Heikot ojentajat?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Powerhousu sanoi:
Voi siinä tulehdusriskikin olla. Ekat pari viikkoa varmaan toimii ihan hienosti, mutta sitten alkaa alamäki, kun lihakset kaipaakin lepoa. Tohon pitäis soveltaa voimanostotyyliä jo, jos kolme kertaa viikossa treenaa ojentajia. Eli ei sarjoja loppuun, lyhyempiä sarjoja jne. Eli käytännössä rinta ja olkapäätreenistä joutuu vähentämään tehoja ojentajien takia niin paljon, ettei niistä ole enää niin paljoa hyötyä sille pääasialliselle kohdelihakselle. Olet elävä todiste siitä, että enemmän ei ole enemmän. Joissakin tapauksissa se on hyvinkin paljon vähemmän.

Kyllä ne ojentajat kestää rääkkiä useasti viikossakin. Pitää vaan vähän valita liikkeitä siihen soveltuvasti. Tietty jos treenaa 3-5 jakoisella, on turha laittaa ojentajia ja olkapäitä rasittavia liikkeitä yli kahdelle päivälle.

Mutta 1-2 jakoisissa voi olla niitä rasittavaa liikettä ihan jokaisessa treenissä ja hyvällä menestyksellä. Tällöin pitää vaan tehdä vähän valintoja, eli kaikkia ei voi runtata punnerrusliikkeillä läpi. Jos ojentajat on eri päivänä kuin rinta ja olkapäät, ei niille kannata tehdä kapeaa penkkiä jos rintatreenissä on jo paljon punnerruksia. Eli liikkeet valitsemalla saa homman toimimaan noinkin. Tosin ei mikään aloittelijalle paras ratkaisu tämä, mutta eipä me nyt aloittelijoiden osiolla ollakkaan. ;)

Itsekin olen havainnut, että ojentajat palautuvat varsin nopeasti.
Tosin ne liikkeet millä sitä voimaa ojentajiin hankitaan rasittavat aina myös olkapäitä ja rintaa, joiden palautuminen kestääkin sitten hieman kauemmin.
Hyvä konsti optimoida ojentajien kehitys on treenata ne pari kertaa viikkoon, kerran raskailla dipeillä/punnerrusliikkeillä ja toinen kerta sitten eristävämmillä taljavemputuksilla (esim. ojentajapunnerrus taljassa yhdellä kädellä).

Ojentajat todellakin palautuu, kuten hauiksetkin. Mutta olkapäät ja varsinkin etuolkapäät on sitten vähä hankalempi tapaus. Tästä syystä mä en tee tota kapeata penkkiä ollenkaan kun treenaan 2-jakoisella. Vähän selitin huonosti tossa edellä tätä. Eli tarkoitus oli puhua olkapäiden rasittumisesta, ei ojentajien, vaikka ojentajaliikkeet tohon vaikuttaakin.

Mniska sanoi:
tekee sen ojentaja punnerruksen kyynerpäät paikoillaan eikä runttaa sitä dippimäisesti niin ei mene olkapäille.

Niin paitsi esim. oman kehonpainon suuruisella vastuksella työskennellessä toi ei vaan fysiikan lakien mukaisesti ole kunnolla mahdollista.

Wildemar sanoi:
Niin paitsi esim. oman kehonpainon suuruisella vastuksella työskennellessä toi ei vaan fysiikan lakien mukaisesti ole kunnolla mahdollista.

no onpahan helvetinmoiset ojentajat jos niin isoilla pystyis tekemään.
jos siitä taljasta tulee joku penkki tai muu tarpeeksi pitkälle niin varpaat sen alle niin taas pystyy tekemään.

Mniska sanoi:
no onpahan helvetinmoiset ojentajat jos niin isoilla pystyis tekemään.
jos siitä taljasta tulee joku penkki tai muu tarpeeksi pitkälle niin varpaat sen alle niin taas pystyy tekemään.

Eipä oo kovin harvinaista siinä 80-90 kilon hujakoilla liikkuvilla kavereilla tehdä omalla painolla. Varsinkin, jos lyhyempi kaveri kyseessä. Ja itseasiassa tuotakin varten on kyllä olemassa pushdown-laitteita, joissa on olkatoppaukset, kuten pohjenostoissa seisten. Ei mikään omakeksimä ongelma.

se menee jo dipiksi toi pushdown, mä en oo kyllä kenenkään nähny tekevän likikään omalla painolla, kai niitä roid hirviöitä sitten jossain muualla on.

Mniska sanoi:
se menee jo dipiksi toi pushdown, mä en oo kyllä kenenkään nähny tekevän likikään omalla painolla, kai niitä roid hirviöitä sitten jossain muualla on.

Ei se ole dippiä jos tekee pushdownia kyynärpäät paikallaan hieman etukenossa. Ja sen etukenon joutuu tosiaan ottamaan vähänkin isommilla painoilla.

Sanokaas että kuinka monta ja kuinka pitkiä sarjoja pitää tehä dipissä, että ojentajien koko kasvaisi. Nimenomaan kokoa, ei välttämättä niinkään voimaa tai kestävyyttä:evil:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jaaggo sanoi:
Sanokaas että kuinka monta ja kuinka pitkiä sarjoja pitää tehä dipissä, että ojentajien koko kasvaisi. Nimenomaan kokoa, ei välttämättä niinkään voimaa tai kestävyyttä:evil:
ainakin hulkki mainitsi ojentajien sisältävän pääasiassa nopeita lihassoluja jolloin toistot välillä 4-6 kehittäisivät niitä tehokkaasti. tuo siis voisi mennä noin perussääntönä mutta jokainenhan on yksilö, joten mitään varmaa on paha sanoa. sarjamäärä riippuu jaosta ja muiden ojentajaliikkeiden määrästä. tuosta nyt ainakin olisi hyvä lähteä :)

huumor sanoi:
ainakin hulkki mainitsi ojentajien sisältävän pääasiassa nopeita lihassoluja jolloin toistot välillä 4-6 kehittäisivät niitä tehokkaasti. tuo siis voisi mennä noin perussääntönä mutta jokainenhan on yksilö, joten mitään varmaa on paha sanoa. sarjamäärä riippuu jaosta ja muiden ojentajaliikkeiden määrästä. tuosta nyt ainakin olisi hyvä lähteä :)
Oonkin ite otellut dipissä 6:sia ja 5:sia. Nykyään reenaan 1 jakosel ja reenaan 3 kertaa viikossa, eli dippii tulee näin ikään 3 kertaa viikossa. Teen aina niin että kun menee 5x6 niin lisään painoa 2.5kg. Tällä hetkellä olen 12.5kg lisäpainoissa. Dipeissä on se hyvä puoli että niissä hehittyy todella hyvin ja se auttaa muihinkin liikkeisiin. Muutama kuukausi sitten minulla ei mennut yhtään dippipunnerrusta, mutta nykyään varmaan noin 30. Eikä ole tullut mitään ylimääräisiä kipuja ojentajiin vaikka dippailen kolmesti viikossa, joten jatkan samaa mallia. Kiitos täsmennyksestä:worship:

siis ojentajille tulee jo pelkistä dipeistä 15 sarjaa per viikko vai?? jos kerran teet 1-jakoisella kaksi sarjaa on varmasti ihan riittävästi, sillä luultavasti teet myös penkkiä, pystypunnerrusta tai jotain vastaavaa mikä kuitenkin rassaa ojentajia.

huumor sanoi:
siis ojentajille tulee jo pelkistä dipeistä 15 sarjaa per viikko vai?? jos kerran teet 1-jakoisella kaksi sarjaa on varmasti ihan riittävästi, sillä luultavasti teet myös penkkiä, pystypunnerrusta tai jotain vastaavaa mikä kuitenkin rassaa ojentajia.
No on tossakin tietysti pointtinsa, mut mä oon kuiteski aika kauan käyny salil, ja todennu et mul toimii tollanen aika kova reeni, varsinkin ojentajille ja ohjelma on pakottanu mut palautumaan reenistä hyvin nopeasti. Tollanen reeni missä on monta sarjaa viikossa toimii mulla hyvin ja on tuottanut tuloksia. Voi tietysti ulkopuolisesta tuntuu vähän oudolta:eek:

Ite treenaan 2-jakosella ja teen dipit vain kerran viikkon 3x10 omalla painolla. Mielestäni ainaki 2-jakosessa tuo on ihan sopiva määrä, kun siihen tulee vielä taljaakin päälle.
Mitä enempi treenanneet sanoo dipeistä? Siis kannattaako dippejä tehä vaikka 2x viikkoo vai riittääkö 1x.
Ja vielä täytyy sanoo, että mielestäni ojentajat kehittyy pirun nopeesti. HUOM. tää on vain mun mielipide..:rolleyes:

MikaB sanoi:
Ite treenaan 2-jakosella ja teen dipit vain kerran viikkon 3x10 omalla painolla. Mielestäni ainaki 2-jakosessa tuo on ihan sopiva määrä, kun siihen tulee vielä taljaakin päälle.
Mitä enempi treenanneet sanoo dipeistä? Siis kannattaako dippejä tehä vaikka 2x viikkoo vai riittääkö 1x.
Ja vielä täytyy sanoo, että mielestäni ojentajat kehittyy pirun nopeesti. HUOM. tää on vain mun mielipide..:rolleyes:
Mun kokemuksella sen voi tehdä huoletta 2 kertaa viikossa, listaisin sen samaan kategoriaan leukojen kaa; vaikka ois yks jakonen ni voi tehä kaksikin kertaa. Ne on kuitenkin liikkeitä missä painot on pienet verrattuna perusmassa liikkeisiin. Ja varsinkin sulla kun reenaat omalla painolla, niin mun mielestä voit reenata 2 kertaa viikossa, ei siitä ainakaan haittaa luulisi oleva, riippuu tietysti aina yksilöstä...

Tein kanssa alkuun noita ojentajia 3xmax dippiä omalla painolla + ranskalaista 3-4 sarjaa ja pari kevyttä sarjaa vielä ojentajapunnerrusta jos paukkuja oli.
Tuosta myöhemmin siirryin 3-4 sarjaan dippiä: ekassa oma paino verryttelynä ja loput lisäpainoilla 4-8 ja loppuun ranskalaista ja nyt näyttäis menevän melko helppoon 8x40kg ranskalaisessakin. Tuolla ainakin on tuntunut ojentajat kasvavan sekä voimaakin saanut. Joka toinen viikko dipin tilalta ojentajapenkki 2x6 Miken systeemi ja ranskalaisen tilalla voi välillä pyöritellä myös tätä liikettä joka toinen viikko: Mene selälleen tasapenkkiin ja kässärit käteen, nosta kädet suoraan ylös ja käännä siitä kyynärpäät koukkuun sivuille ja kässärit siis tulee rinnalle ja takaisin ylös. Aivan pirun hyvä liike ja ojentajat on tulessa varmasti kun tossa ei pysty edes fuskaamaan. Näillä ainakin kehitystä on tullut mukavasti ojentajiin. 4-jakosella siis tulee tehtyä.

Isoarska83 sanoi:
Tein kanssa alkuun noita ojentajia 3xmax dippiä omalla painolla + ranskalaista 3-4 sarjaa ja pari kevyttä sarjaa vielä ojentajapunnerrusta jos paukkuja oli.
Tuosta myöhemmin siirryin 3-4 sarjaan dippiä: ekassa oma paino verryttelynä ja loput lisäpainoilla 4-8 ja loppuun ranskalaista ja nyt näyttäis menevän melko helppoon 8x40kg ranskalaisessakin. Tuolla ainakin on tuntunut ojentajat kasvavan sekä voimaakin saanut. Joka toinen viikko dipin tilalta ojentajapenkki 2x6 Miken systeemi ja ranskalaisen tilalla voi välillä pyöritellä myös tätä liikettä joka toinen viikko: Mene selälleen tasapenkkiin ja kässärit käteen, nosta kädet suoraan ylös ja käännä siitä kyynärpäät koukkuun sivuille ja kässärit siis tulee rinnalle ja takaisin ylös. Aivan pirun hyvä liike ja ojentajat on tulessa varmasti kun tossa ei pysty edes fuskaamaan. Näillä ainakin kehitystä on tullut mukavasti ojentajiin. 4-jakosella siis tulee tehtyä.
Vähän tollanen ranskalaisen ja pulloverin sekoitus, ainakin kuulostaa, voishan sitä kokeilla. Mä oon vaan juurtunu tohon dippiin kun se on alkanu vihdoinkin kulkee. Muita tollasii liikkeitä johon oon riippuvainen on voimapyörä vatsoille.

Jaaggo sanoi:

eiköhän toi ole aika yksilöllistä ja että kuinka paljon on voimaa

ehkä aavistuksen :offtopic: , mutta käyn salilla, jossa kaikesta päätellen paino puolittuu tämmösessä ylätalja- alatalja- yhdistelmässä, koska pitkät ylätaljasarjat koko pakalla on arkipäivää, näin ei käy harmi kyllä muilla saleilla. Miten tämä on mahdollista, että joku on tehnyt koneen jossa on painoja 120 asti, mutta todellinen vastus on 60kg, masiina on vieläpä melko uusi. Ja onko kenelläkään niksipirkka- ideoita miten siihen saisi lisää painoa, koska olisi välillä mukava tehdä sillä taljallakin jotakin järkevän mittaista sarjaa. Siinä ei ole lisäpainotappia ja siitä painopakan päältä ei oikein mahdu mitään tankoa/keppiä/tikkua mihin painon saisi roikkumaan(siinä on ratas/juoksupyörä/rulla/oikea termi pakan päällä).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom