Heikot ojentajat?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En saa ojentajapunnerruksessa taljassa molemmin käsin kuin 25kg:eek: , vaikka penkistä nostan kuitenkin +80. Ojentajani eivät ole edes mielestäni pienet siihen nähden mitä nostan.

Laitteessa jossa teen ojentajapunnerruksen vaijeri menee neljän väkipyörän kautta tangon ja painokelkan välillä. Voisiko tässä tulla jotain kitkavoimia, että vastusta olisikin enemmän kuin mitä kelkassa on painoa?

Laite tuplaa vastuksen jossain liikkeissä, mutta ylätaljassa sen ei pitäisi tuplata.

Kertokaa myös mitä itse nostatte penkistä ja saatte ojentajapunnerruksessa.

jos pakan päällä on rulla kiinni niin paino puolittuu eli 80kg=40kg. ylätaljoissa ei oo pakan päällä rullaa eli niissä 80kg=80kg.

Mä teen tuota liikettä ylätaljassa 8*45kg. Penkkimax on 122,5kg

Ojentajataljassa 70kg pakka ei riitä koska vaijeri kiinnittyy pakkaan rissan kautta, eli vastus puolittuu. Ylätaljassa se taasen kiinnittyy suoraan pakkaan.

Tuohon ilmeiseti viittasit sillä "tuplaa vastuksen" eli pikemminki "ei puolita vastusta" ?

edit: katos, sixpack ehti ensin :)

Penkkimax 115, ylätaljassa 50 kg x 10. Nykyään teen kylläkin kaikki ojentajataljat selinmakuulla. Eipähän tuu turhaa jännitystä muualle eikä tangon paino auta.

Onko ojentajataljan pakka alhaalla lattian tasossa tai noin säären tai polvien korkeudella? Mitä alempana pakka on sitä vähemmän tarvitaan kiloja ja toinen on, et mitä suorempi tanko niin raskaampaa on, ainakin mulla.

Eli omassa salis misä käyn on pakan alaosa vähän alta mun polvien, pakassa on max. 80kg ja nostan sillä ainakin 10 kertaa AAA muotoisella tangolla. Mut sit ku olen jossain muissa saleissa törmänny noihin lattian tasossa oleviin pakkoihin niin 80kg oli kyl liikaa.

Peksi-83 sanoi:
Onko ojentajataljan pakka alhaalla lattian tasossa tai noin säären tai polvien korkeudella? Mitä alempana pakka on sitä vähemmän tarvitaan kiloja ja toinen on, et mitä suorempi tanko niin raskaampaa on, ainakin mulla.

Eli omassa salis misä käyn on pakan alaosa vähän alta mun polvien, pakassa on max. 80kg ja nostan sillä ainakin 10 kertaa AAA muotoisella tangolla. Mut sit ku olen jossain muissa saleissa törmänny noihin lattian tasossa oleviin pakkoihin niin 80kg oli kyl liikaa.

tuota duoda, sillä nyt ei liene väliä missä pakka sijaitsee, kunhan se liikku kohtisuoraan ylöspäin ja välitys on identtinen (rissa tai ei rissaa) ?

Pyranha sanoi:
tuota duoda, sillä nyt ei liene väliä missä pakka sijaitsee, kunhan se liikku kohtisuoraan ylöspäin ja välitys on identtinen (rissa tai ei rissaa) ?

Juuri näin. Massa ja sen kohtisuoraan ylöspäin liikkuma matka määrää tehdyn työn määrän. Ristikkäistaljoissa (yleensä rissa pakassa) tanko liikkuu kaksi kertaa painopakan verran, mikä puolittaa tarvittavan voiman.

Tää selittääkin miks aina ristitaljassa tehdessä joku 40kg tuntuu kevyeltä. :( 70kg on ristitaljassa se maksimi meidän salilla ja suht hyvin pystyy kympin tekemään kuiteskin.

Onko noi ojentajataljat yhtään ranskalaiseen verrattavia? Pystyn siis tekemään istuen vinopenkissä 6x30kg+z-tanko ja pienemmillä menee kymppi, mutta penkissä vain 95kg. :( Dippiä menee 83kg(op)x6+25kg lisäpaino roikkuu vyöllä kun telineessä vetää. Eli vika tossa penkissä on aika varmasti rinnassa kun olen aina huono penkissä ollut?

Ylätaljan pakka vastaa yleensä todellisia kiloja. Tämä on myös helppo kokeella todistaa, eli laita pakkaan vähnä enemmän painoa mitä oma painosi ja mene varovasti roikkumaan kahvasta. Jos se ei lähde alaspäin, on se paino ihan oikea tai jopa isompi.

Ristitalja puolittaa aina painot, meidänkin salilla sillä tuuppaa sarjaa 100 kilolla, mutta ylätaljan kanssa on 50 kg jopa raskaampi kuin tuo.

Aina ei ole niin yksinkertaista, että painopakan päällä oleva hihna-/vaijeripyörä puolittaa vastuksen. Jos kyseessä on vaikkapa pec deck, jossa on tollanen rissa painopakan päällä, ei vastus puolitu jos teet molemmilla puolilla samaan aikaan. Jos taas teet liikettä ainoastaan oikealla kädellä, puolittuu vastus. Siis vastus on yhdelle kädelle aina sama, vaikka miten tekisisit. Jos siis teet yhdellä kädellä, et voi auttaa liikettä toisella kun alkaa tekemään tiukkaa, koska samalla painopakan liikematka tuplaantuu, ja samalla vastus tuplaantuu.

Enkä sitten väitä, että joku tekisi pec deckiä yhdellä kädellä, se oli vain esimerkki.

Toinen vaihtoehto on se, että eräällä valmistajalla (kyllä, olen tällä töissä) on ala-/ylätaljayhdistelmä jossa on rissa painopakan päällä, mutta kyseinen järjestely ei puolita vastusta, koska laitteessa on vielä toinenkin pyörä sopivassa paikassa, jolla saadaan vastus taas tuplaantumaan, eli on sama kuin painopakan näyttämä luku.

Harjaantunut silmä näkee yhdellä vilkaisulla mikä on todellinen vastus, mutta kaikkienhan ei ole tarvinnut tätäkään taitoa opetella. Joten kerron miten sen voi testata helposti:

-Vedät taljan kahvasta, ja katsot miten paljon painopakka liikkuu. Jos painopakka liikkuu saman matkan kuin kahva, on vastus 1:1, jos painopakka liikkuu puolet kahvan liikkumasta matkasta, on vastus puolet todellisesta. Jos taas painopakka liikkuu kaksinkertaisen matkan kahvan liikkeeseen verrattuna, tuplaantuu myös vastus. Eli matkan puolittuessa voiman tarve puolittuu ja toisinpäin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pitäskö muuten ojentajien kasvaa samaa tahtia kun haukkarin? Kaverillani on nimittäin ojentaja jäänyt auttamatta jälkeen, vaikka tasapuolisesti treenaakin kaikki lihaksia. Ne on nimittäin oikeasti melkein olemattomat, vaikka hauista kyllä löytyy. Hän on kyllä nyt kiinnittänyt erityis huomion ojentajiin, mutta ei vieläkään ole mitään sen kummallisempaa harppausta tullut. Mistä moinen voi johtua?

J_mp sanoi:
Pitäskö muuten ojentajien kasvaa samaa tahtia kun haukkarin? Kaverillani on nimittäin ojentaja jäänyt auttamatta jälkeen, vaikka tasapuolisesti treenaakin kaikki lihaksia. Ne on nimittäin oikeasti melkein olemattomat, vaikka hauista kyllä löytyy. Hän on kyllä nyt kiinnittänyt erityis huomion ojentajiin, mutta ei vieläkään ole mitään sen kummallisempaa harppausta tullut. Mistä moinen voi johtua?
Kaikki on yksilöllistä. Joillakin jää joku lihasryhmä jälkeen, toisella ei. Treeniohjelmalla saattaa olla kuitenkin iso merkitys, ja varsinkin ojentajien kannalta. Liika treeni ei ole hyvästä, ja treeniohjelmat saattavat olla sellaisia, että ne ottavat ojentajiin aika tavalla jos on huonosti suunniteltu. Eli ojentajille olisi hyvä olla viikossa yksi suora ja yksi epäsuora treeni (puhun kolmi- tai nelijakoisesta) Tarkoitan tällä sitä, että ei missään nimessä niin, että ojentaja, rinta ja olkapäät ovat kaikki eri päivinä. Rinta ja olkapäätreeni rasittaa ojentajaa, ja se saattaa saada liikaa kyytiä. Ensin katsotte sitä treeniä, että tuleeko liikaa rasitusta ja/tai liian usein. Jos tulee, niin vähennetään. Jos taas tulee liian vähän, niin lisätään.

Edit: Sama pätee tietysti yksi- tai kaksijakoiseen treeniin. Jos samassa treenissä on rinta olkapäät ja ojentajat, ei ojentajille tarvita kuin pari sarjaa, ne saa tarpeeksi runtua jo muista punnerrusliikkeistä. Jos tekee kunnon ojentajatreenin, ne saa äkkiä liikaa rasitusta.

salilla on yks joka "puolittaa" painot ja siinä max on 70kg, ja vaijereilla kulkee (aika kevyt, tosin siinä on 2 pystyputkea jotka pitävät painot aloillaan, mutta ne liikkuvat ja sulkevat välillä liikerataa ja painoa tulee lisää JA PALJON), kun taas ylätalja menee ketjiulla ja joskus 35kg painaa aivan helvetisti toisinaan voi saada 40kg helppoja sarjoja kun on ketju rasvattu!

Ainakin sillon kun väänsin alkuun 3-jakoisella: Ma: Rinta,ojentajat,olkapäät, Ke: Jalat,hauis, Pe: Selkä, ei maanantain treenistä tosiaan mitään meinannut tulla. Penkkiä maanantaina ja siihen raskaat ojentajapunnerrukset + vielä olkapäät niin aina oli tukossa sen jälkeen.

4-jakoisella: Ma: Rinta,hauis, Ti: Jalat, To:Ojentajat,olkapäät Pe: Selkä homma toimii hyvin ja ojentajat kerkee palautua maanantaisesta penkistä torstain ojentajapunnerruksiin. Huomaa kyllä hyvin esim. jos ojentajat ei ole palautuneet itellä: Joskus jalkareenin tilalta tiistaina yritin tehdä dippiä niin on ojentajat sen verta kipeät ettei hommasta mitään tule.

ja

Chef sanoi:
En saa ojentajapunnerruksessa taljassa molemmin käsin kuin 25kg:eek: , vaikka penkistä nostan kuitenkin +80. Ojentajani eivät ole edes mielestäni pienet siihen nähden mitä nostan.

Laitteessa jossa teen ojentajapunnerruksen vaijeri menee neljän väkipyörän kautta tangon ja painokelkan välillä. Voisiko tässä tulla jotain kitkavoimia, että vastusta olisikin enemmän kuin mitä kelkassa on painoa?

Laite tuplaa vastuksen jossain liikkeissä, mutta ylätaljassa sen ei pitäisi tuplata.

Kertokaa myös mitä itse nostatte penkistä ja saatte ojentajapunnerruksessa.

Niin ja tuossa on kyseinen laite: http://www.wrange.fi/epages/wrange.storefront/43d4da6c0011d37027195274eb07069c/Product/View/3629

Mä teen siinä ylätaljassa ojentajia 35kg...jos nyt oikein asian ymmärsin/tarkoitan samaa liikettä:D

Meah sanoi:
Mä teen siinä ylätaljassa ojentajia 35kg...jos nyt oikein asian ymmärsin/tarkoitan samaa liikettä:D

Pakassa lienee rissa vastuksen puolittamiseksi, jos ei mä vaihdan alaa :itku:

Pyranha sanoi:
Pakassa lienee rissa vastuksen puolittamiseksi, jos ei mä vaihdan alaa :itku:

:D. Niin..oisko kellään kuvaa siit liikkestä?

kun siis ei se tuo ole mikä tos on linkitettynä:eek:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom