Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
jarre55 sanoi:-toinen äärimmäisen varteenotettava seikka on KILOMÄÄRÄ tangossa eli minkälainen paine nostajan selkärankaan kohdistuu. Ajattele selkärankaa vaikkapa tikkuna. Aseta tikku pystysuoraan asentoon. Mitä enemmän lataat painoa tikun yläpäähän, sitä kovemmalle tikku joutuu. Sama koskee myös selkärankaa. Mitä suuremmat kilot ruotoa ja varsinkin välilevyjä puristaa, sitä kovemmassa paineessa se on.
deadbeef sanoi:Ei kyllä ole jos molemmat liikkeet tekee pystykyykkynä. Takakyykky ei ota selkään juuri lainkaan jos sitä ei ota voimanostotyyliin, eli kippaamalla selkää eteen. Vaan kun ottaa ihan puhtaasti pystykyykkynä, ni harvemmin tulee tekniikan kans ongelmia tai selällä vääntöä epämääräsistä "etukeno"-asennoista. Samoin ku sen tekee pystyssä ni ei voi huijata selällä vaan ku jaloista loppuu potku ni se jää silloin kyykkyyn, että varmistajat tietenki kannattaa olla.
Mutta etukyykky taas vaati aikamoista liikkuvuutta ja keskivartaloa, että se ei kuormittais selkää paljoa. Se tanko, kuten tässäki monet jo kirjotellu, on melko hankala saada pysymään tarpeeksi korkealla kaulalla että painopiste pysyy selän ja jalkojen päällä, eikä käänny eteen jolloin samalla taakka siirtyy selälle. Pelkästään se 'hyllyn' pito vaatii yläselältä paljon. Tämä tapahtuu lähes vääjäämättä jokaiselle jos rautaa lisätään ja sarjoja pidennetään.
deadbeef sanoi:Kyykkäilyllä yleensä on kyllä tosi suuri merkitys vuosien mittaan nuiden välilevyjen osalta, siksi kaikenmaailman venyttely selälle on tärkeää kovien kyykkyjen jälkeen. Eli se kyykkytreeni ei pitäs loppua siihen kun viiminen sarja otettu. Valitettavasti aika monella se loppuu...
jarre55 sanoi:VEDÄ JALOILLA niin paljon kuin mahdollista!!!
Kyllä se veto ottaa joka tapauksessa selkään,vaikka jaloilla kovasti koetatkin vetää!
Nämä selkävetäjät (kuten minä) ei vanhana selkätervettä päivää näe!
deadbeef sanoi:Kyseessähän on tekniikkavirhe, eikä se ole mikään perustelu...
Noh, kyllä tuo aika hyvin onnistuu tuo huijaus etukyykyssäkin, nimimerkillä kokemusta on, ja oon nähny muidenkin kyykkäävän aikalailla selkä köyryssä ku kissalla. Etukyykyssä semmonen pikku etukumara ja selän pyöristyminen on ennemminkin vakio kun poikkeus, erityisesti sellaisilla henkilöillä joilla liikkuvuus ja keskikroppa ei oo oikeen kunnossa. Eli aika monella salitreenaajalla...
Totta, mutta kun ei ajatella selkärankaa tikkuna, vaan sellaisena loivana S-kirjaimena kun se oikeasti on. Tällöin huomataan nopeasti että se paine joka erillisiin välilevyihin kohdistuu jakautuu huomattavasti tasaisemmin kun se on pystyssä. Mutta kun se asento kaatuu eteenpäin, ni se paine kasvaa, varsinkin alaselkään, vaikka kilomäärä pysyy samana. Ja tämä asennon kaatuminen on paljon todennäköisempää ja yleisempää etukyykyssä.
Kyykkäilyllä yleensä on kyllä tosi suuri merkitys vuosien mittaan nuiden välilevyjen osalta, siksi kaikenmaailman venyttely selälle on tärkeää kovien kyykkyjen jälkeen. Eli se kyykkytreeni ei pitäs loppua siihen kun viiminen sarja otettu. Valitettavasti aika monella se loppuu...
Onko joku nähny etukyykkyä tehtävän trikoilla ja samanlaisilla siteillä ku takakyykkyä? En ainakaan minä, mutta olen kyllä nähny etukyykkyä tehtävän samoilla raudoilla ku millä samat henkilöt ottaa takakyykkyä... Tämä pitää paikkaansa varsinkin silloin kun molemmat otetaan pystykyykkynä. Se etukyykyn asento vaan kuormittaa enemmän.
Meneehän se takakyykyllä enemmän reisille se liike, eikä tuonne yläkolmannekseen ja keskikroppaan niinku etukyykyssä. Eli kyllä se jalkatreeniin on kuningaslaji, vaikka painonnostajia olenkin. Mutta muuten etukyykky kyllä pesee... :evil:
jarre55 sanoi:-Ei liene nostomuotoa, jossa "huijaus" ei olisi jotenkin mahdollista. Toisissa nostomuodoissa se on vain toista helpompaa.etukyykyn painuminen etukumaraan ei ole tekniikkavirhe silloin, kun esim. tehdään kovaa vitosta!! Otetaan esimerkki: kolme ekaa toistoa tulee hyvässä, pystysuorassa nostoasennossa ylös, neljäs toisto onkin jo aika tiukka, jota joutuu jo tosissaan nostamaan, mutta viides toisto, se kova, mittaa sen, mikä paikka nostajalla pettää...useinmiten se on keskivartalo, jolloin kyykky alkaa kääntyä eteen. Jalat toisivat, mutta heikoin lenkki ei pidä.
Tällaisia etukyykkyjä ehdin katsella 15 vuotta saleilla.
jarre55 sanoi:-jos etukyykyssä ei ota ns. painonnostotyylistä otetta , vaan pitää painoa olkapäillä kädet edessä ristissä, siinä ei paljoa eteenpäin kumarrella, tai paino tipahtaa alas.
jarre55 sanoi:-tikkuvertailuni oli ehkä huono, jos joku lukee viestiäni kuin piru raamattua. Etukumaruuskaan ei ole selälle niin paha kuin se, että alaselkä pyöristyy! Siinä vasta on välilevyt kovilla. Ja takakyykyssä tämäkin (valitettavasti) onnistuu ilman että tanko tipahtaa lattialle.
jarre55 sanoi:Etukumaruudesta kun puhutaan, katso vaikkapa Ed Coanin nostoja. Tyypillinen selkärunttaaja, joka Pekka Anttilan sanoin ottaa raudat sieltä, mistä ne hänen välityksillään on paras ottaa (mistä tulee eniten rautaa) Tosi etukumara kyykky! Tuollainen asento opnnistuu vain takakyykyssä, etukyykyssä se ei ole edes mahdollista, romut tulisivat taatusti alas.
jarre55 sanoi:Poikkeuksena hemmot, jotka eivät juuri koskaan ole edes takakyykkymaksimia kokeilleetkaan.
deadbeef sanoi:Tottahan näin käy ja muuta en ole kyllä väittänyt. Mutta tuo ei vaan ainakaan puolusta nyt etukyykkyn selkäystävällisyyttä, sillä kuten itsekin kirjotat, niin siinä se on paljon tavallisempaa se asennon etukumaraan kääntyminen ja selän rasitus kasvaa. Itse tarkoitin, kuten kirjoitin, sitä että jos takakyykyssä jokin paikka loppuu niin se on ne jalat. Eli tuo nyökkäys taka(pysty-)kyykyssä ei kyllä yleensä johdu siitä että keskikroppa pettäis, vaan on ihan omavalintainen auttamisyritys.
Juu, siksi suosittelenki venyttelemään sen verran että saa sen asennon kunnolla.. Suurin osa nuista etukyykyistä joita itse näen on kyllä painonnostajien tekemiä, että ehkä en tarpeeksi ole nähny taviksien etukyykkyjä että tajuais miten huonosti sen homman voi tehdä...
Jep, mutta se alaselän pyöristyminen on kyllä tosi yleistä samassa yhteydessä ku asento kääntyy eteen. Poikkeuksena tietenki tyypit jotka on muistanu ottaa keskivartalotreeninsä... Edelleen olisin sitä mieltä että se on oma valinta jos takakyykyssä alkaa nyökkäileen, ja jos ei nyökkää niin johan se pysyy suorana se selkä jos on yhtään keskivartaloa.
Tuo ei kyllä mitenkään puolla tätä hommaa, vai? Siinähän on eroa että miten suoritettuna liike on tehokas jaloille ja ystävällinen selälle, ja miten suoritettuna lähtee eniten rautaa. Itse olen tässä puolustellut tuota takaa otetun pystykyykyn selkäystävällisyyttä enkä voimanostokyykkyä...
Jos molemmat tehdään pystykyykkynä puhtaasti jaloilla, kuten mainittu aiemmin, niin ei tuossa silti välttämättä ole juurikaan eroa. Etukyykky toki häviää pitkässä sarjassa, kuten sanoitkin, tuon keskivartalon väsymisen takia.
jarre55 sanoi:Mä olen Kirk Karwoskin kanssa 110% samaa mieltä, Kirk kertoi mielipiteenään, että takakyykystä tulee juuri sen verran rautaa ylös, mitä nostajan keskivartalo kestää ottaa! Puhti ei jaloista lopu maksimeissa varsinkaan, kyllä jalat tuovat jos vaan asento säilyy optimaalisena.
jarre55 sanoi:Eli tuollaiset kyykyt ovat niin pahoja selälle ettei etukyykyn vaaroista voi edes samana päivänä puhuakaan.
jarre55 sanoi:-etukyykky rasittaa vähemmän selkää kuin takakyykky
jarre55 sanoi:-etukyykkyä ei saa pahalla tahdollakaan yhtä etupainotteiseksi kuin takakyykkyä
jarre55 sanoi:- etukyykyssä ei pääsäääntöisesti kukaan pysty käyttämään niin paljon rautaa tangossa kuin takakyykyssä.
jarre55 sanoi:-etukyykyssä on pienempi loukkaantumisriski kuin takakyykyssä
oisko jto:lla jotain tähän?huumor sanoi:olisko kellään ollu heittää mitään vinkkiä tohon että miten kädet saa taipumaan hyvin tuohon painonnostotyylin etukyykky otteeseen??
jto sanoi:en pidä coanin kyykkyä lainkaan huonona tekniikaltaan. mun mielestä se on erinomaisen suoraviivainen voimanostotyylinen kyykky. selän eteen taipuminen ei ole virhe. lantion taakse karkaaminen ja selän niiaaminen ylöstullessa(!) on. voimanostokyykyssä lantion työ korostuu ja painonnostokyykyssä reidet tekee päätyön. tää on itsestäänselvää jo lajin vaatimustenkin takia.