hurtat vapaana!

Originally posted by JSmith
Kun tarpeeksi iso koira pyrkii kurkkuun kiinni, niin siinä on leikki vähissä. Kyllähän se tuntuu että koira tippuu kun sitä monottaa kylkeen tms., mutta oikeasti jo osuminen ei ole niin helppoa kuin miltä tuntuu. Sama juttu koiran kuristamisen kanssa - koiran kaula on hirveä lihaskimppu ja rakentunut suojaamaan kurkkua joka on koirien keskinäisissä tappeluissa tärkein kohde.

En tosissaankaan haluaisi ottaa matsia mitään polvea korkeampaa koiraa vastaan, varsinkaan jos se on koulutettu ihmistä vastaan tappelemaan (puree ensin reiteen tai käteen jotta saadaan pää ja kaula lähemmäksi maata, tai sitten hyökkää suoraan kurkulle).

Lopettakaa paskan jauhaminen samantien.Itse suojelukoiran omistaja ja harrastajana pakko korjata tuo löpinä.Otetaan esimerkki rotuna saksanpaimenkoira.Koira on ikävä kyllä satakertaa niin nopea,kuin ihminen,että ei mitään mahiksia alkaa potkimaan ja kuristelemaan,kuin elokuvissa.Silloin kun alatte vetämään tennaria monotus asentoon,niin koira on jo kiinni.Sakemannin puruvoima noin 750kg,joka tarkoittaa samaa asiaa,kuin ihmisellä olisi vajaan kymmenen sentin alueella 750kilon punnus esim käden alueella.Ei poijaat onnistu tuo kuristaminen,kun koira puree.
Ei poliisi/suojelu koiria opeteta puremaan käteen,tai reiteen,että saadaan kaula ja pää lähemmäs maata.(tyhmä ilmaus)Koiran kanssa työtä tekevänä ainakin mun koira on opetettu puremaan myös selkään ,vatsaan,kylkiin,käsiin,jalkoihin,eli joka paikkaan.Rinta/kainalon alue myös hyviä alueita rikollisen eliminoimiseksi.
Itse olen ehdottomasti koiran hihnassa pitämisen kannalla,vaikka kuinka hyvin olisi koulutettu,koska vaikka itse työskentelen koirien kanssa,niin irrallaan olevat sesset vituttaa suunnattomasti.Toinen asia,mikä mua vituttaa,niin sellaiset pellet,jotka on muutaman purutreenin ottanut koiran kanssa ja ollaan niin gurua ja suojelukoira kouluttajaa.Pidetään koiria irti ja ne puree sitten jotain pikkukoiria,tai mummoja.Mun mielestä turpaan pitää vetää sitä omistajaa ja antaa tennaria,eikä koiraan purkaa vitutusta,jos omistaja pitää sitä irti lenkkipoluilla :curs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by SamiJ
Muistan lukeneeni Tieteen kuvalehdestä tai jostain että jollakin koirarodulla (pitbull?) menee leuat hyökätessä "takalukkoon", eli koira ei päästä irti ennen kuin siltä lähtee henki. Voi olla että puhun täyttä p*skaa, koiraihmiset korjatkoon jos olen väärässä :whip:

amerikanpitbullterrieri vain on niin ihmisrakas koirarotu, että niitä vahvoja leukoja ei tarvitse pelätä enempää kuin kultaisennoutajankaan. paljon pelottavampia mielestäni ovat pitkälle jalostetut paimenkoirarodut.

Originally posted by SamiJ
Muistan lukeneeni Tieteen kuvalehdestä tai jostain että jollakin koirarodulla (pitbull?) menee leuat hyökätessä "takalukkoon", eli koira ei päästä irti ennen kuin siltä lähtee henki. Voi olla että puhun täyttä p*skaa, koiraihmiset korjatkoon jos olen väärässä :whip:

joo pahasti olet väärässä.Ei ole rodunomainen piirre,jos koira ei irroita.Esimerkiksi oma sakemanni irroittaa nätisti suojelutreeneissä,mutta työ tilanteessa viettitaso on niin korkea,että irroitukset erittäin nihkeitä.Joskus olen joutunut vääntämään kiveksistä,että saan jätkästä sen irti.Nuo takalukkoon menemiset ihan tuulesta temmattuja juttuja.Pitbullia ei oikein ole käytetty muuhun,kuin koiratappeluihin.Kotikoirana on yhdellä kaverillani ja on erittäin rauhallinen ja lapsirakas hurjasta maineesta huolimatta.Puolustaa reviiriään ja omaa perhettään intensiivisesti.Pitbull ei ole oikein soveltunut edes jenkeissä työkäyttöön(tarkoitan poliisikoirarotuna)Alue vartiointiin lähinnä ja rikollisten henkilösuojaukseen.Puruvoima yli 1000kg:kippis1:

Originally posted by MrDeca1
Ei poliisi/suojelu koiria opeteta puremaan käteen,tai reiteen,että saadaan kaula ja pää lähemmäs maata.(tyhmä ilmaus)

Mites kävi sille äsken ammutulle poliisikoiralle? Kävi käteen kiinni koulutuksen mukaan, mutta sattui käymään pikku arviointivirhe eli käsi ei ollutkaan asekäsi... Okei, päämäärä ei siis ollut kurkulle pääseminen vaan aseen eliminoiminen.

En nyt kyllä saanut selvää mistä olit samaa ja mistä eri mieltä, mutta kuitenkin :) Tietty, suojelukoira ei ole sama kuin sotilas/hyökkäyskoira, joka taas ei ole sama kuin naapurin kouluttamaton susikoira joka käy päälle olettaakseni vähän eri taktiikalla kuin ihmistä vastaan treenattu koira.

Yhtäkaikki, olen samaa mieltä Decan kanssa siitä että mikään "monoa kylkeen" tai koiran kurkusta kiinni käyminen on ihan turhaa hommaa koiran kanssa tapellessa, oli se sitten koulutettu tai ei. Jotain heikkoja paikkoja koirilla oli joita pystyy käyttämään hyväksi (silmät tulee eka mieleen, muita en nyt tässä muista), mutta tiedon soveltaminen voi tosiaan olla hankalaa jos reidessä roikkuu 50 kiloa vihaista koiraa.

Originally posted by JSmith
Mites kävi sille äsken ammutulle poliisikoiralle? Kävi käteen kiinni koulutuksen mukaan, mutta sattui käymään pikku arviointivirhe eli käsi ei ollutkaan asekäsi... Okei, päämäärä ei siis ollut kurkulle pääseminen vaan aseen eliminoiminen.

En nyt kyllä saanut selvää mistä olit samaa ja mistä eri mieltä, mutta kuitenkin :) Tietty, suojelukoira ei ole sama kuin sotilas/hyökkäyskoira, joka taas ei ole sama kuin naapurin kouluttamaton susikoira joka käy päälle olettaakseni vähän eri taktiikalla kuin ihmistä vastaan treenattu koira.

Yhtäkaikki, olen samaa mieltä Decan kanssa siitä että mikään "monoa kylkeen" tai koiran kurkusta kiinni käyminen on ihan turhaa hommaa koiran kanssa tapellessa, oli se sitten koulutettu tai ei. Jotain heikkoja paikkoja koirilla oli joita pystyy käyttämään hyväksi (silmät tulee eka mieleen, muita en nyt tässä muista), mutta tiedon soveltaminen voi tosiaan olla hankalaa jos reidessä roikkuu 50 kiloa vihaista koiraa.

Tunnen Porvoon tapauksen sekä ammutun koira,että omistajan,eikä siinä ollut kyse arviointi virheestä ollenkaan.Tarkkaavaiset tv:n katsojat huomasivat,että sillä ei ollut ase kädessä,vaan housun liitingissä.Ihan sama oli kumpaan käteen olisi purrut,kun vapaalla kädellä olisi saanut aseen kuitenkin ja päässyt ampumaan.Ongelma oli siinä ,että koira tuli varsin huonolla puruotteella kiinni käteen.Enemmän oli takkia suussa,kuin itse lihaa.Koulutukselliseti epäonnistunutta oli siinä,ettei korjannut kunnolla puruotettaan ja kävi miten kävi.Jos puruotteen korjaus olisi tapahtunut ns koko suun puruotteeseen,olisi tilanne saattanut olla ihan toinen.Kuitenkin viina ja huume/lääkkeet saavat tuolle kipukynnykselle ihmeitä aikaan ja aina ollaan epävarmalla pohjalla.

Koiralla on heikkokohta esim kirsu.Jos koira on kädessä kiinni,niin nyrkillä kirsuun jos vaan mahdollista.Kipuelementti on vaan niin helvetillinen,että tuokin on hankalaa.

Meidän edesmennyt oli Irlannin susikoira, koulutettu tappamaan susia. Sille 70-kiloiselle körmylle ei olisi ihminen pärjännyt, jos se olisi tosissaan suuttunut. Se on vinttikoira eli myös tosi nopea ja ketterä.

Originally posted by naiskovis
Se on vinttikoira eli myös tosi nopea ja ketterä.
Juu vinttikoirat on aika vikkeliä kintuistaan, jotkut rodut voivat saavuttaa 70km tuntivauhdin joten siinä ei paljon karkuun juosta... :kippis1:

Minun mielestäni koirat pitäisi myös pitää kiinni. Se on aina omistajan vastuulla tietenkin. Koirat ovat tosiaan eläimiä ja arvaamattomia, mutta niin ovat ihmisetkin. Koira sentään toimii yleensä loogisesti ja sillä on joku syy siihen agressioonsa.
Eli koirat ja humalaiset ihmiset kiinni julkisilla paikoilla.

Joo noi koirat on kyl ärsyttävii jos ne on vapaana. Olin tossa talvella juoksemassa. Jostain mettästä semmonen iso koira siihen tielle tupsahti, eikä omistajaa näkyky missää. Kyl se purra yritti, otti käsivarrest kii jo hampail mut en tiiä mikä sille tuli ku ei purrukkaa, onneks. Sykemittarist vaa kattelin et oli noussu syke 130->175 et kyl siin vähä tais pelästyy :D vois noi isot koirat etenki pitää kiinni. Tai jos se päälle tulee ni nyrkil kuonoo vaa.

Varmasti aika moni tällainen irrallaan juokseva koira saattaa olla oikeasti karannut vaikka onkin ollut kiinni (esim loikannut koirapuiston aidan yli, kiskaissut hihnan rikki tms.) mutta kun monet kuuliaisesti noudattavat lakia ja eivätkä ikinä pidä koiraansa irti niin eikai nyt mikään elukka niin tyhmä ole että kun vapaus sitten kerran koittaa niin palattais samantien omistajan luokse = kiinni.

Ei millekään koiralle riitä lenkkeily pelkästään hihnassa, miettikää jos joutuisitte kävelemään koko elämänne kaksivuotiaan käsipuolessa sen määräämää vauhtia. Vois alkaa vituttamaan jossain vaiheessa.

Joskus koirakammoiset ihmiset on kyllä aivan naurettavia. Meidänkin koiraa joskus pelätään vaikka se on alle 35cm korkea shetlanninlammaskoira eikä lainkaan vihainen. Naarmuja korkeintaan saa ihoon.

Originally posted by Naskali
Joskus koirakammoiset ihmiset on kyllä aivan naurettavia. Meidänkin koiraa joskus pelätään vaikka se on alle 35cm korkea shetlanninlammaskoira eikä lainkaan vihainen. Naarmuja korkeintaan saa ihoon.

Ei koirapelossa varmasti aina olekaan kysymys siitä, että pelkäis sitä koiraa sen fyysisen koon takia. Monet pelkää mitättömän kokoisia hämähäkkejä, vaikkei ne mitään fyysistä harmia voisikaan tehdä. En silti yrittäis pakottaa ketään sietämään pientä hämähäkkiä esim. ihollaan.

Originally posted by Hanna
Itse pidön koiraani (hovawart eli iso ja musta) lähes aina vapaana, myös yleisillä lenkkipoluilla ja kävelyteillä (helsingissä) ja eikä ole minkäänlaisia aikomuksia muuttaa käytöstäni vaikka kuinka laitonta puuhaa olisikin. Toki ymmärrän ettei kaikki vastaantulijat ole koirien ylimpiä ystävyksiä joten otan sen aina hallintaan eli vierelle kävelemään kun ohitamme toisia ihmisiä. Koirani on erittäin hyvin hanskassa, ei mene vieraiden ihmisten/koirien luokse, tulee luokse käskettäessä, tarvittaessa menee maahan vaikka 300 metrin päässä musta jos käsky käy, (tavoitteena SM-taso palveluskoiralajissa joten käytän aikaa ihan oikeasti koirani kouluttamiseen).

Suurinpana ongelmana ei suinkaan mielestäni ole irtiolevat koirat vaan kaikenmaailman yhteiskuntakelvottomat piskit joiden omistajilla ei taida olla tuon taivaallisista käsitystä koirista tai niiden käyttäytymisestä, saatika kouluttamisesta. Ei paljon auta että 50 kg vihainen koira on samanpainoisella hennolla naishenkilöllä narun päässä jos koira päättää lähteä tekemään lähempää tuttavuutta pihapiirin lapsiin.

Ethän pane pahaksesi, jos minäkin kannan lenkkipolulla tai kävelyteillä mukanani haulikkoa, pistoolia tai rynnäkkökivääriä ihan vain siltä varalta, että jos sattuisi tulemaan vastaan joku täydellisellä itsevarmuudella varustettu koiranomistaja irtiolevan rakkinsa kanssa? Laitontahan sekin on, mutta eihän sillä tuntunut olevan merkitystä. Kun koira on kiinni, voin pitää varmistinta päällä. Silloin aseen laukeaminen on hallinnassani.
Jos ei sitä rakkia kiinnosta löntystää hitaasti omistajansa vierellä, niin se älykkäämpi(?) osapuoli eli omistaja voi viedä sen karvakasan sellaiselle alueelle, missä se on varmasti poissa älyllisten ihmisten tieltä.:curs:

Originally posted by Maiju28
Tuota tuota... kakspiippunen juttu...

Jos koira käy päälle niin kyllä siinä minusta on oikeus yrittää puolustautua niin hyvin kun pystyy. Niin mä ainakin yrittäisin tehdä siinäkin tapauksessa, että se päällekävijä olis ihminen. Tilanne tulee usein niin äkkiä, ettei siinä paljoa karkuun ehdi, ja toiseksi siinä kilpajuoksussakin taitaa ihminen koiralle hävitä.

Mä en voi ymmärtää millä perusteella, jotkut ihmiset ottavat itselleen etuoikeuden pitää koiraa irti. Yksi tällainen "äidinkulta, ei se mitään tee" kävi vanhempieni koiran kimppuun, joka siis oli narussa ja ennenkuin isäni sai sen koiran potkittua pois, oli "äidinkulta" ehtinyt haukkaamaan porukoiden koiran kyljestä aika palan. Että mulle on ainakin ihan turha tulla selittään, että kuinka hyvin meidän "roope" on koulutettu ja kuinka hyvin se uskoo.

Siis miten toi liittyy mitenkään mun edelliseen viestiin?
En ole väittänyt että koiria saisi pitää vapaana vieraiden ihmisten keskuudessa. Itselläni on koira ja pidän sen aina kiinni koska muuten se lähtee omille teilleen...
Kaverilla on Rotweiler (meniköhän oikein?) Ja olen sen kanssa usein paininut ja vaikka olen isokokoinen äijä niin kyllä minä silti melkeinpä aina jään alakynteen ja kerran kyseinen koira juoksi sisällä ovea päin pallon perässä ja koira ei ollut moksiskaan vaikka oveen jäi pään jälki eli pointtini oli että jos koira käy kimppuun jää ihminen toiseksi vaikka kuinka kovin alkaisi "adrenaliini" kiertämään.

Originally posted by PattiPete
Minkäslainen asenne siinä pitäisi ottaa? Karkuun on ihan turha yrittää jos koira yrittää kimppuun. Silloin kun saa ladattua itselleen maksimaalisen taisteluraivon, että nyt taistellaan kuolemaan asti, niin ihminen saa valtavat voimat. Tavan kaduntallaajasta en tiedä, mutta kyllä luotan itseeni sen verran, että koiran nitistän paljain käsin jos on tarvis. Kyllä pystyvän Miehen siihen pitäisi pystyä, kun väkevä mies nitistää sudenkin.

No se on hyvä että luotat itseesi :rolleyes:

Itselläkin on pieni terrieri ja pidän sitä kiinni ihmisten ilmoilla, mutta jos lenkkipolulle menen niin koira saa juosta vieressä ilman talutus remmiä. Jos lenkkeilijä tulee vastaan niin pidän koiraa tarkasti silmällä, vaikka koira ei ikinä ole välittänyt lenkkeilijöistä mitään. Koirani ei pure eikä hauku kuin silloin jos joku tuntematon tulee sisälle tai meidän pihalle.
Monesti joku kakara juoksee takapihan poikki tai joskus jopa kurkkaa ikkunasta sisälle :confused:
silloin koira aina räksyttää.

Joskus junnuna ajelin kaveri kanssa mopolla hiekkakuopalla. Joku valkoinen koira jossa oli mustia täpliä? varmaan dalmaatialainen lähti juokseen peräämme ja itse pääsin karkuun, mutta kaveria se kävi jalkaan kiinni silloin kaveri
huusi täysiä että: VUH!!!!!!!!!!!!!!!!

koira lähti häntä koipien välissä karkuun. :thumbs:

minulla on jack russelin terrieri ja pidän sitä aina vapaana. en tosin pitäisi sitä vapaana jos ulkoiluttaisin sitä ihmisten ilmoilla, mutta lähimetsässä jossa ei pahemmin ihmiset liiku voin mielestäni pitää koiraani vapaana. jos vastaan tulee toinen koira nappaan kiinni koirani niskavilloista tai pistän sen remmiin. ihmisiin koirani ei reagoi.

kun olin pieni meillä oli staffordshiren bullterrieri, joka oli juuri tälläinen tappelukoira (englannissa oli muinoin 'härkä vastaan muutama bullterrieri' otteluita). koira oli 50cm korkea ja painoi päälle 30kiloa. koira oli tosi kaappi enkä minä saanut ulkoiluttaa sitä koska ei voimat riittäneet (tämä siis kun olin alle 10v). koira oli syntynyt ennen minua eikä se ikinä purrut ketään perheemme lapsista (minua, veljeä tai siskoa). tämä mielestäni todistaa sen ettei koiran rodun pohjalta voi päätellä sen käyttäytymistä.

oman kokemukseni mukaan pienet koirat ovat niitä jotka eniten räksyttävät.

uskon täysin siihen että koira aistii ihmisen pelon tai vihan ja jos vastaani tulee iso pahannäköinen koira koitan olla kunnioittava (tietenkin pieni valmius ja agre päällä) sitä kohtaan enkä katso sitä silmiin. ikinä ei ole iso koira ruvennut minulle haukkumaan! pikkuisten koirien ohi kävelen välinpitämättömästi ja ne tuppaavat silloin tällöin räksyttämään.

aina kun näen ensimmäistä kertaa jonkun kaverin koiran menen heti rapsuttelemaan ja tökkimään sitä ja täten näytän 'kuka on pomo', yleensä ne jotka vetävät kätensä pois kun iso koira tulee haistelemaan ovat niitä koirakammoisia jotka myös joutuvat puremisen kohteeksi.

Itsekkin olen aina miettinyt että mitä sitä tekee jos tuommoinen vihainen iso koira esim. saksan paimen koira juoksee kohti veren maku suussa. Helposti kai sitä tulee lähdettyä karkuun mutta periaatteessa pitäs vaan jäädäkkin paikalle odottamaan ja potkaista ihan niin paljon kun jalasta irtoaa vasta palloon. Veikkaanpa että jos sattuu osumaan, vieläpä päähän (voipa olla että se koira ei siitä enää nouse) ja oli se koira kuinka koulutettu tahansa niin sitten se ymmärtää että nyt on kohdannut vahvempansa eikä enää yritä päälle. Eikös ne sudetkin ratkaise lauman johtajansa tappelu kahakoilla ja vahvimmasta tulee se lauman päällikkö joten sama kai pääte noihin koiriinkin jotka susista polveutuu.

Originally posted by geg
oli se koira kuinka koulutettu tahansa niin sitten se ymmärtää että nyt on kohdannut vahvempansa eikä enää yritä päälle.

Eikös ne sudetkin ratkaise lauman johtajansa tappelu kahakoilla ja vahvimmasta tulee se lauman päällikkö joten sama kai pääte noihin koiriinkin jotka susista polveutuu.

Koirat eivät kohtaa voittajaansa, ne suorittavat tehtävän loppuun. Sakemanni juoksee metsässä kilometrejä vaikka katkenneella jalalla, se ei välitä vaikka sattuu (Ok, se ei tunne kipua). Siksi koulutuksessa koiran hakkaaminen on aivan turhaa, painimisesta nyt voi hyötyä saadakin.

Sakemanni on jo aika kauaksi jalostettu sudesta, ei sillä ole tarvetta nousta laumassa asteikossa ylös. Kunhan vaan pentuna sille kertoo että se on alampana niin siellä se pysyy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom