Hauistreenin ABC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haittaako kyynärpäiden pitäminen melkeen yhdessä tavallaan mahan/kylkiluiden edessä hauiskääntöä suoralla tangolla tehdessä?

Jos piän ohjeiden mukaisesti kyynärpäitä kylkien vieressä niin ranteisiin sattuu ja se kipu jää aina pariks päivää. Ja pikasella koittamalla tuo suora tanko tarjos paremman tuntuman ku kulmatanko, jolla oon tähän asti vääntäny huonoin tuloksin..
 
Haittaako kyynärpäiden pitäminen melkeen yhdessä tavallaan mahan/kylkiluiden edessä hauiskääntöä suoralla tangolla tehdessä?
Ei. Itse pidän kyynärpäitä hartioita kapeammalla otteella kun teen scott-penkissä kulmatangolla hauikset; jos kyynärpäät leviävät liika sivuille, minulla alkaa myös ranteet sattua. Suoralla tangolla efekti on kaiketi vieläkin kivuliaampi kun ranteet vääntyy oikein kunnolla ala-asentoon päästessä.
 
Ideana jatkuva jännitys:

-7 toistoa alhaalta puoleen väliin
-7 toistoa ylhäältä puoleen väliin
-7 toistoa koko liikerata

Huom. Ei mitään egopainoja. Ei mitään armotonta repimistä.

Oisko toi 21:nen parempi ottaa hauistreenin alkuun vai loppuun?
 
Oisko toi 21:nen parempi ottaa hauistreenin alkuun vai loppuun?
Toiset tykkää ottaa alussa että saa lihaksen väsytettyä ja pumppiin, toiset taas pitävät ns.lopetusliikkeenä, kokeile ite miltä tuntuu, silleenhän se parhaiten selviää:)
 
Itellä tuntuu just oikeella tavalla hauikseen toi 21:nen. Tein tuota kans joskus 5-5-5 tjsp.

Pitääpä kokeilla tästä lähin ottaa treenin alkuun toi keskitetty hauiskääntö ilman tukea.
 
Itse treenaan 3jakoisella ja hauikset teen viimesenä selän jälkeen (hauikset saa kyytiä jo selkäliikkeistä). Viimekerralla koitin hauiskääntöä tangolla hiukan leveämmällä otteella kun tavallisesti niin 5toiston jälkeen oikea hauis meni ns. kramppiin, lihas oli ihan kivikova ja sattu paljon. siirryin seuraavassa sarjassa kapeampaan missä kyynärpäät ottaa kylkiin ja johan sujui taas. Mistäköhän mahtoi johtua? Magnesiumin puutetta en usko, koska kapeammalla otteella ei ollut mitään ongelmaa.
 
Mitä mieltä tällaisesta pudotussarjasta, liikkeenä hauiskääntö suoralla tangolla: toistot 12, 10, 8 (,6?). Painoa nostetaan joka sarjaan. Toistoja jää varastoon, eli ei tehdä failureen asti. Liike kyynärpäät kyljissä, hallitusti liikutellaan tankoa muttei ylihitaasti.

Eli miten soveltuu pudotussarja hauikselle? Lähes kaikki näkemäni ohjelmat ovat vakioita toistomäärältään sarjojen välillä ja painon osalta myös.
 
Mitä mieltä tällaisesta pudotussarjasta, liikkeenä hauiskääntö suoralla tangolla: toistot 12, 10, 8 (,6?). Painoa nostetaan joka sarjaan. Toistoja jää varastoon, eli ei tehdä failureen asti. Liike kyynärpäät kyljissä, hallitusti liikutellaan tankoa muttei ylihitaasti.

Eli miten soveltuu pudotussarja hauikselle? Lähes kaikki näkemäni ohjelmat ovat vakioita toistomäärältään sarjojen välillä ja painon osalta myös.
Viimeisen sarjan tekisin jo kovaa. Ja pudotussSARJAhan on yksittäinen sarja, jossa PUDOTETAAN painoa kun ei jaksa enää eli todellakin tehdään failureen. Sinä taisit tarkoittaa muutamaa sarjaa ja yhtä liikettä, eikö?

Yleisesti aiheesta sen verran, että kun halutaan vaihtelua treeniin, niin sarjoja pidennetään sinne 20 toiston hujakoille. Jotkut taas pudottavat sinne kuutosiin ja ottavat raskaammat painot. Toiset veivaavat sarjoja kolmellakin pudotuksella. Itse en välttämättä pudotussarjassa tekisi aina kovin montaa toistoa. On yleistä, että tehdään 10+6 tjsp. kuitenkin niin, että toistot nousevat reippaasti yli normaalin määrän. Voi ihan hyvin ottaa vaikka 6+2-3, jolloin kokonaistoistomääräkin jää normaalin massatreenin alueelle
 
Ok, mitenköhän olenkin ajatellut että pudotussarja tarkoittaisi tuota alunperin mainitsemaani. Tuo tapa että tehdään toistot 12-10-8-(6) on Halmeen Viikingin Voimaoppaasta (:david:, tiedetään) jota kaveri käyttää. Tuli kokeiltua tuolla tavalla kerran, ja kyllä se hyvän tuntuman toi ainakin - mikä ei tietysti ole välttämättä optimaalisen tai edes hyvän treenin merkki.

Tollanen treenityylihän tavallaan yhdistää yhtäältä pitempien toistojen ja alemman painon alueen hypertrofisen treenin ja kahtaalta raskaamman vastuksen ja pienen toistomäärän voimapainotteisen treenin, erityisesti jos toistoja laskisi ihan esim. 4:n tienoille tuolla loppupäässä. Jostain muistaisin tosin hämärästi lukeneeni että hypertrofista ja voimatreeniä ei tavallaan saisi ns. menemään perille samassa treenissä. No joo, tämmöinen "hurja" kokeilu tuli nyt tehtyä. :rolleyes:
 
Tollanen treenityylihän tavallaan yhdistää yhtäältä pitempien toistojen ja alemman painon alueen hypertrofisen treenin ja kahtaalta raskaamman vastuksen ja pienen toistomäärän voimapainotteisen treenin, erityisesti jos toistoja laskisi ihan esim. 4:n tienoille tuolla loppupäässä. Jostain muistaisin tosin hämärästi lukeneeni että hypertrofista ja voimatreeniä ei tavallaan saisi ns. menemään perille samassa treenissä. No joo, tämmöinen "hurja" kokeilu tuli nyt tehtyä. :rolleyes:
Mulla on ollut tapana tehdä toisin päin. Eli ottaa lyhyemmät sarjat raskaalla painolla ensin ja sieltä lähtenyt tiputtamaan. Olen ajatellut, että niitä raskaita sarjoja ei ole mitään järkeä lähteä tekemään kun lihakset on jo väsyneet. Niistä ei saa silloin mitään irti. Sitä vastoin kun lopputreenistä lähdetään pidemmillä sarjoilla hakemaan vähän pumppia, ei väsymys haittaa.

Ensin saadaan isommalla painolla rikottua vähän lihasta ja pienemmällä painolla ja pidemmällä sarjalla saadaan kiva pumppi. Joskus sitten vaihtelun vuoksi esiväsytystä heti alusta asti, mutta aika harvoin. Saahan sillä kivan tunteen hauikseen, mutta varsinkaan natuillessa se pumppi ei ole kovin vahva kasvutekijä. Paremmin toimii kunnon sarjat.
 
Mulla on ollut tapana tehdä toisin päin. Eli ottaa lyhyemmät sarjat raskaalla painolla ensin ja sieltä lähtenyt tiputtamaan. Olen ajatellut, että niitä raskaita sarjoja ei ole mitään järkeä lähteä tekemään kun lihakset on jo väsyneet. Niistä ei saa silloin mitään irti. Sitä vastoin kun lopputreenistä lähdetään pidemmillä sarjoilla hakemaan vähän pumppia, ei väsymys haittaa.

Ensin saadaan isommalla painolla rikottua vähän lihasta ja pienemmällä painolla ja pidemmällä sarjalla saadaan kiva pumppi. Joskus sitten vaihtelun vuoksi esiväsytystä heti alusta asti, mutta aika harvoin. Saahan sillä kivan tunteen hauikseen, mutta varsinkaan natuillessa se pumppi ei ole kovin vahva kasvutekijä. Paremmin toimii kunnon sarjat.


EI ketää ota isoja painoja kylmilteen.
 
EI ketää ota isoja painoja kylmilteen.
:hyvä: Ihanko totta? Juu, lämmittely on tietysti ihan yliarvostettua ja treeni aloitetaan mahdollisimman isolla painolla.

Ei ole ollut tapana kirjoittaa treeniohjelmiin ja muihin itsestäänselvyyksiä. Tietysti ensin lämmitellään ja otetaan pari kolme kevyempää sarjaa ja sen jälkeen aloitetaan oikeat sarjat isolla painolla.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom