Hiit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
T1k1 sanoi:
Mitä jos vetäis ton Hiitin enemmän, kuin 3 kertaa viikossa? Olisiko suurempi teho?
Itselläni on pohjaa nii vedän neljä kertaa viikkoon. Viimeiset pari viikkoa saattava ottaa kovemmille mutta ei ainakaa aluksi.

Olkaa nyt HIIT:stä mitä mieltä olette, on se kumminkin aika oivallisen reipas startti päivälle.
Ja kyllä palaa rasva.
Ja kyllä nousee kunto.
Ja kyllä kasvaa hapenottokyky.
Ja kyllä herättää.
Ja kyllä aluksi vituttaa.

Vargas sanoi:
Tekeekö esim. kilpailuihin valmistautuvat kehonrakentajat väärin siinä, että lähtevät aamureippailulle tyhjällä vatsalla? (eli moni heistä ei tiedä mitä tekee?)

Minähän en ole mikään expertti ole kovin tarkasti vastailemaan, mutta aika pitkälti näyttäisi tutkimusten valossa olevan treenin aikaisen rasvan polton kannalta sama tekeekö tyhjällä vatsalla vai syöneenä aamulenkit. Huom, nimenomaan treenin aikaisen rasvan polton, eri asia on sitten miten paljon sitä rasvaa palaa treenin jälkeisenä aikana yms. Hommaa vipit niin voit kysyä tuolta expertti-osiolta tarkemmin :)

Edit. Enkä tiedä vaikuttavatko yleensä kisadieetillä käytössä olevat "apuaineet" ja muut tekijät asiaan kuinka paljon...

Nyt on takana kaksi viikkoa ja 8 HIIT-kertaa, eli tällä viikolla aloitetaan 8-minuutin reenit. Mitää ongelmia ei tällä hetkellä ole ilmaantunut, mutta olosuhteiden pakosta jouduin tekemään viime viikolla HIITit neljänä peräkkäisenä päivänä. Se ei kuitenkaan haitannut vielä, koska pituudet ovat alhaisia, mutta yli 10 minuutin treenit eivät välttämättä enää menisi putkeen.

Edelleen väitän, että jos on hyvä pohjakunto alla, nii 4 kertaa viikossa ei ole mahdottomuus ainakaan aluksi. Toki monelle riittää varmaan 3 kertaa viikossa hyvin.

Tein tänään aamulla ensimmäisen 4min HIITtini - tuntui oikein mukavalta, mutta muutama juttu jäi vielä mietityttämään.

Jostain olen lukenut, että HIITin perusideana on aerobisten (palautusjaksot) ja anaerobiseten (maksimitehojaksot) vuorotteleminen. Kuntoni on kuitenkin tällä hetkellä niin surkeaa luokkaa, että sykkeen laskeminen aerobiselle tasolle ei todellakaan ehdi tapahtua tuon 30sek palautusjakson aikana (ei vaikka vain seisoisin paikallani), vaan itseasiassa pumppu hakkaa hyvin korkeita lukemia vielä useita minuutteja harjoituksen lopettamisen jälkeenkin. Tosin voi olla, että tein nuo maksitehojaksot sitten liian kovalla intensiteetillä: sykemittarin mukaan max syke harjoituksen aikana oli 188 (196 on teoreettinen maksimini).

Eli meneekö HIITin idea nyt minun kohdallani sitten aivan pilalle, kun en pääse palautusjaksolla aerobiselle sykealueelle? Vai onko niin, että oleellista on vain eri intensiteeteillä suoritettujen jaksojen vuorotteleminen.

Toinen kysymykseni on, että mihin perustuu suositus siitä, että HIITiä olisi hyvä tehdä vain 3 krt / vko? Mikä estää vetämästä tuota esim. joka aamu?

Itse kaipailisin kanssa vastauksia sikanaudan kysymyksiin? Itsellä coopperi n.3t mutta en usko että syke ehtii kauheasti laskea tuon 30 sek aikana. Pitää alkaa kokeilemaan tätä.

Ps. Tuli mieleen että miksi meitä armeijassa juoksutettiin joka hemmetin aamu aamulenkki ennen ruokailua... Tosin tahti oli kova eikä mitään hidasteluja ollut kuten tässä HIIT treeni muodossa, mutta kyllähän siellä se paino putosi aluksi...

Minähän en ole mikään expertti ole kovin tarkasti vastailemaan, mutta aika pitkälti näyttäisi tutkimusten valossa olevan treenin aikaisen rasvan polton kannalta sama tekeekö tyhjällä vatsalla vai syöneenä aamulenkit. QUOTE]

Tyhjällä vatsalla on kuitenkin IMO kivampi ravata. Eikä sitä aamulla ehtiskään ensin syömään, venttailemaan ruuan sulamista, ja sitten vielä lenksulle. Maailma kun ei ole täydellinen, ja töissä pitää käydä.

Ihan jos naisen logiikalla tätä miettii, niin sitähän pitäis olla melko hyvä kunto että saa tehot liikkumaan noin nopeassa tahdissa edes-takaisin..
HIIT kiinnostaa teoriassa tosi paljon, varsinkin kun siinä paukutetaan niin paljon rasvanpalamista, mutta eihän minun kunnolla ikinä juosta VARSINKAAN täysillä edes sitä 20 sekunttia putkeen.
Onko mitään järkeä yrittää ottaa tavallisten lenkkien sekaan tuollaisia HIIT-pätkiä, vai tehdä ne yritykset ihan omalla ajalla..?

Hyvin todennäköisesti olen jättänyt huomaamatta paljon olennaista, ja kuulostan nyt tyhmältä, mutta anyway. Eli HIITin tarkoitus on kohottaa kuntoa ja polttaa rasvavarastoja. Tämä totta, eikös? Ja sitten on olemassa sellainen juttu että ylipainoisena on vähän turhan raakaa ottaa HIITtiä, koska ei nivelet kestä ja HIITtiä ei jaksa varmaan vetää edes sitä neljää minuuttia jos on oikeesti vähän huono tuo kuntopuoli...eikö niin?

Eli onko HIIT nyt tarkoitettu suht rasvattomille melko hyväkuntoisille ihmisille tehostamaan treeniä? Niinhän se on järkevintä ajatella..

Naisen ajatukset, ota niistä nyt selvää! :)

Onko mitään järkeä yrittää ottaa tavallisten lenkkien sekaan tuollaisia HIIT-pätkiä, vai tehdä ne yritykset ihan omalla ajalla..?

Eli HIITin tarkoitus on kohottaa kuntoa ja polttaa rasvavarastoja. Tämä totta, eikös? Ja sitten on olemassa sellainen juttu että ylipainoisena on vähän turhan raakaa ottaa HIITtiä, koska ei nivelet kestä ja HIITtiä ei jaksa varmaan vetää edes sitä neljää minuuttia jos on oikeesti vähän huono tuo kuntopuoli...eikö niin?

Eli onko HIIT nyt tarkoitettu suht rasvattomille melko hyväkuntoisille ihmisille tehostamaan treeniä? Niinhän se on järkevintä ajatella..

Kyllä HIITiä tehdessä se kunto nousee kohisten ja varsinkin hapenottokyky nousee räjähdysmäisesti. Aloittelija kakii varmasti limaa ja keuhkot on tulessa parilla ekalla lenkillä, mutta se helpottaa nopeasti. En näe mitään syytä, miksi ylipainoisena ei pystyisi tekemään HIITiä. Hyvin pahasti ylipainoinen kaverinikin on sen kestänyt.
Eikä sillä ole väliä jos et jaksa juosta sitä 20 sekuntia täysillä, ei pidäkään jaksaa, pitää juosta vain melkein täysillä. Ideahan on se, että syke nousee pilviin ja kroppa hätääntyy ja ottaa kaikki mahdolliset energianlähteet käyttöön. Kun sykkeen pitää tuon neljä minuuttia korkealla niin ei se laskekaan pitkään aikaan ja kroppa jatkaa energian kulutusta.
Siis vaikka juoksunopeus muistuttaisi jalkansa amputoineen kilpikonnan menoa, ei sillä ole väliä kunhan syke nousee tarpeeksi.

Ihan jos naisen logiikalla tätä miettii, niin sitähän pitäis olla melko hyvä kunto että saa tehot liikkumaan noin nopeassa tahdissa edes-takaisin..
HIIT kiinnostaa teoriassa tosi paljon, varsinkin kun siinä paukutetaan niin paljon rasvanpalamista, mutta eihän minun kunnolla ikinä juosta VARSINKAAN täysillä edes sitä 20 sekunttia putkeen.

Hyvin todennäköisesti olen jättänyt huomaamatta paljon olennaista, ja kuulostan nyt tyhmältä, mutta anyway. Eli HIITin tarkoitus on kohottaa kuntoa ja polttaa rasvavarastoja. Tämä totta, eikös? Ja sitten on olemassa sellainen juttu että ylipainoisena on vähän turhan raakaa ottaa HIITtiä, koska ei nivelet kestä ja HIITtiä ei jaksa varmaan vetää edes sitä neljää minuuttia jos on oikeesti vähän huono tuo kuntopuoli...eikö niin?

Naisen ajatukset, ota niistä nyt selvää! :)
Kaikki on niin suhteellista ;)

Huonokuntoisen ja/tai ylipainoisen ei tarvitsekaan pinkoa niin kovaa sykkeen nostamiseksi lähelle maksimia, kuin kovakuntoisen laiheliinin. Kun kunto paranee ja painoa karisee, joudutkin hiljalleen menemään aina vaan kovempaa, jotta saat sen sykkeen ylös.

Intervallityyppinen harjoittelu yleensäkin on varsin hyvä konsti parantaa hapenottokykyä ja niinhän se on, että mitä kovempi teho, sitä enemmän energiaa (ja sitä myöten toivon mukaan rasvaa) palaa. Jos kunto/paino on sitä luokkaa, että tuollainen erittäin intensiivinen repiminen kuulostaa täysin mahdottomalta vaihtoehdolta, niin kokeilee jotain pehmeämpää aloitusta.

Jos esim. teet lenkkejä reippaasti kävellen, niin kokeilepa tehdä noin puolen tunnin lenkki joskus 1 min juoksua - 2 min kävelyä -rytmillä. Juoksuosuus on ennemminkin semmoinen kevyt veto, kuin sprintti. Sykkeen pitäisi kuitenkin nousta reippaasti sinne vauhtikestävyysalueen yläpäähän. Kävellessä sitten sen pitäisi ehtiä palautua mukavasti taas PK-tasolle. Ja jos tuntuu, ettei nivelet kestä juoksua, niin pyörällä tai crossarilla voi toki tehdä ihan samantyyppistä treeniä.

Edit. hiiiidaaas, kun jalkansa amputoinut kilpikonna.. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en näe vetojen välissä olevan sykkeen tarkkailua kovinkaan järkeväksi, hölköttelee tauot ja antaa sykkeen tippua sinne minne tippuu. Siitä en tiedä pitäisikö sykealueen olla suuri. Itse panostan kaiken kovaan intensiteettiin, eli lyhyesti: vedot pikajuoksua ja tauot hölkkää. Nyt 8 minuutin kohdalla ensimmäisen kerran alkoi viimeisissä vedoissa juoksutekniikka hajota ja voimat loppua, eli nyt tässä vaiheessa aloitan hinaamaan hapenottokykyä ja nopeuskestävyyttä uusille tasoille.

Joku kysyi voiko vedellä PK lenkin sisällä HIIT:ä, niin melkeinpä se menee paremmin sitte vauhtileikittelyksi mikä sekään ei ole huono idea. Jos on huono PK ja VK niin tuolla voipi hyvin aloitella.

Ja jos paikat vain kestävät, niin juoksu taitaa olla TEHOKKAIN tapa, ellei omaa hyvää uintitekniikkaa tai kallista fillaria.

Itse en ole kiinnostunut rasvanpoltosta, mutta eiköhän se idea siinä ole nyt jo todistettu. Monet tekevät sen aamulla, sillä silloin ei ole nauttittu hiilihydraatteja vähään aikaan. Koska harjoituksen teho on maksimaalinen, niin keho käyttää energiat suurin osin hiilihydraateista ja kompensoi tämän harjoituksen jälkeisellä rasvankäytöllä, JOS hiilihydraattivarastot ovat tyhjät. Heti harjoituksen jälkeen nautittu hiilihydraattuannos ilmeisesti katkaisee tämän rasvojen hyödyntämisen. Lukekaa asiasta lisää MuscleMedian sivuilta tai monista muista HIIT-ketjuista täällä.

Kyllä HIITiä tehdessä se kunto nousee kohisten ja varsinkin hapenottokyky nousee räjähdysmäisesti. Aloittelija kakii varmasti limaa ja keuhkot on tulessa parilla ekalla lenkillä, mutta se helpottaa nopeasti. En näe mitään syytä, miksi ylipainoisena ei pystyisi tekemään HIITiä. Hyvin pahasti ylipainoinen kaverinikin on sen kestänyt.
Eikä sillä ole väliä jos et jaksa juosta sitä 20 sekuntia täysillä, ei pidäkään jaksaa, pitää juosta vain melkein täysillä. Ideahan on se, että syke nousee pilviin ja kroppa hätääntyy ja ottaa kaikki mahdolliset energianlähteet käyttöön. Kun sykkeen pitää tuon neljä minuuttia korkealla niin ei se laskekaan pitkään aikaan ja kroppa jatkaa energian kulutusta.
Siis vaikka juoksunopeus muistuttaisi jalkansa amputoineen kilpikonnan menoa, ei sillä ole väliä kunhan syke nousee tarpeeksi.

Nimenomaan, ja jos vetää täysiä heti alusta, niin nehän kusee täysin ne myöhemmät spurtit, kun on vetänyt ittensä hapoille niillä parilla ensimmäisellä.

Tällanen läski kuin minä (188 cm/128 kg), joka viimeksi kävi lenkillä 15 vuotta sitten, ja kokeili HIITtiä 8 vuotta sitten, munhan ei tartte ees spurtata, vaan jo se että juoksen on kropalle aika saakelinmoinen shokki.
Varmaan kovempi kuin hyväkuntoiselle, juoksemaan tottuneelle on spurttaaminen.
Puuttuu vaan että sais taas ton HIITin alettua. Onnels nyrjähti nilkka, sen on annettava parantua....:jahas:

Itse en näe vetojen välissä olevan sykkeen tarkkailua kovinkaan järkeväksi, hölköttelee tauot ja antaa sykkeen tippua sinne minne tippuu. Siitä en tiedä pitäisikö sykealueen olla suuri. Itse panostan kaiken kovaan intensiteettiin, eli lyhyesti: vedot pikajuoksua ja tauot hölkkää.
Juu, vaikka itse mittarin omistankin, niin ei sitä tule varsinaisesti paljon vilkuiltua reippaita intervalleja tehdessä. Ajatuksena olikin lähinnä vain ilmaista, että vedon tai sprintin aikana sykkeen pitää selvästi nousta, hengästytään oikein kunnolla. Eli kunhan menee oman kuntonsa mukaisesti sellaista vauhtia, että ei todellakaan pystyisi puhumaan puuskuttamatta :whip:
Tauon aikana on tarkoitus palautua, joten sykkeen pitää ehtiä laskea sellaiselle tasolle, että olo tasaantuu ja ehtii saamaan vähän voimia seuraavaan spurttiin. Räkäkuntoisella ei hölkkäämällä vaikkapa minuutin aikana tiputeta sykettä välttämättä sellaiselle tasolle, että palautumista tapahtuisi. Se, ettei taukojakson aikana ehdi palautua tarpeeksi (syke ei laske), vie tehoa seuraavista vedoista. Tämä taasen johtanee treenin ajatuksen katoamiseen, jos mennään koko ajan sellaisella tuskaisella sykealueella, ja välillä vaan yritetään pinkoa vähän kovempaa..
Ja jos paikat vain kestävät, niin juoksu taitaa olla TEHOKKAIN tapa, ellei omaa hyvää uintitekniikkaa tai kallista fillaria.
Itse oon saanut crossarilla ihan juoksua vastaavia sykevälivaihteluita aikaiseksi, ilman että treeni tuntuu niin raskaalta. Johtunee siitä, että crossarilla työ jakaantuu vähän myös yläkropalle. Salilla matolla/crossarilla/kuntopyörällä näitä on ollut helppo vertailla, kun syke näkyy näytössä nenän alla koko ajan, kunhan vain on lähetin päällä. Yksi hyvä väline muuten on hyppynaru, jos vain tekniikka hyppelyyn on kunnossa.

Ja fillarin hinnalla nyt ei varmaan ole kauheasti merkitystä ;)
Eiköhän aika moni tee ihan vaan kuntopyörällä salilla HIIT:tiä.

Kuten joku heikon peruskestävyyden omaava jo mainitsi, niin ei aloita suoraan HIIT:iä vaan peruslenkkeilyllä ja muutamalla spurtilla lähtee rakentamaan jonkinlaista pohjaa HIIT:lle. Eli aloittelijoille se järkevin.

Tietenkään ei ole järkeä edes hölkötellä taukoja, jos ei pysty tauon jälkee kiristämään vauhtia huomattavasti. Jos palautukset aletaan useissa laskea minuuteissa, ei kyseessä ole enää HIIT, vaan normaali urheilijoiden vetoharjoitus tai nopeuskestävyysharjoitus tai vastaava. Ei siinäkään mitään vikaa ole, mutta tuskin se järkevin muoto enää rasvanpolttoon. Harjoituksen kestokin alkaa lähennellä siinä tapauksessa normaalia PK-lenkkiä.

Varmasti aloittelijoille fillarikin sopii, tosin vaatiipa melkein spinning-kuntofillarin. Silti jos paikat kestää, niin juoksu on paras.

Eli voinko tästä päätellä, että esimerkiksi minulle kammottavan-huono-juoksu-kuntoiselle olisi järkevintä (mikäli HIITtaa) että juoksee lujaa sen täysillä juostavan pätkän ja vaikka hönkii kävellen sen sykkeen alas "hölkkäpätkillä"? :rolleyes:
Minulla kyllä ihan hyvä ja kallis polkupyörä on ja käytänkin sitä päivittäin vaihtelevasti yli 10 kilometrin matkan, mutta ei se silti houkuttele HIITtausmuotona. Poljen leikiten risat 5km alle 10 minuutissa, joten HIITtaamalla voisin olla 8.viikolla jo vähän turhan kaukana kotoa.. ;)
Eli kyllä se juoksu on se laji. Vauhti vaan pitää löytää. :)

Tämän artikkelin http://www.teenbodybuilding.com/justin6.htm mukaan palautusjaksot saisivat olla pidempiä kuin sprintit. Siis esimerkiksi sprintti 20 sek, hölkkä 60 sek

"Continue at this effort for 15 to 20 seconds, then slow down to your starting pace for another minute --"

Näköjään tästä on nyt olemassa vähän montaa eri näkemystä, miten HIITtiä pitäisi tehdä. Itse ajattelin tänään kokeilla tuota yllämainittua "pidennetyillä palautusjaksoilla" tehtävää systeemiä. Tuntuisi fiksummalta meikäläisen kuntoa ajatellen.

Minkäslaisilla sykkeillä vetelette. Itellä on ollu keskimääränen syke siinä 178-185 välillä ja maksimit joku 193-197.

Näköjään tästä on nyt olemassa vähän montaa eri näkemystä, miten HIITtiä pitäisi tehdä. Itse ajattelin tänään kokeilla tuota yllämainittua "pidennetyillä palautusjaksoilla" tehtävää systeemiä. Tuntuisi fiksummalta meikäläisen kuntoa ajatellen.

Jep noin tein aikanaan itsekkin, kun peruskunto ei ollut mairitteleva. Kuuntelin kroppaa, että milloin on uuden spurtin aika (hengitys tasaantui ja hapot väheni). Joskus meni toi 60 sekuntiakin, ennen uutta spurttaamista.

Minkäslaisilla sykkeillä vetelette. Itellä on ollu keskimääränen syke siinä 178-185 välillä ja maksimit joku 193-197.

Hyvä näin. Itselläni vielä hieman korkeampi keskiarvosyke todennäköisesti. Mittarivyö ei pysyisi päällä spurttien aikana, joten en mittaile sykettä.

Mites porukoitten hiittailu on sujunut? Itse olen nyt 13-minuutin kohdalla toisessa treenissä, eli muutama enää jäljellä. Täytyy sanoa, että joko hapenottokyky ja nopeuskestävyys on parantunu tai sitten en vedä spurtteja yhtä kovaa kuin Hiitin alussa. Kaikista vaikein vaihe HIIT:ssä on keskipitkät vedot 7 ja 8 minuuttia. Sen jälkeen rupesi jo helpottamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom