Fillareista

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pannaas vielä tännekin. Eli niinkuin tapana on, pyörä lähtee vorojen matkaan ajasta ja paikasta riippumatta 2-3x vuodessa.

Eli tällainen uudenkarhea Specialized Rockhopper Pro 29 katosi tänään maanantaina Turun stockan Kristiinankadun edustan pyöräparkista klo 19-22 välillä. Takuuvarmasti joku nähnyt varkauden, koska anastukseen tarvittu varsin järeitä pihtejä ja paikka vilisee ihmisiä. Kuvasta poiketen heijastimet on poistettu. Kumit schwalben cityslicksit. Vastaavaa tsygää en ole Turussa nähnyt, eli mikäli vastaan tulee niin varsin todennäköisesti ajelija on luvattomasti liikkeellä. Palkkio 100e.

rockhopper.jpg
 
Oiskos pakkiksen fillaristeillä suositella jotain kohtuuhintaista fiksiä? Alkaa palaa hermot noihin vaihdepyöriin kun tarvella on aina ongelmia, fiksi tuntuis mutenkin paremmalta ratkaisulta tällaiseen satunnaiseen pyöräilyyn. Pyörän käyttötarkoitus on siis lähinnä kaupungissa välin A-B rullaus, toisinaan saattaa olla 10-20km lenkkiä.

Joskus aikaisemmin törmäsin muistaakseni saksalaiseen sivuun joka möi kaikennäköistä pyörää, siellä myös irtosi hyviä singlespeedejä alennuksella johonkin 300-400 haarukkaan, joku tuon tyylinen sivukin olisi hyvä löytää jos sieltä itse saisi vähän etsiskellä. Nettikauppa on plussaa, mielellään ulkomailta kun halvemmalla sieltä tuppaa saamaan ja laajempi valikoima, sillä oletuksella että toimittavat toki suomeen.

Noita yllämainittuja einzigejä vähän tutkailin, netissä näyttää saaneen aika huonoa arvostelua osakseen mutta tuostakaan en sitten tiedä että vertaileeko ammattilaset noita tonnin pyöriin vai ovatko ihan oikeasti paskoja. Valaiskaa toki!
 
Fiilistelyyn hankittu:



Hihnaveto
Hiilikuitu etuhaarukka
Levyjarrut (löytyy mekaaniset sekä hydrauliset)
Brooksin satula
Sopivan leveät mutta sileät renkaat

Antaa mukavan tasaisen ja hiljaisen kyydin...
 
Pannaas vielä tännekin. Eli niinkuin tapana on, pyörä lähtee vorojen matkaan ajasta ja paikasta riippumatta 2-3x vuodessa.

Eli tällainen uudenkarhea Specialized Rockhopper Pro 29 katosi tänään maanantaina Turun stockan Kristiinankadun edustan pyöräparkista klo 19-22 välillä. Takuuvarmasti joku nähnyt varkauden, koska anastukseen tarvittu varsin järeitä pihtejä ja paikka vilisee ihmisiä. Kuvasta poiketen heijastimet on poistettu. Kumit schwalben cityslicksit. Vastaavaa tsygää en ole Turussa nähnyt, eli mikäli vastaan tulee niin varsin todennäköisesti ajelija on luvattomasti liikkeellä. Palkkio 100e.

katso liitettä 105664
Lähtisin kyllä ettimään syyllistä naapurustosta. Sulla katoaa noita pyöriä vähän liiankin nopeaan tahtiin.
 
Lähtisin kyllä ettimään syyllistä naapurustosta. Sulla katoaa noita pyöriä vähän liiankin nopeaan tahtiin.

Hmmm. Meinaatko että naapuri seurasi 3km matkaani stokkan pyöräparkkiin? Kävin muuten edellisen rosvouksen jälkeen kiertämässä oman ja ympäröivien taloyhtiöiden kellarit, kaikki n. 20. Noh, joka tapauksessa pitää antaa propsit Pohjolalle, meni korvaukseen tälläkin kertaa.
 
MHK, kattaako sulla perus kotivakuutus noi varkaudet omavastuun maksamisella, vai omistatko jonkin erillisen pyörävakuutuksen?

Sitten toiseen asiaan, jos tilaan ulkomailta suomeen pyörän, tuleeko tullista kuinka suuresti veroja päälle? Vai tuleeko ollenkaan, tuo kun tuntuu olevan vähän tuurista kiinni kun olen tavaraa tilannut verottavatko vaiko eivät. Olen nyt kahden vaiheilla, saman valmistajan eri mallit;

Vitus Vee-1 ja Vitus Dee-1
vee-1
dee-1

Tuo dee-1 on muutaman hassun kympin kalliimpi, mutta jotenkin nuo levyjarrut houkuttavat vaikkeivat pneumaattiset olekaan. Itsellä ärsyttää noita jarrupaloja säädellä jatkuvasti, en tiedä pääsisikö tuossa vähemmällä säätämisellä.
 
MHK, kattaako sulla perus kotivakuutus noi varkaudet omavastuun maksamisella, vai omistatko jonkin erillisen pyörävakuutuksen?

Sitten toiseen asiaan, jos tilaan ulkomailta suomeen pyörän, tuleeko tullista kuinka suuresti veroja päälle? Vai tuleeko ollenkaan, tuo kun tuntuu olevan vähän tuurista kiinni kun olen tavaraa tilannut verottavatko vaiko eivät. Olen nyt kahden vaiheilla, saman valmistajan eri mallit;

Vitus Vee-1 ja Vitus Dee-1
vee-1
dee-1

Tuo dee-1 on muutaman hassun kympin kalliimpi, mutta jotenkin nuo levyjarrut houkuttavat vaikkeivat pneumaattiset olekaan. Itsellä ärsyttää noita jarrupaloja säädellä jatkuvasti, en tiedä pääsisikö tuossa vähemmällä säätämisellä.

Euroopasta tilattaessa (kuten tuo chainreactioncycles.com) maksat verot sinne ostomaahan ja tullia ei kerätä. Jenkeistä, aasiasta yms eri asia, mutta fillareita kai yleensä euroopasta tilataan.

Aiemmin kyselit fixien perään, pyörät mitkä nyt linkitit ovat singlespeedejä (eli sinkula). Kumman haluat?

Pneumaattisia levyjarruja tuskin on olemassa, tarkoitat varmaan hydraulisia? Ei kokemusta levyjarruista.
 
Euroopasta tilattaessa (kuten tuo chainreactioncycles.com) maksat verot sinne ostomaahan ja tullia ei kerätä. Jenkeistä, aasiasta yms eri asia, mutta fillareita kai yleensä euroopasta tilataan.

Aiemmin kyselit fixien perään, pyörät mitkä nyt linkitit ovat singlespeedejä (eli sinkula). Kumman haluat?

Pneumaattisia levyjarruja tuskin on olemassa, tarkoitat varmaan hydraulisia? Ei kokemusta levyjarruista.

Termit on hyvin sekaisin :D Joo euroopasta olen tilaamassa, ja tulin tulokseen että noi singlespeedit olis ehkä fiksumpi vaihtoehto kuin fiksi, tuntuu vähän oudolta lähteä ajamaan pyörällä jossa ei pysty vapaalla rullaamaan. Joo hydraulisia tarkoitin, arvosteluiden perusteella noi perusjarrutkin kai toimii mutta vaatii tietty jarrupalojen vaihtoa. Ehkä niilläkin pärjää.
 
Paikallisessa pyöräliikkeessä oli tämä Crescent myytävänä, kuulemma viimeinen kappale jotain erikoismallia. Kuka ostais mun Jopo3:n, että olisi varaa käydä hakemassa tuo vehje rakastavaan kotiin.
Crescent.jpg
 
Fiksi olisi tarkoitus hommata, koska salimatka tuplaantui ja onhan tuo helvetisti halvempaa ajelua kuin autolla. Mutta miten fiksit sopivat esim. 20 km pituisille matkoille, jos vaikka kesällä innostuisi polkemaan naapurikuntaan.
 
Helposti soveltuu. Katsot vaan että takavanteessa on fix/fix hub niin voit pitää kahta eri ratasta takana ja vaihtaa välitystä vuodenajan mukaan. Eteen vaikka 42 ja taakse 16 kesäksi, 18 talveksi. Tietysti voi pelkästään sen rattaan vaihtaa mutta fix/fix niin muuttaa minuutissa sen välityksen kun vaan avaa pultit, kääntää vanteen ja kiinnittää pultit uudestaan :)
 
Nostetaanpas vanhaa threadia!

Tuli ostettua käytetty Crescent 309 competition. Kämmenet hikoen odottelen rahtia.

Crescent Competition

Myyjä kertoi, että on ST 5000 vaihteet ja tuota ei ole tuon yllä olevan linkin mukaan missään muussa kuin vuoden 1990 mallissa.

Mikäli pyörä on alkuperäisessä kunnossa, mutta sitä on huollettu niin pitääkö tai kannattaisiko tuohon tehdä jotain päivityksiä? Onko totta, että jarrut kannattaisi heti päivittää paremmiksi?
 
Kalustoa joutui hieman päivittämään ;) Nicolai Nonius siirtyi kaverille ja tilalle tuli Pivot Mach 6 Carbon. Salsa Mukluk fatbikeen päivitettiin hiilikuituiset vanteet. Ritchey Road maantiepyörään riitti huolto, kait noilla taas kesän ellei toisenkin ajelee.
 
Ens kerralla sitten järeällä u-lukolla kiinni telineeseen, ei nuo muuten tunnu pysyvän.

Näin on...noi vaijerilukot on varkaille sama kun ei olisi lukkoa ollenkaan ja mun mielestä se on jo osaksi omaa hölmöyttäkin jos jättää kalliin ja arvokkaan pyörän johonkin vaijerilukon varaan....oma fillari aina u-lukolla kiinni jossain ja ikinä ei ole hävinnyt.
 
Kertokaas arvon pakkislaiset vähän hjelppiä.

Hakusessa olisi siis maastopyörä. Ei mihinkään kilpa-ajoon eli ei tarvitse olla mikään hig end pyörä. Hintaa voisi pyörälle olla vaikka max. 1 000€ Saakohan tuolla minkälaista pyörää?
Itse olen ihan peukalo keskellä kämmentä näissä pyörä asioissa. Mitä pitää lähteä ottamaan huomioon, kun ruvetaan miettimään maastopyörää? Tarkoitus pärjätä pyörällä myös talvella työmatkat 3km

Kyllä tuolla rahalla saa jo ihan kelvollisen fillarin..paljon riippuu siitä minkälaiseen ajoon se pääasiassa tulee,ajatko maastossa vai kadulla jne...mutta huomioon kannattaa ottaa että etupumppu on laadukas ja kestävä,se on ehkä rungon ohella pyörän kallein osa jolla on myös ajo-ominaisuuksia ajatellen aika paljon merkitysytä.myös jarrut ja vaihtajat on hyvä olla laadukkaat.Esim.Cubella ja Konalla on tarjolla alle tonnin malleja jotka on ihan hyviä ja varustettu jo valmiiksi melko hyvillä osilla joita ei tarvitse ihan heti olla vaihtamassa...kannattaa myös harkita käytetyn pyörän ostamista,tuolla rahalla saat jo todella hyvän käytetyn fillarin alle...esim.fillaritori.fi:llä on myynnissä hyviä maastopyöriä melko huokealla,kannattaa käydä tsekkaamassa... :)
 
Kyllä tuolla rahalla saa jo ihan kelvollisen fillarin..paljon riippuu siitä minkälaiseen ajoon se pääasiassa tulee,ajatko maastossa vai kadulla jne...mutta huomioon kannattaa ottaa että etupumppu on laadukas ja kestävä,se on ehkä rungon ohella pyörän kallein osa jolla on myös ajo-ominaisuuksia ajatellen aika paljon merkitysytä.myös jarrut ja vaihtajat on hyvä olla laadukkaat.Esim.Cubella ja Konalla on tarjolla alle tonnin malleja jotka on ihan hyviä ja varustettu jo valmiiksi melko hyvillä osilla joita ei tarvitse ihan heti olla vaihtamassa...kannattaa myös harkita käytetyn pyörän ostamista,tuolla rahalla saat jo todella hyvän käytetyn fillarin alle...esim.fillaritori.fi:llä on myynnissä hyviä maastopyöriä melko huokealla,kannattaa käydä tsekkaamassa... :)

Kuten N.I.C.E. jo sanoi tuossa, niin tonnilla saa ihan hyvän maastopyörän. Mulla on itsellä 29" Trekki XT vaihtajilla ja nestejarruilla. Takapakan oon aatellu vaihtaa jossain välissä, mut vielä ei oo tarvetta ollu. Pyörä maksoi n. tonnin. Ajan sillä ympäri vuoden, vaihtaen talveksi eteen nastarenkaan. Ajan kans pyörään voit vaihtaa kaiken runkoa lukuunottamatta. Pyörän hinta määräytyy aika paljolti nuista osista (jarrut, vaihtajat, pakat yms.). Rungon hinta on loppujen lopuks aika pieni verrattuna nuihin muihin osiin. Vakio-osilla pärjäät varmasti pitkään. Maastoon kun meet nii rengaspaineet alas ja "maantieajossa" painetta saa laittaa reilummin, niin rullaa paremmin (max. paineet merkattu päälykumeen).

Kovia ajoja!

E. Joleolle oli tarkotettu tää, mut lainaus meni päin persettä... :oops:
 
Jos mehtässä on tarkotus rymistellä yhtään satunnaista enempää niin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota kiekkojen laatuun. Syö miestä bamburotan lailla jos kiekot heittää joka lenkin jälkeen. Valitettavan usein kiekot on just se heikoin lenkki noissa valmisfillareissa. Varsinkin jos tuntuu että saa fillarin hemmetin halvalla jossa on hyvä osasarja...
 
Ostin ite vappuna käytetyn On-One Inbred 29 maastosinkulan, täysjäykkä, 450€. On se raaka peli :D
Nyt vaan tavoitteena syksyyn mennessä pistää vaihteet siihen, mielellään 1x10 että talvella muuttuisi armollisemmaksi.
 
https://aijaa.com/y9FoRe
Unohtui kokonaan että mulla on tällainen jopo varastossa. En pääse just nyt siihen lähettyville mutta saisko tosta kuvasta seuraavat asiat selville:
Mikä malli? Näyttäis omaan silmään tavalliselta 24 jopolta.
Pyörästä pöllitty satula. Mitä tarvitsen kunnostamista varten? Satulan, istuinkannattimen? Tarvitsenko istuinpannan?
Kuinka paljon tosta kehtaa pyytää jos lähtee myymään eteenpäin? Pyörä on kuitenkin hyvässä kunnossa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom