hurtat vapaana!

Kuuluuhan se raviradankin
perusvarusteisiin.
:D

Jotenkin vaan sellainen mainostaminen täällä tyyliin "no vittu, nyt mä kuljen loppuikäni retkikirves repussa, jos vaikka sattuu karhu vastaan" pännii mua. Kulkekaa morat ja katanat messissä, mutta pitäkää omana tietonanne. Tai no, aivan sama mulle, emmä jaksa känätä enempää. Mä tyydyn raivotautisten monottamiseen tarpeen vaatiessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lenkkipolku oli lähinnä esimerkki, ei tarvitse olla virallinen pururata tjms. Kaipa tuo potkaiseminen on sitten fysiikasta kiinni, itse olen tarrannut oman koiran päälle käyvää koiraa niskasta yhdellä kädellä pitäen sitä paikoillaan, kunnes humalainen omistaja ennätti paikan päälle. Ja ei ollut mikään pieni koira. Ja olen potkaissut isoa snautzeria vauhdista, enkä ole kovin ylpeä, mutta kun oli pakko. Puukkoa en ole vielä tarvinnut tähän mennessä, ja enköhän pärjää jatkossakin ilman.

No silti, toiset koirarodut eivät ole lähimainkaan yhtä vaarallisia kuin toiset...

Jotain rotikkaa tai dobermannia vastaan lyömällä ja potkimalla...justiinsa.
No VOIHAN siinä hyvällä säkällä pärjätäkin, mutta enpä haluaisi kokeilla.

Puukko tuo toki henkisen turvan jolloin foobikkokaan ei pelkää, jolloin koira ei haista/aisti sitä eikä reagoi agressiivisesti ja oravanpyörä katkeaa...mikäpä siinä sitten.

Enkä kirjoita minään koiranvihaajana, päinvastoin hyvinkin eläinrakkaana ihmisenä.
Ihmisen ja vieraan eläimen kohtaamiset eivät vain tunnu tapahtuvan yhteisillä aallonpituuksilla, ainakaan mulla, vaikka koittaisin olla mieleltäni ja ruumiiltani mahdollisimman neutraali ja lunki.
Eikä minun tarvitse kenenkään mahdollisesti luonnevikaisia tai ruumiinkieleni väärin tulkitsevia koiria väistellä tai pelätä.

Puhun nyt itsekin melko nopean ihmisen ominaisuudessa. Ja saan hypäten kiertopotkun helposti vielä melkein satakiloisenakin reilusti pääni yläpuolelle jos se olisi "fysiikasta kiinni".
En silti lähtisi kokeilemaan isomman koiran kanssa, saati että haluaisin mitään pienempiäkään vammoja pienemmiltä lajitovereilta.

No niin, tulipa taas jauhettua, ärsyttänyt vain tämä asia viime aikoina sattuneista syistä.

No silti, toiset koirarodut eivät ole lähimainkaan yhtä vaarallisia kuin toiset...

Jotain rotikkaa tai dobermannia vastaan lyömällä ja potkimalla...justiinsa.
No VOIHAN siinä hyvällä säkällä pärjätäkin, mutta enpä haluaisi kokeilla.
Mitä sillä rodulla nyt on yks kaks mitään tekemistä asian kanssa? Iso ja äkäinen "mikälienoutajapaimenkoira" tai rotikka, mitä väliä, jos koira on aggressiivinen? Mäihä on käynyt tähän mennessä, ettei pahempaa ole sattunut. Emmä nyt mikään vitun McGyver ole, että selviäisin jostain kahden päästään vialla olevan palveluskoiran käsittelystä noin vain, enkä sellaista ole väittänytkään Ymmärrän tietty, jos joku pullukka, äidinpikkumussukka, ei sitten pärjää räksyttävälle puudelillekaan ilman sitä esinettä, jolla tulee iso pipi.

Oma lopullinen kantani on kuitenkin se, etten tarvitse teräaseita tai kättä pidempää ulkoillessani, tehkööt muut mitä haluavat, kunhan joku järki on mukana. Eiköhän tämä ollut tässä, vai?

Mitä sillä rodulla nyt on yks kaks mitään tekemistä asian kanssa?

Oma lopullinen kantani on kuitenkin se, etten tarvitse teräaseita tai kättä pidempää ulkoillessani, tehkööt muut mitä haluavat, kunhan joku järki on mukana. Eiköhän tämä ollut tässä, vai?

Tuohon ensimainittuun että mitäs luulet?

Ja jälkimmäiseen että olen samaa mieltä.

Tuohon ensimainittuun että mitäs luulet?
Imo on turhaa eritella mikä rotu on vaarallisempi kuin toinen, kun se ISO koira tulee raivona päälle, tuskinpa lähdet miettimään "heitänpä tuota kävyllä, kun ei oo mikään dobermann varsinaisesti". Sakemanni, dobermann, rotikka, umpihullu saksanseisoja, yhtä lailla varautuisin.
Ja jälkimmäiseen että olen samaa mieltä.
No niin. :piis:

Ootteko ajatellu että tähän on vain yksi ratkaisu. Ostakaa itse isompi koira, koulikaa kunnon tappelukoiraksi ja aina kun näette että joku tulee kytkemättömän koiran kanssa vastaan niin ei muuta kun kuiskaatte korvaan että "puskii" ja toteatte sitten että vahingossa hihnasta ote lipeämään kun teidän koira alkoi aggressiiviseksi. Oppivatpahan.

:lol2:

Imo on turhaa eritella mikä rotu on vaarallisempi kuin toinen, kun se ISO koira tulee raivona päälle, tuskinpa lähdet miettimään "heitänpä tuota kävyllä, kun ei oo mikään dobermann varsinaisesti". Sakemanni, dobermann, rotikka, umpihullu saksanseisoja, yhtä lailla varautuisin.

No ei siinä ihmeellistä eroa ole, sakemanni painaa 25kg, narttu saksanseisoja saman verran, urokset lähes tuplaten ja rotikat jossain 50kg puitteissa. Tuossa nyt on melko selkeä ero, mitä niihin tulee.

Sanotaanko kuitenkin rehellisesti, että esim. bullterrieri voisi olla niitä vittumaisimpia vastuksia ihmiselle. Sairaan nopea, älytön puruvoima eikä välttämättä jää roikkumaan kolhittavaksi´, vaan 'rouhii sieltä täältä' jos menee oman jalostuksenmukaiseen toimintaan.

Silti, koira kuin koira, jos se on iso niin harvemmin sille selväpäinen ihminen paljain käsin, tai edes puukolla pärjää. Onhan noita tarinoita, joissa poliisikoira on tapettu paljain käsin, mutta yleensä kyseessä on ollut hivenen pöllyssä oleva tunnoton ihminen... harvemmin pelkän viinan voimin. Kova kipu kun ruukkaa lamauttamaan ;)

Mitäs jos katsotaan asiaa vähän toisesta näkökulmasta ja kysytään koiraa irti pitävien näkemystä siitä, mitä heidän koiralleen saa tehdä, jos se vastoin kaikkia odotuksia karkaakin hallinnasta ja aiheuttaa joko todellista tai kuviteltua vaaraa kanssaihmisille?

Hyväksytkö sen, että jos koirasi esimerkiksi puree ihmistä, tämä potkaisee koiralta jalan poikki? Sivaltaa puukolla kaulan auki?

Entä jos koira vain haluaa leikkiä tai muuten vain ryntää tervehtimään vierasta ihmistä nousten seisomaan tätä vasten? Onko oikein olettaa, että vieras ihminen osaa lukea ja tulkita koiran elekieltä ja ymmärtää koiran olevan vain iloinen ja leikkisä? Mitä sitten jos terä tuollaisessa tilanteessa heilahtaa?

Itse olen kasvanut koirien kanssa ja pidän niistä yleensä kovasti. Toisaalta kyllä välillä ottaa päähän irti juoksentelevat hurtat etenkin nykyään, kun itsellä on pieniä lapsia. Lasten ollessa kyseessä ei ole hirveästi aikaa lähteä tulkitsemaan lapsia kohti syöksyvän koiran aikomuksia.

Lapsista puheenollen täytyy huomioida myös se, että pikkulapset eivät toimi kovin järkevästi ja saattavat esimerkiksi tökätä luokse tullutta koiraa sormella silmään. Lapsiin tottunut koira ei sellaisesta ole moksiskaan, mutta tottumaton eläin voi käyttäytyä hyvinkin agressiivisesti.

Koiraa ei voi missään tilanteessa syyttää, se on ihan selvä. Vastuu on aina omistajan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom