aiheuttamista puruvammoista, oikein havainnoillistavia kuvia. Ei saa monesta naamasta entistä kymmenienkään korjausleikkausten jälkeen.

Niin, mikähän se paikka olis jossa saa koiraa luvallisesti juoksuttaa? Koirapuisto, yleensä n. 50m x 50 m kokoinen aitaus, jossa muutama puu. Harvapa koira siellä viitsii tuntitolkulla juosta kehää...

Mielelläni pitäisin koiraani irti ainoastaan paikoissa jossa se olisi sallittua jos tällaisia lenkkipolkuja tai alueita olisi, mutta kun ei ole (lukuunottamatta sipoon koirametsä mut kovin on hankala sinne päästä päivittäin). Itse olen tehnyt valinnan että pidän koiraani lainvastaisesti irti, sillä koirat todella tarvitsevat liikuntaa muutenkin kuin remmissä.

Lääkärilehdessä olevassa jutussa tais suurin osa puremista olla tullut virkakoirien työtehtävissä.

Mut tottahan on että koiranomistajat ovat kaiken pahan alku ja juuri.... Paskat pitäis kerätä mut jos pullon rikkoo katuun tai tupakantumppi ei löydä roskikseen niin ei kukaan varmasti tule valittamaan. Samoin perheriidat, pianonsoitto, vauvanitku yms. on ihan ok, mut jos koira kerran haukahtaa kerrostaloasunnossa niin varmasti kolahtaa kirje postiluukusta

Jokaisella ihmisellä on mielipiteensä ja saa olla. On ihmisiä jotka ei tykkää eläimistä, somaleista, lapsista, naapuristaan jne. jne. Onhan meitä!!! Ei kaikki tykkää kaikista. En minäkään tykkää ihmisistä jotka heittelevät kaljapulloja tienvarsiin ja sirpaleita on jokapaikassa. Mutta omasta karvakorvasta tykkään joka odottaa kotosalla kun palaan töistä :blow:

Originally posted by Hanna

- CLIP CLIP -

Mielelläni pitäisin koiraani irti ainoastaan paikoissa jossa se olisi sallittua jos tällaisia lenkkipolkuja tai alueita olisi, mutta kun ei ole (lukuunottamatta sipoon koirametsä mut kovin on hankala sinne päästä päivittäin). Itse olen tehnyt valinnan että pidän koiraani lainvastaisesti irti, sillä koirat todella tarvitsevat liikuntaa muutenkin kuin remmissä.

- CLIP CLIP -

Mut tottahan on että koiranomistajat ovat kaiken pahan alku ja juuri.... Paskat pitäis kerätä mut jos pullon rikkoo katuun tai tupakantumppi ei löydä roskikseen niin ei kukaan varmasti tule valittamaan. Samoin perheriidat, pianonsoitto, vauvanitku yms. on ihan ok, mut jos koira kerran haukahtaa kerrostaloasunnossa niin varmasti kolahtaa kirje postiluukusta

Aivan, olet itse tehnyt valinnan pitää koiraasi irti, vaikka laki sen kieltää. Joten näin ollen olet tehnyt myös valinnan ottaa vastaan toimintaasi kritisoivat/moittivat kommentit, jotka mielestäni ovat edelleenkin täysin oikeutettuja (uhkailut/asiattomuudet toki poislukien).

Mitä postisi viimeiseen kappaleeseen tulee, on se niin ala-arvoinen rinnastus ettei oikeastaan ansaitsisi edes kommentointia... :rolleyes:

EDIT: Ja jottei asia jäisi sinulle (tai kenellekään muullekaan) epäselväksi, niin sanottakoon vielä kerran että EN ole koiranvihaaja - koirapelkoinen kylläkin. Pidän eläimistä yleensäkin ottaen, olen tosin enemmän kissa- kuin koiraihminen, mutta kyllä haukutkin kivoja ovat :) Kunhan ovat tuttuja ja ns. turvallisia - vieraita koiria, varsinkin isoja sellaisia, pelkään todennäköisesti hamaan ikuisuuteen. :(

Originally posted by MIMMI
Mutta omasta karvakorvasta tykkään joka odottaa kotosalla kun palaan töistä :blow:

:rolleyes:
Onkohan toi sun hymiö nyt ihan kohdallaan

Originally posted by sporteme
Kaksi piippuinen juttu.

Jos pidät aina koiraa kiinni esim. kaupungissa asuessasi, koira ei osaa muuten liikkuakaan. Jos tälläinen koira joskus pääsee vapaaksi, syntyy edellä mainittuja tilanteita. Mielestäni koira pitää opettaa liikkumaan vierellä ilman narua.

Itselläni on koira kaupungissa, jota pidän aina kiinni kadulla ja muulloinkin siellä, missä ihmisiä liikkuu. Kuitenkin koira on vapaana metsässä ja järven jäällä liikkuessaan. Koirani on hyvin koulutettu ja hän ei "ryntäile" minne sattuu vaan tottelee käskyjäni. Joskus sattuu tilanteita, että yllätämme esim. metsäpolulla jonkun lenkkeilijän, mutta nämä kerrat ovat harvassa. Tälläisissä tilanteissa haluaisin jokaisen ymmärtävän, että vapautta se koirakin kaipaa.
Asiaa. Mutta sporteme, tähän aikaan vuodesta ei edes sinun koulutettu koirasi saa juosta metsässä vapaana. Nyt on monen metsänotuksen poikimisaika. Siitä tuo kielto. Lain mukaan siis nyt on koirien kiinnipitoaika. Kesällä tietääkseni saa, ja syksyllä, kun metsästyskausi alkaa. Siilloinkin koiran on oltava isännän/emännän hallinnassa, joskaan kukaan ihminen ei voi mennä satavarmasti takaamaan otustaan. Uskon kyllä sinun pitävän mustisi aisoissa, samoin sanniellan + monen koiranomistajan. Hyvä on, jos koirasi pysyy remmittäkin vierelläsi, mutta et voi taata etteikö hän voisi painella omille teilleen.

Vaikka olen koirien suuri ystävä, olen miekin aina varuillani, kun kohtaan remmittömän koiran. Toistaiseksi kaikki ne koirat ovat olleet tottelevaisia, ja omistaja asiallinen. Hupaisaa, että he ovat joskus olleet huolissaan, kun lemmikki pysähtyy nuuskimaan miun lahkeita ja kerjäämään huomiotani, joskun hypähtää vasten jalkaani. Miun on sanottava, että ei se mitään, koira tietää etten pelkää ja että pidän hänestä. On sellaisiakin koiria, jotka eivät ole piitanneet miusta pätkääkään vaan ovat rauhassa jatkaneet hölkkäänsä omistajansa kanssa. Se jos mikä paljastaa oikeaan osuneen kasvatuksen. :thumbs:

Originally posted by apophis
Huomaa sana elukka :) Suomessa tapahtuu aika määrä onnettomuuksia sen takia että aletaan etenkin talvella väistämään / paniikkijarruttamaan kun joku orava juoksee kadun yli. Olen ollut useampaan kertaan kyydissä kun irtokoiran päälle on ajettu. Eräässäkin tapauksessa raadon kanssa talon pihaan ja vaatimaan korvaukset särkyneestä sumuvalosta. Niin se homma etenee.

Mutta jos otat asenteen että paskat piittaat elukoista ja ajat aina yli kun sellainen sattuu kohdalle niin voi käydä joku pimeä ilta niin että sille tielle hyppääkin lapsi ja ajat sen yli.

Tummapukeista lasta ja tummaa koiraa ei pimeällä varmasti erota jos sellainen eteen hyppää.

Itse kyllä väistän aina jos jotain tulee tielle jo senkin takia että siinä on auto äkkiä aika huonossa kunnossa.

Lääkärilehdessä olevassa jutussa tais suurin osa puremista olla tullut virkakoirien työtehtävissä.

Heh...

-aineistossa oli 56 potilasta
-naisia 31, miehiä 25
-ikäjakauma 2-95v, keski-ikä 37v.
-alle 15-vuotiaita 21%
-POLIIISIKOIRIEN puremia 9:llä potilaalla / 56
-kyselyyn vastasi 34
-valtaosa tapahtui kotona 16kpl
-8kpl sisätiloissa
-9kpl tuttavan luona
-työtapaturmana puremavamman saaneita 2 (koiran hoidossa)
-muita: rakennystyömaa, koirien ulkoilualue, jalkakäytävä

syitä (34 vastannutta):

-5 vastaajaa ilmoitti vamman tulleen kun menty selvittämään koirienvälistä tappelua
-4 koiraa rankaistaessa
-4 koiran unta häiritessä
-3 silitettäessä
-2 työtapaturmana puremavamman saaneita (koiran hoidossa)
-3 koiran ruokailua häiritessä (kaikki kolmesta alle 15v)
-3 ilman mitään syytä
-5 LAITTOMAN TOIMINNAN YHTEYDESSÄ, PURIJANA POLIISIKOIRA
-muita syitä koiran nosto, toiseen koiraan huomion kiinnitys, liiallinen läheisyys, koiran karkaaminen

+suurin osa uroskoiria
+tavallisin koiranpuremavamma kotona uroskoiran aiheuttama
+saksanpaimenkoira yleisin purija (7)
+vammoista valtaosa kasvojen alueella, 47%
+alle 15v potilaista yleisin purukohta poski ja yleensäkin pää (11 12:sta potilaasta)

Joo en kirjota koko tutkimuksen pointteja mutta siinä muutama.
Tutkimuksessa 18 viitettä joista kolmessa oli tieto että yleisin koiranpurennan uhri on 4-8 vuotias lapsi, ja pojat ovat alttiimpia kuin tytöt.

Harmi etten löytänyt netistä tota, jos ois skanneri niin mielellään skannaisin ja pistäsin johonkin esille.

Niin, mikähän se paikka olis jossa saa koiraa luvallisesti juoksuttaa? Koirapuisto, yleensä n. 50m x 50 m kokoinen aitaus, jossa muutama puu. Harvapa koira siellä viitsii tuntitolkulla juosta kehää...

Miten musta tuntuu, että joka paikassa aina hoetaan sitä, että ennnekuin koiran hankkii, niin pitäis aina harkita, että onko sitä mahdollisuus hoitaa ja huolehtia rodun vaatimalla tavalla. Jos asuu paikassa, jossa ei ole mahdollisuutta lenkittää koiraa tarpeeksi, tai ei ole halua käydä koiran kanssa pyörä/juoksu lenkillä, niin ei ehkä pitäisi ottaa koiraa... tai sitten valita rotu, joka ei tarvi niin paljon liikuntaa.

Originally posted by Maiju28
Miten musta tuntuu, että joka paikassa aina hoetaan sitä, että ennnekuin koiran hankkii, niin pitäis aina harkita, että onko sitä mahdollisuus hoitaa ja huolehtia rodun vaatimalla tavalla. Jos asuu paikassa, jossa ei ole mahdollisuutta lenkittää koiraa tarpeeksi, tai ei ole halua käydä koiran kanssa pyörä/juoksu lenkillä, niin ei ehkä pitäisi ottaa koiraa... tai sitten valita rotu, joka ei tarvi niin paljon liikuntaa.

Sellaista koirarotua ei ole olemassakaan joka ei kaipaisi liikuntaa vapaana. Kyllähän koiran kuin koiran saa fyysisesti väsyneeksi vaikkapa auton perään sitomalla ja sitten pitkin kaupunkia ajelemalla.... :lol2:

Sellaista koirarotua ei ole olemassakaan joka ei kaipaisi liikuntaa vapaana. Kyllähän koiran kuin koiran saa fyysisesti väsyneeksi vaikkapa auton perään sitomalla ja sitten pitkin kaupunkia ajelemalla.... :lol2:

Sano vielä, että valtion pitäisi rakentaa koirankusettajille omat alueensa, missä saavat piskejänsä ulkoiluttaa. Sijainti mieluummin sadan metrin säteellä koiranomistajan kotiovelta ja ei haittaa ollenkaan vaikka olisi katettu ja talvella lämmitetty. Tietenkin pinta-alaa saa olla se kolmen jalkapallostadionin verran, että saa se vaistonvarainen todella tuntea sitä vapautta.

Ja näin voimme yleistää listan jatkoksi yhden ryhmän lisää.

-Vasemmistolaiset
-(Adoptio-oikeutta ja keinosiemennystä ajavat) homoparit
-(Sosiaalitukea nostavat) somalit sun muut ulkomaalaisvahvistukset
-Koiranomistajat.

Kaikissa noissa on kunnon porukkaakin seassa, mutta vain nämä häiriintyneet uunot pitävät kovinta meteliä itsestään ja puuttuvista "oikeuksistaan". Joku sen hyvin jo sanoikin: kaksipiippuinen juttu:" Pannaanko molemmista piipuista yhtäaikaa tulemaan ja haluaako hyvä väärinymmärretty piippujen olevan päällekkäin, vierekkäin vai peräti katkaistu?" Hohhoijaa. :blow:

Originally posted by Metri
Asiaa. Mutta sporteme, tähän aikaan vuodesta ei edes sinun koulutettu koirasi saa juosta metsässä vapaana.

Oikeassa olet. Olen huomannut, että myös koirani on villi näin keväisin ja olenkin pitänyt sitä enemmän kiinni. :kippis1:

Ymmärrän hyvin että jotkut ihmiset pelkäävät koiria hyvin paljon. se onkin ainut syy miksi pidän koirani kiinni liikuttaessa ihmisten keskuudessa. lenkkipolulla on koirani irti, ellei vastaan tule ihmisiä tai toisia koiria. on tekopyhää puhua laista ja koirien kiinnipitämisestä. kuten jo aiemmin oli mainittu on monia muitakin rikkeitä joita ihmiset tekevät jatkuvasti ( se ei tee rikkomuksista yhtään sen hyväksyttävämpiä, mutta antaa vertailu kohteen).
kannatan ehdottomasti jonkin laista koira-ajokorttia ennenkuin koiran saisi hankkia, typerät omistajat kun aíheuttavat ongelmia paljon. itseäni ihmetyttääkin, että mitä nämä ihmiset jotka eivät osaa koiriaan kasvattaa, saavat koiran pitämisestä. itselleni olisi ainakin lähinnä rasite huonosti käyttäytyvä koira.

-mitä enemmän opin tuntemaan ihmisiä, sitä enemmän pidän koiristani- joku jonka nimeä en muista.

Ihmeellisiä asenteita porukalla. Pidetään irti 50-kiloisia, jopa huonosti koulutettuja koiria ja sitten sanotaan syyksi että "nokun se tykkää juosta". Eikö hyvin koulutettu koira pysy muutaman metrin säteellä omistajastaan, eli silloinhan se on sama pitää hihnan nokassa? ;) Jos haluatte juoksuttaa, ottakaa vaikka pyörä alle tai mikä parempaa, juoskaa itsekin, niin koiran voi pitää hihnassa, tai menkää metsään missä ei tule muita vastaan.

Henkilökohtaisesti pidän monista poikia kiinnostavista asioista, kuten nyt vaikka tuliaseista, moottoripyöristä, veitsistä, kovaäänisestä rockista ja tissilehdistä. Mutta en tule ketään lenkkipolulla vastaan ladattu pistooli taskussa, en heilu kylillä leuku vyöllä, en kaahaile moottoripyörillä yleisillä teillä saati kenenkään nurmikoilla, en huudata rokkenrollia yöaikaan enkä tule lukemaan Playboytä kenenkään kerrostaloyhtiön pihakeinuun. Tähän ei ole syynä se ettenkö osaisi hallita prätkää, pelkäisin puukottavani tai ampuvani jonkun, luulisi että musamakuni olisi huono tai että ala-ikäisen psyyke järkkyisi jos hän näkisi alastoman naisen lehdessä. Olen tekemättä kaikkea tälläistä ihan sen takia, että minulla on kunnioitusta kanssaihmisiäni kohtaan ja pyrin olemaan tekemättä sellaista, josta he eivät pidä. Tämäkin menee kultaisen säännön "tee kuten haluaisit muiden sinulle tekevän" mukaan.

Herranen aika mitä omaan napaan tuijottajia tässäkin threadissa, "no eihän se meidän puppe mitään vaikka onkin tommoinen 50-kiloinen sotakoiranakin käytetty mörrikkä, olihan kiltti silloin pentunakin eikä varmasti I-K-I-N-Ä (vielä) ole tehnyt mitään, enkä sitä paitsi jaksa juoksuttaa sitä koko aikaa ja ihan tyhmiä ne jotka eivät tykkää koirista!". Sitten vielä koetetaan perustella sillä että joku mopopoika ajelee pururadalla niin tottahan toki hänkin saa pitää koiriaan vapaana :lol2:

Mun mielestä juuri tuollaisesta välinpitämättömyydestä syntyy se paska fiba joka 50% suomalaisista on tälläkin hetkellä, kun ketään ei kiinnosta mille muista tuntuu. Varsinkin kaupungissa on helvetin helppo vilkuilla vaan sitä omaa vyötärönseutua ja paskat muista - vai kuinka moni teistä kerrostaloeläjistäkään edes tuntee omat naapurinsa? Minä en ainakaan. Luulenpa, että maailmasta tulisi helvetin paljon parempi paikka, jos edes jokainen tämänkin threadin lukija tulisi huomenna kaupan kautta kotia, leipoisi parit joulutortut ja menisi niiden kanssa piipahtamaan naapurissa esittäytymässä - ja samalla kysäisisi että "niin eihän teitä haittaa tuo meidän koiran juoksentelu, voidaan toki pitää se hihnassa jos ette tykkää?" :thumbs:

Itsellä on jäänyt hirveät traumat jostain 4 lk. koulumatkasta. Olin menossa jonku aukion läpi kouluun ja sieltä 50m päästä lähtee rynnimään kohti sellanen vitun iso musta koira. Emäntä rääky sille jotain ja juoksin lähikauppaan piiloon. Olin silloin ihan paniikissa, otin sieltä kaupasta jonku lapion ja olin valmiina lätäämään jos olisi tullut. Kyllä noi isommat koirat voisi ainakin pitää kiinni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom