Minä lasken työni hinnan aika korkeaksi, vähintään 20€/tunti ja siihen lisää lujasti sen mukaan, paljonko arvelen v-käyrän ja ressitason nousevan jonkun työn takia. Esim. pyörän- tai autonhuolto veisivät ihan liikaa kallista aikaani ja aiheuttaisivat ihan liikaa ressiä, joten mieluummin maksan ja vien ammattilaiselle korjattavaksi ja huollettavaksi, vaikka olisi pienemmästäkin asiasta kyse. Näin ressaavan työn tuntihinnaksi lasken itsetehtynä jotain 30-40€/tunti ja kun näihin nysvinkeihin menisi kumminkin mun tekemänä todella kauan (ja työn laatu olisi tod.näk. paska), niin yleensä totean rehdin ja pätevän ammattilaisen ostopalvelun paremmaksi vaihtoehdoksi.
Toki pitää etukäteen koettaa ottaa selvää, mistä löytäisi rehdin huollon, joka myös hoitaa hommansa. Esim. ekan kerran Tampereella erehdyin laittamaan pyöräni lehdessä halpaa tarjousta mainostaneen puljun mukaan. Hintaan sisältyi kotoa haku ja sinne tuonti ja kokonaishinta oli tod. halpa. Myös huolto oli paska, käytännössä yhtään mitään ei tehty. Joten sen jälkeen vein suosiolla JP Pyörään (
http://www.jppyora.com/ jaha, näkyy olevan saitillaankin kohtalaisen kattava hinnasto). Siellä kerrotaan listahinta (näytetään myös pyydettäessä lista) tehtävälle operaatiolle, jos huollossa ilmenee muuta, soitetaan asiakkaalle ja kysytään, saako ilmenneen vian korjata ja/tai osan vaihtaa, ei toimita ominpäin ja kans todellakin tehdään ne sovitut ja luvatut toimenpiteet kunnolla. Tuommoisesta palvelusta maksan mielelläni. Harmi, että JP Pyörä lopetti Hatanpään toimipisteensä. Noh, tuota liikettä voin silti suositella tamperelaisille. Saatte rahoillenne vastinetta, eli kunnon palvelua teille asiakkaana ja huoltoa pyörällenne.
Ehkä asenteeni pyörän- ja autonhuoltoa kohtaan itse tehtynä muuttuu ajan myötä, jos/kun opin niistä lisää, mutta tällä hetkellä mennään em. tekstin mukaan.
Niin ja jos pyörän huoltoon ei ole valmis pistämään vaikkapa 100€ ja osiin vaikkapa 50€ per vuosi ja sillä kumminkin ajaa päivittäin, niin mun silmään on kyse oudosta painotuksesta rahojen suhteen. Ei toi vuositasolla kumminkaan iso summa ole, jos vertaa vaikkapa monen autoon tai baariin vuodessa pistämiin rahoihin (aika vaikea on pitää autoa alle 200€/kk kokonaiskustannuksilla), tai vaikka tv-luvan hintaan. Eri asia on, jos pyörä vaan lojuu varastossa ja sillä innostutaan käymään maks. 5krt/vuosi lenkillä nätillä kelillä. Mulle pyörä on ollut kauan (tosin 2007 alkutalvesta lähtien ei enää valitettavasti) äärimmäisen tärkeä käyttöesine ja kulkuväline ja haluan pitää huushollissani kahta pyörää, jotta jos toinen hajoaa, pääsen toisella. Se vaan lisää liikkumisenvapautta niin älyttömästi kävelyn ja paikallisliikenteen tarjoamaan komboon verrattuna, kumminkin hirveen paljon autoa halvemmalla hinnalla (on totta, että monelle auto on välttämättömyys esim. työmatkojen tai perhesyiden takia).