hurtat vapaana!

Originally posted by Hanna
Itse pidön koiraani (hovawart eli iso ja musta) lähes aina vapaana, myös yleisillä lenkkipoluilla ja kävelyteillä (helsingissä) ja eikä ole minkäänlaisia aikomuksia muuttaa käytöstäni vaikka kuinka laitonta puuhaa olisikin. Toki ymmärrän ettei kaikki vastaantulijat ole koirien ylimpiä ystävyksiä joten otan sen aina hallintaan eli vierelle kävelemään kun ohitamme toisia ihmisiä.

Ei vaan toi sivulle ottaminen ole ihan riittävää. Jotkut ihmiset pelkää kuollakseen koiria, eikä se paljon auta, vaikka koira kulkiskin isäntänsä/emäntänsä vierellä ilman hihnaa. Koirastaan ei voi koskaan olla sata varma... Mä en olis edes omasta äidistäni ;)

Jos ottaa koiran kaupunkiin, niin mun mielestä pitäisi olla valmis sitten myös noudattamaan sääntöjä. Ei autoakaan voi hankkia ja päättää, että ajan aina päin punaisia, sano muut mitä hyvänsä.
Se on harmi, että tällaisten koiranomistajien takia, jotka pitävät koiriaan irti, useat ihmiset vihaavat kaikkia koiria ja pitävät kaikkia koiranomistajia edesvastuuttomina.

Itselläni on ollut iso koira, ja se juoksi vapaana ainoastaan vanhempieni pihalla maalla ja koirakoulutuskentällä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni oli pienenä koirafobia johtuen eräästä ikävästä välikohtauksesta, pitkä tarina, koira puri käteen. Nykyään en pelkää, mutta jos iso koira on irraallaan ilman omistajaansa niin adrenaliini alkaa virrata. Pari kertaa on tullut sellainen taistelufiilis, että perkele yritäppäs hyökätä niin tulee maiharista niin, että lähtee henki pois.

Mun mielestä kaikki koirat tulee olla taajama-alueella AINA kiinni. Itselläni on valjaissa ulkoileva kissa, joka pelkää koiria aivan kauheasti. Asiaa ei tod. helpota irti hölkyttelevät koirat, mistä se (ja minä) voidaan etukäteen tietää onko koira hallinnassa vai ei? Kissani vielä kauhuissaan alkaa juoksemaan puuhun ja minä perässä tietenkin...siitähän ne koirat vielä innostuu kaksinverroin :curs:

Originally posted by japa
Mutta silti aina olen varautunut kun joku koira tulee kohti, koska ikinään ei tiedä että miten seko omistaja sillä on....
Aivan oikein eli kyllä se vika omistajassa on jos koira käyttäytyy huonosti, kyllä koiran kun koiran pystyy pilaamaan ihminen, joka ei tiedä koirien kouluttamisesta mitään!
Turha sitä on koiria syyttää!!!

Harvinaisen vähän täällä on porukkaa, jotka haukkuu koirienpelkääjät lyttyyn. Oli joskus jossain iltasanomien keskustelussa aiheesta ja siitä tuli kunnon kahden klaanin taistelu.

Itse olen sitä mieltä, että koirat kii ehdottomasti.

Pelkäsin ite koiria yli kaiken, kun olin kokenut pari kertaa iloisen haukun hyppelyjä päälle omistajan nauraessa vieressä ja itse kiljuin ja itkin henkeni edestä.

Pelko on onneksi laantunut melko lailla, mutta yhä pelottaa koirat, jotka juoksentelee vapaana ja jos vielä haukkuu siihen päälle ni huhhhuh. Tuun tosi vihaiseksi ja pelokkaaksi ja on kans se taisteluvalmius, että minä voitan koiran, jos se haluaa syödä mut.

Kesällä mä rupeen kyttäämään tota meijän pihaa paintball-mutkan kanssa. Siihen ku koira tekee jätökset ja omistaja ei niitä kerää ni kummatki kärsii. 360km/h se kuula lähteee piipusta :evil:

(No en mä oikeesti noin ilkee oo :) )

Originally posted by Hippa
Tuun tosi vihaiseksi ja pelokkaaksi ja on kans se taisteluvalmius, että minä voitan koiran, jos se haluaa syödä mut.

Ja siksi koirat käyttäytyvät oudosti sinun lähellä. Ne vaistoavat asioita todella hyvin mutta eivät tiedä oletko pelokas koska meinaat hyökätä sen kimppuun vai koska pelkäät sen hyökkäävän.

Samoin koirat vaistoavat omistajansa pelon. Jos koiralla on tapana räyhätä vastaan tuleville koirille niin omistaja alkaa helposti pelkäämään että koira räyhää. Ja taas koira vaistoaa sen pelon ja on valmis puolustamaan omistajaansa. (OK, aika vaikeaselkoista)

[OFF TOPIC]
Mutta mikään muu ei ole niin mahtava lenkkikaveri ja ystävä kuin koira. Omistajille vaan tuntuu monesti unohtuvan että kiva kultainennoutajakin on eläin eikä ihminen. Jotenkin hauskaa seurata kun se kiva kaikkien kaveri tuo omistajalleen kuolleen eläimen. Siinä ollaan sitten järkyttyneitä.
[/OFF TOPIC]

Juuri tuo pelottaa: vaikka kuinka koira olisi omistajansa hallinnassa, mitä jos se vaistoaa vastaantulevan ihmisen pelon/inhon/tjsp? Kaikki eivät vain pidä koirista ja useimmilla siihen liittyy jonkinlaista pelkoa, jonka koira todellakin vaistoaa. Tunnen erään ihmisen, joka saa lähes kaikki koirat käyttäytymään agressiivisesti jo pelkällä läsnäolollaan.

Eli koirat kiinni, kiitos!

Toi on kyllä vähän väärä asenne että jos koira tulee päälle niin vedän turpaan yms.

Luuleko joku tosiaan että jos esim iso doobermaanni ym muu vastaava käy kimppuun että sellaisen voisi tavallinen kadun tallaaja voittaa paljain käsin? on meinaan äkkiä se lyövä käsi/jalka sen koiran suussa ja sitten ei olekaan enää kättä/jalkaa... Ainoa mitä voi kun näkee vihaisen koiran tulevan niin yrittä karkuun ja jos koira saa kiinni niin yrittää suojata itseään tai yrittää saada koira pidettyä aloillaan. Koiran nopeus on vähän eri luokkaa kuin ihmisen ja koira varmasti nappaa käden tai jalan kiinni ennen kuin isku on perillä.

Pikkubroidia puri koira silloin kun se oli 2 vuotias niin pahasti päähän että se joutui teholle pariksi viikoksi. Oli leikkinyt lumipallolla pihalla kun naapurin saatanan rakki oli jostain syystä tullut ja purrut. Naapurin koiran omistajaa saatiin onneksi painostettua sen verran että vei koiransa lopetettavaksi ja maksoi kohtuulliset korvausrahat. Ja oikeudenkäynniltä vältyttiin.

Toinen tapaus on kun mua puri ohikulkeva susikoira (pannassa kiinni) reiteen pari vuotta sitten. Omistaja suhtautui ylimielisesti ja kehtas vielä vittuilla mulle päin naamaa tapauksen jälkeen. Kai nyt kun olin vaan joku laiha ja kiroileva rääpäle, jota sen rakki saa purra. No annoin asian olla kun ei tullut suurempaa vahinkoa.

Ton pari vuotta sitten sattuneen tapauksen johdosta on kuitenkin pitänyt aina linkkuveistä taskussa, just koirien varalta. Ja käsi menee vaistomaisesti taskuun aina kun vastaan tulee isompi koira. Haukkukaa sekopääksi ja eläinrääkkääjäksi mutta se on satavarma että tapan sen koiran joka vielä vahingoittaa mua tai mun läheisiä:curs:

Mun vanhemmilla oli dobermanni, kun olin 7-12 vuotias. Tämä dobermanni oli totutettu siihen, ettei vierailla ole mitään asiaa pihapiiriin/taloon(asuttiin maalaistalossa, joka jäi aina joskus tyhjilleen). Valitettavasti tämä dobermanni piti mua ja mun siskoa arvoasteikossa alempana... Senhän ymmärtää mitä siinä tapahtuu, kun koiran arvoasteikossa alempi tekee jotain, mikä ei ole koiran mieleen... Vuosien saatossa oppi käsittelemään hyökkäävää koiraa melkoisen hyvin. En usko sillä koskaan olleen tarkoituksena satuttaa pahasti, vaan enemmänkin palauttaa alempi ruotuun. Hampaanjälkiä on löytynyt ympäri kehoa, mutta puremat olivat aina näykkäisyjä, joista tuli harvoin verta. Itse asiassa pidin siitä koiran kanssa "kisailusta", masokisti jo nuorena...
Tämä koira leppyi sillä perinteisellä tyylillä: Heilutellaan kättä ja saadaan se iskemään siihen. Juuri kun se on tulossa puremaan kyseiseen käteen, työnnetäänkin käsi sen suuta vastaan ja otetaan kädellä kiinni mahdollisimman pitkältä alaleuasta niin, että kämmen on koiran suussa ja sormet puristuvat alaleuan ympärille. Kannattaa työntää se käsi niin pitkälle koiran suuhun kuin mahdollista. Nyt kun koira puree, se puree myös itseään. En usko tämän toimivan todella agressiiviseen tai pienisuiseen koiraan, mutta meidän dobermanniin tehosi 100 prosenttisesti. Koira oli siinä otteessa täysin hallittavissa puristuksen lujuudella.
Kyseistä asiaa ei ehkä kannata kokeilla naapurin koiraan harjoittelematta... voi olla, että pääsee tällainen:itku:

Itellä ei onneksi ole minkäänlaisia traumaattisia kokemuksia koirista, mutta kyllähän se aina säikäyttää jos varsinkin isokokoinen koira alkaa haukkua ja näytellä hampaitaan. Kyllä minunkin mielestä nuo koirat olisi pidettävä taajama-alueilla kiinni, ei se vika ole aina koirassa tai omistajassakaan, saattaahan koira myös kokea itsensä/omistajansa tulleensa uhatuksi vieraan ihmisen kulkiessa ohi ja siten käyttäytyä agressiivisesti. Kuten joku mainitsikin, ihmiset saattavat tiedostamattaankin esittää koiralle uhkaavia signaaleja.

Haha, tuli yksi "hauska" juttu mieleen kun olin vuosia sitten kaverilla kylässä ja niiden koira oli ollut jo pitempään seonnut ja raapi tapetteja ja teki muita tuhoja. Kaverin ukolta paloi pinna lopullisesti ja meni naapuriin kysäisemään haulikkoa lainaan. Sitten se meni takametsään koiran kanssa ja losautti siltä hengen pois. Sama äijä on teurastamolla töissä, jos se nyt jotain asiaan vaikuttaa. Suoraa toimintaa ainakin. :D

Originally posted by EKKS
Toi on kyllä vähän väärä asenne että jos koira tulee päälle niin vedän turpaan yms.

Luuleko joku tosiaan että jos esim iso doobermaanni ym muu vastaava käy kimppuun että sellaisen voisi tavallinen kadun tallaaja voittaa paljain käsin? on meinaan äkkiä se lyövä käsi/jalka sen koiran suussa ja sitten ei olekaan enää kättä/jalkaa... Ainoa mitä voi kun näkee vihaisen koiran tulevan niin yrittä karkuun ja jos koira saa kiinni niin yrittää suojata itseään tai yrittää saada koira pidettyä aloillaan. Koiran nopeus on vähän eri luokkaa kuin ihmisen ja koira varmasti nappaa käden tai jalan kiinni ennen kuin isku on perillä.

Tuota tuota... kakspiippunen juttu...

Jos koira käy päälle niin kyllä siinä minusta on oikeus yrittää puolustautua niin hyvin kun pystyy. Niin mä ainakin yrittäisin tehdä siinäkin tapauksessa, että se päällekävijä olis ihminen. Tilanne tulee usein niin äkkiä, ettei siinä paljoa karkuun ehdi, ja toiseksi siinä kilpajuoksussakin taitaa ihminen koiralle hävitä.

Mä en voi ymmärtää millä perusteella, jotkut ihmiset ottavat itselleen etuoikeuden pitää koiraa irti. Yksi tällainen "äidinkulta, ei se mitään tee" kävi vanhempieni koiran kimppuun, joka siis oli narussa ja ennenkuin isäni sai sen koiran potkittua pois, oli "äidinkulta" ehtinyt haukkaamaan porukoiden koiran kyljestä aika palan. Että mulle on ainakin ihan turha tulla selittään, että kuinka hyvin meidän "roope" on koulutettu ja kuinka hyvin se uskoo.

Toinen tilanne kävi kaverin sakemannille, joka oli käynyt kaiken maailman suojelukoirakoulutukset ym, ja osas tehdä asioita pelkkien käsimerkkien perusteella. Yks päivä se taas kulki emännän rinnalla "hallitusti" ilman remmiä kun puskasta lähti rusakko, ja eikun tämä sakemanni oikopäätä perään. Ei auttanut huudot! Koira juoksi sen jäniksen perässä tielle, jolloin yksi autoilija joutui tekemään äkkijarrutuksen. Ruuhka-aikana se olis voinut aiheuttaa aikamoisia vahinkoja, jotka tietysti olisi tullut tämän kaverin maksettavaksi. Kyllä sen jälkeen on sekin koira kulkenut remmissä, vaikka onkin "tosi tottelevainen ja hyvin koulutettu"

Originally posted by EKKS

Minkäslainen asenne siinä pitäisi ottaa? Karkuun on ihan turha yrittää jos koira yrittää kimppuun. Silloin kun saa ladattua itselleen maksimaalisen taisteluraivon, että nyt taistellaan kuolemaan asti, niin ihminen saa valtavat voimat. Tavan kaduntallaajasta en tiedä, mutta kyllä luotan itseeni sen verran, että koiran nitistän paljain käsin jos on tarvis. Kyllä pystyvän Miehen siihen pitäisi pystyä, kun väkevä mies nitistää sudenkin.

Originally posted by PattiPete
Minkäslainen asenne siinä pitäisi ottaa? Karkuun on ihan turha yrittää jos koira yrittää kimppuun. Silloin kun saa ladattua itselleen maksimaalisen taisteluraivon, että nyt taistellaan kuolemaan asti, niin ihminen saa valtavat voimat. Tavan kaduntallaajasta en tiedä, mutta kyllä luotan itseeni sen verran, että koiran nitistän paljain käsin jos on tarvis. Kyllä pystyvän Miehen siihen pitäisi pystyä, kun väkevä mies nitistää sudenkin.

Latasin joskus netistä pätkän missä koira hyökkää naisen kimppuun eikä irrottanut otettaan ennekuin sitä lyötiin päähän pesäpallomaillalla, Vielä tuon lyönnin jälkeen se hurtta kävi naisen päälle ja sai toisen iskun mailasta ja tajusi sitten lopettaa.

Koiran mallia en tiedä mutta joku isopäinen rotu kumminkin.

Ja luulen että se koira ois pistänyt hiukan kookkaamankin kaduntallaajan ojennukseen.:(

kiinnipitoaika

NYT ON KOIRIEN KIINNIPITOAIKA! KAIKKIEN KOIRIEN. Taajama-alueella koirien pitää pysyä aina kiinni, mutta nyt myös metsässä. Vain nimenomaan koirien kouluttamiseen tarkoitetuilla alueilla saa koulutettavia koiria pitää irrallaan. Muulloin hihnassa. Koska tämä koskee myös metsää, niin myös yleisiä lenkkipolkuja.

Miun perheellä on aina ollut koira, ja Koiramme-lehteä sekä pykäliä on tullut luettua sen verran, että uskallan olla 99,99%:sesti varma asiasta. Ellei lakia ole hiljan muutettu.

Palvelukoiratkin ovat syntyjään metsästäjiä. Maijun kertomus oli hyvä esimerkki siitä, että "eisepuremeiänkilttihyvinkoulutetturoopetkin" ovat kuitenkin eläimiä eli arvaamattomia otuksia, joista omistaja ei koskaan voi mennä sataprosenttiseen takuuseen.

Miullakin on lapsuudesta kauhumuistikuva. Me lapset leikittiin hippaa, kun naapurin airedale rupesi jahtaamaan just minua. Se puri minua leikisteen, ei tullut edes haavaa, mutta tietysti lapsi säikähti. Onneksi ei jäänyt koirakammoa. Päinvastoin, mie rakastan niitä, ja vieraat koirat yleensä tietävät sen. Miun vanhemmilla on edelleen koira, suomenajokoira pitkän dreeveri-linjan jälkeen. Ja että hiän on kiltti, *pusumuiskishymiö*. Kuitenkin pidän aina hänen kanssa kävellessäni joustohihnan tiukalla vastaantulijoita nähdessäni, olivatpa nämä autoja, polkupyöriä tai jalankulkijoita. Muulloin annan hänen vetää hihnan pitkäksi.

Originally posted by luudanvarsi
Latasin joskus netistä pätkän missä koira hyökkää naisen kimppuun eikä irrottanut otettaan ennekuin sitä lyötiin päähän pesäpallomaillalla, Vielä tuon lyönnin jälkeen se hurtta kävi naisen päälle ja sai toisen iskun mailasta ja tajusi sitten lopettaa.

Koiran mallia en tiedä mutta joku isopäinen rotu kumminkin.

Ja luulen että se koira ois pistänyt hiukan kookkaamankin kaduntallaajan ojennukseen.:(

Muistan lukeneeni Tieteen kuvalehdestä tai jostain että jollakin koirarodulla (pitbull?) menee leuat hyökätessä "takalukkoon", eli koira ei päästä irti ennen kuin siltä lähtee henki. Voi olla että puhun täyttä p*skaa, koiraihmiset korjatkoon jos olen väärässä :whip:

Nämä nyt on taas näitä ikuisuuskysymyksiä joista ei ikinä päästä yhteisymmärrykseen ja tulee vaa hirvee tappelu... 'Vittu ku mä näänki koiran ni kyllä meen ja kuristan' jne jne... ;) Oma mielipiteeni on, että kyllä koiraa saa ulkoiluttaa irti jos sen hallitsee HUOM! hallitsee, ei luulee hallitsevansa... yleensä ottaen taitaa aika moni pitääki koiraa kiinni, mitä nyt on sattunu vastaan ku ite ollaan koiran kanssa lenkillä. Pitää kuitenki muistaa, että jos se koira sieltä tuleeki haukkuvana ja rähisevänä ei se sen syy ole, vaan sen omistajan, joka sitä ei ole kouluttanut... :rolleyes:

Originally posted by PattiPete
Kyllä pystyvän Miehen siihen pitäisi pystyä, kun väkevä mies nitistää sudenkin.

Kun tarpeeksi iso koira pyrkii kurkkuun kiinni, niin siinä on leikki vähissä. Kyllähän se tuntuu että koira tippuu kun sitä monottaa kylkeen tms., mutta oikeasti jo osuminen ei ole niin helppoa kuin miltä tuntuu. Sama juttu koiran kuristamisen kanssa - koiran kaula on hirveä lihaskimppu ja rakentunut suojaamaan kurkkua joka on koirien keskinäisissä tappeluissa tärkein kohde.

En tosissaankaan haluaisi ottaa matsia mitään polvea korkeampaa koiraa vastaan, varsinkaan jos se on koulutettu ihmistä vastaan tappelemaan (puree ensin reiteen tai käteen jotta saadaan pää ja kaula lähemmäksi maata, tai sitten hyökkää suoraan kurkulle).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom