Hiit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei noita vetoja tartte välttämättä aivan täysiä vetää. Kuten ton yhenki linkin takana luki, niin 90% maksimista on hyvä. Juoksutekniikkakin säilyy paremmin, mutta saa taatusti ittensä tapetuks, vaikka ihan eka spurtti ei vedäkään jalkoja vanukkaaks. Tehokasta hommaa kyllä, itse oon nyt 8 minuutissa. Joskus 3-4 vuotta sitte jatkoin 15 minuuttiin asti ja oli kyllä juoksu helppoo sillon. :)

Itellä hiittiä 2 kertaaa takana. Veri maistuu suussa kun treeni ohi. Tehnyt hölkkä -> juoksu tyylillä. Ekat kerrat tehny ke ja la. Mulla salin välipäivät ke,la ja su. Onkohan toi viiminen treeni tälle viikolle viisasta huomena? Miten muut tän jaksottaa? Teettäkö puntti päivinä?

Makuasia, jotkut tekee treenipäivinä että voi sit lepopäivinä oikeesti levätä. Dorian Yates teki aina päivinä jolloin ei tehnyt salitreeniä.

mä oon ollu jo n.3kk dietillä ja nyt meinsain kokeilla hiittiä. voiskohan alottaa jo jostain 6 min. kohdalta, ku oon vetäny hirveesti aamu kävelyjä:jahas:

Kokeile milt tuntuu, Eihän se 4min alotus mikään pakollinen ole. Kyse on kuitenkin intervallitreenistä. Sillon kun kävin viel tappelemas ni vedettiin esim. ylämäkeen vetoja ja lönköteltiin alas. Se on aika tiukka treeni ku joku 12-15 vetoa vetää. Toinen hyvä on mitata esim.100m matka, Ottaa kova spurtti kerran ja esim.kävellä takas ja vetää uusiks tai sit ootella paikallaan niin kauan että hengitys vähän palautuu ja sit uusiks. Improvisoi!

mä oon ollu jo n.3kk dietillä ja nyt meinsain kokeilla hiittiä. voiskohan alottaa jo jostain 6 min. kohdalta, ku oon vetäny hirveesti aamu kävelyjä:jahas:

voithan alottaa vaikka 10min kohdalta. Tosin tuo aamukävely ei hapenottokykyä paranna kuten HIIT joten sen pohjalta on turha lähteä uskomaan että se olisi jotenki pohjaa. Tietenkin omasta kunnosta riippuen esim. 3min voi olla ihan iisi joten tuntuman mukaan vaikka minuutti taikka toinenkin lisää.

Paljonko on hiitin tuoma lisäkalorinkulutus? Voidaanko puhua aamuaerobinen + salipäivän kulutuksesta, joka olisi 750kcal lisä päivässä 77 kiloselle miehelle.

Huhhuh, tänä aamuna lähti HIIT sitten käyntiin. Spurttien jälkeen kyllä tuntui että sydän hyppää kurkusta ulos, mutta taitaa nuo sisäelimet kuitenkin vielä kohdillaan olla.

Sängystä ylös 6.40 ja 7.05 kotiovesta jo takaisin sisään. Vedin kyllä treenin niin, että spurtin jälkeen en edes hölkännyt ja taukokin venähti lähemmäs minuuttia. Spurttien aikana syke nousi (muistaakseni, ei ole mittaria duunissa mukana) tuonne 180-185 kieppeille ja paikallaan odotellen laski vain 160 tasolle.

Kommenttia tuohon "seisoskeluun" ja vieläpä pidemmällä palautuksella, en usko että syke olisi paljoa laskenut jos sen sijaan olisin 30s hölkännyt...

Huhhuh, tänä aamuna lähti HIIT sitten käyntiin. Spurttien jälkeen kyllä tuntui että sydän hyppää kurkusta ulos, mutta taitaa nuo sisäelimet kuitenkin vielä kohdillaan olla.

Sängystä ylös 6.40 ja 7.05 kotiovesta jo takaisin sisään. Vedin kyllä treenin niin, että spurtin jälkeen en edes hölkännyt ja taukokin venähti lähemmäs minuuttia. Spurttien aikana syke nousi (muistaakseni, ei ole mittaria duunissa mukana) tuonne 180-185 kieppeille ja paikallaan odotellen laski vain 160 tasolle.

Kommenttia tuohon "seisoskeluun" ja vieläpä pidemmällä palautuksella, en usko että syke olisi paljoa laskenut jos sen sijaan olisin 30s hölkännyt...

Jos tarkkoja ollaan, niin tuo ei enää ole HIITiä. Intervalliharjoittelu taitaapi ihan alunperin tarkoittaa vetoharjoittelua, jossa vuorotellaan täydellä teholla suoritettuja vetoja ja keskitason intensiteetin jaksoja. Jos o liian rankkaa spurtata esim tuo 30sec niin yksi tapa on, että spurttaat vaikka 15sec ja jolkottelet sitten 30-45sec.

HIITissähän tuon sykkeen ei ole tarkoituskaan laskea missään vaiheessa kovin alas (High Intensity).
HIITissä on tosiaan etu, että sen voi suorittaa tosi nopeasti, mutta aamulla ja muutenkin on syytä lämmitellä hyvin ennen ku vertyy koviin spurtteihin. Voin kokemuksesta ihan sanoa...heh. Loukkaantumisriskin takia nykyään tuleekin tehtyä se mieluummin jollain muulla tavalla kuin juosten täysillä.

joo. mä oon alotin 4:stä minuutista ja raskaalta tuntu.:rock: joka viikko nostan juoksut minuutilla. mukava aamu viideltä sateessa vetää:whip:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En jaksa lukea koko trediä.

Jotku sanoo, että jaksoin 4 tai 6 minuuttia. Onko teillä siis joku treeni, mitä kaikki tekee? Eli toinen tietää, että mitä teit tarkalleen sen 4 tai 6 minuuttia?

Miksi te teette tollaista intervallitreeniä, maksimaalisella tai lähes maksimaalisella teholla? Siis kehitätte nopeuskestävyyttänne. Mitä te teette sillä nopeuskestävyydellä?

En jaksa lukea koko trediä.

Jotku sanoo, että jaksoin 4 tai 6 minuuttia. Onko teillä siis joku treeni, mitä kaikki tekee? Eli toinen tietää, että mitä teit tarkalleen sen 4 tai 6 minuuttia?

Miksi te teette tollaista intervallitreeniä, maksimaalisella tai lähes maksimaalisella teholla? Siis kehitätte nopeuskestävyyttänne. Mitä te teette sillä nopeuskestävyydellä?

Kannattaisi lukea edes vähän, niin ei tarvitsisi kysellä tyhmiä. Eiköhän HIIT:ä vedetä lähinnä rasvanpolton vuoksi + hapenottokyky paranee uskomattomasti.
Tuskin kukaan sitä varsinaisesti nopeuskestävyyden vuoksi tekee.

Kannattaisi lukea edes vähän, niin ei tarvitsisi kysellä tyhmiä. Eiköhän HIIT:ä vedetä lähinnä rasvanpolton vuoksi + hapenottokyky paranee uskomattomasti.
Tuskin kukaan sitä varsinaisesti nopeuskestävyyden vuoksi tekee.

En todellakaan kysele tyhmiä.

Jos tehdään niillä tehoilla, mitä moni mainitsee, niin tehdään juurikin sitä nopeuskestävyyttä, josta ei ole mitään iloa.

Rasvanpolton ja hapenottokyvyn kehittämiseen kannattas tehdä määräintervallia, jossa pysytään selkeämmin aerobisen energiantuoton alueella.

Esimerkiksi 10 x 200-500m / palautus jonka aikana syke tippuu 120-130 lyöntiin minuutissa.

Energiaakin kuluu enemmän ja hapenotto paranee enemmän, eikä rasiteta kroppaa turhaan hapoilla. Tossakaan ei kauaa kestä, ja kun tehot on matalemmat, niin ei välttämättä tarvita juurikaan alkuverryyttelyä.

Jos tehdään niillä tehoilla, mitä moni mainitsee, niin tehdään juurikin sitä nopeuskestävyyttä, josta ei ole mitään iloa.

Rasvanpolton ja hapenottokyvyn kehittämiseen kannattas tehdä määräintervallia, jossa pysytään selkeämmin aerobisen energiantuoton alueella.

Esimerkiksi 10 x 200-500m / palautus jonka aikana syke tippuu 120-130 lyöntiin minuutissa.

Energiaakin kuluu enemmän ja hapenotto paranee enemmän, eikä rasiteta kroppaa turhaan hapoilla. Tossakaan ei kauaa kestä, ja kun tehot on matalemmat, niin ei välttämättä tarvita juurikaan alkuverryyttelyä.

Tuo ehdottamasi esim.10x200m menee lähes yksiin hiitin kanssa.

Hiitin ja vastaavien tarkoitus on tehdä niin kova harjoitus että aineen vaihdunta saadaan kiihdytettyä pitemmäksi ajaksi tehokkaammaksi.
Treenaaminen rasvanpolttosykkeellä 110-130 on aika turhaa sillä kulutettujen kalorien määrä kuitenkin ratkaisee eikä niitä tuossa pahemmin kulu.

Jos taas saat aineenvaihdunnan kiihtymään tunniksi tai useammaksi treenin jälkeen niin kulutat kaloreita vaikka treeni on jo ohi.

Itse en intervalliharjoituksen jälkeen halua mennä suihkuun heti koska hikoilen kuin sika vielä toista tuntia treenin jälkeen.

Hiittiä en kyllä tällä hetkellä vedä vaan 20min harjoitusta crosstrainerilla jossa joka 5. minuutti vedetään täyttä eli 4min kiihdyttäen 1 min täyttä taas 5minuutista 9:sään minuuttiin kiihdyttäen ja 9-10min täysillä jne. ja viimeisen 19-20min jakson kiihdytyksen jälkeen 2min tasausta eli 22min yhteensä ja toimii kuin häkä.

Läskiä on tippunut kahdessa kuukaudessa 13kg.
Saliharjoittelu lisäksi n. 4*viikko ja ruokavalio jossa paljon proteiinia.

Monet jenkki bodarit juoksevat paljonkin ympäri vuoden mutta eivät koskaan yli puolta tuntia kerralla lihasmassan säilyttämisen takia.
Yleiset juoksuohjeet ja teoriat eivät ole hyväksi bodareille koska aina bodaus on se ykköslaji ja sen mukaan toimitaan lihasta säästäen.
Jos haluttaisiin panostaa juoksukuntoon niistä lihaksista olisi hyvä päästä eroon mutta nyt haetaankin pikajuoksian kroppaa eikä maratoonarin.

Mites sulla lihakset, onko voimaa ja massaa, itse painan niin paljon ettei ole mitään järkeä juoksennellä koko päivää pitkin nummia.

Tuo ehdottamasi esim.10x200m menee lähes yksiin hiitin kanssa.

Hiitin ja vastaavien tarkoitus on tehdä niin kova harjoitus että aineen vaihdunta saadaan kiihdytettyä pitemmäksi ajaksi tehokkaammaksi.
Treenaaminen rasvanpolttosykkeellä 110-130 on aika turhaa sillä kulutettujen kalorien määrä kuitenkin ratkaisee eikä niitä tuossa pahemmin kulu.

Mites sulla lihakset, onko voimaa ja massaa, itse painan niin paljon ettei ole mitään järkeä juoksennellä koko päivää pitkin nummia.

Ehkä hiitti sitten käsittää lähes kaiken vetoharjoittelun, kuten intervalli -sana.

Määräintervallissa ei juosta sykkeillä 110-130, vaan siinä annetaan sykkeen palautua sille tasolle, ennen kuin juostaan seuraava veto. Vedon aikana syke voi käydä vaikka 180:ssä.

Jos juoksee 15-30 minuutin intervallin, niin se ei ole sama asia, kuin juoksennella koko päivän.

Varmaan osa tekeekin ihan viisaasti noita intervalleja (hiit tai vauhtileikittely tai jotain muuta). Mutta osalla oli aika erikoisia treenejä. No joo, aivan sama :D

Tästä HIIT:stä on jauhettu tälläkin forumilla jo varmaan neljä-viisi vuotta, ja siitä on lukemattomia threadejä ja lukemattomat ihmiset ovat selkeästi hyötyneet siitä. Kannattaisi lukea ensin vähän niitä ja sitten vasta avata se sanainen pohjattoman tiedon arkku. Tiedän vaan sen, että kun pakkiksen ykkösbesserwisser tulee paikalle, niin kaikki muut on väärässä. Sulla on ainakin noin nuoreksi kaveriksi olevinaan paljon tietoa, mutta älä tuputa sitä aina ainoana oikeana viisautena. Ei se mitä sanoo vaan miten sanoo asiat.

Yleisurheilijarimppakintut voi kirmailla vauhtileikittelyjään ja pitkiä intervallisessioitaan, mutta kovaa rautaa vääntäville HIIT sopii varmasti paremmin.

Tästä HIIT:stä on jauhettu tälläkin forumilla jo varmaan neljä-viisi vuotta, ja siitä on lukemattomia threadejä ja lukemattomat ihmiset ovat selkeästi hyötyneet siitä. Kannattaisi lukea ensin vähän niitä ja sitten vasta avata se sanainen pohjattoman tiedon arkku. Tiedän vaan sen, että kun pakkiksen ykkösbesserwisser tulee paikalle, niin kaikki muut on väärässä. Sulla on ainakin noin nuoreksi kaveriksi olevinaan paljon tietoa, mutta älä tuputa sitä aina ainoana oikeana viisautena. Ei se mitä sanoo vaan miten sanoo asiat.

Olenhan mä tohon Hiittiin törmännyt monesti pakkotoistolla. Ihmettelin lähinnä joidenkin tehoja noissa treeneissä (tässä ketjussa). Jos keskisykkeet on 180 paikkeilla, niin ei se kyllä ole ihan harjoitusopillisesti sitä mitä ehkä "kannattas tehdä". Toki moni vetää ihan järkeviä intervalleja, kuten tossa edellisessä postissa totesin.

Myönnän, että eka postaukseni tähän ketjuun oli ehkä hieman provosoiva.

kyllähän tuo varmasti hyvä rasvanpolttoreeni on mutta samaa mieltä siitä ettei tuota todellakaan kannata lähellekään maksimitehoin vetää, kuten jotkut kertovat tekevänsä. niillä maitohappomäärillä tuota ei todellakaan voi pitkään jatkaa. vaan tosiaan mieluummin juuri noin että juoksee esim. 30-40 sek. melko kovaa(~85%) ja palauttelut selkeästi pidemmät. sama rasvanpolttovaikutus mutta maitohapon määrä paljon pienempi. treenin kesto vain muutamia minuutteja kauemmin...
silloin tällöin toki voi kovempaakin vetää mutta ei sentään montaa kertaa viikossa, jos aikoo muistakin treeneistä hyötyä.

Olenhan mä tohon Hiittiin törmännyt monesti pakkotoistolla. Ihmettelin lähinnä joidenkin tehoja noissa treeneissä (tässä ketjussa). Jos keskisykkeet on 180 paikkeilla, niin ei se kyllä ole ihan harjoitusopillisesti sitä mitä ehkä "kannattas tehdä". Toki moni vetää ihan järkeviä intervalleja, kuten tossa edellisessä postissa totesin.

Myönnän, että eka postaukseni tähän ketjuun oli ehkä hieman provosoiva.

HIIT:n teho perustuu pitkälti sen jälkipoltollisiin vaikutuksiin. Ehkä tuolla keskisykkeen korkealla pitämisellä on se funktio, että haetaan parasta mahdollista teho-kestosuhdetta. HIIT:ssä aiheutetaan keholle lyhyessä ajssa pieni "trauma", josta sen on mahdollista palautua, mutta rasvan jälkipoltto pyritään maksimoimaan. Niin kuin Archeykin aikaisemmin sanoi, suihkuun on tuon session jälkeen turha mennä (siis tyyliin tuntiin), koska keho käy todella kierroksilla ja hikeä pukkaa. Tuollainen ehdottamasi pidempi intervallityylinen sessio on varmasti ihan toimiva, mutta siinä ei tuo itseäni viehättävä kehon jälkipoltto pääse oikeuksiinsa. Mulle HIIT on.. räväkkälisä muun pitkäkestoisen aerobisen lisäksi (esim. Fillarointi, sauvakävely), jolla pystyy kehittämään maitohappokestävyyttä sekä erityisesti hapenottokykyä. Lisäksi tärkeää on tuo tapa polttaa rasvaa tehokkaasti lihaksia säästäen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom