Hiit?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gold
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
KäveleväRuumis sanoi:
Tuo 4 min näyttää paperilla pieneltä ajalta, mutta lenkkipolulla se kasvaa aika pitkäksi ajaksi.

HIITtiä on muutaman kerran tullut juostua ilman minkäänlaisia dieettiruokavalioita, treenaamalla täysin normaalisti. Tiedä sitten, että auttaako se silloin mitään, mutta tehokasta tuo HIIT ainankin on.

Vuosi sitten vetäsin ite ekan HIIT treenin läpi ilman minkäänlaista dieettiä jne.. Vähän kylläkin siistin ruokavalioa, mutta silti tuo tehosi helvetin hyvin. Aerobinen kunto kasvoi ihan loistavasti, mutta mikä parasta, rasva paloi ja erottuvuus parani selkeästi.

Siis suosittelen vetämään tota HIIT:iä läpi vaikka ei oiskaan dietillä, koska se polttaa tehokkaasti ylimääräiset läskit pois, parantaa kuntoa joten jaksaa treenailla paremmin salilla, eikä nuo lihaksetkaan tunnu valuvan sinne lenkkipolulle tuota tehdessä. Loistava treenimetodi tuo HIIT kyllä on. Ite oon nyt tuossa 6-min. kierroissa menossa nyt tuossa treenissä ja kyllä on lähellä ettei ylämäessä (miksei ihan tasaisellakin) kovassa spurtissa laatta lennä :urjo:

ljm sanoi:
Raqqi mä en tajua tota kysymystä, veikkaan et ei moni muukaan. HIIT on siis aerobinen treeni, jonka teet aamulla, eikä se riipu mitenkään siitä millasta salitreeniä teet.

No anteeksi huolimattomuuteni! Tarkotus oli lukea, että kun on menossa HIIT kausi, niin käydäänkö salilla normaalisti! Tiedän, että tuo HIIT on aerobinen treeni, mutta kun en tuosta HIIT:tistä sen enempää tiedä, niin aattelin kysyä. Mutta olen todella pahoillani, jos se vaivasi niin paljon.

Reilu viikko HIIT:iä takana ja nyt on pidettävä paussia, kun penikat vaivaat. Voi johtua huonoista kengistäkin, mutta ennen inttiä ei ollut koskaan ongelmia jalkojen kanssa. Pitää vetää normaalia lenkkiä tämä viikko ja koittaa aloittaa HIIT ensi viikolla uudestaan. :(

tseif sanoi:
Reilu viikko HIIT:iä takana ja nyt on pidettävä paussia, kun penikat vaivaat. Voi johtua huonoista kengistäkin, mutta ennen inttiä ei ollut koskaan ongelmia jalkojen kanssa. Pitää vetää normaalia lenkkiä tämä viikko ja koittaa aloittaa HIIT ensi viikolla uudestaan. :(

Mulla oli ihan sama ennen hiittiä. Ei koskaan mitää penikkatautiin viittaavia oireita, mutta kyllä nyt on jomotellu välillä kovaakin. Hiukanko toi harmittaa, kun just löytäny hyvän rasvanpoltto/aerobisharjotuksen ja sit tämmöstä. Oon kyllä lukenu penikkatautithreadista, miten sitä vois ehkäistä jne, mutta ei oikeen auta.

Mjooh, intissä sanoivat että vain lepo auttaisi. Vaikea vain tehdä mitään aamuaerobista jos ei juoksemaan pääse. :D

Oon kokeillut hiitti kaks kertaa. Ekalla kerralla 5min ja tokalla 10min. Tokalla oisin vetänyt täydet 15min, jos vaan ei ois kotiovi tullut vastaan...
Itselläni ei ollut mitään "nyt laattaan suoleni ulos ja kuolen pois" fiilistä lenkin jälkeen.

onko kukaan löytänyt kuinka paljon esim. 15 min HIIT kuluttaa kaloreita kokonaisuudessa vaikka 80kg miehellä? siis nämä jälkipolttoajat mukaan laskettuna. olisi hauska tietää kuinka pitkää lenkkiä "normaalivauhdilla" se vastaa

Elikkä siis tätä tehdään kolme kertaa viikossa,ensin 30 s hölkkä,jonka jälkeen samanmoinen spurtti.Ja tämän homman toistan 3 kertaa,jolloin treenipäivälle tulee juostua 4 min.
Sitten vaikka seuraavalle viikolle kiristän tahtia ja juoksenkin satsin 5 kertaa jolloin treenipäivälle tulee juostua 5 min.Tartteeko minun juosta yhteen pötköön esim. tuo 4 min vai teenkö sen osissa,eli 30 sek hölkkää,30 sek spurtti,30 sek hölkkä,30 sek spurtti,jne.jne.....

Onko nyt sinnepäinkään vai viitsiikö joku selittää tämän homman meikäläiselle?

homma perustuu lähinnä siihen et sun syke on mahdollisimman korkeella sen spurtin ajan, ja mahdollisimman rauhallinen sen hölkän ajan. spurtatessa tarkotus on tosiaan mennä aivan helvetin lujaa.
Päivinä 1 ja 2 juokset sen 8x30sek putkeen, mistä siis joka toinen puoliminuuttinen täysillä. Päivät 3 ja 4 juokset 10x30sek, eli lisäät yhden hölkän ja yhden spurtin. Syklin lopussa juokset jo 15min, ja takaan että sen jälkeen tunnet juosseesi.
Ongelma jonka kohtasin heti alkuun oli että kuinka mittaan tuota aikaa, ja missä juoksen? Kadut ovat liukkaat eikä mulla ole ketään viheltämässä pilliin joka 30sek välein. Päätin ajan sijasta juosta parkkihallini rappusia. Juoksen 4-5krt viikossa. Aina kaksi päivää juoksua, ja yksi välipäivä. Portaikko on 108:n askelman mittainen, ja lujaa mentäessä ne rappuset juoksee ylös noin puolessa minuutissa. Eli rappuset ylös+alas= noin 1min. Nyt olen 10min/portaikon kohdalla. Tuntuu hieman, että olisin katabolisessa tilassa, koska väsyn joka kerta hieman aikasemmin kun edellisellä kerralla. Tuntuu myös siltä ettei rasva oikeen pala

Rautaketju sanoi:
Elikkä siis tätä tehdään kolme kertaa viikossa,ensin 30 s hölkkä,jonka jälkeen samanmoinen spurtti.Ja tämän homman toistan 3 kertaa,jolloin treenipäivälle tulee juostua 4 min.
Sitten vaikka seuraavalle viikolle kiristän tahtia ja juoksenkin satsin 5 kertaa jolloin treenipäivälle tulee juostua 5 min.Tartteeko minun juosta yhteen pötköön esim. tuo 4 min vai teenkö sen osissa,eli 30 sek hölkkää,30 sek spurtti,30 sek hölkkä,30 sek spurtti,jne.jne.....

Onko nyt sinnepäinkään vai viitsiikö joku selittää tämän homman meikäläiselle?

Tuolta http://www.musclemedia.com/training/hiit_table.asp löytyy kahdeksan viikon HIIT ohjelma. Tuo kahdeksan viikkoa on myös maksimi, jota suositellaan yhteen menoon tehtäväksi, eli tuon jakson jälkeen vähintään 2vko taukoa ennen kuin jatkaa HIIT tyylistä treeniä.
Niinkuin tuosta taulukosta näkyykin, niin jo ensimmäisen vkon viimeinen treeni kestää 5min.

Siellä on myös tuo taulukko nro 2, jossa näkyy tuo jaksotus, eli se on aina 30sec hölkkä (tai vastaava esim. kuntopyörällä) ja 30sec sprintti (tai vastaava n. 90% teholla tehty esim. "kuntopyörärutistus")

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No kyllähän tuo nyt jonku verran selvensi asiaa,kiitoksia vaan.Mitenkähän on,kannattaakohan tuota noin reenipäivien välissä harrastaa,jaksaako sitä luistella seuraavina päivinä jos nyt alkaa tuota vetämään,vai olisiko parempi jättää kesäksi...

Rautaketju sanoi:
No kyllähän tuo nyt jonku verran selvensi asiaa,kiitoksia vaan.Mitenkähän on,kannattaakohan tuota noin reenipäivien välissä harrastaa,jaksaako sitä luistella seuraavina päivinä jos nyt alkaa tuota vetämään,vai olisiko parempi jättää kesäksi...

Itse vedän tällä hetkellä punttitreenien perään. Välipäivinä sitten kamppailulajin harrastamista... Toistaiseksi on hyvin jaksanut, mutta kokemus rajoittuu vasta lyhyelle ajalle, joten isompia johtopäätöksiä siitä on mahdoton vetää.

Juu,vedät siis salin perään etkä aamulla?Meikäläiselle sopii paremmin aamusta kun mitään ei ikinä alas saa kuin väkipakolla.Kai ne nyt aamukahvit saa vetää ennen HIIT:ttiä :D

training_day sanoi:
Itse vedän tällä hetkellä punttitreenien perään.

Vetaisetko palkkarin sitten samantien treenien jälkeen, vai odotteletko sen tunnin, että "jälkipoltot" tehoaa?
Mitä mieltä muut on tästä? Kannattaako HIITtiä tehdä salitreenin jälkeen ja pitäisikö silloinkin odottaa tunti vai vetaista palkkari samantien?

Itse kyllä ottaisin palautusjuoman heti, mutta mitäpä minä mistään tiedän.

o_virta sanoi:
Vetaisetko palkkarin sitten samantien treenien jälkeen, vai odotteletko sen tunnin, että "jälkipoltot" tehoaa?
Mitä mieltä muut on tästä? Kannattaako HIITtiä tehdä salitreenin jälkeen ja pitäisikö silloinkin odottaa tunti vai vetaista palkkari samantien?

Itse kyllä ottaisin palautusjuoman heti, mutta mitäpä minä mistään tiedän.

Kyllä mä sen palkkarin heti otan. En usko, että se sitä rasvanpolttoa katkaisee.

Funky sanoi:
Oon kokeillut hiitti kaks kertaa. Ekalla kerralla 5min ja tokalla 10min. Tokalla oisin vetänyt täydet 15min, jos vaan ei ois kotiovi tullut vastaan...
Itselläni ei ollut mitään "nyt laattaan suoleni ulos ja kuolen pois" fiilistä lenkin jälkeen.

En usko. Uskallan väittää että kellekään oikealla intensiteetillä tekevälle, edes perushyväkuntoiselle tuo ei ole noin piisofkeik. Kyllähän sitä jolkotella jaksa vaikka tunnin putkeen, mutta täysiä vedetyillä sprinteillä toi on vähän eri juttu.
Ellet sitten ole joku nimimerkki "harrastan päivittäin 1h intervallijuoksua, heti tehtyäni metsätöitä 12h banaanin voimalla", mikä olisi hyvä mainita tuollaisissa kohtuuprovoviesteissä.

Alkuperäiseen asiaan, olin ite naapurini kanssa todella tyytyväinen Hiitin tuloksiin, aiotaan vetää heti huhti/toukokuulla kesää vasten uusi jakso. Mielessä on kokeilla, jos kunto on pysynyt yllä, että alkuun vedettäs yhden viikon lämmittely, vaikka 4min, 6 min,8 min, ja sitten alkaisi 9 minuutista suoraan. Mutta toikin voi olla tiukassa, vaikka tässä tulee uitua ja pelattua lätkää säännölliseen ennen sitä, on se vaan niin erilainen liikuntamuoto.
Suosittelen :thumbs:

training_day sanoi:
Tuolta http://www.musclemedia.com/training/hiit_table.asp löytyy kahdeksan viikon HIIT ohjelma. Tuo kahdeksan viikkoa on myös maksimi, jota suositellaan yhteen menoon tehtäväksi, eli tuon jakson jälkeen vähintään 2vko taukoa ennen kuin jatkaa HIIT tyylistä treeniä.
Niinkuin tuosta taulukosta näkyykin, niin jo ensimmäisen vkon viimeinen treeni kestää 5min.

Tuossa pitäis varmaankin olla 2. viikolla yks 5min ja 2x 6min, nyt on toisin päin.

J@rno sanoi:
Tuossa pitäis varmaankin olla 2. viikolla yks 5min ja 2x 6min, nyt on toisin päin.

Todennäköisesti olet oikeassa. Niin ainakin itse tein, eihän siinä oikein olisi järkeä, että muuten tehdään samaa min. määrää 2x, mutta 5min tehtäisiin kolme kertaa.

Miten alkulämmitely HIITissä??Onko minkäänlaista?Ja olisiko säärilihasten venytyksillä voitu ehkäistä penikkataudin oireet.

Serve sanoi:
Miten alkulämmitely HIITissä??Onko minkäänlaista?Ja olisiko säärilihasten venytyksillä voitu ehkäistä penikkataudin oireet.

Itse hölkkäilin ennen hiittiä kevyesti muutaman sataa metriä. Minun mielestäni venytykset on HIITtiä varten aika turhia, koska kuitenkin venyttely poistaa sääristä sitä kimmoisuutta, jota HIITissä jokseenkin tarvitsee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom