Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mutta keksin taas ongelman:D Treenaan kotona ja ei ole kyykkytelineitä joten en saa painoja niskan taakse. Tietäiskö joku vastauksen?
Voi, kuten minkä tahansa muunkin liikkeen tai ohjelman vääntää mille tahansa liikemäärille yhdestä äärettömään. Tuollaisen muutoksen jälkeen et tee kuitenkaan enää HST-treeniä.voiko tän tehä 20/15/10 toistomääril kaikis liikkeis?
Voi, kuten minkä tahansa muunkin liikkeen tai ohjelman vääntää mille tahansa liikemäärille yhdestä äärettömään. Tuollaisen muutoksen jälkeen et tee kuitenkaan enää HST-treeniä.
HST perustuu siihen että 1/4 ajasta tehdään kestävyystreeniä 15 toistoilla. 1/4 ajasta tehdään massatreeniä 10 toiston sarjoilla. Loput 2/4 eli jopa puolet ajasta tehdään 5 toiston ja negatiivisten kanssa voimatreeniä. Mikäli jätät ohjelmasta kokonaan pois puolet ohjelman treenistä eli voimatreenauksen niin ohjelma ei ole enää periaatteessakaan sama kuin HST. Viiden toistojen pois jättäminen on todella radikaali muutos koko ohjelmalle ja lihaksille annettavan treenin luonteelle.
Ei.
Toistomääriä vaihdellaan jotta saataisiin toistomääriin vaihtelua ja jotta tankoon voidaan kuormata koko ajan progressiivisesti lisää rautaa.
HST:n voi vetää ihan hyvin läpi 20/15/10 sarjoilla. En tosin ymmärrä kuka tuohon pystyy.
Itsehän olen muutamaan otteeseen oksennellut salilla tehdessäni 15 toiston sarjoja.
HST faq bookissa on paljon asiaa noista toistomäärien vaihteluista.
Itse tein samat liikkeet samalla tavalla kuin aiemminkin, mutta nostin sarjapainoja hiukan 5 toiston maksimiviikosta. Raskailla sarjoilla kannattaa myös keskittyä tuohon negatiiviseen vaiheeseen tarkemmin, jolloin liike on enemmän "negatiivinen". Esimerkiksi penkkipunnerrus todella hitaasti alas laskettuna tai ehkä staattiset pidot jossain kyykyssä voisi kanssa toimia.Itellä alkaa HST:ssä kohta viimeiset vitosen sarjat ja sitten negatiiviset. Yksin kuitenkin negatiivisten tekeminen on hankalaa niin ootteko millai korvanneet negatiivisiä. Tehdäänkö vielä toiset kaksi viikkoa vitosia samoilla painoilla vai pitäiskö vielä korottaa painoja ja ehkä jopa tehdä sarjat maksimiin siten että menee vain pari kolme toistoa.
Jep eli 5 toiston viikkojen jälkeen sama sykli uusiksi hiukan isommilla painoilla ja hiukan painotusta hitaaseen laskuun. Eli ei oikeita negatiivisia, vaan tuollaisia "negatiivisia" kaksi viikkoa ;-) Taisin aloittaa niin ett tuon negatiivisen viikon aloitin 5 toiston sarjojen toiselta tai kolmalta päivältä ja jatkoin siitä ylöspäin painojen nostamista. Käytännössä siis tuloksena on korkeammat painot joka päivä ja parina viimeisenä päivänä on sitten ihan omat ennätyspainot käsissä ja viittä toistoa ei niillä saanut tehtyä.Kiitti vinkeistä Teitkö kaksiviikkoa "negatiivisia"...
Olen aloittamassa testausvaihetta ja näin alussa vaikuttaa siltä, että olisi helpointa suorittaa testaus vain valitsemalla umpimähkään jonkin ison vastuksen ja kokeilemalla montako toistoa saa. Tämän jälkeen sitten arvioisi allaolevan mukaan 15, 10 ja 5:n toiston maksimit:
15 toistoa = 60% maksimivastuksesta
10 toistoa = 73% maksimivastuksesta
5 toistoa = 85% maksimivastuksesta
1 toisto = 100% maksimivastuksesta
Tällaisella laskurilla saat nopeasti laskettua maksimit suhteellisen oikein. Teet kaikille liikkeille vain sen maksimitestin sopivalla painolla ja siinä sivutuotteena tulee tämän laskurin avulla kaikki maksimit.Olen aloittamassa testausvaihetta ja näin alussa vaikuttaa siltä, että olisi helpointa suorittaa testaus vain valitsemalla umpimähkään jonkin ison vastuksen ja kokeilemalla montako toistoa saa. Tämän jälkeen sitten arvioisi allaolevan mukaan 15, 10 ja 5:n toiston maksimit:
15 toistoa = 60% maksimivastuksesta
10 toistoa = 73% maksimivastuksesta
5 toistoa = 85% maksimivastuksesta
1 toisto = 100% maksimivastuksesta
Onko ylläoleva listaus hyvä? Kyseisiä arvioita näkee erilaisia, eikä voi tietää mikä niistä on oikea ja omalla kohdalla toimiva.
Entä kuinka merkittävä osa negatiiviset toistot ovat HST:ssä? Harjoitan lihaksiani Bodylastics vastuskuminauhoilla, joten negatiiviset toistot ovat niillä vaikeita.
Terve.
Kyselisin kokeneemmilta selkeytystä muutamaan asiaan. Laadin seuraavanlaisen ohjelman Larzanin laskurilla:
1.Kyykky
2.Penkki
3.Mave
4.Kulmasoutu
4.Leuat
5.Pystypunnerrus
6.Kapea penkki
7.Hauis tangolla
8.SJMV
9.Pohkeet seisten
10.Hauis myötäotteella
11.Rutistus
Terve.
Kyselisin kokeneemmilta selkeytystä muutamaan asiaan. Laadin seuraavanlaisen ohjelman Larzanin laskurilla:
1.Kyykky
2.Penkki
3.Mave
4.Kulmasoutu
4.Leuat
5.Pystypunnerrus
6.Kapea penkki
7.Hauis tangolla
8.SJMV
9.Pohkeet seisten
10.Hauis myötäotteella
11.Rutistus
Olen kahlannut threadia läpi, mutta kaikki ei ole ihan selvää. Itselläni on käytössä vain vapaat painot, ei taljoja tahi jalanojennusvehkeitä.
Olen nyt tehnyt kaksi ensimmäistä 2x15 treeniä ja aikaa lämmittelyineen menee noin 1h15min, vielä voisi hyvin muokata treeniä.
Ajattelin tehdä (tai tein jo) kulmasoudun ja leuat vuorotreenein (niinkö oli Larzanin laskurissa ajateltukin selälle), onko järkeä vai otanko vain toisen liikkeen, ja jos molemmat niin miten olisi parasta suorittaa toistojen suhteen leuat, maksimi on 5?
Onko SJMV takareisille jo liikaa kun on jo mave?
Ja olisiko syytä yhdistää hauis tangolla ja myötäotteella vuoroviikoin tehtäväksi?
Taljoja tai laitteita ei tarvitakaan. Päinvastoin on parempi kun jätät ne kokonaan väliin.
Minä tekin varmaan näin: vuoropäivin SJMV ja Mave sekä toisaalta hauistangolla ja myötäotteella. Vähentäisin hauisliikkeitä, joita ei oikein tarvitse ollenkaan leuanvetojen ja soutujen jälkeen. Lisäksi kyykky, mave, SJMV, soudut jne rasittavat alaselkää, joten alaselkää voisi hieman säästää.
Leuanvetoja sen sijaan tekisin jokaikinen treeni, vaikka mukana olisi kulmasoutukin. Perusteena että leuanveto on ihan ykkönen yläselän HST-treeniin ja toisaalta selkäliikkeitä kannattaa tehdä paljon. Selän treenaaminen on hankalaa, koska hauiksilla ja omalla painolla tulee helposti "huijattua". Samalla tulee hauiksiakin treenattua, joten kannattaa jättää varsinkin toinen hauisliike joko pois tai vaihtoehtoiseksi vuoropäivin.
Mutta noinkin ihan pätevän oloinen treeni. Noiden muutoksien jälkeen ohjelma olisi kuitenkin enemmän omaan makuun ja vastaisikin aika pitkälle sitä mitä olen tehnyt välillä.