Fillareista

Tää ei varmaan ole se, mitä hait jos koko loma-ajan meinaat ajella, mutta löysin tällaisen palvelun: Kevyen liikenteen reittiopas.

Toiseen asiaan: osaisko joku suositella järkevänhintaista harjoituskilpafillaria maantielenkeille? Ajan vuoden ympäri duunimatkoja maastopyörällä, mutta näin kesällä olisi kiva ajella vähän lujempaa kuin mitä tuolla pääsee vaikka sliksit onkin alla.
Bianchin maantiefillari. http://www.bikeplanet.fi/pdf/bianchi.pdf
Suosittelisin via nirone seiskaa, ja osasarjan voit hinnan perusteella valita itse. Itse varmaan ottaisin tuon Via Nirone 7 alu carbonin tai alu tiagran.

Tällä hetkellä oikeasti houkuttelisi tuo D2 Cyclocross, mutta ei kai sitä kehtaa toista hankkia, kun jo suhteellisen uusi pyörä on käytössä jo ennestään. Cyclocrossarilla pääsisi talvellakin etenemään mainiosti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toiseen asiaan: osaisko joku suositella järkevänhintaista harjoituskilpafillaria maantielenkeille? Ajan vuoden ympäri duunimatkoja maastopyörällä, mutta näin kesällä olisi kiva ajella vähän lujempaa kuin mitä tuolla pääsee vaikka sliksit onkin alla.
Riippuu aika paljon, mitä haet.. Kuitenki kannattaa esim. Fillari-lehden myyntipalstalta ja vaikka Huuto.netistä katsella käytettyjä vaihtoehtoja.. Näin keväisin niitä näyttää aika paljon olevan myynnissä.

Jo esim. joku 70-luvun maantiepyörä on aivan järjetön muutos maastopyörään. Hyvällä tuurilla voi ajokuntosen vehkeen saada alle satasellakin. Mut riippuu aina vähän tuurista ja tosiaan siitä, mitä on hakemassa.

Ps. Uuden pyörän ostaminen kaupasta kuitenki on harvinaisen tylsä vaihtoehto :P
 
Dopey, paljonko on sinun mielestä järkevänhintainen maantiepyörä?
Mun käyttöön pitää kolmenumeroisella summalla pärjätä. Nuo Bianchit näyttävät kyllä kivoilta.
 
Ps. Uuden pyörän ostaminen kaupasta kuitenki on harvinaisen tylsä vaihtoehto :P
Nykyisen maasturin ostin kisakäytöstä pois käytettynä ja tein mielestäni loistokaupat. Maantiefillarin taidan kuitenkin ostaa uutena, että saan orangutanginmalliselle kropalleni (pitkät kädet ja selkä, lyhyet jalat) sopivan ajoasennon mallattua kaupassa.
 
Biltemassa on 99e maksava peruspyörä, jossa ei ole vaihteita ym. "hienouksia". Kuulin, että tämä olisi hieman hankala kun pyörä kuulemma painaa kohtuu paljon, mutta onko tämä oikeasti ongelma? Olisi mukava kuulla kun tässä parin d:n sisällä olis tarkotus investoida kyseiseen peliin ja alkaa pyöräilemään (duuniin ym. siis eikä harrasteena varsinaisesti).
 
Biltemassa on 99e maksava peruspyörä, jossa ei ole vaihteita ym. "hienouksia". Kuulin, että tämä olisi hieman hankala kun pyörä kuulemma painaa kohtuu paljon, mutta onko tämä oikeasti ongelma? Olisi mukava kuulla kun tässä parin d:n sisällä olis tarkotus investoida kyseiseen peliin ja alkaa pyöräilemään (duuniin ym. siis eikä harrasteena varsinaisesti).
Ainahan se paino tuntuu tuollaisessa pelissä. Katsoin Bilteman sivuilta pyörää, ja se näyttää tosiaankin aika peruspyörältä. On kyllä hyvä muistaa, että urheiluliikkeessä täysin vastaava pyörä maksaa 350e, joten Bilteman pyörä ei ole lähelläkään sellaisen laatua. Osat ovat halvimpia (ja huonoimpia) mahdollisia, eikä niiden kestoikäkään ole kovin kaksinen. Ketjut voivat katkeilla ja vanteet vääntyvät pienistäkin kolhuista.

Itse maastopyöräilyä harrastavana en moiseen härveliin investoisi, mutta kukin tekee omat päätöksensä. Kunnollinen kalliimpi polkupyörä kyllä varmasti maksaa hintansa takaisin, kun ottaa huomioon, että malli on täysin ajaton ja hyvä pyörä kestää kymmeniä vuosia, lopun aikasta vaikka mökkipyöränä.

Sanonta "köyhän ei kannata halpaa ostaa" pätee tässäkin.
 
Ite aattelin jonkun vanhan paskan ostaa nurkkapyöräks, kauppareissua ja muita matkoja varten jos ei jaksa kävellä, kun kaupunkialueelle muutan syksyllä. Mallina olis vanha ja paljon metallia. Kyllähän tollasella ajaa vaikka tuomionpäivään asti, ainoa mikä maksaa munkkikahvia enemmän on renkaat. Eihän tollasessa mikään oikeastaan edes hajoa ja jos hajoaiskin niin hitsataan. :hyvä:
Toisaalta kyllähän tollasella muutaman kilometrin pitunen matka alkaa jo aika tavalla ärsyttää mutta kyllä vituttais sekin kun se satasen pyörä varastetaan/rikotaan. Ja tuskin noita romuja kukaa edes vie jos 10mm kettingillä vetää tolppaan kiinni ja jättää viikoks siihen.:D
 
Oikeasti parhaat kaupunkipyörät on jsut niitä vanhoja jostain 80- luvulta. Mulla on pirun vanha Kombi ja veljellä Poni. Molemmilla ollu jo pitkän aikaa eikä oo valittamista. Niitä vielä jos osaa/jaksaa huoltaa ni ei tule maksamaan mitään! Kaatopaikalta pyörä ja tee-se-itse huolto ja se on siinä. Pyörä joka kestää isältä pojalle, ainaki melkein.

Ja tosiaan itse harrastan myös maastopyöräilyä ja toimin myös pyöränkorjaajana. Ja pitää kyllä pezku^:a kompata. Jos ostat ton ni kyllä tulee huolto ja äkkiä. Jotkut eivät edes suostu huoltamaan paskoja pyöriä, kuten allekirjoittaneen työnantaja. En kyllä myöskään lähtisi ostamaan mitään 350€ mummopyöriä, koska moisen saa myös ilmaiseksi ja pienellä työpanoksella.
 
Voiks huoltsikalla pistää pyörän renkaaseen ilmaa? :D sillä samalla millä auton renkaaseen.. En omista pumppua enkä ole ees varma, että saisko siihen pumpulla ilmaa. Paljastan tyhmyyteni :hyvä: mut eipä oo kiva tyhjillä renkailla ajella!
 
Voiks huoltsikalla pistää pyörän renkaaseen ilmaa? :D sillä samalla millä auton renkaaseen.. En omista pumppua enkä ole ees varma, että saisko siihen pumpulla ilmaa. Paljastan tyhmyyteni :hyvä: mut eipä oo kiva tyhjillä renkailla ajella!
Voi, jos pyörästä löytyy Schrader-venttiili, josta kuva alapuolella:
http://www.geocities.com/cyqlist/schrader1.jpg
schrader1.jpg


Samasta aiheesta voisin jatkaa, että kannattaa hankkia parilla kympillä kunnon jalkapumppu, joka on varustettu painemittarilla. Heitin saman tien vanhan 4 euron käsipumpun varaston perälle, kun hankin Blackburnin jalkapumpun, joka voittaa vanhemman pumpun sata-nolla.
 
Onpa ollut vittumainen tuuri pyöränlukkojen kanssa tänä vuonna. Oikeasti on viides lukko menossa vuonna 2008 kun ostin ja asensin neljännen kerran tällä viikolla uuden lukon. Jos englanti luistaa niin mun blogissa on pitkähkö ruikutus aiheesta. Jos ei englanti suju tai ei ole aikaa lukea koko tarinaa, niin neuvoni on välttää Kryptoniten ja Bastan tuotteita kuin ruttoa.

Myöhemmin luvassa videota siitä, miten kauan avaa Basta Clickiä rälläkällä. Ennakkovihje: ei kauaa...
 
Onpa ollut vittumainen tuuri pyöränlukkojen kanssa tänä vuonna. Oikeasti on viides lukko menossa vuonna 2008 kun ostin ja asensin neljännen kerran tällä viikolla uuden lukon. Jos englanti luistaa niin mun blogissa on pitkähkö ruikutus aiheesta. Jos ei englanti suju tai ei ole aikaa lukea koko tarinaa, niin neuvoni on välttää Kryptoniten ja Bastan tuotteita kuin ruttoa.

Myöhemmin luvassa videota siitä, miten kauan avaa Basta Clickiä rälläkällä. Ennakkovihje: ei kauaa...
Tosta basta clickin ongelmista oon lukenut muualtakin. Itte aattelin hommata abuksen kaarilukon (n.100e) tohon fillariin. Alko vähän hirvittää kun kattelin youtubesta lukkojen tiirikointivideoita.
 
Korvausvaatimus kaupungille sepelin aiheuttamasta rengasrikosta.

Fillari-lehden foorumilla on juttuja aiheesta.

Ostakaa pistosuojatut ulkorenkaat. Maksaa puolet enemmän, mutta ei tarvitse miettiä meneekö rikki ja renkaan kyljessä usein myös heijastimet. Nokian pistosuojatut vahvempia kuin esim. Michelinin.
 
Nyt joku fiksu ja filmaattinen voisi neuvoa mulle alusta asti, miten etuvaihtaja säädetään. Ei tästä tule lasta eikä paskaa..
Siinä vaihdevivun vaijerin juuressa siinä sen kahvamötikän luona on sellainen pyöritettävä muovinen tai metallinen osa, jolla voi tehdä hienosäätöä. Siinä itse vaihtajassa taas on säätöruuvi(t), joista sitä vaijerin kireyttä voi säätää siten, että vaihteet vaihtuvat niin kuin pitääkin.

Luonnollisesti säädät sen vaihtajan siten, että se vaihtaa sulavasti vaihteita, muttei kuitenkaan laahaa ketjua vasten eikä pudota ketjua rattailta.
 
Siinä vaihdevivun vaijerin juuressa siinä sen kahvamötikän luona on sellainen pyöritettävä muovinen tai metallinen osa, jolla voi tehdä hienosäätöä. Siinä itse vaihtajassa taas on säätöruuvi(t), joista sitä vaijerin kireyttä voi säätää siten, että vaihteet vaihtuvat niin kuin pitääkin.

Luonnollisesti säädät sen vaihtajan siten, että se vaihtaa sulavasti vaihteita, muttei kuitenkaan laahaa ketjua vasten eikä pudota ketjua rattailta.
Tätä yritinkin, mutta sain aikaan tuhoa. Vaikka yritän mitä, niin vaihtaja kilkattaa ketjuja vasten.
 
Tätä yritinkin, mutta sain aikaan tuhoa. Vaikka yritän mitä, niin vaihtaja kilkattaa ketjuja vasten.
Käytännössä mahdoton saada vaihtaja toimimaan siten, että se ei laahaa ketjua vasten millään vaihteella, koska vaihteet on suunniteltu käytettäväksi siten, että esim. etuvaihtajasta 1-vaihteen kanssa käytetään takapakasta vaihteita 1,2 ja 3. Etupakasta taas 2-vaihteen kanssa käytetään takaa 4-, 5- ja 6-vaihteita ja etupakan kolmoselle jääkin jäljelle yhteisenä 6 sekä vielä 7 ja 8, mikäli löytyy 24 vaihdetta.

Näin siis karkeasti ottaen tuo toimintaperiaate. Tärkeintä onkin siis säätää etuvaihtaja siten, että se toimii noiden sen kanssa tarkoitettujen takavaihteiden kanssa. Käytännössä siis koskaan ei voi oikein käyttää koko vaihdeskaalaa millä tahansa eturattaalla, koska ketjut menevät niin vinossa, että ketjut kuluvat paljon ja polkeminen on raskaampaa. Itse olen säätänyt etuvahtajani siten, että se toimii tuolla periaatteella hyvin. Käytännössä se kuitenkin laahaa hieman ketjuun käytettäessä isointa vaihdetta (24v).
 
Niistä vaihtajassa olevista ruuveistä säädetään vaihtajan ääriasennot. Ne on hyvä säätä silleen, et ketju ei oo paikoillaan. Niitä ei kyl oikeastaan tarvi hirveästi muutella. Sit siitä sormiruuvista (tai mikä lienee), joka tulee vaijerin suojavuovista vaihtajaan vasten, säädetään vaihde oikeaan kohtaan. Vaikkei vaijeria ikinä irrottaiskaan, ni ku ajan kanssa vaijeri venyy, tuota joutuu pikkusen säätämään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom