"Hölkkääminen surkein tapa polttaa rasvaa"

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tässä asiassa on tosiaan myös muistettava, että intervallit on myös elimistölle paljon rankempia kuin matalasykkeiset kävelyt/hölkkäilyt.

Mitä nyt oon tavaillut noita T-nationin artikkeleita niin siellä ei minusta niputeta kävelyä ja hölkkäilyä yhteen lenkkeilyksi vaan kritiikki kohdistuu aika vahvasti juuri tasaisella sykkeellä ja vauhdilla tapahtuvaan juoksuun ja hölkkäilyyn. Kävelylenkkejä en ole kyseisen nettiaviisin samalla tavalla kritisoineen. Itse huomaan, että siinä missä kävely palauttaa lihaksia ja toimii terapeuttisesti niin juoksu on huomattavasti rankempaa nivelille. Jos joku sitten haluaa ottaa nivelnäkökulman juoksulenkkeilyn ja HIIT:n välille niin toki HIIT:ssä esim. spurtit ovat paljon repivämpiä, mutta siinä missä HIIT:ssä otetaan esim. 10 x 100 m spurtti niin matkaa on taitettu vasta 1 km. Kuka helvetti käy 1 km juoksulenkillä eli ne kerrannaisvaikutukset, ne kerrannaisvaikutukset. Sen lisäksi tulisi nivelkeskustelussa huomioida, että juoksulenkki on aina juoksulenkki. HIIT voi sisältää muutakin kuin spurtteja.

Yleisellä tasolla musta on ihmeellistä miten täälläkin "valveutuneiden" liikuntaharrastajien joukossa termit kunto, peruskunto, kestävyys sotketaan melko yksipuolisesti kykyyn kulkea joku tietty matka tietyssä ajassa tasaisella vauhdilla juosten.

Jos pitää mainita yksi piirre miten ihminen eroaa fyysisesti muusta eläinkunnasta, niin se on kyllä kiistatta kyky pitkänmatkan juoksuun, eli tehokas lämmönsäätely.
...

Hain tuolla suunnittelulla lähinnä sitä että minkälaiseen toimintaan ihmisen keho on optimaalisimmillaan. Nuo nopea/hidas lihassolujakaumatan mielenkiintoisesti kuitenkin muokkautuvat käytön mukaan. vrt määrät sprinttereissä ja maratoonareissa. Ja esitin ajatuksen ihan mielenkiinnosta, en siksi että pitäisin jotain vaihtoehtona itsestäänselvänä, koska asiahan ei nykyaikaan kuitenkaan liity millään tavalla.

- - - Updated - - -

E: moni täällä liittää HIITIN suoraan juoksuun, mutta voihan sitä/ ja kannattaakin, tehdä monella erilaisella tavalla. Nyrkkeilysäkillä, lekaa hakkaamalla, yhdistelemällä erilaisia liikkeitä, u name it. Tärkeintä on se, että rasitus olisi erilaista treenistä toiseen, jotta siihen ei totuta. Samaa ajatusta kuin saliharjoittelusakin.

Tämä hölkkä vs. HIIT vastakkainasettelu on yksinkertaisesti typerää. Kestävyysharjoitteluun kuuluu molemmat, ja ne nimenomaan täydentävät toisiaan. Tasavauhtisille lenkeillekkin kannattaa aina ottaa pientä ärsykettä mukaan erilaisten vetojen/vauhdinkiristysten/loikkien muodossa. Intervallityyppisestä treenistä taas ei oikeasti saa oikein mitään irti ilman kunnon kestävyyspohjaa, joku 5x60s täysillä juosten 90s palautuksella kun on jo niin raaka treeni, että viimeiset vedotkin äkkiä menee jo ihan hölköttelyksi jollei taustalla ole satojen tuntien kestävyysharjoittelua..

Tämä hölkkä vs. HIIT vastakkainasettelu on yksinkertaisesti typerää. Kestävyysharjoitteluun kuuluu molemmat, ja ne nimenomaan täydentävät toisiaan. Tasavauhtisille lenkeillekkin kannattaa aina ottaa pientä ärsykettä mukaan erilaisten vetojen/vauhdinkiristysten/loikkien muodossa. Intervallityyppisestä treenistä taas ei oikeasti saa oikein mitään irti ilman kunnon kestävyyspohjaa, joku 5x60s täysillä juosten 90s palautuksella kun on jo niin raaka treeni, että viimeiset vedotkin äkkiä menee jo ihan hölköttelyksi jollei taustalla ole satojen tuntien kestävyysharjoittelua..

Vanhana keskimatkanjuoksijana olen ihmetellyt tätä ilmiötä. Omissa juoksutreeneissä 80-90% määrästä juostiin anaeorbisen kynnyksen alla. Lenkkeilyllä oli peruskuntokaudella funktio peruskunnon kehityksessä ja kilpailukaudella hapottavista treeneistä palautumiseen. Itsellä ei ole kokemusta miten HIIT+hypertrofia puntti toimii, mutta ajatuksena kuulostaa kammottavalta tehdä ainoastaan hapottavaa tehoharjoittelua viikosta toiseen. Rasvanpoltosta ei myöskään ole kokemusta, mutta itselle on aina ollut haastavaa syödä tarpeeksi, kun innostuu tosissaan hölkkäämään. Ensimmäisen mitatun harjoituskauden aikana rasvat tippui 8% -> 6%, vaikka olin luullut syöväni hyvin. Nykyään ei kiinnosta mittailla rasvoja, mutta esim. viime kesänä paino tippui 5 kg maantiepyöräilykauden aikana. En tehnyt ollenkaan tehoharjoittelua ja yritin syödä niin hyvin kuin mahdollista.

^ Tuosta päästäänkin siihen polttavimpaan aiheeseen, eli lihasten tilanteeseen. Uskallan väittää että lihasmassa ei ole äärettömän suurta sulla ollut (pituus/paino noissa 6% rasvoissa?). Tottakai kaikki liikunta polttaa kaloreita ja tiputtaa painoa kasvaneen kulutuksen myötä, se on ilmiselvää, mutta millainen liikunta parhaiten samalla säästää lihaksia on koko aiheen idea. Ja se ei ole hölkkä/lenkkeily korkeammilla sykealueilla.

Juoskaa ihmeessä jos haluatte lihanne polttaa.
Itse olen jättänyt aerobiset kesäkunnon hakemisessa jo aikoja sitten pois.
Ei siihen säkräfäis hupparia ja klo:06:00 aamulenkkejä tarvita, että rasvat saadaan karistettua.

Isot liikkeet hieman voimaillen on ihan parasta rasvan polttoon ja lihasten pitämiseen.

Ja joillekin se pikkukiva hölkkäily on äärimmäinen rypistys eikä mitään jakoa juoksemiseen. Olis hienoa jos joskus pystyisi edes hölkkäämään ns. vapaasti niin ettei se ole väkinäistä ja tunnu siltä että henkeä viedään samalla kun syke on 400. En ole ikinä pystynyt tähän, vaikka yhdenkin kesän lenkkeilin ahkerasti useamman kerran viikossa. Se oli parhaimmillaankin sitä, että hölkätään hetki ja taas kävellään hetki. Joko olen salilla vääntänyt itselleni sellaisen lihassolujakauman, että toi kuntoilu ei vain sovi ja / tai sitten en siedä yhtään lenkkeilyn aiheuttamaa tuskaa. Se tuntuu ihan perseeltä ja heti ensi askeleiden jälkeen tekisi mieli luovuttaa. Nytkin kokeilen jotain dieetin tynkää tässä rypistää ja olen käynyt kolmisen viikkoa muutaman kerran viikossa taas lenkillä, mutta ne on väkisinkin sitä intervallityyppistä ja keskinopeus alle 7. Kovempaa ei perkele pääse kun tuntuu että keuhkot halkee.

Tämähän johtuu pelkästään siitä, että omaan kuntotasoon nähden ollaan lähdetty liian kovaa. Mä oon kanssa tehnyt samat virheet, että useamman vuoden yleensä jaksoissa juostessa on aina menty liian kovaa ja kehitys ollut naurettavaa. En ymmärtänyt peruskunnon tärkeyttä. Kuntofillari, crossari, kävely on loistavia siihen. Sitten kun peruskunto on siedettävällä tasolla, niin voi ruveta lisäilemään vauhtia vaikka kerta viikkoon. Varmaan tiesit itsekin tämän, mutta halusin silti kirjoittaa, koska niin moni muu ei sitä ymmärrä :)

Tämähän johtuu pelkästään siitä, että omaan kuntotasoon nähden ollaan lähdetty liian kovaa. Mä oon kanssa tehnyt samat virheet, että useamman vuoden yleensä jaksoissa juostessa on aina menty liian kovaa ja kehitys ollut naurettavaa. En ymmärtänyt peruskunnon tärkeyttä. Kuntofillari, crossari, kävely on loistavia siihen. Sitten kun peruskunto on siedettävällä tasolla, niin voi ruveta lisäilemään vauhtia vaikka kerta viikkoon. Varmaan tiesit itsekin tämän, mutta halusin silti kirjoittaa, koska niin moni muu ei sitä ymmärrä :)
Suoraan sanoen ei ole tullut mieleen. Olen vain vähän sellaisella alueella tässä hommassa, että siinä on huono ilmeisesti sitä peruskuntoa hinkata. Kävely on mielestäni liian helppoa, mutta hölkkääminen taas ei onnistu. Toisin sanoen siis musta tuntuu siltä, että kävely on liian helppoa, mutta mahdollisesti ei kuitenkaan sitten ole.

No mä ainakin tykkään käydä hölkällä, ihan vaan sentakia että se on kivaa. Ei paljoa kiinnosta mitä kuluu, voin jopa syödä suklaata iiiiik lenkin jälkeen, helvetti. :D

^ Tuosta päästäänkin siihen polttavimpaan aiheeseen, eli lihasten tilanteeseen. Uskallan väittää että lihasmassa ei ole äärettömän suurta sulla ollut (pituus/paino noissa 6% rasvoissa?). Tottakai kaikki liikunta polttaa kaloreita ja tiputtaa painoa kasvaneen kulutuksen myötä, se on ilmiselvää, mutta millainen liikunta parhaiten samalla säästää lihaksia on koko aiheen idea. Ja se ei ole hölkkä/lenkkeily korkeammilla sykealueilla.

Harrastaja puntteilijalle tolla ei ole mitään merkitystä. Ei se kuitenkaan niin pitkiä pk lenkkejä vedä että sillä olisi mitään merkittävää lihastenpoltto vaikutusta vs joku hiit.

Mutta sitten kun on ikää vaikkapa 41 vuotta, alkaa olemaan aika paljonkin merkitystä sillä onko sitä yleiskuntoa parantavaa pk treeniä ollut kuinka paljon matkan varrella ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Suoraan sanoen ei ole tullut mieleen. Olen vain vähän sellaisella alueella tässä hommassa, että siinä on huono ilmeisesti sitä peruskuntoa hinkata. Kävely on mielestäni liian helppoa, mutta hölkkääminen taas ei onnistu. Toisin sanoen siis musta tuntuu siltä, että kävely on liian helppoa, mutta mahdollisesti ei kuitenkaan sitten ole.

Sauvat käteen ja johonkin mäkeen kävelemään. Kävellen ylös, hölkötellen alas. Samassa mäessä voi halutessaan ottaa mukaan sitä kovemmalla teholla tapahtuvaa treeniäkin. Klassinen hiihtäjän treeni.

Muuten joo, sauvakävelemisestä tulee mieleen että miksi jengi sauvakävelee painoliivien kanssa lenkkeilyn sijaan? Tunti kävely vs tunti hölkkää? Onko kyseessä joku mukavuusjuttu kun lenkkeily on raskasta, ja polvetkin kärsii ja plaa plaa plaa.

Sauvat käteen ja johonkin mäkeen kävelemään. Kävellen ylös, hölkötellen alas. Samassa mäessä voi halutessaan ottaa mukaan sitä kovemmalla teholla tapahtuvaa treeniäkin. Klassinen hiihtäjän treeni.

Tai sitten hölkkää ja kävelyä yhdistellen, mistä monet aloittaa. Ikään kuin aerobinen intervalli harjoitus. Juoksun/hölkän osuuden totta kai pitää nostaa pikku hiljaa.

Hölkkääminen ja juokseminen o tosiaan isommille kavereille hieman hankala laji aloittaa, kun syke tuppaa heti pomppaamaan korkealle kun vähänkään rivakampaa askelta ottaa. Ei ole mikään täysin huono vaihtoehto tosiaan että hölkkää / sprinttaa parin minsan pätkiä ja kävelee välissä, siinäkin saa kyl 45 minsan lenkin tehtyä, ja voi olla jopa vähän mielkkäämpääkin ku o vaihtelua. Sauvakävely tai maasto/mäkikävely ovat kans toinen tapa nostaa rasitusta hieman, eli monenlaisia tyylejä löytyy.

Omasta kokemuksesta pyöräily on huomattavasti helpompi laji, sikäli että sykkeen saa pidettyä paljon tarkemmin haluamallaan tasolla. Ei muuta ku sykemittari taskuun ja vaihdenapista raksuttelee kierrokset kohilleen :D

Harrastaja puntteilijalle tolla ei ole mitään merkitystä. Ei se kuitenkaan niin pitkiä pk lenkkejä vedä että sillä olisi mitään merkittävää lihastenpoltto vaikutusta vs joku hiit.

Mutta sitten kun on ikää vaikkapa 41 vuotta, alkaa olemaan aika paljonkin merkitystä sillä onko sitä yleiskuntoa parantavaa pk treeniä ollut kuinka paljon matkan varrella ;)

No jos harrastaja punttailija tarkoittaa ihmistä jota ei vittuakaan kiinnosta lihasten määrä kropassa niin olet oikeassa :) Mutta jos se yhtään kiinnostaa, niin 3-4x viikkoon tunnin mittanen hölkkäjuoksu kyllä oikeasti vaikuttaa lihastenkasvatukseen - moneltakin kantilta.
Toisaalta sitten iso osa tälläkin palstalla kirjoittavista ei mainittavaa lihaksikkuutta edes omaa, ja tälle massalle tietysti asian selvittäminen on se ja sama.

Ihmiselämä on IMHO liian lyhyt, jotta sitä viitsisi tuhlata tekemällä asioita mitkä ovat perseestä eikä niistä edes makseta.
Toisaalta aika moni asia on hanurista alkuun, mutta lähtee kulkemaan ihan toisella tavalla, kun vähän jaksaa nähdä vaivaa. Minusta toi jolkottelukin menee ihan samaan sarjaan. Puntin kanssa yhdistettäessä pitää vaan käyttää vähän järkeä.

No jos harrastaja punttailija tarkoittaa ihmistä jota ei vittuakaan kiinnosta lihasten määrä kropassa niin olet oikeassa :) Mutta jos se yhtään kiinnostaa, niin 3-4x viikkoon tunnin mittanen hölkkäjuoksu kyllä oikeasti vaikuttaa lihastenkasvatukseen - moneltakin kantilta.
Toisaalta sitten iso osa tälläkin palstalla kirjoittavista ei mainittavaa lihaksikkuutta edes omaa, ja tälle massalle tietysti asian selvittäminen on se ja sama.

Näissä treenijutuissa on aina ongelmana se, että keskustellaan treeneistä määrittelemättä tavoitetta. Itselleni massan kasvatus on vaikeaa ja kireänä pysyminen helppoa. Jos tavoitteeni olisi kasvattaa lihasta en juoksisi metriäkään. Tekisin 3 punttitreeniä viikkoon ja 3 tunnin kävelylenkkiä. HIIT treeniä en tekisi missään nimessä, koska se syö mielestäni hapotusquotaa hypertrofiatreeniltä. Vaikka olisin läski bodari niin en silti juoksisi itseäni hapoille vaan keskittyisin miinuskaloreihin. Jos taas olisin läski, jonka tavoitteena on pudottaa painoa, opettelisin nauttimaan liikunnasta vaihtelevalla intensiteetillä. Tällöin HIIT-tyyppiset harjoitteet nousisivat osaksi harjoittelua. Painonhallintamielessä kannatan iloista liikuntaa ja maukasta ruokaa. Jos taas aloittelisin aerobisen pohjakunnon kasvattamista maratonia tai yleistä elämänlaatua silmälläpitäen niin teksin juoksukävelyä, jossa kävely ja hölkkä vuorottelevat. Suurin osa ihmisistä on liian huonossa kunnossa juostakseen peruskuntolenkeillä, jolloin yhtäjaksoinen hölkkä tarkoittaa jo tehotreeniä kynnyssykkeillä.

Muuten joo, sauvakävelemisestä tulee mieleen että miksi jengi sauvakävelee painoliivien kanssa lenkkeilyn sijaan? Tunti kävely vs tunti hölkkää? Onko kyseessä joku mukavuusjuttu kun lenkkeily on raskasta, ja polvetkin kärsii ja plaa plaa plaa.

Varmaan juurikin noin. Mulla ainakin on tarkkaa just polvien kanssa. Mitenkään muuten hölkkä ei ole juuri sen raskaampaa. Tuntuu jopa, että kynnysnopeudella liikkuminen kevenee, kun vaihtaa rivakasta kävelystä rullaavaksi hölkäksi. Kyllähän kävelylenkillä liikutaan eri tavalla kuin marketissa löntystellen.

Mutta sitten kun on ikää vaikkapa 41 vuotta, alkaa olemaan aika paljonkin merkitystä sillä onko sitä yleiskuntoa parantavaa pk treeniä ollut kuinka paljon matkan varrella

Mä olen itse nyt 36 joten mulla ois nyt 5 vuotta aikaa vielä petrata sitä peruskuntoa, jos perustelet, miten mun kunto, yleiskunto, peruskunto paranee niillä juoksulenkeillä, kun nyt kävelen 1-2 h päivässä, teen 2-4 punttia viikossa, teen 1-2 tabata-tyylistä kuntopiiriä viikossa. Mä siis treenaan säännöllisesti sen "juoksulenkki" alueen molemmilla puolilla puhutaanpa sitten syke-, mukavuus- tai intensiteettialueesta. Mulla on semmonen tuntu, että voisin esim. 5-10 km juoksulenkeillä parantaa vain juoksukuntoani noilla 5-10 km matkoilla. Mä uskon suuresti lajispesifiseen kestävyyteen ja monipuoliseen harjoitteluun, mutta peruslenkkeily kunnon kohottajana muutenkin monipuolisesti liikkuvalle on musta illuusio, joka syntyy siitä, että lenkkeilemällä oppii paremmaksi lenkkeilijäksi.

Suositut

Back
Ylös Bottom