Etukyykky - unholaan jäänyt liike?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olisiko miten paha takaisku kehitykselle jos takakyykyn korvaisin etukyykyllä? Olen tässä jo jonkin aikaan koittanut saada takakyykyn tekniikkaa kohdalleen treenauksen uudelleenalottamisen jalkeen, mutta ei vaan mies taivu. Mun kyykky muistuttaa enemmän hyvää huomenta liikettä vaikka ties mitä venytyksiä on tässä tullu harjotettua. Jossain luin myös että ristiote ei olisi suositeltava, vaan pitäs käyttää tätä "cleania".. ei vaan kädet taivu (n. 15cm jää tohon väliin).

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olisiko miten paha takaisku kehitykselle jos takakyykyn korvaisin etukyykyllä? Olen tässä jo jonkin aikaan koittanut saada takakyykyn tekniikkaa kohdalleen treenauksen uudelleenalottamisen jalkeen, mutta ei vaan mies taivu. Mun kyykky muistuttaa enemmän hyvää huomenta liikettä vaikka ties mitä venytyksiä on tässä tullu harjotettua..

Ihan hyvin voit siirtyä tuossa tilanteessa etukyykkyyn, hyvä liike ja kehitystä tulee varmasti siinä missä takakyykylläkin. Kiinnitä kuitenkin huomiota siihen, että etukyykky painottuu selvästi etureisiin ja alaselkä ja varsinkin pakarat jäävät vähemmälle rasitukselle takakyykkyyn verrattuna eli pidä ohjelmassa perseelle vaikka prässiä ja alaselälle mavea tai jotakin etukyykyn ohella, etteivät ne jää jälkeen.

Kun olet etukyykkyä aikasi, vaikka muutaman kuukauden, tehnyt, niin se takakyykky tuntuu luultavasti naurettavan helpolta kun seuraavan kerran kokeilet.

Jossain luin myös että ristiote ei olisi suositeltava, vaan pitäs käyttää tätä "cleania".. ei vaan kädet taivu (n. 15cm jää tohon väliin).

Ei sillä otteella muuta väliä, mutta "painonnostajaote" on oikeasti paljon tukevampi ja mukavampi, kun siihen tottuu. Aloita ristiotteella ja venyttele vähitellen ranteita ja olkapäitä, jos joskus alkaisi kädet taipumaan tarpeeksi. Mutta jos ristiote tuntuu hyvältä eikä kipeytä paikkoja, niin sitten ihan sama tehdä sillä vaikka ikuisesti.

Ei sillä otteella muuta väliä, mutta "painonnostajaote" on oikeasti paljon tukevampi ja mukavampi, kun siihen tottuu. Aloita ristiotteella ja venyttele vähitellen ranteita ja olkapäitä, jos joskus alkaisi kädet taipumaan tarpeeksi. Mutta jos ristiote tuntuu hyvältä eikä kipeytä paikkoja, niin sitten ihan sama tehdä sillä vaikka ikuisesti.

Onko tosiaan noin että on tukevampi "painonnostajaote"? Kovasti olen koittanut opetella otetta ja samalla pohtinut että vaikuttaako tuo millä tapaa etukyykyssä käytettäviin rautoihin.

Sain kun sainkin venyttelyn ja hakemisen jälkeen tämän painonnostajaotteen toimimaan. Tosin käsiä sai levittää reippaasti ja vaan parilla sormella saa pidettyä tangosta kiinni, mutta eiköhän se tästä parane ajan myötä. On huomattavasti mukavampi ja tukevampi asento, ihan jo pelkästään siitä syystä että etuolkapäät auttaa paljon enempi luomaan kuppia tangolle.

Sain kun sainkin venyttelyn ja hakemisen jälkeen tämän painonnostajaotteen toimimaan. Tosin käsiä sai levittää reippaasti ja vaan parilla sormella saa pidettyä tangosta kiinni, mutta eiköhän se tästä parane ajan myötä. On huomattavasti mukavampi ja tukevampi asento, ihan jo pelkästään siitä syystä että etuolkapäät auttaa paljon enempi luomaan kuppia tangolle.

Hyvä että löytyi toimiva tyyli :). Aika leveällä otteella mä itsekin tankoa pidän ja yleensä samoin vain kahdella sormella ja se riittää ihan hyvin. Jos vähän vaivautuu venyttelemään ja lämmittelemään, niin saan kyllä koko nyrkin tangon ympärille hieman olkapäitä leveämmällä otteella, mutta tuollainen rento parin sormen ote on ainakin mulle mukavampi ja aivan tarpeeksi tukeva.

Itse olen tuota etukyykkyä jonkin verran takonut ja heikoksi kohdaksi on osottautunut pohjasta lähtö ja se että toisinaan meinaa kaatua eteenpäin. Mietin että on nuo kumpikin seurausta huonosta jalan takapuolten lihaksista?
Leveyttäkin on olen miettinyt, että meneeköhän liiankin leveällä tyylillä. Siis jalat hieman hartioita leveämmällä? Vai onko tässä ideana pitää niitä kuinkakin kapealla?

Itse olen tuota etukyykkyä jonkin verran takonut ja heikoksi kohdaksi on osottautunut pohjasta lähtö ja se että toisinaan meinaa kaatua eteenpäin. Mietin että on nuo kumpikin seurausta huonosta jalan takapuolten lihaksista?
Leveyttäkin on olen miettinyt, että meneeköhän liiankin leveällä tyylillä. Siis jalat hieman hartioita leveämmällä? Vai onko tässä ideana pitää niitä kuinkakin kapealla?

Pohjasta lähdöstä en tiedä mutta itselläni noin yleisesti tuppaa etukyykky kippaamaan eteen, ja tämä on luultavasti heikon keskivartalon syytä: kun kroppa alkaa kaatumaan, jalat tuntuvat jaksavan vielä reilusti mutta vatsat ovat aivan poikki. Olen jopa saanut DOMSeja vatsaan etukyykyllä, mikä on kyllä IMO aika huimaa. Eli siis en tiedä onko vatsaheikkous syynä sinun ropleemaasi, mutta ainakin tuollaiseen kippailuun se voi olla syy joten ehkä myös sinun ongelmaasi, kun siinäkin kerran välillä kaatuilee.

Nyt on muutaman kuukauden etukyykkäilyn jälkeen ilmenny ongelma: sarjan aikana ei tunnu selässä kipua, mutta sarjan jälkeen suunilleen lapojen alapuolelta pakaroihin asti tuntuu "painetta" selässä, joka tuntuu varsinkin selkää suoristettaessa. Jos vedän keuhkot täyteen ilmaa enkä suorista selkää sarjan jälkeen, kipua ei ilmene. Kipu tai "paine" tuntuu siis about 10s sarjan jälkeen, jonka jälkeen se lähtee pois. Paketti pysyy sarjoissa loppuun asti kasassa, selkä ei pyöristy, ja jaloista loppuu puhti ennen keskivartaloa. Teen siis liikkeen rawina, ilman vyötä tai muitakaan apuvälineitä. Voiko kyse silti olla keskivartalon heikkoudesta? Onko muilla kokemuksia tällaisesta?

Kädet ristiotteella? Jos on, ja teet yli 5 niin tuo on melko yleistä, suunnikkaat väsyy isometrisesti ennen jalkoja ja se aiheuttaa tuon.

Pohjasta lähdöstä en tiedä mutta itselläni noin yleisesti tuppaa etukyykky kippaamaan eteen, ja tämä on luultavasti heikon keskivartalon syytä: kun kroppa alkaa kaatumaan, jalat tuntuvat jaksavan vielä reilusti mutta vatsat ovat aivan poikki. Olen jopa saanut DOMSeja vatsaan etukyykyllä, mikä on kyllä IMO aika huimaa. Eli siis en tiedä onko vatsaheikkous syynä sinun ropleemaasi, mutta ainakin tuollaiseen kippailuun se voi olla syy joten ehkä myös sinun ongelmaasi, kun siinäkin kerran välillä kaatuilee.

Voipi olla juu. Tuo ei vaan tunnu vaivaavan aivan joka treenissä. Tiedä sitten onko vain tekniikan paskuutta yhdistetty yleiseen heikkouteen. Jospa sitä sais korjattua.

tuntuu muillakin olevan samaa ongelmaa kun itellä, eli just toi yläselän pyöristyminen ylöstullessa.. itellä se ei kyllä johdu vatsojen heikkoudesta koska sama pettäminen tulee jo 120kg romulla mutta se ei pahene isompaan romuun menessää.. tänäänkin mulla oli 120kg ja 226kg(enkka) ihan selänkulmaltaan yhtä huonoja.. ei pahasti kippaa mutta sillai että sen huomaa.. ja raudalla kun raudalla.. mulla vielä on se ongelma että en saa vedettyä happea kunnolla kun tanko on rinnalla niin joutuu telineistä ottamisen jälkeen kyykkään aika sukkelaan :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kohtuu härskirauta tuollainen 226kg. Ihmekään jos hapen saanti hankalaa:). Itsellä tuo selänpyöristyminen tapahtuu vasta ylös nousun loppuvaiheessa. Käsien asentoa olen nyt yrittänyt muttaa tuohon painonnostotyyliin ja se on auttanut jonkin verran. Toki vähän pienemmillä raudoilla kuin rigert88....no 50kg sinne tänne....

mulla vielä on se ongelma että en saa vedettyä happea kunnolla kun tanko on rinnalla niin joutuu telineistä ottamisen jälkeen kyykkään aika sukkelaan :D

Tämä on kiva sitten pidemmissä sarjoissa. Tiukka kutonen on aika hirveä kokemus, rest-pauset jäävät lyhyiksi... jännä tunne kun nappaa tangon olkapäille ja vatsalihakset rutistuvat niin ettei happea mahdu sisään ollenkaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom