geeneissä vikaa kun 4 kk salilla käyminen ei näy missään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mustala
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No postaa ihmeessä tänne vaikka yksi esimerkki kaverista joka tuommoisella kropalla tekee sarjaa 150kg:lla..

View: https://www.youtube.com/watch?v=BvC9y-Xmsi8

View: https://www.youtube.com/watch?v=nXphS1zWivQ

En löytänyt kaverista paidatonta kuvaa mutta 71-72 kg painoon ei nyt älyttömästi lihasmassaa mahdu. Kaveri myös maininnut että ruokavalia koostuu pitkälti limusta, parista leivästä, oboy kaakaosta + kouluruoka päivässä.

Joku Pitkämäki ja Thorkildsenkin ottavat kaiken järjen mukaan sarjaa 150kglla ja eipä se heistä päällepäin näy.

Edit: Löysinhän mä paidatomman kuvan, en vaan jaksanut googlata kun en osaa kuvia liittää. Löytyy hakusanoilla Rikard Jansson bänkpress. On tossa toki vähän enemmän lihasta muttei nyt hirveesti.

Viimeksi muokattu:
Löysinhän mä paidatomman kuvan, en vaan jaksanut googlata kun en osaa kuvia liittää. Löytyy hakusanoilla Rikard Jansson bänkpress. On tossa toki vähän enemmän lihasta muttei nyt hirveesti.

KhTHDFc.jpg

View: https://www.youtube.com/watch?v=BvC9y-Xmsi8

View: https://www.youtube.com/watch?v=nXphS1zWivQ

En löytänyt kaverista paidatonta kuvaa mutta 71-72 kg painoon ei nyt älyttömästi lihasmassaa mahdu. Kaveri myös maininnut että ruokavalia koostuu pitkälti limusta, parista leivästä, oboy kaakaosta + kouluruoka päivässä.

Joku Pitkämäki ja Thorkildsenkin ottavat kaiken järjen mukaan sarjaa 150kglla ja eipä se heistä päällepäin näy.

Edit: Löysinhän mä paidatomman kuvan, en vaan jaksanut googlata kun en osaa kuvia liittää. Löytyy hakusanoilla Rikard Jansson bänkpress. On tossa toki vähän enemmän lihasta muttei nyt hirveesti.

Ihanko tosissasi olet? Nimenomaan tuosta esimerkin kaverista näkee,että treenattu on,vaikkei lihasmassaa paljoa olekkaan. Samoin näkee niin Thorkildsenistä kuin pitkämäestäkin vaikka hoikkia toki ovatkin. Mun puolesta tää oli tässä,ei kiinnosta aloittaa mitään vääntöä näin turhasta asiasta.

Quottasin nyt tätä mutta muistakin tuli offtopic ajatuksia.

Mun mielestä tää on aika paljon nykypäivää. Salilla käydään vain lopputuloksen takia.
Pelkkää showta ilman substanssia.
Joku ehdotti että ota valmentaja. Millähän ihmeellä me nelikymppiset opittiin ikinä mitään.
Katseltiin, kuunneltiin ja tehtiin. Kolmen tunnin treenejä viidesti viikossa.
Ei ollu kovin tehokasta mutta siirtyipä liikkeet selkärankaan.
Valmentaja ( muutamaa salaa kuunnellu ) vaan käskee varomaan ylikuntoa jne jne.
En mä tiedä. Musta salilla on kivaa. Toiset hengailee baarissa, toiset kirjastoissa ja kolmannet tekee muuta.
( en jaksa poistaa vaikkei mitään pointtia nyt tullutkaan )

Threadin aloittajalle. Ei näy sun mielestä missään. Mitäs mutsi, tyttö/poikaystävä tai kaverit on mieltä?
Mites fiilis. Tuntuuko erilaiselta? Onko ryhdikkäämpi olo? Nukutko paremmin?

Ja jos tätä hommaa oikeasti tekee vain ja ainoastaan sen lopputuloksen takia peilissä niin tulee kyllä innostus lopahtamaan yhtä nopeasti kuin se alkoikin. Kyllä siellä salilla täytyy oikeesti viihtyä, jos meinaa käydä siellä pidempään kuin 3kk uudenvuoden jälkeen. Itellä tulee reenistä tosi hyvä fiilis, nukkuu paljon paremmin ja sekä jaksaa yleisestiottaen paljon paremmin. Ulkonäköjutut tulee aikalailla viimeisenä tärkeysjärjestyksessä, vaikka sekin on tietty mukavaa ja suotavaa että se kova treeni näkyisi edes jossakin.

Mä ehdotin valmentajaa. Mutta olenkin vasta 35v. Liikkeet todellakin on selkärangassa, sen verran hyvin ettei paljoa enää isoilla romuilla treenata. Osaava valmentaja tekee muutakin kun käskee varomaan ylikuntoa. Tai mistäs minä tiedän, 16 vuotta oon treenannu ja aina ilman valmentajaa. Jos nyt aloittaisin niin menisin saman tien jonkun oppiin. Saattas jäädä jokunen virhe tekemättä.
Joo, joo. Ei herneitä. Oon mä tosta periaatteessa samaa mieltä. En ole vaan sitten kovin montaa osaavaa valmentajaa nähny.
Treeniohjelma kirjoitetaan yhden tapaamisen jälkeen jne. Bosun päällä tehdään hauiskääntöjä sun muuta...

Ja kuitenkin olet sitä mieltä, että kaloreita tulee tarpeeksi? Puoli kiloa kuukaudessa on aika vähän noin rasvattomalle ja lihaksettomalle miehelle, joten siinä on yksi selkeä parantamisen paikka.

Pari kiloa / 4kk on ihan hyvä tahti ja varsinkin todennäköiselle hardgainerille, etenkin kun rasvat on melko vähissä ja kuvista päätellen ei ainakaan nousseet.

Pari kiloa / 4kk on ihan hyvä tahti ja varsinkin todennäköiselle hardgainerille, etenkin kun rasvat on melko vähissä ja kuvista päätellen ei ainakaan nousseet.

Joka tapauksessa "emmä tiiä, ehkä pari kiloa" viittaa siihen, että syömisiä ja kehopainoa ei tarkkailla tarpeeksi. Termiä hardgainer en tunne. Jos viittaat sillä siihen, että kroppa tuntuu nostavan peruskulutusta helposti, niin sitten vaan lisää ruokaa. Kyllä se raja jossain kohtaa tulee ja alkaa paino nousta. Tuo painonnousutahti on kyllä sinällään ihan hyvä jos nousevat tulokset puoltavat sitä, että se on suurimmaksi osaksi lihasta.

j.jaken kannattaa kyllä sitten hieman laajentaa kokemustaan valmentajista...

j.jaken kannattaa kyllä sitten hieman laajentaa kokemustaan valmentajista...
Heh. Mä itseasiassa mietinkin että tässäkin keskustelussa taitaa olla ihan oikeita valmentajia.
Itseasiassa liitin päässäni kommentin : " Yhden tapaamisen jälkeen kirjoitetun treeniohjelman arvo on vähemmän kuin sen puhtaan paperi arkin arvo oli. " sun sanomaksi mutta ehkä ei.
Älkää nyt ammattilaisetkaan loukkaantuko. Tää liitty mun ahdistuskohtaukseen tosta Kaikki Tänne Heti kulttuuriin liittyvästä.

Olis pitäny pysyä siinä " Eikö näy missään vai eikö susta näy missään. "
Muistan kyllä vielä melko hyvin ajat kun muut sanoi kaikenlaista positiiviseksi tulkittavaa ja silti peilissä oli se sama, ei niin laihakaan läski.

en mä ainakaan missään nimessä loukkaannu. oot hyvin oikeessa tästä laajasti kaikenlaista hiihtäjää sisältävästä "valmentaja"kentästä. ketään dissaamatta se laatu on joskus kieltämättä hieman haussa...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Termiä hardgainer en tunne.

No eipä tuo selittelyjä kaipaa, itse sana kertoo mistä on kysymys ja tuskin tuo mikään virallinen termi on vaan vakiintunutta fitness-slangia. Mutta kuten arvata saattaa, asialle on vihkiytynyt useampikin saitti.

http://bodybuilding.about.com/od/hardgainers/a/hardgainers.htm:

Hardgainer: "naturally skinny person who has trouble gaining weight, whether in the form of muscle or fat. The key thing for a hardgainer to be successful is to minimize their caloric expenditures and maximize their caloric intake. This is necessary as the hardgainer metabolism is a furnace that burns calories at all times and if not enough are supplied at one time or the other, then muscle will be consumed by the body for energy purposes. After all, this metabolic issue is what makes a person a hardgainer."

http://www.bodybuilding.com/fun/escape-from-hardgainer-hell.html
https://www.hardgainer.com/
etc.

No eipä tuo selittelyjä kaipaa, itse sana kertoo mistä on kysymys ja tuskin tuo mikään virallinen termi on vaan vakiintunutta fitness-slangia. Mutta kuten arvata saattaa, asialle on vihkiytynyt useampikin saitti.

http://bodybuilding.about.com/od/hardgainers/a/hardgainers.htm

Sieltähän ne somatotyypit tulikin jo toisessa kappaleessa. Tiesitkin varmaan, että ne on psykologin keksimät ja alkuperäinen määritelmä sisälsi myös luonteenpiirteitä, eikä niitä pidetä tieteenä.

Pointti on tässä mulla yhä se, että samat ohjeet pätee. Enemmän pitää syödä jos haluaa kasvaa nopeammin. Jos kroppa vastaa kaloreihin polttamalla niitä enemmän, niin vielä lisää. Tärkeetä olis myös tietää missä mennään, jotta voi edes ehdottaa olevansa "hardgainer". Moni luulee syövänsä paljon, mutta totuus on usein toinen.

Mutta ei siitä sen enempää ja kuten sanoin, niin puolikin kiloa kuussa on OK tahti, jos tulosta tulee. Itsellenihän tuntuu tulevan vain läskiä.

" Eikö näy missään vai eikö susta näy missään. "

Fingerporiainesta ;)

Tosta "hardgainerista"... Ite en usko, että lepokulutuksessa on about saman painoisten ihmisten välillä mitään suuria yksilöllisiä eroja. Enemmän ratkasee opitut ruoka-, liikunta ja aktiivisuustottumukset eli kyse on puhtaasti siitä miten paljon kaloreita tulee koneeseen suhteessa siihen miten paljon niitä käytetään. Jotkut on tottunu luonnostaan syömään enemmän ja toiset vähemmän. Jotkut on tottunu luonnostaan tai työn/muun elämän takia liikkumaan enemmän ja toiset on konttorihommissa ja liikkuu esim autolla kaikkialle. Sen takia toiset lihoo/kasvaa helpommin ja toisille se vaatii sitä, että erikseen huolehtii siitä että syö riittävästi eli toisinsanoen laskee kalorit ja huolehtii, että saa niitä tarpeeks.

Esimerkkinä oma kaveri, joka kehuskeli monesti omaavansa niin nopeen aineenvaihdunnan, että voi syödä mitä vaan lihomatta kun kävi kerran viikossa-parissa pizzalla/hampurilaisella. Joskus kaverin normaalia ruokailurytmiä tarkastelemalla selvis, että jätkä vetää aamupalaks pelkän kahvin, lounaalla jonkun perus safkan mitä nyt sattu koulun ruokalassa olemaan tarjolla ja seuraava ateria onkin iltapala tyyliin 2 leipäpalaa juustolla. Mitähän tosta tulis kaloreita, alle 1000kcal/vrk. No sama kaveri sit rupes myöhemmin käymään salilla ja jonkun aikaa siirtä rupes laskemaan kaloreitaan mun kehotuksesta. Sen jälkeen valitteli, että miten joku voi jaksaa syödä 2500kcal/vrk kun pitää koko ajan olla syömässä. Siis saman verran millä ite yleensä alottelen dieettiä. Noh se kuitenkin laski tunnollisesti kalorit ja yritti saada painoo nousemaan nostamalla niitä ja kas kummaa, paino alko nousemaan ja lihasta tulemaan.

Kyllähän tossa lepoaineenvaihdunnassa voi olla isojakin yksilöllisiä eroja saman painoisten henkilöidenkin välillä. Ilmiselvänä vaikuttajana varsinkin kehon rasvattoman massan suhteellinen osuus. Tämän lisäksi erot hormonitoiminnassa (esim. nykyään ehkä liiankin hövelisti heitelty kilpirauhasen vajaatoiminta / tyroksiini) vaikuttavat aineenvaihduntaan. Olen kylläkin samaa mieltä, että on varmasti monia joiden paino ei nouse/laske yrityksestä huolimatta kuuluvat ennemminkin tuohon mainitsemaasi ryhmään, jossa ei osata objektiivisesti tarkastella omaa syömistä ja kuluttamista.

EDIT: Samanlaisia yksilöllisiä eroja on myös treenin vasteessa. Ainakin aerobisen suorituskyvyn kehittämisestä olen lukenut tutkimuksia, jossa henkilöiden hapenottokyvyn kehitys vaihteli 0-30% välillä. Samankaltaisia tutkimuksia muistelen lukeneeni myös hypertrofia-hommista. En suoraan vetäisi sitä johtopäätöstä, että joku ei voi kehittyä lainkaan vaan lähinnä sen että kaikki eivät kehity samanlaisella harjoittelulla yhtä tehokkaasti. Ihminen on yksilö tässäkin.

Jengi antaa ihan liikaa painoarvoa kaiken maailman tutkimuksille. Niillä ei o mitään merkitystä verrattuna siihen mitä sulle oikeesti tapahtuu kun kokeilet jotain lähestymistapaa. Debaattina ihan turhaa miettiä, että tutkimuksissa on sanottu, että tämä on hyväksi/pahaksi. Loppupeleissä ainoa asia jolla on merkitystä on se, mitä konkreettisesti tapahtuu.

Kyllähän tossa lepoaineenvaihdunnassa voi olla isojakin yksilöllisiä eroja saman painoisten henkilöidenkin välillä. Ilmiselvänä vaikuttajana varsinkin kehon rasvattoman massan suhteellinen osuus. Tämän lisäksi erot hormonitoiminnassa (esim. nykyään ehkä liiankin hövelisti heitelty kilpirauhasen vajaatoiminta / tyroksiini) vaikuttavat aineenvaihduntaan.
No siis joo.. Toki toiminnallisen kudoksen määrä vaikuttaa aineenvaihduntaan ja 130kg bodari 10% rasvoilla kuluttaa levossa enemmän kuin 130kg sohvaperuna 40% rasvoilla. Viittasin tuolla "saman painoisella" lähinnä siis kahteen ns. normaaliin saliharrastajaan jotka on about saman painosia ja samoissa rasvoissa, olis pitäny olla tarkempi. Myös kilpirauhashormonit ja muut hormonit vaikuttaa kehonkoostumukseen ja aineenvaihduntaan, sitäkään en kiellä.

Itellä ei ole mitään tutkittua tietoa, miten paljon nuo yksilölliset erot vaikuttaa lepoaineenvaihduntaan, mutta veikkaisin että ero on maksimissaan jotain 100-300kcal/vrk luokkaa kahden painoltaan ja kehonkoostumukseltaan samanlaisen henkilön välillä.

Pointti oli se, että lonkalta heittämällä n. 95% muutoksista kehon painossa aiheutuu ulkoisista tekijöistä, eli käytännössä miten paljon syö ja liikkuu ja genetiikka vaikuttaa loput 5% jos sitäkään. Osa syö luonnostaan tai opitusti vähemmän ja osa taas enemmän, osa liikkuu luonnostaan enemmän ja osa vähemmän ja tästä pääasiassa se miks jotkut on "luonnostaan" laihoja ja jotkut lihavia. Ei pelkästään eroista aineenvaihdunnassa.

Luen itseni erittäin vahvasti "hardgainereiden" joukkoon, mutta en kyllä allekirjoita että kyse olisi kropan kaloreita polttavasta ominaisuudesta. Ainakin mun kohdalla on kyse vain siitä ettei syö tarpeeksi koska a) ei ole nälkä tarpeeksi usein ja b) väkisin syöminen on erittäin epämiellyttävää. Olen aina syönyt kerralla hyvinkin isoja annoksia, mutta kun aterioita on ollut vuosikausia päivässä kaksi niin ei normaalitilanteessa saa mätettyä sellaista määrää että noista kertyisi ylimääräistä lihaa.

Ja nyt kun on tarkoitus kasvattaa lihasta ja muutenkin syödä edes suhteellisen terveellisesti, on homma vielä hiukan haastavampaa kun ei tietenkään halua ottaa kaloreita mistään mäkkärin rasvapalleroista ja karamellista. On siis pitänyt opettelemalla opetella syömään tarpeeksi ja tarpeeksi usein, viitisen kertaa päivässä ja ehkä vielä joku pikku välipala tuohon.

Edellinen treeni&massanlisäys tapahtui kolmekymppisenä kun nostin painon 65 kilosta 90 kiloon alle vuodessa. Rasvaa suurin osa, mutta lähtökohta oli niin kuiva ettei paljoa haitannut. Treenin lopetus ja paluu huonoon ruokailuun laski painon 80 kilon tuntumaan liki vuosikymmeneksi.

Jos kaloreja ei meinaa upota tarpeeksi niin silloin kyllä kannattaa unohtaa liiallinen hifistely ja "fitness" ruuan suhteen, keskittyy syömään aineksia jotka uppoaa ja sulaa tehokkaasti

Ja tän voi musta ihan hyvin irrottaa muusta tekstistä ja käyttää sellaisenaan täysillä:
... jäätelö kuuluu fiksuun syömiseen :D

Jos kaloreja ei meinaa upota tarpeeksi niin silloin kyllä kannattaa unohtaa liiallinen hifistely ja "fitness" ruuan suhteen, keskittyy syömään aineksia jotka uppoaa ja sulaa tehokkaasti
Mut kun kolesterolit on tapissa (ldl reilusti yli 5) ja keski-ikä pukkaa päälle ni ei viitsi ihan mitä vaan syödä, ainakaan jatkuvasti ja päivittäin :)

Jätskiä voisi kyllä alkaa syömään vähän useammin.

Back
Ylös Bottom