Hauistreenin ABC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu
Nii ja se levyjen saatananmoinen lisääminenkö on se ainoa progression mahdollinen toteuttaminen? Sama asia kun pitäisi pyrkiä vipareissakin johonkin 50kg kässäreihin, vaikka kummasti ne sivu ja takalohkot kasvaa pienemmillä leluilla pumpatessakin. Mun mielestä parempi keskittyä siihen tuntumaan (pääliikkeissä rautaa lisää), ei tietenkään jatkuvasti samoissa painoissa ja välillä hyvä runnoa hieman rumemmin isommalla painolla. Esimerkkinä sanottakoon etten tiedä ketään joka tekisi normaalikäsitreenissä hauiskääntöä millään 70-80 kilolla ja isohanskaisia kavereita tiedän siis aika moniakin, eli aika pumppaillen ne niitä käsiään reenaa ja näyttää toimivan, itellä kanssa ;) Ja naurettavaa verrata kropan kuningasliikkeitä johonkin hauiskääntöön, niissäkun se kehitys ja kilojen laittaminen tekniikkaa häiritsemättä on hieman helpompaa ja olennaisempaa.

Nyyssöläkin teki gymlogissa haukkaria yli 20 vuoden reenitaustalla VAAN 35 kilolla naama irvessä, vittu miten sen kädet on ton kokoset silti??!!!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
joo en usko että tarvii olla ikinä sitä 40kg isommat painot hauiskäännössä tangolla ja silti voi saada "massiiviset" hauikset (niin kusisen kokonen lihas ettei sitä nyt massiiviseksi voi koskaan sanoo). Jos vaan tietää mitä tekee. Ne kuuden toiston vastaote-rivesarjat 60kg:llä ei ole se ainoa tapa kehittää hauiksia -___- Kenenkään en ole koskaan nähnyt jotakuin puhdasta hauiskääntöä tuollaisilla painoilla tekevän.
 
Näkisin aika todennäköisen loukkaantunis riskin jos jonku starting strenght tyylisen progression ottas hauiskäännössä käyttöön. Ne jänteet yms.ei siellä kuitenkaan niin järetöntä tahtia voimistu. Ja näin omalla kohdalla en kyllä voi (ainakaan hauiksen kohdalla) miksikään jymymenestykseksi mainostaa sitä jatkuvaa raudanlisätkseen tähtäävää treeniä vaikka tekniikan pidinkin aina kasassa.

Kaikelle tietty aikansa mutta pittää pitää mielessä et ne pumppailutkin on tärkeitä lihaskalvojen venyttämisessä ja onhan sen hapottelu ja pumppi kivaa. :)
Ite ainakin odotan innolla massalle siirtymistä ja ensimmäistä kunnon bodytreeni jaksoa :)
 
Sama homma kuin muillakin lihaksilla: Jollain mittarilla on saatava progressiota, oli se sitten treenipainot, toistot, sarjamäärät, tekniikka, tms. Samalla tekniikalla tehtynä samalla painolla samat toistot ei kyllä saa kehitystä. Monille mieluisin tapa on nostaa treenipainoja, niin teen itsekkin. Mukavempaa se on tehdä isommilla painoilla hauista pikku vipillä kuin pikkupainoilla nätisti pitkää sarjaa :)

Niin juu ja hauis kuulemma omaa keskimäärin sellasia lihassäikeitä, että vähän pidemmät sarjat tepsii paremmin.
 
"kuulemma" hehheh :D

Nojoo, EDT tyyppinen treeni käsille on loistava juurikin siksi että se progressio on tosi helppo pitää mukana. Sitten kun liikkeitäkin vaihtelee blokeissa tasasin väliajoin ni hyvin menee.
 
"kuulemma" hehheh :D

Nojoo, EDT tyyppinen treeni käsille on loistava juurikin siksi että se progressio on tosi helppo pitää mukana. Sitten kun liikkeitäkin vaihtelee blokeissa tasasin väliajoin ni hyvin menee.

Niin, kovemmat tyypit ovat etsineet jutusta tutkimuksia, mutta ite en jaksa siihen vaivautua.

Normaalintyylinen treeni käsille on myös loistava, sillä progressio on tosi helppo pitää mukana.
 
Kirjoitanpa tähän nyt omatkin tän hetken ajatukset ilman että lainailen ketään tai laitan mihinkään tutkimuksiin linkkejä...

Eli siis olen itse treenannut jo jotain 12 vuotta. Kädet on aina olleet hyvät ja aina tykännyt treenata niitä. Ehkä se tykkääminen on osa siitä miksi ne on hyvät ja miksi ne vastaa treeniin hyvin. Pumpissa olkavarsi 46 cm että kai se tällaiselle naturimpulalle on ihan ok...

Mun ajatus on tottakai että treeniin pitää olla progressiivista myös haukselle. Mutta tuolla hyvin jo sanottiin että ei sen hauiksen treenipainoja hetkessä tuplata. Siksi sille kannattaakin antaa volyymia. Moni varmasi treenaa tyyliin 3 liikettä ja kolme sarjaa. Treenipäivyri käyttöön ja pyrkii siihen että ainakin jossain liikkeessä ja sarjoissa tulee ainakin 1 toisto lisää joka treenissä ja sitten kevyet viikot väliin. Sitten kun menee joku tavoitetoistomäärä niin painoa lisää ja siitä eteenpäin. Tämä vaatii sen treenipäivyrin, ei se muuten onnistu kun ei niitä muista ja jos vähän väsyttää niin ihminen tuppaa muistaan ne edelliset treenit sopivasti alakanttiin. Vihkosta kun näkee että kymppi meni nin on helppo asennoitua tekemään 11-12 toistoa. Jos on useita liikkeitä ja sarjoja niin ainakin itse olen onnistunut siinä yleensä että jossain sarjassa päästään edellisen yli ja muut suht samassa. Tässä kuule kehittyy.

Sitten voi tottakai tehdä jotain suunniteltua volyymin kasvatusta ja painaa meneen tällaisella. Jotenkin vaan en ittse jaksa hauiksen kanssa tällaista tehdä. Liikaa vaivaa laiskalle.

Ja mitä tulee siihen tekniikkaan ja sen puhtauteen, niin valitse järkevästi ne liikkeet. Aloita vaikka hammerkäännöillä käsipainoin. Tällä voi vähän runtata vauhdillakin jotta saa kunnolla romuja liikkeelle. Sitten vaikka scotissa tangolla ja silloin ei juurikaan sattuneesta syystä heiluta. Lopuksi jotain vaikka taljalla. Se maaten taljasta tehtävä on kanssa hyvä. Taljassa rasitus on päällä koko ajan, toimii hyvin viimeisenä liikkeenä.

Sitten jos on se perus nelijakoinen mikä useilla on, niin selkätreeniin erilaisia leuanvetoja niin tulee hauistreeni kahdesti viikossa. Ei se oikeasti ole tän vaikeampaa.

Ja kun muistaa että sen käpälän ympäryksestä 2/3 on ojentajaa niin ei liikaa priorisoi sitä hauista ainakaan tässä senttimielessä. Onhan iso hauis näyttävä, että en mä ainakaan vähättele sen treenaamista.
 
Jos hauistreeniin pitäisi "valkata" kaksi tai tietty määrä liikeitä, niin mitkä ja millä perusteilla?

Jos funtsitaan, että eniten roinaa saa varmasti liikkeellä suoralla 20kg tangolla ja siellä sitten oman tason mukaan kiekot päissä. Toisaalta taljassa voisi saada vielä enemmän kilogrammoja liikuteltua ja paine pysyisi kokoajan handuilla.

Siinä vain on se, että molemmat liikkeet tehdään kahden käden voimin. Olisiko absoluuttisesti parempi, että treenaisi mielummin ensimmäisen liikkeen yhteisenä kahdella kädellä ja toisen liikkeen erikseen. Eli perinteisesti käkkärikääntöä.

Hauiksia voi ja ilmeisesti hifistelläänkin aika paljon. Kannattaako käkrykäännössä kääntää kättä eli kannattaako lähteä peukut eteenpäin osoittavasta asennosta. Vai vaihtoehtoisesti vääntää koko liikesarja kämmenpohjat eteenpäin?

Nämä ovat niitä kysymyksiä mitkä itseäni vaivaavat. Pitäisi löytää erilaisia settejä mahdollisimman kattavasti ottavia liikkeitä. Esimerkiksi pienijakoisissa ohjelmissa ei vain voi uhrata aikaa kolmelle eri käännölle ja siihen vielä hauisvedolle päälle.
 
Jos funtsitaan, että eniten roinaa saa varmasti liikkeellä suoralla 20kg tangolla ja siellä sitten oman tason mukaan kiekot päissä. Toisaalta taljassa voisi saada vielä enemmän kilogrammoja liikuteltua ja paine pysyisi kokoajan handuilla.

Ja vielä enemmän kiloja saa liikkeelle, jos vetää pyörien päällä olevaa kelkkaa pitkin lattiiaa. Se käsi koukistuu ja sillä selvä, lihaksen tuottaman voiman kiinnityskohtiensa välissä (supistusvoima) ei pitäisi hirveästi vaihdella eri liikkeissä. Yksi vaikuttava tekijä on venytys negatiivisen vaiheen lopussa, joka riippuu sitten nivelkulmista (hauistreenissä käytännössä olkavarren suunta vartaloon nähden). Sen lisäksi on toki hermostollinen aktivaatio, siinä voi olla eroja mm. sen mukaan, mikä liike on tuttu ja mikä uusi jne. Aika jännityksessä (TUT, time under tension) on jokseenkin tärkeää lihasta kasvattaessa, mutta sen saavuttanee jo tarpeeksi hitaalla negatiivisella, oli ala-asennossa paine tai ei.

Hauiksia voi ja ilmeisesti hifistelläänkin aika paljon. Kannattaako käkrykäännössä kääntää kättä eli kannattaako lähteä peukut eteenpäin osoittavasta asennosta. Vai vaihtoehtoisesti vääntää koko liikesarja kämmenpohjat eteenpäin?

Nämä ovat niitä kysymyksiä mitkä itseäni vaivaavat. Pitäisi löytää erilaisia settejä mahdollisimman kattavasti ottavia liikkeitä. Esimerkiksi pienijakoisissa ohjelmissa ei vain voi uhrata aikaa kolmelle eri käännölle ja siihen vielä hauisvedolle päälle.

Veikkaan, että ei mennä pahasti metsään, jos mukana on:

1. Raskaat leuanvedot vastaotteella
2. Kahden käden vastaotekääntö
3. Hammerhauis/myötäotehauis

Paljon enempää ei ainakaan tarvitse yhdessä treenissä, eikä itse asiassa edes noita kaikkia, jos tulee useampi kerta viikkoon
 
Tuo Timban posti oli kuin suoraan minun ajatuksistani. Itsekkin olen tuota vihkoa alkanut käyttämään. Huomasin esim. nyt sen vihkon ansiosta, että edellisessä treenissä sain muutamaan sarjaan tehtyä yhden toiston lisää, joten progressiota tuli taas vähän. Ei kai sitä kuukaudesta toiseen kannata ihan samoillakaan painoilla tehdä, progressiota se on pienikin progressio.

Itsellä on hauistreeni rintapäivänä ja selkää tulee muissa treeneissä niin tulee epäsuoraa ja suoraa treeniä. Jos jotain hauista treenaa enemmän kuin ojentajaa niin en näe siinä mitään järkeä ku on kuitenki niin pieni lihas. Taidanpa kokeilla tuota maaten taljassa, nyt kun mietin niin olen aika monen nähnyt jotain vastaavaa tekevän.
 
Itellä on riippunut tietenki treenijaosta miten on tullut reenattua, ennen 2-jakoisessa 1kerta vähemmän toistoja enemmän sarjoja isommilla painoilla ja toinen treeni kerta vähemmän sarjoja mutta enemmän toistoja sarjaa kohden, nyt olenkin sitten miettinyt kun olen vaihtanut 3-jakoiseen jossa reenaan esim. olkapäät, ojentajat ja hauis niin kannattaako tehdä niin kuin olen tehnyt eli:
Hauis suoralla tangolla / eri treenissä hauis scott - 3 sarjaa toistot 6-8
Hauis kääntö kp / hammer kp eri treenissä - 3 sarjaa toistot 8-15
vai jaanko vielä useampaan osaan ja teen esim 2 sarjaa mutta useampia liikkeitä treenikertaa kohden?? tietenni on vielä mahdollisuus että tekee aikansa kutakin ja sitten vaihtaa, mites porukka on tämmösiä jaellu??
 
Terve vaan kaikille olen uusi täällä. Tein käyttäjän koska haluan kysyä vähän mun hauistreenistä.
Mun haukka treeni menee kutakuinkin näin: 4x15-20(eli toi tomin neuvoma alkutreeni) 2x8 suoralla tangolla, 3x12 taljassa, että onko tossa liikaa teidän mielestä. Niin ja treenaan haukat kerran viikossa. Tein ton treenin ekan kerran maanantaina ja nyt on hauikset kipeenä kolmatta päivää.
 
Eipä tuo mielestäni ole liikaa, mutta itse en tekisi noin pitkiä sarjoja. Itse treenaan hauikset 3 kertaa viikossa, tai oikeastaan 2 kertaa mutta ne saavat rasitusta myös selkäpäivänä.

Ensimmäisenä hauispäivänä yleensä teen:
tangolla perushauiskääntöjä 3x6-10,
scott-penkissä 3x8-12,
hammereita 3x8-12
vapaa valintainen liike 3x8-12.

Aina jos saan tehtyä 12 toistoa, niin vaihdan isommat painot seuraavaan sarjaan. Kerran kuussa teen perushauiskääntöjen tilalla 21:siä. Ojentajat treenaan myös samana päivänä.

Toisena hauispäivänä teen hammereita 3x12 ja käänteisiä 3x12. Forkut ja ojentajat samana päivänä.
 
Joo kiitti vastauksesta. Mutta nyt mulla on toinen ongelma. Mulla oli taas maanantaina hauispäivä, ja hauikset vieläkin kipeet ja ihan liekeissä, ja tänään olis selkäpäivä, että kannattaako mun tehdä selkä tänään vai siirtää se vaikka huomiselle?
 
Joo kiitti vastauksesta. Mutta nyt mulla on toinen ongelma. Mulla oli taas maanantaina hauispäivä, ja hauikset vieläkin kipeet ja ihan liekeissä, ja tänään olis selkäpäivä, että kannattaako mun tehdä selkä tänään vai siirtää se vaikka huomiselle?

Et sä selkää nyt hauiksilla treenaa (toivottavasti). Ne habat on kyl palautunu jo maanantailta ja käytä vaikka remmejä (jos salilla sellaset on tai ite omistat).
 
Et sä selkää nyt hauiksilla treenaa (toivottavasti). Ne habat on kyl palautunu jo maanantailta ja käytä vaikka remmejä (jos salilla sellaset on tai ite omistat).

No jos ne kerta on kipeet niin eikö se meinaa sitä ettei ne oo palautunut kokokaan ja teeppä selkäreeni ilman että hauikset osallistuu siihen :hyper:
 
Joo kyllä mulla ottaa selkä treeni myös hauksiin, ja mä nyt jo päätin siirtää sen selkä treenin huomiselle. Mutta kiitti nopeista vastauksista.
E: mistä se kipu sitte johtuu jos ne hauikset on jo palautunu?
 
Joo, ottaahan se selkätreeni hauiksiin jonkin verran. Mutta jos hauisten kipu tai palautumattomuus estää selkätreenin tekemisen, tehdään silloin jotain väärin. Kyllä mullakin kipeät hauikset tuntuvat selkätreenissä, mutta ei se painoihin tai itse selkätreeniin pääse vaikuttamaan oli kuinka kipeät tahansa.
 
E: mistä se kipu sitte johtuu jos ne hauikset on jo palautunu?

Hermosto ilmoittaa uudesta ärsykkeestä. Lihakset palautuvat keskimäärin 48h sisällä treenistä ja lihaksen ei tarvitse olla edes kokonaan palautunut, jotta sitä voisi treenata uudelleen. Pienet lihakset kuten juuri käsien lihakset palautuvat vielä nopeammin kuin isot lihasryhmät kuten reidet tai selkä.

Ja siis tottakai kädet ovat mukana selän treenaamisessa, kärjistin nyt tuota vain.....
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom