hurtat vapaana!

Omasta mielestäni jokainen joka pitää koiraa vapaana vieraiden ihmisten ilmoilla on todella idiootti. Mikä ongelma se koira on laittaa kiinni? Vaikka koira olisi kuinka opetettu, se on kuitenkin eläin. Eläimet eivät toimi järkipohjalta kuten ihmiset, vaan voivat jostain oudosta mielijohteesta käydä toisen koiran tai ihmisen kimppuun ilman että edes koiran omistaja sitä ymmärtää. Esim. Kadulla tulee vastaan nainen, jolla on päällään turkki. Toisesta suunnasta vastaan tulee "täydellisesti koulutettu" iso koira ilman hihnaa. Koiran omistaja löntystelee 20m koiran jäljessä. Yllättäen koira haistaa turkista jonkin hajun, joka laukaisee primitiivisen hyökkäysvaiston ja koira käy naisen kimppuun raadellen tämän sairaalakuntoon. Koiran omistaja on ihmeissään:"eihän meidän koira ennen ole noin toiminut?" <- Idiootti!

Meillä on kaksi koiraa ja molemmat pidetään aina kiinni, kun ollaan lenkillä. Aidatulla pihallamme koirat saavat olla vapaana, mutta silloinkin valvonnan alla. Aita on myön niin korkea etteivät koirat pääse sen yli mitenkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by EKKS
Toi on kyllä vähän väärä asenne että jos koira tulee päälle niin vedän turpaan yms.

Luuleko joku tosiaan että jos esim iso doobermaanni ym muu vastaava käy kimppuun että sellaisen voisi tavallinen kadun tallaaja voittaa paljain käsin? on meinaan äkkiä se lyövä käsi/jalka sen koiran suussa ja sitten ei olekaan enää kättä/jalkaa... Ainoa mitä voi kun näkee vihaisen koiran tulevan niin yrittä karkuun ja jos koira saa kiinni niin yrittää suojata itseään tai yrittää saada koira pidettyä aloillaan. Koiran nopeus on vähän eri luokkaa kuin ihmisen ja koira varmasti nappaa käden tai jalan kiinni ennen kuin isku on perillä.

Karkuun ei kyllä kannata lähteä! Koiran nopeus on myös hiukan eri luokkaa kuin ihmisellä. Mun dobberini juoksee 50 km/h ja jaksaa juosta aika kauan, varsinkin jos saalisvietillä. Parasta on jämähtää paikoilleen ja välttää katsekontaktia koiran kanssa. Ei mitään äkkinäisiä liikkeitä eikä aloita silittämään päästä. Tarjoat kämmentäsi haisteltavaksi ja voit kyykistyä. Jos nostat kätesi ja aioit lyödä niin löydät nyrkkisi luultavasti koiran kidasta.

Originally posted by SamiJ
Muistan lukeneeni Tieteen kuvalehdestä tai jostain että jollakin koirarodulla (pitbull?) menee leuat hyökätessä "takalukkoon", eli koira ei päästä irti ennen kuin siltä lähtee henki. Voi olla että puhun täyttä p*skaa, koiraihmiset korjatkoon jos olen väärässä :whip:

Ne ovat ns. lukkoleuat eli se puree niin kauan, että hampaat ovat yhdessä. Oravallakin on lukkoleuat.

Täällä ilmoittautuu yksi koirapelkoinen ihminen. Hannalta kysyisin, eikö sillä ole mielestäsi mitään merkitystä, että laki ja yleensä myöskin kaupungin järjestyssäännöt määrävät, että koirat ON PIDETTÄVÄ kiinni taajama-alueella? Kuten tässäkin threadissa on useaan kertaan tullut esiin, niin ikinä et voi olla 100% varma, et edes omasta koirastasi. Entäpä sitten, jos ja kun jotain sattuu? Oletko valmis kantamaan vastuun myös siitä?

Ei, en ole koirienvihaaja. On monia tuttuja koiria, joista tykkään todella paljon. :) Mutta vieraita koiria pelkään - niin järjenvastaista kuin se ehkä onkin - enkä voi sille mitään, että varsinkin ison koiran tullessa vastaan kavahdan vaistonvaraisesti kauemmas. Ja mielestäni on omistajan asia pitää lemmikkinsä kurissa eikä vikistä "tottakai sillä herää hyökkäämisvietti kun sä noin reagoit" tjsp.

Anteeksi voimakas kielenkäyttö, mutta ei tosiaan ole kivaa tällaisen koirapelkoisen kannalta, kun ISOT koirat kävelevät vastaan vapaina.

Niinjuu, mä muuten pelkään myös hämähäkkejä. :rolleyes:

Jep, mielenkiintoista, että porukka keskustelee todella tyyliin pidänkö kiinni vai en - asiasta, jonka pitäisi julkisilla paikoilla olla täysin yksiselitteinen, koska se määrätään laissa.

Originally posted by Sam225
Jep, mielenkiintoista, että porukka keskustelee todella tyyliin pidänkö kiinni vai en - asiasta, jonka pitäisi julkisilla paikoilla olla täysin yksiselitteinen, koska se määrätään laissa.

Kuten myös:
-Pienikin ylinopeus autolla
-Kadun yli käveleminen punaisilla valoilla
-Television katsominen ilman ilmoitusta
(-Roinaaminen)
-Jo monet muut suuret asiat

Joskus vain rikos ei tunnu kovinkaan suurelta kun sen tekee. Koiran vapaana ulkoiluttaminen ei kuitenkaan ole mikään tappoon rinnastettava teko.

Originally posted by Gillyanne
Täällä ilmoittautuu yksi koirapelkoinen ihminen. Hannalta kysyisin, eikö sillä ole mielestäsi mitään merkitystä, että laki ja yleensä myöskin kaupungin järjestyssäännöt määrävät, että koirat ON PIDETTÄVÄ kiinni taajama-alueella? Kuten tässäkin threadissa on useaan kertaan tullut esiin, niin ikinä et voi olla 100% varma, et edes omasta koirastasi. Entäpä sitten, jos ja kun jotain sattuu? Oletko valmis kantamaan vastuun myös siitä?

Anteeksi voimakas kielenkäyttö, mutta ei tosiaan ole kivaa tällaisen koirapelkoisen kannalta, kun ISOT koirat kävelevät vastaan vapaina.

Kuten tossa just todettiin et aika moni muukin asia taitaa olla lainvastaista, jota toiset ihmiset kuitenkin pitää hyväksyttävänä. Itse en pidä suurenakaan rikoksena koirani irtipitämistä.

En todellakaan voi olla 100 % varma koirastani, mutta voitko sinä olla varma ettet esimerkiksi autoillessasi aja jonkun päälle, esim. tielle ryntäävän lapsen...

Tottakai kannan vastuun koirani tekemisistä, yhtälailla kuin vanhemmat ovat mielestäni vastuussa lastensa tekemisistä. Ja kyllä tietenkin pidän koirani kiinni esimerkiksi autoteiden lähettyvillä.

Originally posted by Hanna
Kuten tossa just todettiin et aika moni muukin asia taitaa olla lainvastaista, jota toiset ihmiset kuitenkin pitää hyväksyttävänä. Itse en pidä suurenakaan rikoksena koirani irtipitämistä.

En todellakaan voi olla 100 % varma koirastani, mutta voitko sinä olla varma ettet esimerkiksi autoillessasi aja jonkun päälle, esim. tielle ryntäävän lapsen...

Kyllä voin, en nimittäin aja autoa. Kun en sellaista omista. Enkä aja kenenkään muunkaan autoa, kun en osaa. (kortti tosin löytyy kyllä)

Eikä kyse ole nyt siitä, mitä ihmiset pitävät hyväksyttävänä ja mitä eivät. Eikä siitä, pidätkö juuri SINÄ koirasi irtipitämistä "suurena rikoksena". Fakta on kuitenkin se, että se ON lainvastaista.

Sanoit, että pidät koirasi kiinni autoteiden lähettyvillä. Mikset sitten voisi tehdä niin myös kevyen liikenteen väylillä, joilla liikkuu esim. lenkkeilijöitä - joista moni varmasti minun laillani pelkää (isoja) koiria? Koirapuistot ovat sitä varten, että koirat saavat juosta vapaana.

En sano tätä loukatakseni, ja edelleen korostan, etten suinkaan vihaa koiria. Mutta tämä on minun mielipiteeni, ja mielestäni myös aivan oikeutettu sellainen.

Muistakaa myös se, että koirat täytyy pitää aina kiinni, kun on riistan rauhoitusaika, vaikka olisitte ns. maastossa taajaman ulkopuolella. Muuten koiran pito vapaana voidaan käsitellä metsästysrikkomukseksi, josta on säädetty metsästyslaissa. Muina aikoinakin koiran irroittamiseen tarvittaneen maanomistajan lupa.

hmmm

Itse kun tuolla keskuspuistossa (metsä se kyllä oikeesti on) kävelen, pidän koirat aina vapaana. Jos ja kun joku tulee vastaan otan koirat välittömästi kiinni (jollei nyt satu olemaan tuttuja). Koirat pidän vapaana siksi että tiedän niiden kaipaavan sitä. Hyvin harvoin vastaantulijat ehtivät niin lähelle, että mitään syytä pelkoon olisi. Tosin meijän koiratkaan ei niitä rankimman näköisiä ole. Tietysti joku voi niitä sieltä kauempaakin säikähtää, mutta pelkäähän ihmiset muutoinkin milloin mitäkin. Enemmän mä siellä keskuspuistossa huolehtisin raiskaajien mahdollisista edesottamuksista kuin koirista.

Minä en taas pidä suurenakaan rikoksena, jos lasautan irtiolevasta rakistasi hengen pihalle haulikolla. Ei vois vittu vähempää kiinnostaa joku elukka.

Loistavaa. :( Jos käyttäytyy yhteisten sääntöjen mukaan ja silti tapahtuu jotain, on mielestäni tehnyt kaikkensa ( tai riittävästi) välttääkseen tapaturman. Silloin ei autoilijaa voi pitää vastuullisena. Mutta jos tahallisesti rikkoo lakia ja silloin tapahtuu jotain, niin on nyt vähintäänkin oikeus ja kohtuus pitää (tässä tapauksessa) koiran omistajaa/taluttajaa vastuullisena.

Ja kyllä tietenkin pidän koirani kiinni esimerkiksi autoteiden lähettyvillä.

Niin, ettei vaan koira sattuisi loukkaantumaan juostessaan auton alle. Mitä väliä sillä on säikähtääkö joku ihminen auton ratissa vai kävellessään lenkkipolulla? Kannattaa aina muistaa, että tätä oikeus omiin käsiin-leikkiä voi pelata lisäksesi joku toinenkin, eiks vaan? Oletko valmis siihen?:)

Originally posted by taisto
Kuten myös:
-Pienikin ylinopeus autolla
-Kadun yli käveleminen punaisilla valoilla
-Television katsominen ilman ilmoitusta
(-Roinaaminen)
-Jo monet muut suuret asiat

Joskus vain rikos ei tunnu kovinkaan suurelta kun sen tekee. Koiran vapaana ulkoiluttaminen ei kuitenkaan ole mikään tappoon rinnastettava teko.
Hyvä Taisto, sanoit juuri sen mitä itsekin ajattelin :thumbs:

Itse pidän koiraani auki aina metsässä ollessani ja pyörätielläkin silloin kun ei ole muita ihmisiä näkyvillä. Varsinkin jos muita koiria tulee vastaan, laitan koiran hihnaan, vaikka meillä se on lähinnä rekvisiittaa. Teen sen lähinnä siksi, että en jaksa kuunnella sitä urputusta, jonka vaarallisen lainrikkojana tekisin. Ja tiedostan senkin, että osa ihmisistä yksinkertaisesti vain pelkää koiria.

Osa kirjoittajista on kyllä oikeassa, että edes omasta koirastaan ei voi olla 100 % varma koskaan, koiralla on kuitenkin aina koiran vaistot ja vietit. Itseänikin on tuttavan koira aikoinaan purrut käteen, mutta en silti koskaan ole pelännyt koiria. Johtunee varmaan siitä, että olen kuitenkin koko ikäni ollut koirien kanssa tekemisissä ja ainakin omasta mielestäni osaan kyllä "lukea" vierastakin koiraa kohtuullisesti ja tiedän miten niiden kanssa tulee käyttäytyä. Vinkkinä koiria pelkääville ehdottaisin olemaan kiinnittämättä mitään huomiota vastaantulevaan koiraan. Sitä vähemmän myös koira kiinnostuu sinusta.

Joku tuossa aiemmin esitti, että hyvä keino vihaista koiraa kohtaan on juosta karkuun. Tämä on sitten sellaista paskapuhetta, että oksat pois. Jos vähänkään ymmärtää koiria, niin tietää kyllä että tuollainen käytös viimeistään laukaisee koiran saalisvietin, jos se on vähänkään voimakas. Tästä syystä esim. itse olen neuvonut oman pihan pieniä lapsia olemaan säntäilemättä koiran edessä tai tekemästä kovin äkkinäisiä liikkeitä.

Niin ja oma koirani on saksanpaimenkoira, joka rotuna saa aina kaiken paskan päällensä. Yleensä aina syy löytyy sen talutushihnan toisesta päästä. Iltapäivälehdissä lukee poikkeuksetta, että "Susikoira raateli pikkulapsen", mutta löytäessään eksyneen marjastajan tai mummon metsästä, se muuttuu "poliisikoiraksi" tai "pelastuskoiraksi". Itseäni vituttaa käyttäytymiseltään rankasti ne mummojen pikku puudelit, jotka räksyttää jokaista vastaantulevaa koiraa omaamatta minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. Niitä sitten torutaan, että "hyi Fifi, ei saa haukkua, ei, EI" ilman minkäänlaista otetta koiraan! Niitä kun on niin pirun helppo pitää aloillaan kun painavat hädin tuskin yhden Whey 3 pussin verran. Odotapa, jos sakemanni sortuu samanlaiseen käytökseen, sehän raivohullu luonnevikainen tappaja...

Ja kyllä tietenkin pidän koirani kiinni esimerkiksi autoteiden lähettyvillä.

Parempi olisikin. Minä esimerkiksi en edes yritä jarruttaa jos poroa pienempi elukka hyppää tielle. Ja koiran kyseenollessa omistaja korjaa auton vahingot, joten ei paljon elukan henki meikäläistä ressaa :kippis1:

Ja niin monta mielipidettä,kuin ihmistäkin.Tämä keskustelu sopisi paljon paremmin johonkin yleiselle keskustelupalstalle/koirapalstalle...
Näissä asioissa olen turhan herkkänahkainen,mutta mutka taskuun iltalenkeille varmuuden vuoksi,jos sattuu joku mulkku vastaan tulemaan,joka tahtoo koirani ampua.
Rakkini on kiinni,se on suuri ja musta,ja aina käskyn alla silloin kun ollaan omasta pihasta pois.
Tuleppa kokeilemaan,oi sinä suuri koiranvihaaja, kumpi lähtee sinä vai koira...Kaikista eniten vihaan näitä,annan monoa,ammun tyyppejä,ja tästä edespäin alankin vittuuksissani kyttäämään teidän laittomuuksia ja ammuskelemaan teitä ja kekaroitanne esim lenkkimaaston pusikoista...Toivottavasti tämä keskustelu siirretään johonkin muualle,mulla menee hermo...:curs:

Originally posted by baarikello
Minä en taas pidä suurenakaan rikoksena, jos lasautan irtiolevasta rakistasi hengen pihalle haulikolla. Ei vois vittu vähempää kiinnostaa joku elukka.
Olet sinä hurja kaveri, voi hellanlettas sentään :rolleyes: Täällä sinä tuomitset koiriaan irtipitävät suuren luokan rikollisiksi ja perään huutelet kuin murrosikäinen kakara jostain haulikolla heilumisesta yleisellä alueella. Onko se sinun mielestäsi rikos vai ihan oikeutettu teko? Ja kumpi on mielestäsi lain mukaan pahempi rikos? Tai hei, älä vaivaudu vastaamaan, kyllä se jo selvisi muutenkin...

Loistavaa. :( Jos käyttäytyy yhteisten sääntöjen mukaan ja silti tapahtuu jotain, on mielestäni tehnyt kaikkensa ( tai riittävästi) välttääkseen tapaturman. Silloin ei autoilijaa voi pitää vastuullisena.
Jos esim. sun edessä joku jarruttaa äkillisesti ja sinä kolautat takakonttiin ja noudatit nopeusrajoitusta, saatko sakot ja maksat edessä olevan vauriot vaikka olet tehnyt mielestäsi kaikkesi onnettomuuden estämiseksi? Takuuvarmasti olet maksumies, sakot tulee vähintään liiallisesta tilannenopeudesta...

Ehkä mä olen enemmänkin kuin vähän jäävi vastailemaan tällaisiin aiheisiin, mutta kuten olen aina sanonut, tuolla ulkona on paljon vaarallisempiakin asioita ja olentoja liikkeellä kuin omistajansa hallinnassa olevat vapaana kulkevat koirat. Koiranomistajien tulisi kuitenkin ottaa aina huomioon myös se, että eräät ihmiset vain pelkäävät koiria. Erään poliisimiehen sanoja lainatakseni: Jos ihmiset vain tietäisivät minkälaisia hulluja kaduilla liikkuu vapaalla jalalla, ei sinne kukaan uskaltaisi enää mennä.

Jostain syystä omat mussukkat on pidettävä kiinni AINA. Sellaiset suloiset perhekoirat ja kaikki muut imuria pienemmät saavat kyllä juoksennella vapanaa:curs:
Miten se punttiin tarraava Metsäkulman murre eroaa sitten vierellä nätisti seuraavasta tappajakoirasta (lue esim doberman)?
Ymmärrän hyvin, että ihmiset pelkäävät etenkin isoja koiria joten omani ovat aina kiinni kun sellaisilla alueilla joissa ihmisiä saattaa liikkua.

Toisaalta taas pitkähäntäinen ja korvainen rotutoveri (olkoon sitten kuinka mielenvikainen) saa kyllä kulkea vapasti mutta annas olla jos muistuttaa jenkkileffojen tappajaa;)

Joiltakin koiranomistajilta puuttuu joko vastuuntuntoa tai tervettä järkeä tai molempia. Ajoin eräänä varhaisena kesäaamuna vajaa vuosi sitten autolla taajamassa pääkaupunkiseudulla. Yht'äkkiä eteeni poukkosi hyvinhoidetun näköinen rotukoira, ja äkkijarrutus pelasti koiran hengen. Vähän matkaa ajettuani näin taustapeilistä tien yli kävelevän koiranomistajan. Käännyin ja ajoin koiranomistajan luokse, avasin ikkunan ja kerroin, että kannattaisi ehkä pitää koira kiinni, meinasin äsken ajaa sen päälle. Koiranomistaja, keski-ikäinen nainen, sanoi minulle, että kyllä hänen koiransa normaalisti osaa kulkea vapaana, nyt se vain oli nähnyt jäniksen ja lähtenyt sen perään…

Originally posted by Ozzy
Jos vähänkään ymmärtää koiria, niin tietää kyllä että tuollainen käytös viimeistään laukaisee koiran saalisvietin, jos se on vähänkään voimakas. Tästä syystä esim. itse olen neuvonut oman pihan pieniä lapsia olemaan säntäilemättä koiran edessä tai tekemästä kovin äkkinäisiä liikkeitä.

.....jos mietin omaa fobiaani sillon pienenä niin sain lähes samanlaisen sätkyn isommista koirista kuin nyt voisin uskoa saavani jos karhu kävelisi vastaan ja PERKELE, en VARMAAN pysyisi paikallani. painaisin pakoon ku pikkujänö....:)

i know i´ve always been weird...:evil:

-r

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Originally posted by Ozzy
Olet sinä hurja kaveri, voi hellanlettas sentään :rolleyes: Täällä sinä tuomitset koiriaan irtipitävät suuren luokan rikollisiksi ja perään huutelet kuin murrosikäinen kakara jostain haulikolla heilumisesta yleisellä alueella. Onko se sinun mielestäsi rikos vai ihan oikeutettu teko? Ja kumpi on mielestäsi lain mukaan pahempi rikos? Tai hei, älä vaivaudu vastaamaan, kyllä se jo selvisi muutenkin...

Minä otin kyllä lähinnä kantaa siihen täydelliseen piittaamattomuuteen lain pykälistä ja sen seurauksena muista ihmisistä. Onhan nähty, että irtiolevat koirat ovat saaneet aikaan _todella_ pahaa jälkeä. Sanottakoon nyt vielä, että haulikolla heiluminen yleisellä paikalla on rikos. Eikä missään nimessä oikeutettu teko. Tarkoitukseni oli vain esittää vastaava tilanne toisesta näkökulmasta. Jos kerran lakia haluaa noudattaa mielivaltaisesti, niin täytyy olla valmis siihen, että joku toinenkin tekee niin. Jos itse tekee tarkoituksellisesti jotain, missä voi toiselta ihmiseltä mennä vaikka henki, niin kannattaa varustautua siihen, että joku toinen voi tarkoituksellisesti tehdä jotain samantyylistä. Uskotko moisen käyttäytymisen kannattavan pidemmän päälle? :)

Jos esim. sun edessä joku jarruttaa äkillisesti ja sinä kolautat takakonttiin ja noudatit nopeusrajoitusta, saatko sakot ja maksat edessä olevan vauriot vaikka olet tehnyt mielestäsi kaikkesi onnettomuuden estämiseksi? Takuuvarmasti olet maksumies, sakot tulee vähintään liiallisesta tilannenopeudesta...

No, ja vitut tulee. Jos turvaväli, ajonopeus ja muu on kunnossa, niin ei varmasti joudu maksumieheksi. Päinvastoin, onhan näitä keskellä pitkää, suoraa tietä yhtäkkiä jarruttaneita ja perään on tullut auto. Ja edellä mennyt on ollut maksumiehenä.

Ehkä mä olen enemmänkin kuin vähän jäävi vastailemaan tällaisiin aiheisiin, mutta kuten olen aina sanonut, tuolla ulkona on paljon vaarallisempiakin asioita ja olentoja liikkeellä kuin omistajansa hallinnassa olevat vapaana kulkevat koirat. Koiranomistajien tulisi kuitenkin ottaa aina huomioon myös se, että eräät ihmiset vain pelkäävät koiria. Erään poliisimiehen sanoja lainatakseni: Jos ihmiset vain tietäisivät minkälaisia hulluja kaduilla liikkuu vapaalla jalalla, ei sinne kukaan uskaltaisi enää mennä.

Onko sillä merkitystä, mikä turvallisuutta uhkaa? :confused: Koiranomistajan ei tarvitse ottaa huomioon kuin laki. Siinä tuntuu olevan joillekin ihmisille kuitenkin aivan liikaa tekemistä. Ja jotkut vielä yrittävät jankuttaa sille jotain oikeutusta. :curs:

Lisätään nyt omaan kirjoitukseeni selvyyden vuoksi:
minä itse olen 0-vuotiaasta asti ollut tekemisissä koirien kanssa ja pidän niistä yli kaiken. minulle olisi yleisesti ottaen paljon helpompi vahingoittaa ihmistä kuin koiraa.

Tuossa kiinnipitoasiassa on kolme seikkaa, joita ajattelin:
- laitonta pitää irti
- ihmiset pelkää ja 100% varmuus puuttuu ettei jotain sattuisi
- toiset koirat (niiden kimppuun koulutettukin musti käy ihmistä helpommin). ei ole kovin kiitollinen tehtävä kävelyttää jotain jackrussellia tms narussa kun isompi kaveri tulee äkkiä päälle kadulla ja tappaa pienen ystäväsi yhdellä rouskautuksella.

koiraa pitää saada juoksuttaa välillä (ja toki mahd usein) vapaana, mutta sille on paikkansa ja se paikka ei ole yleinen tie tai lenkkipolku.

edit: toki moni hyvin koulutetun koiran omistaja luottaa lemmikkiinsä ja moni aiheestakin. silti on epäreilua jättää sitä pientäkään mahdollisuutta auki että jotain sattuu, vahingot kun usein ei ole rahalla korvattavissa.
liian usein nämä ihmiset (HUOM: ei kaikki) ovat myös niitä jotka loukkaantuvat verisesti jos ovat tulossa vastaan ja pyytää itse heitä laittamaan koiransa kiinni (jos vaikkapa on itsellä hurtta mukana hihnassa). Ensipyynnön jälkeiset sanat ovat turhia: jos se ei tehoa, on toistolle usein seurauksena kirosanoja, haukkuja ja jopa uhkailuja tyyliin "haluuksä että se puree sua tai sun koiraas?" nimim. Kokemusta on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom