Fillareista

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laadusta ja ostopaikasta riippuen 2-5 euroa. Jos on kovin vanhat/kuluneet vaijerikuoret kannattaa nekin vaihtaa samalla, liikkuu vaijeri sulavammin.
 
Miten olette laittaneet pyöränne talviteloille jos ei ole säilytys mahdollisuutta lämpimässä varastossa?
 
Mä en oo koskaan mitenkään pyöränostoa miettinyt, mutta nyt olis kuukauden päästä vastassa moinen probleema, kun meni mopo lunastukseen.
Tarkoitus olis polkea ihan ympäri vuoden, joten pyörällä täytys myös päästä talvella polkemaan ja koska asun hieman syrjemmässä niin mahdollisesti reitille sattuu myös teitä, joita ei mitenkään suolata talvisin. Pyöräily olisi sen takia hyvä tapa aloittaa kunnon kohentamista, koska oikea jalka ei aivan kunnossa ole kahden murtuman takia. Eipä tulisi varmaankaan kovaa rasitusta, kuten ehkä juoksussa tulisi?
Te enemmän pyöräilyä harrastaneet voisittekin kertoa, mikä pyörä sopisi "aloittelijalle" ympärivuotiseen käyttöön. Hinnalla ei suurta merkitystä, mutta ns. hallitus voi tehdä pienen protestin jos menen vaatimaan päälle 1000 eskon pyörää.
 
Mä en oo koskaan mitenkään pyöränostoa miettinyt, mutta nyt olis kuukauden päästä vastassa moinen probleema, kun meni mopo lunastukseen.
Tarkoitus olis polkea ihan ympäri vuoden, joten pyörällä täytys myös päästä talvella polkemaan ja koska asun hieman syrjemmässä niin mahdollisesti reitille sattuu myös teitä, joita ei mitenkään suolata talvisin. Pyöräily olisi sen takia hyvä tapa aloittaa kunnon kohentamista, koska oikea jalka ei aivan kunnossa ole kahden murtuman takia. Eipä tulisi varmaankaan kovaa rasitusta, kuten ehkä juoksussa tulisi?
Te enemmän pyöräilyä harrastaneet voisittekin kertoa, mikä pyörä sopisi "aloittelijalle" ympärivuotiseen käyttöön. Hinnalla ei suurta merkitystä, mutta ns. hallitus voi tehdä pienen protestin jos menen vaatimaan päälle 1000 eskon pyörää.
Maastopyörää lähtisin tässä tilanteessa katselemaan. Kesällä voi sitten tarvittaessa laittaa alle paremmin rullaavat kapeammat renkaat. Hybridiä en ehkä suosittelisi, jos tiet ovat välillä todella huonossa kunnossa.

Kannattaa ostaa heti kunnon pyörä ja lähteä hyvistä merkeistä liikkeelle. Näitä merkkejä ovat esimerkiksi Trek, Felt ja Kona. Pysy halvoista markettipyöristä erossa, halvalla ei saa hyvää. Pari hyvää mallia, jotka maksavat alle 1000 euroa:

Kona Cinder Cone:
http://www.kauppaveljet.fi/tuote/753/

Kona Caldera:
http://www.kauppaveljet.fi/tuote/754/

Cube Acid Disc:
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=26

Trek 6000:
http://www.kauppaveljet.fi/tuote/753/
 
Mistäs saisi cyclocross runkoja hyvään hintaa?
Mikä on hyvä hinta? Halvin mun tietämä ehdokas on Astro cyclocross-runko hintaan 69,95€ ja haarukan kanssa 144,95€ osoitteesta www.salden.nl Jos pikkuisen parempaa kaipaat, niin samasta paikasta saa kaupan oman merkin rungon hiilikuituhaarukalla ja ohjainlaakerilla 430 euroon. Pyorahuolto.com myy cicli b:n runkoa ja sen pitäisi olla myöskin aika edullinen.
 
Ei ole kokemusta pyörän talviteloille laittamisesta, koska olen tähän asti ajanut jokaikisen talven pyörälläni.

Mutta ei kai siinä muuta ole, kuin putsaa, voitelee ja ehkä kiristelee joitain ajokaudella löystyneitä ruuveja ja pistää parilla laatulukolla johonkin teräsputkeen kiinni, mielellään jonkun katoksen alle edes, että vähän on säiltä suojassa.

Muistaakseni ton mun ykköspyörän ohjekirjassa oli maininta, ettei pyörää saisi säilyttää seisontatuella eikä yleensäkään omien renkaidensa varassa, vaan asianmukaisella telineellä. Melkoista hifistelyä, sanon minä. Tosin jos kyseessä on muutenkin joku vähintään tonnin hintainen laatupyörä, niin kai sille voi Biltemasta parin kybän telineenkin järkätä.
 
Kyllähän se sepeli on aika tehokas kumien tuhoaja. Joka kevät on saanut renkaita paikkailla kun lumet sulaa ja tiet on yhtä sepeliä.
 
Aamulla lehdestä luin, että sepeli puhkoo urakalla kumeja. Arvatkaa oliko kumi tyhjä kun menin sitten fillaria hakemaan? Vittan!
Jep. Mulla puhkesi maanantaina nastarengas. Takarenkaassa oli pystyssä sellainen sentin mittainen hammastikun mallinen terävä kivi. :jahas:
Voisihan tuosta laskusta lähettää kopion, kun käytin pyörää liikkeessä, mutta ei ainakaan Oulun kaupunki maksa mitään.
 
On sepeli kuitenkin paljon parempi vaihtoehto kuin niin paljon perkeleellisemmin pöllyävä hiekka.

Lieko sitten tuurista kiinni (vai renkaiden laadusta/ mallista) mutta kumin puhkeaminen on sattunut kohdalle vain muutaman kerran maallisen vaelluksen aikana jä tällöinkin aiheuttajana oli oma kohellus.
 
Osaisiko joku kertoa minkälaiset lokasuojat sopisivat Insera X-Cross fillariin? Mistä saisi hinta/laatusuhteeltaan hyvät? Itellä ei hajuakaan mitkä tuohon sopisivat.
 
Nishiki Pro SLD ?

Mulla tuon levytön versio. Oiva peli muuten, mutta...

Ensinnäkin n. 200km ajan satula saattaa natista. Vedin HHS 2000:set, ja alkoi loppua. Olisi ehkä ajan myötä loppunut itsestäänkin.

Mutta sitten tuo stemmi. Kannattaa vaihtaa heti. Epäilisin tuon hermojaraastavan nitinän lähtevän siitä. Turha miettiä tangon vaihtoa, ei vika siinä ole, vaan tosiaan stemmissä.

Muuten ei mitään valittamista, jos vain sattuu kohdalle hyvä kappale etuvaihtajasta. Yleensä nuo Microshitit ovat tosiaan täyttä kuraa, mutta omani on pelannut. Tekisi mieli vaihtaa parempaan, saisi vaihdot tarkemmaksi ja kevyemmäksi, mutta kun kilometrejä ei 300 enempää kerry kuussa, ei tuolla ole juurikaan väliä.

edit: Joo jotain hyvääkin voisi mainita, mutta nehän toteat itsekin. Renkaat ja vanteet ovat hyvää tekoa. Ei mitään ongelmia, ja pelaavat hienosti. Ok ketjut ja takavaihtaja, ei valittamista. Rattaat voisi olla snadisti paremmat, mutta ovat menneet hyvin nekin. Satula hyvä(mun perseelle) ja painohan tossa on ihan normaali n. 10 kiloa, eli kevyt.

Mutta tosiaan. Vaihtoon kannattaa laittaa järjestyksessä: Stemmi, etuvaihtaja, ja 3:ksi ne v... rumat vaihtajat vivut :D Nojoo. Satula tietysti heti, jos ei perseesi siihen hyvin istu. Ainiin, ja runko on mun makuun ainakin tarpeeksi jäykkä. Rullaa koko paketti aika mukavasti. Kaikki kommentit hintaan nähden arvioituja, luonnollisesti :)

edittiä lisää. Takana 3000km, ja yhtään osaa ei ole hajonnut, eikä pelaa huonommin kuin uutena. Mitä nyt etuvaihtaja vittuilee, ja sitä saa säätää kokoajan. Ultegra odottaa jo paikallisessa fillarikaupassa, mutta kun ei ole jaksanut hakea ja aloittaa taas säätöoperaatiota.
Juurikin tuo. Kilometrejä on kertynyt vasta vajaa 200, joista suurin osa tänä keväänä. Ihan tyytyväinen olen ollut. Stemmin nitinän olen huomannut, mutta ei tuo enään haittaa kun siihen on jo tottunut:D Etujarruissa tuppaa levy hieman hinkkaamaan ja se kyllä ärsyttää. Jos tuon veisi ennen kesää ensihuoltoon, niin eiköhän tuo saada ojennukseen.
 
Ensi sekä tulevia kesiä ajatellen:

A) Vieläkö missään myydään niitä pyöräiljöiden tiekarttoja?

B) Millainen perävaunua kannattaa harkita jos sellaista ei ole ennen tullut vedettyä polkupyörän perässä?

(arvelin että rinkka selässä polkeminen koko kesäloman ajan voi olla liian rankkaa)
 
A) Vieläkö missään myydään niitä pyöräiljöiden tiekarttoja?
Tää ei varmaan ole se, mitä hait jos koko loma-ajan meinaat ajella, mutta löysin tällaisen palvelun: Kevyen liikenteen reittiopas.

Toiseen asiaan: osaisko joku suositella järkevänhintaista harjoituskilpafillaria maantielenkeille? Ajan vuoden ympäri duunimatkoja maastopyörällä, mutta näin kesällä olisi kiva ajella vähän lujempaa kuin mitä tuolla pääsee vaikka sliksit onkin alla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom