Fillareista

Jos sulla on Shimanon vaihtaja (tai mikä tahansa komponentti), niin noihin löytyy netistä hyvät huolto-ohjeet. Jostain syystä näitä ei nykyään tule fillarien mukana - varmaan ihmisiä kannustetaan huollattamaan fillarinsa liikkeissä tällä tavalla.

Anyway, tässä esimerkki etuvaihtajan säätöohjeista, jos se sattuu olemaan Deore. Tältä sivulta pääsee valitseman, mikä osasarja on kyseessä. Kun olet löytänyt oikean osan, niin "Service Instruction" linkin takaa löytyy kuvitettu huolto- ja säätöohje.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitoksia vinkeistä. Aikani kun räpelsin, niin sain vaihtajan vaihtamaan oikein.

Mitenkäs muuten on tuon pyörän ensihuollon kanssa. Itsellä on vajaan vuoden ikäinen nishiki pro sld ja olisi vissiin aika viedä tuo huoltoon. Pyörien huoltohinnat alkavat mainosten mukaan olla kohtuu korkeita (70-80e), joten saako rahalle vastinetta?
 
Pyörähuolloissa töissä olevat tutut sanoo, että jos pyörän täyshuoltoon menee 20min kauemmin, niin se ei enää ole kannattavaa liikkeen kannalta. Tuosta voi vetää tarvittavat johtopäätökset huollon laadusta, kun esim täyshuollon tulisi kattaa keskiön ja napojen täydellisen puhdistuksen, vaihteiden säädön, kiekkojen rihtauksen yms, eli kyse on helposti parin tunnin duunista asiaan perehtyneen korjaajankin työtä suorittaessa.

Jos työkalut pysyy hyvin käsissä, niin suosittelen seuraavaa:
http://www.parktool.com/repair/
 
Toukokuun TM:ssä oli pyöräliikkeiden huollot testissä. Testin perusteella en ainakaan Suomen Polkupyorätukkuun omaa pyörää veisi sen verran säälittävä huolto oli kyseessä :D
 
Minä en ainakaan veisi polkupyörääni huoltoon, mikäli huolto maksaa yli 10e. Eihän polkupyörässä hyvänen aika ole juuri mitään mekaniikkaa, jota edes varsinaisesti pitäisi huoltaa. Riittää kun rasvaat ketjut ja vaijerit sekä tarkastat rengaspaineet, pinnojen kireyden, jarrupalat yms. Jos esim. jarrupalat täytyy vaihtaa, niin tyhmäkin sen osaa tehdä, oli kyseessä sitten levy- tai vannejarru.
Keskiöö tai laakereita ei tarvitse kovin usein rasvata, joten niistä en huolestuisi. Mikäli haluaa itse pyöräänsä huoltaa enemmän, kannattaa ostaa keskiö-, takapakka- ja pinna-avaimet. Pinnoja kyllä voi jakarillakin pyöritellä.
 
Minä en ainakaan veisi polkupyörääni huoltoon, mikäli huolto maksaa yli 10e. Eihän polkupyörässä hyvänen aika ole juuri mitään mekaniikkaa, jota edes varsinaisesti pitäisi huoltaa. Riittää kun rasvaat ketjut ja vaijerit sekä tarkastat rengaspaineet, pinnojen kireyden, jarrupalat yms. Jos esim. jarrupalat täytyy vaihtaa, niin tyhmäkin sen osaa tehdä, oli kyseessä sitten levy- tai vannejarru.
Keskiöö tai laakereita ei tarvitse kovin usein rasvata, joten niistä en huolestuisi. Mikäli haluaa itse pyöräänsä huoltaa enemmän, kannattaa ostaa keskiö-, takapakka- ja pinna-avaimet. Pinnoja kyllä voi jakarillakin pyöritellä.

Sitten on myös iskareiden öljyjen vaihto ja levyjarrujen ilmaaminen mitä jokainen ei mielellään itse tee vaan vie sinne liikkeeseen.
 
Sitten on myös iskareiden öljyjen vaihto ja levyjarrujen ilmaaminen mitä jokainen ei mielellään itse tee vaan vie sinne liikkeeseen.
Tokihan noita on, mutta viittasin edellisellä viestilläni enemmänkin siihen, mitä tuohon ekan vuoden jälkeiseen huoltoon tulee, eli helppoja hommia.

Hydrauliset levyjarrut ovat vielä jokseenkin harvinaisia normipyörissä, eikä niitäkään tarvitse käytännössä ikinä ilmata, elleivät satu jostain menemään rikki ja vuotamaan. Iskareiden öljytkin kestävät normikäyttäjällä todella kauan mikäli sellaisia edes haarukassa sattuu olemaan.

Työn hinta on nykyään niin korkea, että kannattaa varsinkin suhteellisen edullisen polkupyörän kohdalla miettiä, kannattaako sitä hirveästi huollattaa liikkeessä, vai voisiko samat asiat tehdä itse. Alkavilta tunneilta laskutettaessa tulee isommassa huollossa herkästi 3h täyteen, joten ~150€+mahd. osat tulee hinnaksi. Tuolla hinnalla saa jo halvan polkupyörän tai ainakin läjäpäin osia, mikäli itse viitsii pyöräänsä korjata. Perushuolto ei tietenkään noin paljoa maksa, mutta ihan vain esimerkkinä.
 
Minä lasken työni hinnan aika korkeaksi, vähintään 20€/tunti ja siihen lisää lujasti sen mukaan, paljonko arvelen v-käyrän ja ressitason nousevan jonkun työn takia. Esim. pyörän- tai autonhuolto veisivät ihan liikaa kallista aikaani ja aiheuttaisivat ihan liikaa ressiä, joten mieluummin maksan ja vien ammattilaiselle korjattavaksi ja huollettavaksi, vaikka olisi pienemmästäkin asiasta kyse. Näin ressaavan työn tuntihinnaksi lasken itsetehtynä jotain 30-40€/tunti ja kun näihin nysvinkeihin menisi kumminkin mun tekemänä todella kauan (ja työn laatu olisi tod.näk. paska), niin yleensä totean rehdin ja pätevän ammattilaisen ostopalvelun paremmaksi vaihtoehdoksi.

Toki pitää etukäteen koettaa ottaa selvää, mistä löytäisi rehdin huollon, joka myös hoitaa hommansa. Esim. ekan kerran Tampereella erehdyin laittamaan pyöräni lehdessä halpaa tarjousta mainostaneen puljun mukaan. Hintaan sisältyi kotoa haku ja sinne tuonti ja kokonaishinta oli tod. halpa. Myös huolto oli paska, käytännössä yhtään mitään ei tehty. Joten sen jälkeen vein suosiolla JP Pyörään ( http://www.jppyora.com/ jaha, näkyy olevan saitillaankin kohtalaisen kattava hinnasto). Siellä kerrotaan listahinta (näytetään myös pyydettäessä lista) tehtävälle operaatiolle, jos huollossa ilmenee muuta, soitetaan asiakkaalle ja kysytään, saako ilmenneen vian korjata ja/tai osan vaihtaa, ei toimita ominpäin ja kans todellakin tehdään ne sovitut ja luvatut toimenpiteet kunnolla. Tuommoisesta palvelusta maksan mielelläni. Harmi, että JP Pyörä lopetti Hatanpään toimipisteensä. Noh, tuota liikettä voin silti suositella tamperelaisille. Saatte rahoillenne vastinetta, eli kunnon palvelua teille asiakkaana ja huoltoa pyörällenne.

Ehkä asenteeni pyörän- ja autonhuoltoa kohtaan itse tehtynä muuttuu ajan myötä, jos/kun opin niistä lisää, mutta tällä hetkellä mennään em. tekstin mukaan.

Niin ja jos pyörän huoltoon ei ole valmis pistämään vaikkapa 100€ ja osiin vaikkapa 50€ per vuosi ja sillä kumminkin ajaa päivittäin, niin mun silmään on kyse oudosta painotuksesta rahojen suhteen. Ei toi vuositasolla kumminkaan iso summa ole, jos vertaa vaikkapa monen autoon tai baariin vuodessa pistämiin rahoihin (aika vaikea on pitää autoa alle 200€/kk kokonaiskustannuksilla), tai vaikka tv-luvan hintaan. Eri asia on, jos pyörä vaan lojuu varastossa ja sillä innostutaan käymään maks. 5krt/vuosi lenkillä nätillä kelillä. Mulle pyörä on ollut kauan (tosin 2007 alkutalvesta lähtien ei enää valitettavasti) äärimmäisen tärkeä käyttöesine ja kulkuväline ja haluan pitää huushollissani kahta pyörää, jotta jos toinen hajoaa, pääsen toisella. Se vaan lisää liikkumisenvapautta niin älyttömästi kävelyn ja paikallisliikenteen tarjoamaan komboon verrattuna, kumminkin hirveen paljon autoa halvemmalla hinnalla (on totta, että monelle auto on välttämättömyys esim. työmatkojen tai perhesyiden takia).
 
Pitäisi hommata fillariin uusi lukko. Ajattelin ostaa abloyn riippulukon (n.40e) ja siihe abuksen lisälukitusvaijerin.

imagemagic.php


Kysymys kuuluukin, että onko tuosta abuksen vaijerista mihinkään, vai tuleeko esa 15v ja nihraa sen sivuleikkureilla poikki. Onko parempia vaijereita tarjolla? Abloyhin kyllä luotan.
 
Itsellä on ollut Abloyn 330 lukko ja kryptoniten vaijeri yhdistelmä ja hyvinhän tuolla on toistaiseksi pyörä pysynyt jo pari vuotta. Oulussa tuo on jo suht hyvä aika.

Edellinen lähti taloyhtiön pyörätelineestä. Tahtovat ostaa halpoja paskoja ja kettingit niissä on sitten sen mukaiset. Hyvä ettei sivuleikkureilla katko.

Plussana tuossa on kettinkiin verrattuna ettei tuo naarmuta runkoa jne. Ja sanoisin että tuo on vittumaisempi/hitaampi katkaista. Toki kunnon karkaistu kettinkikin hyvä on mutta se sitten alkaa jo painamaan eikä sitä jaksa pitää mukana.

Kaikenhan toki saa murrettua mutta millä vaivalla jne..
 
Pitäisi hommata fillariin uusi lukko. Ajattelin ostaa abloyn riippulukon (n.40e) ja siihe abuksen lisälukitusvaijerin.


Kysymys kuuluukin, että onko tuosta abuksen vaijerista mihinkään, vai tuleeko esa 15v ja nihraa sen sivuleikkureilla poikki. Onko parempia vaijereita tarjolla? Abloyhin kyllä luotan.
Kryptoniten sivuilla on vaijerista sanottu seuraavaa: Perfect for quick-release components and accessory security when combined with an additional Kryptonite lock

Osta ennemmin vaikka tämä
 
Harkitsen pyörän ostoa ja katselin Bike Planetissa varteenotettavia vaihtoehtoja. GT Avalanche 1.0 Disc 2008-pyörä kiinnostaisi. Bike Planetissa hinta olisi 899EUR, mutta jos tilaisin saman pyörän Chainreactioncycles.comista, hintaa tulisi vain 626.49EUR postikuluineen. Kuitenkin melko huomattava säästö.

Kellään mitään kommeintoitavaa kyseisestä brittilafkasta, tai pyörästä/koko hommasta yleensä?
 
Repun tilasin vähän aikaa sitten ja asialliselta puljulta vaikutti. Pari muutakin hyvää kommenttia olen saanut, joskaan kukaan ei käsittääkseni ole hommannut kokonaista fillaria. Jos itse uutta fillaria hakisin, niin tsekkaisin ehdottomasti tuolta.

edit: siis tuolta Chainreactioncycles.comista
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom