Hauistreenin ABC

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomi
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan ensimmäisenä liikkeenä tottakai että voi panostaa siihen kunnolla! Miksi jättää viimeiseksi jos ei jaksa sitten kunnolla sitä vetää?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla ollu ongelmana etten ole oikeen saanut osumaa hauikseen. Tähän mennessä oon jättäny hauisliikkeet kokonaa pois, kuitenki niin että se on nyt ensimmäisten viiden sali kuukausien aikana kasvanu 3-4cm, todennäkösesti kuitenki vaan ojentajan kasvamisen takia.

Tänää kokeiltuani 21:stä, sain aika kivan tunteen hauikseen jota en ole tainnu aiemmin tuntea :wtf: Pitää siis alkaa vääntämää sitä tästä lähin.
 
Kokeilkaapa vasarakääntöä molemmilla käsillä samaan aikaan ja kropalla suht reilusti vauhtia, kuitenkin tietty tuntuma säilyttäen. Karlsen ja Samuelsson tekevät tätä Samuelssonin käsivideolla. Muutenkin ylisuuret romut voivat joskus tuoda kaivattua vaihtelua treeniin ja hilata puhtaan tekniikan sarjapainoja ylös
 
voisko joku vastata tähän:
haen voimaa niin että koko kroppa toimisi yhdessä en halua eristää haboja.
vaikka teen istuen vuorokääntöjä käsipainoilla, joskus teen vauhdilla 50kg tangossa kääntöjä. pieni heilautushan lisää oleellisesti toistomäärää miksi tämä ei myös olisi tehokkaampaa (kun 3 puhdasta toistoa.)tarttui se voima sitten olkapäihin ja haboihin vaikka puoliks..?
 
blueberry06: Jos "toimivaa" voimaa haet koko kroppaan ilman hifistelyä, kokeile ainakin leuanvetoa vastaotteella (ja miksei myötäotteella ja siitä samalla dipipunnerrus ns. samalla vauhdilla) ja hauiskääntöä tangolla siten, että otat tangon maasta joka toiston jälkeen - kuin maastaveto vastaotteella ja samalla vauhdilla ylös kääntäen.
 
Toimiskohan tämä "roikotettu hauiskääntö" -tyyli esim. ojentajille tai olkapäille?
Tuo kaksykköstä olen tehnyt joskus scott-penkissä. Toimii!
 
Onnistuneessa hauistreenissä korostuu erittäin kouriintuntuvasti se, että kehonrakennuksessa tärkeintä ei ole päästä pisteestä A pisteeseen B mahdollisimman helposti, vaan matka näiden pisteiden välillä on erittäin tärkeä. Kuinkahan tuttu ilmiö salilla ympäri maailman ovat ne legendaariset alaselällä ja lähestulkoon painonnostajien rinnallevetotekniikalla tehdyt hauiskäännöt? Varmasti teistä moni on nähnyt niitä tosi kovia karjuja, jotka tekevät hirveällä heijarilla hauiksia 80 kilolla, mutta tumput ovat silti alle 40-senttiset.

Mikä siinä matkassa sitten on tärkeintä? Monille riittää pääseminen pisteestä A pisteeseen B keinolla millä hyvänsä. Siltikin, vaikka A- ja B-pisteen välin tekisi hyvällä tuntumalla, unohtaa helvetin moni sen matkan negatiivisen osuuden - matkan pisteestä B pisteeseen A! Kuinkahan monta kertaa itse olen lyönyt mielessäni päätä seinään salilla, kun niin monet treenaajat tekevät sen hauiskäännön siihen yläasentoon, josta paino sitten lähestulkoon päästetään tippumaan vapaassa pudotuksessa takaisin aloitusasentoon. Liike EI OLE OHI vielä siinä vaiheessa, kun se tanko on saatu heivattua siihen yläasentoon! Erittäin tärkeää on se hallittu lasku. Sen tuntuman ja jännityksen tulee ihanteellisessa suorituksessa pysyä 95% liikkeen ajasta siinä hauislihaksessa.

Toinen tärkeä pointti hyvässä hauiskäännössä on olkavarsien pitäminen kutakuinkin paikallaan. Olkavarret toki tulevat siinä supistusvaiheessa hieman väkisinkin mukana, mutta tärkeää tässä onkin nyt pitää se olkavarsi paikoillaan siinä negatiivisessa vaiheessa! Ihmeen monien hauiskääntö näyttää oikeasti siltä niin kuin itse kyynärvarren ja olkavarren välinen kulma olisi koko ajan 90 astetta, ja tankoa liikuttaa ainoastaan olkavarsi! Jos se olkavarsi on vaikea pitää paikoillaan, on sitä hyvä harjoitella esim suoralla tangolla siten, että ote tangosta on niin kapea, että kyynärpäät ottavat ihan yrittämättä sen tuen siitä kropasta.

Hauislihaksen hermotus on luultavasti erittäin huono niillä treenaajilla, jotka eivät ole tehneet liikettä hauiksella, vaan ovat tehneet sitä "näennäistä hauiskääntöä", jossa tankoa liikuttelee alaselkä, olkavarsi ja ihmeelliset painonnostotekniikat.

Kuinka sitä hermotusta voi parantaa? Omat tumppuni eivät koskaan varsinaisesti koskaan ole olleet huonot, mutta varsinainen kasvupyrähdys hanskoille tuli joskus reilun vuoden treenin jälkeen, kun aloin tehdä hauistreenissä yhden ei-niin-kovin-usein-nähdyn liikkeen ennen varsinaista hauisrääkkiä. Liikettä voisi kutsua vaikka tukemattomaksi keskitetyksi hauiskäännöksi, koska se, noh, on keskitetty hauiskääntö, jossa olkavarsi/kyynärpää EI OTA tukea mistään. Olkavarsi on siis koko ajan ilmassa. Itse liikkeessä olen itse aina istunut, vaikka jotkut tekevät tuon seisaalteen.

Tässä liikkeessä on tarkoitus saada sinne lihakseen kunnon polte ennen niitä varsinaisia hauiskääntöjä. Liike on paras tehdä painolla, jolla sarjapituudet pysyvät 15-20 toiston välimaastossa. Itselläni se paino on yleensä 10 kg. Nyt jujuna on siis se, että sitä olka- ja kyynärvartta "roikotetaan" ilmassa, eikä sitä tueta esim jalkaan, ohimoon tai kivekseen. Liikkeen aikana keskitytään erityisen huolellisesti siihen koko liikerataan. Korostaaksesi supistusta, yritä jännittää sitä hauislihasta vielä lisää siinä maksimisupistusvaiheessa.

Liike tehdään non-stoppina, eli kun olet tehnyt vasemmalla kädellä 15-20 toiston sarjan, vaihdat ilman taukoa lennosta oikeaan käteen, ja taas mennään. Oikean käden jälkeen taas vaihto vasempaan käteen, kunnes olet tehnyt molemmilla käsillä vuoron perään ilman taukoa 4-5 sarjaa. Huom! Jos valitset sen käsipainon oikein, et todellakaan tee enää sitä 15-20 toistoa enää parin sarjan jälkeen, vaan toistomäärä pienenee joka sarjalla...

Tämän jälkeen voitkin sitten venyttää niitä hauiksiasi varovasti vastapumppiin ja tuntea, kun veri suorastaan tulvahtaa sinne hauislihakseen! Tämän jälkeen kätesi ovatkin uudella tavalla valmiina taisteluun, ja voitkin tehdä sen tavanomaisen hauistreenisi ihan normaalisti. Muista kuitenkin yllä olevassa tekstissä mainitut tärkeät pointit, jotta saat treenistäsi maksimaalisen hyödyn. Muistakaa venytellä niitä hauiksia sarjojen välissä, koska Godzillakin tekee niin, ja se oikeasti muuten toimii!

Hyviä treenihetkiä itse kullekin. Toivottavasti lapasenne kasvavat uusiin mittoihin.

ps. tässä vielä todiste siitä, että Practise what you preach -periaate toimii :) Habaa 2004

ps2. Neutraali, tiedämme kyllä, että sinä teet hauiskääntöä 180 kilolla puhtaasti, joten säästä ne pahimmat kommentit ;)

Siis oletko varma, että nuo joittenka olet nähnyt tekevän ns. väärällä tekniikalla. Eivät ole keskittyneet vaikka koko kehon voiman hankintaan?
 
Siis oletko varma, että nuo joittenka olet nähnyt tekevän ns. väärällä tekniikalla. Eivät ole keskittyneet vaikka koko kehon voiman hankintaan?
No jos ne olisivat keskittyneet koko kehon voiman hankintaan, niin ne olisivat tehneet maastavetoa :D
 
ehe ehe... No sanotaanko vaikka olkapäitten, haukkareitten ja selän voimareenit.
 
No ei sillon mitään järkeä ole tehä habaa älyttömällä heijarilla jossa selän treenaus nyt on ainakin hyivn kyseenaalasta vaan esim leuanvetoa

Vai ei siitä tule käyttövoimaa lainkaan?:lol2:
 
Tehdäänkö tuon jälkeen normaalihauistreeni vai pitääkö vähentää liikkeitä? Tällä hetkellä yhteensä 3 liikettä olisi tuon jälkeen ja sarjoja peräti 8.
 
onko tolla tekniikalla ihan selkeetä tulosta tullu muille?
Itselle ainakin parantunu tulokset reilusti verrattuna aiempaan hauis treeniin, vikoja toistoja ku alkaa pumppailee ni tulee ihan hyvä polte hauiksiin.
Teen 4 sarjaa tätä ja sit 4 sarjaa keskitettyjä hauiskääntöjä käsipainoilla.
 
En kaikkia viestejä oo lukenut läpi kun on niin perhanan pitkä threadi, mutta näyttäisi siltä ettei täällä ole vielä hirveest otettu kantaa ton "isometrisen supistuksen" tärkeyteen hauista treenattaessa. Eli että tuossa liikkeen yläpisteessä pitäisi jännittää hauista niin kovaa kuin pystyy muutaman sekunnin ajan. Omalla salilla (kuten varmaan lähes kaikilla muillakin) reilu 50% porukasta treenaa hauista (sekä kaikkia muita lihaksia...) täysin ilman tekniikkaa, ts. helkutinmoisella momentilla rauta ylös ruumista hipoen, ja sitten tiputtaen takas lähtöpisteeseen. Tossa siis jää mun mielestä tärkeät isometrinen ja negatiivinen lihaksen jännitysosuudet täysin huomiotta. Mutta siis takasin kysymykseeni, eli onkos porukalla mielipiteitä oikeasta "tekniikasta" tohon isometriseen puristukseen? Ite oon huomannut että vapaapainoilla hauista treenattaessa isometrisestä puristuksesta saa huomattavasti tiukemman, kun kääntää kättä mahollisimman paljon supinaatioon, ts. kun rauta on ylhäällä niin kääntää rannetta ulospäin (oikeaa rannetta vastapäivään, vasenta nyötäpäivään). Muita mielipiteitä?
 
En kaikkia viestejä oo lukenut läpi kun on niin perhanan pitkä threadi, mutta näyttäisi siltä ettei täällä ole vielä hirveest otettu kantaa ton "isometrisen supistuksen" tärkeyteen hauista treenattaessa. Eli että tuossa liikkeen yläpisteessä pitäisi jännittää hauista niin kovaa kuin pystyy muutaman sekunnin ajan. Omalla salilla (kuten varmaan lähes kaikilla muillakin) reilu 50% porukasta treenaa hauista (sekä kaikkia muita lihaksia...) täysin ilman tekniikkaa, ts. helkutinmoisella momentilla rauta ylös ruumista hipoen, ja sitten tiputtaen takas lähtöpisteeseen. Tossa siis jää mun mielestä tärkeät isometrinen ja negatiivinen lihaksen jännitysosuudet täysin huomiotta. Mutta siis takasin kysymykseeni, eli onkos porukalla mielipiteitä oikeasta "tekniikasta" tohon isometriseen puristukseen? Ite oon huomannut että vapaapainoilla hauista treenattaessa isometrisestä puristuksesta saa huomattavasti tiukemman, kun kääntää kättä mahollisimman paljon supinaatioon, ts. kun rauta on ylhäällä niin kääntää rannetta ulospäin (oikeaa rannetta vastapäivään, vasenta nyötäpäivään). Muita mielipiteitä?

Kyllähän se maksimi supistus olisi hyvä saada, mutta liian ylös nostettaessa liikkeen rasitus lähtee hauikselta, ja supistus on tavalaan samanlaista kuin ilman painojakin supistelisi...
 
ts. kun rauta on ylhäällä niin kääntää rannetta ulospäin (oikeaa rannetta vastapäivään, vasenta nyötäpäivään). Muita mielipiteitä?

Nimenomaan näin. Eli vielä toisin sanoen: yläasennossa hauiksen saa aktivoitua maksimaalisesti, kun kääntää peukkua vielä ulkokiertoon. Eroa ei voi olla huomaamatta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom