Oon nyt n. 1,5kk treenaillu vähän tätäkin penkki&cooper -yhdistelmää silmällä pitäen. Kumpaakaan tulosta en oo vielä testannut, mutta treenaillut olen sekä lihaskuntoa että aerobista useamman kerran viikossa molempia. Cooperin tuloksesta olen aika hyvin selvillä lenkkien myötä, se on sellainen että sellainen 1900-2100m coopervauhti tuntuu kohtuulliselta lenkkivauhdilta ja maksimihapenottokyky rajoittaa tuloksen n. 2650-2750m tietämille. Penkissä uskoisin tuloksen olevan luokkaa 90-95kg.
Näitä on sikäli vaikea yhdistää kuten threadissa onkin mainittu, että penkkitulosta on helpointa kohottaa treenaamalla massatreeniä ja syömällä yli kulutuksen, mikä puolestaan kostautuu lenkkipolulla.
Joku täällä totesi että cooper on kuitenkin niin lyhyt "matka", että ei sitä sikäli halua juosta, mikä on kyllä varsin järjetöntä sanottavaa. Cooper antaa aika hyvän kuvan hapenottokyvystä, ja se on varsin hyvä peruskunnon mittari normaalipainoiselle juoksukykyiselle ihmiselle. 12min aikana saadaan varsin luotettava kuva siitä tasosta millä ihminen pystyy juoksemaan aerobisella sykealueella, koska vauhdin kasvaessa kasvaa elimistön hapenkulutus ja menemällä selvästi anaerobiselle alueelle vauhti hidastuu hyvin pian. Kasvattamalla suoritusaikaa cooperista en usko saavutettavan suurta eroa hapenottokyvyn määrittelemiseen, peruskunnon on tietysti oltava kovempi jotta jaksaa juosta kovaa pidemmän ajan. 800m vetoa pitäisin vielä niin lyhyenä matkana, että siinä ei varsinaisesti vielä tule kuntotaso samalla tavalla ilmi kuin cooperissa, vaikka tosin niidenkin tulokset varmasti nekin korreloivat keskenään, koska 800m matkaa ei jaksa juosta esim 4000m coopervauhdilla ellei vauhtikestävyys ole kovalla tasolla ja siitä kun suoritusaikaa pidennetään niin putoaa kyllä vauhti, mutta tulos säilyy kuitenkin vastaavaslla tasolla. Maksimaalisen hapenottokyvyn täytyy olla peruskuntoilijalla hyvällä tasolla että 3000m raja menee rikki. Penkkipunnerruksesta sanoisin että monelle tuntuu olevan aika peruskauraa tuo 100kg mutta se on kuitenkin kohtuullisen vaikea saavuttaa, ainakin itselleni. Ehkä 5 toiston hermotusta tehostavat treenit olisi omiaan massatreeniin sijasta painon pitämiseksi aisoissa juoksua varten...
Molemmat tulokset paranevat hiljalleen, taitaa kuitenkin tuo cooper olla vaikeampi saavuttaa tältä tasolta. Ja painoa on 74-77kg, vähän ajankohdasta riippuen.