Hiit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
tulossa vielä 12-13-14-15 minuutin lenkit ja tässä vaiheessa ei pysty kun 2 kertaa/viikossa käymään: ei henkisesti ja vähän fyysisestikään jaksa, kun sali polttaa jo ihan loppuun ja työt päälle.. voi seppo, ei voi luovuttaa kyl mä vielä ne 15 min lenkit muutaman viikon päästä otan

Kysymys HIITistä.

Välillä kun talvella on pimeää ja pyryttää oikein tosissaan, niin jonkinlainen sisätreenivaihtoehto olisi kiva olla olemassa. Lisäksi jos sisätiloissa pitää treenata, niin silloin ei treeniaika saa kuitenkaan olla kovin pitkä: 30-45 min normiaerobinen sisätiloissa on minulle aivan helvetin tylsää - tylsyystaso on siis luokkaa: purenko kieltäni, että kipu veisi ajatukset pois tylsyydestä. Näistä kahdesta syystä johtuen siis HIIT kiinnostaa.

Salin kuntopyörät ovat niin onnettomat, ettei niillä kannata edes yrittää tätä. Siellä olisi kuitenkin hyvät Concept2 soutulaitteet ja mietinkin miten hyvin ensikertalaisen HIIT onnistuisi tuollaisella?

Eli onko kokemusta soutulaitteella suoritetusta HIITistä ja olisiko siinä huomioitava jotain erityistä? Yleensä hoidan aerobiset talvellakin pyöräillen ei-HIIT tyyliin, eli pohjakuntoa löytyy.

Edit: Heh. Sain kirjoitettua tämän ja menin katsastamaan yhtä Hulkki-threadiä ja siellähän vihreä mies itse kertoo tarinaa soutulaite HIITistään...

Itse parhaimman tuntuman HIITissä olen saanut juoksemalla. Juoksin myös viimetalven pakkasilla ja liukastelin pimeässä. Voithan kokeilla jotain muitakin rankkoja HIIT tyylisiä intervalleja esim Tabata-intervalleja, jossa otetaan liikkeeksi vaikka etukyykky, tankoon pikkupainot ja tehdään 20 sekunnissa niin monta toistoa kuin pystyy ja sitten levätään 10 sekuntia ja toistetaan sama juttu 7 kertaa. Neljän minuuttia tuskaa ja ajaa saman asian kuin HIIT.

Itse parhaimman tuntuman HIITissä olen saanut juoksemalla. Juoksin myös viimetalven pakkasilla ja liukastelin pimeässä. Voithan kokeilla jotain muitakin rankkoja HIIT tyylisiä intervalleja esim Tabata-intervalleja, jossa otetaan liikkeeksi vaikka etukyykky, tankoon pikkupainot ja tehdään 20 sekunnissa niin monta toistoa kuin pystyy ja sitten levätään 10 sekuntia ja toistetaan sama juttu 7 kertaa. Neljän minuuttia tuskaa ja ajaa saman asian kuin HIIT.
Tuo Tabata-intervallijuttu kuulostaa kyllä hyvältä ja Googlellakin siitä löytyi hyvin tietoa. Kiitti!

Juoksu ei toimi mulla kun oikea polvi hajoaa jos tulee tuollaista impaktirasitusta ja, jos nyt sanotaan kauniisti, niin olen niin vittuuntunut siihen liikuntamuotona että se on henkisistäkin syistä täysin poissuljettu mahdollisuus.

Hiit on kyllä aika moista rääkkiä. Nyt pitäis alotella taas, talvella hermostuin kun tulin kipeeksi toisen hiitti kerran jälkeen. 3min riitti mulle ja sit loppuu kunto ja alkaa tervapaakut lentämään. Mä en voi ku hymyillä kun jotkut sanoon et ei toi 15min niin paha ollu! SIIS TÄH?!?! :D 1min aikana tuntuu jo siltä että pitäiskö mennä kotiin..hölkän aikana pulssi varmaan 90 ja sitten ekan taysiä session perään lähemmäksi 200
..aahh:whip:

Luulisin, että osaks se "paikat ei kestä"-ilmiö tulee siitä ettei lämmittele kunnolla. Itsellä HIIT sai paikat kolottamaan aika hyvin ja luulen että vaikka joku 10-15min lämmittelyhölkkä olis varmaan tuota ehkäissyt ainakin jonkin verran.

Ja ite tein sen välillä siis kuntopyörällä, mutta kyllä se juosten oli rankempi ja tuntui tehokkaammalta.

Tänään ensimmäinen crossari-HIIT. Tuolla vehkeellä saa polvivikainenkin sykkeet tehokkaasti ylös.

BTW, meinasin kuolla :D .

onko kukaan tehny HIIT:iä rullaluistelemalla? mulla ei paikat tunnu oikeen kestävän asfaltilla juoksua...

Pari kertaa oon tehnyt luistimilla.
Ylämäkeen toimii hyvin, täysillä ylös ja palautus alas tullessa.
Ottaa kivasti keuhkoon ja reisiin :whip: .

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt tuli alotettua. Vinkkinä voin sanoa että kannattaa tulostaa noi HIIT taulukot ja aina laittaa rästi ruutuun kun on vetänyt ihden treenin.

On kyllä rankkaa. Juoksin portaat ylös 3 kertaa (30s) ja kävelin alas (60s). Neljättä kertaa ei enää pystyny, tuli niin paha olo :) noh huomenna sit se neljä kertaa...

Voisko tän HIIT jutskan tehä samana päivänä kun pitäs puntteja nostella?

Musclenetissä luki että tehdään punttipäivien välissä mutta pitää täältä vielä kysästä :worship:

HIIT:istä sen verran, että miks lenkin pitää olla juuri neljän minuutin pituinen ja siitä sitten nostaa minuuttimääriä. Eikö voi heti alussa vetää 30 min. aamulenkkejä tyhjällä mahalla jaksottaen juoksua spurteilla ja tasaisella juoksulla?

Sitten vielä, jos käy salilla, niin HIIT on ilmeisesti paras tapa siinä ohella polttaa rasvoja? Miten kannattaisi muuten vetää reeniä, jos ei halua laihduttaa, mutta polttaa ylimääräiset rasvat pois. Eli siis rasvat veke ja tilalle lihasta.

Voisko tän HIIT jutskan tehä samana päivänä kun pitäs puntteja nostella?

Musclenetissä luki että tehdään punttipäivien välissä mutta pitää täältä vielä kysästä :worship:
Jos sisua riittää. Jos treenisi menevät esim. jotenkin niin että treenaat jonain päivänä vain yläkroppaa, niin tämän treenin jälkeen aika hyvä vetää HIIT.

HIIT:istä sen verran, että miks lenkin pitää olla juuri neljän minuutin pituinen ja siitä sitten nostaa minuuttimääriä. Eikö voi heti alussa vetää 30 min. aamulenkkejä tyhjällä mahalla jaksottaen juoksua spurteilla ja tasaisella juoksulla?
Siis? 30min todellista HIIT treenailua on jo aika paha nakki. Monelta tuskin onnistuu. Tarkoitus on vetää nuo sprint pätkät siis täysiä. Niin vitun kovaa kuin ikinä pääset. Voithan aloittaa vaikka 10 minuutilla tyyliin 60s hölkkä 15s sprintti. Tuosta sitten lyhennät hölkkää ja lisäät sprinttiä sopivasti kunnes päädyt vaikka tuohon mainittuun 30s hölkkä 30s täysiä.

Huomenna olis sitten ehkäpäs tarkoitus ensimmäisen kerran kokeilla tätä HIITiä, vaikuttaa mielenkiintoiselta ja mitä on juttuja kokemuksia lukenut niin tyytyväiseltä porukka vaikuttaa. Jotenkin myös lyhyemmät repäisyt kuulostavat omaan makuun miellyttävämmiltä kuin lähes tunnin hölkkäilyt (mieli voi toki muuttua jos/kun purkka lentää ja taju meinaa lähteä :D).

Mietin vain tässä, että pitäisiköhän hommata sykemittari niin voisi seurata tuota sykettä, että on optimaalisella tasolla kokoajan... Vai pärjääkö ilmankin?

Yleiskunto on kyllä sen verran surkea, että en taida ainakaan ihan ensimmäisellä kerralla viitsiä ihan 110% täysiä juosta noita spurttivaiheita, ettei tosiaan pian taju lähte tms. Sitäkin kun on sattunut... Noilla spurttivaiheilla kuitenkin ilmeisesti tarkoitetaan sitä, että juostaan se aika täysiä?

Täytynee muistaa ainakin joku 10min lämmitellä ensin, reipasta kävelyä tms. Muuten voi tuntua aika helvetilliseltä rykäisyltä samantien reippaaseen hölkkään ja sitten täysiä juoksu jne.

^^ ei IMO tarvitse sykemittaria: juokset vaan niin kovaa kun pystyt tietysti panostaen tekniikkaan. Itse juoksen tälläkin hetkellä ylämäkeen vetoja juuri senkin vuoksi, että paketti pysyy paremmin koossa kun vauhti ei pääse maksimiin (toisaalta sykkeet taas kyllä..)

itsellä 3. Hiit sykli menossa, nyt 10 min vaiheessa

Moi,

itse aloitin HIIT:in kokeilun ns. todella miehekkäästi (ja typerästi) eli ihan niin vitun täysillä kuin ikinä pystyin=) Syke oli parin minuutinkin päästä kun tajusin mittaria kattoa 190! Kävelin ympäri kämppää vartin verran naama tulipunasena, verenmaku suussa ja keuhkoja pihalle yskien. Mietin että jos tää tällaselta tuntuu niin en kyllä toista kertaa tee. Seuraavana päivän jalat oli kipeemmät kuin koskaan jalkatreeneistä. Sittemmin rupesin tekemään homman kuntopyörällä, joka on aika paljon kevyempää. Ajan mittaan tuohon kyllä tottuu. Nykyään dieetillä poljen kuntopyörää noin 20 minuuttia ja otan siihen 4-5 minuutin 90-100% tehon huippua. Hemmetin hyvin toimii tuokin, ainakin hiki lentää aivan sairaasti.

Huomenna olis sitten ehkäpäs tarkoitus ensimmäisen kerran kokeilla tätä HIITiä, vaikuttaa mielenkiintoiselta ja mitä on juttuja kokemuksia lukenut niin tyytyväiseltä porukka vaikuttaa. Jotenkin myös lyhyemmät repäisyt kuulostavat omaan makuun miellyttävämmiltä kuin lähes tunnin hölkkäilyt (mieli voi toki muuttua jos/kun purkka lentää ja taju meinaa lähteä :D).

Mietin vain tässä, että pitäisiköhän hommata sykemittari niin voisi seurata tuota sykettä, että on optimaalisella tasolla kokoajan... Vai pärjääkö ilmankin?

Yleiskunto on kyllä sen verran surkea, että en taida ainakaan ihan ensimmäisellä kerralla viitsiä ihan 110% täysiä juosta noita spurttivaiheita, ettei tosiaan pian taju lähte tms. Sitäkin kun on sattunut... Noilla spurttivaiheilla kuitenkin ilmeisesti tarkoitetaan sitä, että juostaan se aika täysiä?

Täytynee muistaa ainakin joku 10min lämmitellä ensin, reipasta kävelyä tms. Muuten voi tuntua aika helvetilliseltä rykäisyltä samantien reippaaseen hölkkään ja sitten täysiä juoksu jne.

Juoksuvaiheet täysiä ja sykemittavyö tippuu herkästi ku pikajuoksua vedellään. Jos ei pysty vetää juoksuvaiheita täysiä, niin sitten ei ehkä ole oikea harjoitusmuoto INTERVALLIT.

Moi,

itse aloitin HIIT:in kokeilun ns. todella miehekkäästi (ja typerästi) eli ihan niin vitun täysillä kuin ikinä pystyin=) Syke oli parin minuutinkin päästä kun tajusin mittaria kattoa 190! Kävelin ympäri kämppää vartin verran naama tulipunasena, verenmaku suussa ja keuhkoja pihalle yskien. Mietin että jos tää tällaselta tuntuu niin en kyllä toista kertaa tee. Seuraavana päivän jalat oli kipeemmät kuin koskaan jalkatreeneistä. Sittemmin rupesin tekemään homman kuntopyörällä, joka on aika paljon kevyempää. Ajan mittaan tuohon kyllä tottuu. Nykyään dieetillä poljen kuntopyörää noin 20 minuuttia ja otan siihen 4-5 minuutin 90-100% tehon huippua. Hemmetin hyvin toimii tuokin, ainakin hiki lentää aivan sairaasti.
Aloitit oikein,kyllä se siitä. Pelkällä kuntopyörällä voi mennä liian löysäksi jos ei saa kaikkea irti. Vedä myös osa treeneistä juosten. Toimi itsellä hyvin.

Luulisin, että osaks se "paikat ei kestä"-ilmiö tulee siitä ettei lämmittele kunnolla. Itsellä HIIT sai paikat kolottamaan aika hyvin ja luulen että vaikka joku 10-15min lämmittelyhölkkä olis varmaan tuota ehkäissyt ainakin jonkin verran.

Ja ite tein sen välillä siis kuntopyörällä, mutta kyllä se juosten oli rankempi ja tuntui tehokkaammalta.
Juuri siitä johtuu.
ÄLKÄÄ VETÄKÖ HIITTIÄ ILMAN ALKULÄMPÖÄ! Tottakai enne hiit-vetoja pitää lämmitellä, kuten ennen raskasta penkkisarjaa. Jos täysiä menette juoksemaan kylmiltää,niin takareidet ja nivuset paukkuu satavarmasti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom