Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo Tabata-intervallijuttu kuulostaa kyllä hyvältä ja Googlellakin siitä löytyi hyvin tietoa. Kiitti!Itse parhaimman tuntuman HIITissä olen saanut juoksemalla. Juoksin myös viimetalven pakkasilla ja liukastelin pimeässä. Voithan kokeilla jotain muitakin rankkoja HIIT tyylisiä intervalleja esim Tabata-intervalleja, jossa otetaan liikkeeksi vaikka etukyykky, tankoon pikkupainot ja tehdään 20 sekunnissa niin monta toistoa kuin pystyy ja sitten levätään 10 sekuntia ja toistetaan sama juttu 7 kertaa. Neljän minuuttia tuskaa ja ajaa saman asian kuin HIIT.
onko kukaan tehny HIIT:iä rullaluistelemalla? mulla ei paikat tunnu oikeen kestävän asfaltilla juoksua...
Jos sisua riittää. Jos treenisi menevät esim. jotenkin niin että treenaat jonain päivänä vain yläkroppaa, niin tämän treenin jälkeen aika hyvä vetää HIIT.Voisko tän HIIT jutskan tehä samana päivänä kun pitäs puntteja nostella?
Musclenetissä luki että tehdään punttipäivien välissä mutta pitää täältä vielä kysästä
Siis? 30min todellista HIIT treenailua on jo aika paha nakki. Monelta tuskin onnistuu. Tarkoitus on vetää nuo sprint pätkät siis täysiä. Niin vitun kovaa kuin ikinä pääset. Voithan aloittaa vaikka 10 minuutilla tyyliin 60s hölkkä 15s sprintti. Tuosta sitten lyhennät hölkkää ja lisäät sprinttiä sopivasti kunnes päädyt vaikka tuohon mainittuun 30s hölkkä 30s täysiä.HIIT:istä sen verran, että miks lenkin pitää olla juuri neljän minuutin pituinen ja siitä sitten nostaa minuuttimääriä. Eikö voi heti alussa vetää 30 min. aamulenkkejä tyhjällä mahalla jaksottaen juoksua spurteilla ja tasaisella juoksulla?
Huomenna olis sitten ehkäpäs tarkoitus ensimmäisen kerran kokeilla tätä HIITiä, vaikuttaa mielenkiintoiselta ja mitä on juttuja kokemuksia lukenut niin tyytyväiseltä porukka vaikuttaa. Jotenkin myös lyhyemmät repäisyt kuulostavat omaan makuun miellyttävämmiltä kuin lähes tunnin hölkkäilyt (mieli voi toki muuttua jos/kun purkka lentää ja taju meinaa lähteä :D).
Mietin vain tässä, että pitäisiköhän hommata sykemittari niin voisi seurata tuota sykettä, että on optimaalisella tasolla kokoajan... Vai pärjääkö ilmankin?
Yleiskunto on kyllä sen verran surkea, että en taida ainakaan ihan ensimmäisellä kerralla viitsiä ihan 110% täysiä juosta noita spurttivaiheita, ettei tosiaan pian taju lähte tms. Sitäkin kun on sattunut... Noilla spurttivaiheilla kuitenkin ilmeisesti tarkoitetaan sitä, että juostaan se aika täysiä?
Täytynee muistaa ainakin joku 10min lämmitellä ensin, reipasta kävelyä tms. Muuten voi tuntua aika helvetilliseltä rykäisyltä samantien reippaaseen hölkkään ja sitten täysiä juoksu jne.
Aloitit oikein,kyllä se siitä. Pelkällä kuntopyörällä voi mennä liian löysäksi jos ei saa kaikkea irti. Vedä myös osa treeneistä juosten. Toimi itsellä hyvin.Moi,
itse aloitin HIIT:in kokeilun ns. todella miehekkäästi (ja typerästi) eli ihan niin vitun täysillä kuin ikinä pystyin=) Syke oli parin minuutinkin päästä kun tajusin mittaria kattoa 190! Kävelin ympäri kämppää vartin verran naama tulipunasena, verenmaku suussa ja keuhkoja pihalle yskien. Mietin että jos tää tällaselta tuntuu niin en kyllä toista kertaa tee. Seuraavana päivän jalat oli kipeemmät kuin koskaan jalkatreeneistä. Sittemmin rupesin tekemään homman kuntopyörällä, joka on aika paljon kevyempää. Ajan mittaan tuohon kyllä tottuu. Nykyään dieetillä poljen kuntopyörää noin 20 minuuttia ja otan siihen 4-5 minuutin 90-100% tehon huippua. Hemmetin hyvin toimii tuokin, ainakin hiki lentää aivan sairaasti.
Juuri siitä johtuu.Luulisin, että osaks se "paikat ei kestä"-ilmiö tulee siitä ettei lämmittele kunnolla. Itsellä HIIT sai paikat kolottamaan aika hyvin ja luulen että vaikka joku 10-15min lämmittelyhölkkä olis varmaan tuota ehkäissyt ainakin jonkin verran.
Ja ite tein sen välillä siis kuntopyörällä, mutta kyllä se juosten oli rankempi ja tuntui tehokkaammalta.