Originally posted by Hanna
Itse pidön koiraani (hovawart eli iso ja musta) lähes aina vapaana, myös yleisillä lenkkipoluilla ja kävelyteillä (helsingissä) ja eikä ole minkäänlaisia aikomuksia muuttaa käytöstäni vaikka kuinka laitonta puuhaa olisikin. Toki ymmärrän ettei kaikki vastaantulijat ole koirien ylimpiä ystävyksiä joten otan sen aina hallintaan eli vierelle kävelemään kun ohitamme toisia ihmisiä.
Ei vaan toi sivulle ottaminen ole ihan riittävää. Jotkut ihmiset pelkää kuollakseen koiria, eikä se paljon auta, vaikka koira kulkiskin isäntänsä/emäntänsä vierellä ilman hihnaa. Koirastaan ei voi koskaan olla sata varma... Mä en olis edes omasta äidistäni ;)
Jos ottaa koiran kaupunkiin, niin mun mielestä pitäisi olla valmis sitten myös noudattamaan sääntöjä. Ei autoakaan voi hankkia ja päättää, että ajan aina päin punaisia, sano muut mitä hyvänsä.
Se on harmi, että tällaisten koiranomistajien takia, jotka pitävät koiriaan irti, useat ihmiset vihaavat kaikkia koiria ja pitävät kaikkia koiranomistajia edesvastuuttomina.
Itselläni on ollut iso koira, ja se juoksi vapaana ainoastaan vanhempieni pihalla maalla ja koirakoulutuskentällä.